Hankkiudutaan yhdessä turhasta tavarasta eroon!

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kotihäpeä keskustelussa nousi esiin yksi siistiyttä vaikeuttava asia: liikaa tavaraa. Meilläkin sitä ylimääräistä on kertynyt ihan riittämiin. Mitä jos me, jotka koemme näin, lähtisimme yhdessä toisiamme kannustaen karsimaan liikaa tavaraa?

Inspiraatiota voi hakea tästä artikkelista, mutta jokainen voi löytää oman tavan. 😊 On se sitten tavara päivässä, hyllytaso viikossa tai huone kuukaudessa!

Täällä voi vaikka jakaa, mitä/mistä on saanut karsittua tai tuskailla tehtävän vaikeutta. 😊 Kuka lähtee mukaan? Toki ketjuun mahtuu myös yleisesti keskustelu tavaran karsimisesta.

Omasta mielestäni minimalistinen ei tunnu kodikkaalta, mutta liika on aina liikaa. Mulle on myös vaikeaa luopua tavaroista, joita voi joskus tarvita tai joilla on tunnearvoa. Yritänkin opetella ajattelemaan, että jos siitä ei ole oikeasti hyötyä tai iloa, sen voi laittaa pois. Vähän tätä on jo aloitettu käymällä läpi keittiön kaappeja vähän kerrallaan. On muuten paljon mukavampi hakea tarpeellisia astioita ja välineitä, kun tilaa ei vie tarpeettomat. 😊

Hei ihana ketju ja yritän olla mukana, koska tähän niin tarvii jotain motivaatiota!

Salaisesti tykkäisin minimalistisesta elämästä mut se ei tuu onnistumaan ikinä 😅 mä vähän jo tuon toisen ketjun innoittamana sain yhden hyllykön päällisen karsittua tavarasta ja se on aika nätti just nyt. Mutta siitäkin vain siirsin tavarat muualle enkä niinkään karsinut pois.

Seuraavana kohteena ois lasten vaatteet, mulla on pari laatikkoa joissa myytävää mut olen niitä jo parissa kirpparitapahtumassa myynyt, joten ajattelin karsia pois keräykseen kaikki joista en enää usko saavani ees paria euroa.

Muokattu viimeksi:
Noloa myöntää, mutta en koe, että mulla on hirveästi hävitettävää tavaraa. Huolimatta siitä, että tavarat välillä tuppaa kasautumaan. 🙈
Näin vähän kaikkea tekevänä käsityöläisenä ne materiaalit muutenkin tuntuu aina olevan vääränlaisia.
Olen kuitenkin ylpeä, miten paljon tavaraa karsin ennen tänne muuttoa, sillä tilanne voisi olla pahempikin!

Tietyllä tapaa kaikki hankittu tavara on tullut käyttöön eli järjettömästi ei ole ylimääräistä. Suurimmat karsimisen kohteet voisivat alla juurikin lastenvaatteet, jotka liian pieniä, ja lasten leluja (paljon saatu lahjaksi jne) ja tarvikkeita (koska kolmatta meille suurella todennäköisyydellä ei tule). Lisäksi kun ite ostaa kirppikseltä vaatteita niin välillä niitä on yhtäkkiä liikaa kun "halvalla löytänyt". Myös erinäisiä lahjaksi saatuja tavaroita voisi laittaa pois, kun niitä on vaan säilyttänyt, koska saanut joltain. On myös edelleen tavaraa, jota roudannut yli vuosikymmenen mukanaan jos niitä joskus tarvis. Plus muutettiin aikanaan yhteen kolmekymppisinä niin siinä yhdistyi kahden aikuisen kodin tavarat niin niistäkin voisi edelleen laittaa kiertoon kamaa.

Kiva idea! Me ollaan tyhjätty omaisuutemme aina tietyin väliajoin kun ollaan muutettu maata usein. Paras oli kun laitoin Toriin "kolmion verran huonekaluja ja sisustustavaraa, 2000€" ja joku kävi tyhjentämässä kaiken kerralla. Jotenkin onnistuttu pakkaamaan elämä neljään matkalaukkuun. Nyt sitten kun tuli ensimmäinen oma talo ja ensimmäinen lapsi niin APUA! Viimeisin muutto oli aivan eri maata kun meidän ehkä 15-20 edeltävää. Annoin ja myin tavaraa pois monta kuukautta, mutta silti pakkasin vanhempien varastoon sellaista mitä haen vain jos tarvitaan ehkä 15 laatikkoa, ja mukaan tuli vielä se joku 15 laatikkoa. Tähän ei edes kuulu keittiöjutut tai koristeet, koska ne jäi meidän kotiin.

Ehdottomasti vaikein nyt on mun omat vaatteet kun raskauksien myötä koko vaihtuu usean vuoden ajan. Vaatteet on kivoja niin en halua niistä luopua, kuitenkin jotenkin tosi sekava koko vaatevalikoima ja tekisi mieli heittää kaikki pois ja aloittaa koko homma alusta 🤯 Juuri siis karsin jo niin paljon että ei kai nyt tarvi karsia kuin lapsen pieneksi jäävät vaatteet. Parempi järjestys pitäisi saada luotua uuteen kotiin, se aiheuttaa meillä nyt sotkua.

Kiva kun tästä ollaan kiinnostuneita. 😊 Se karsittava tavarahan voi ja pitääkin olla sitä, mikä on itselle tarpeetonta. Jos sellaista ei ole, onkin jo hyvä tilanne!

Meilläkin sitä lapsille pientä vaatetta on melkein hävettävän paljon. Pitäisi varmaan lajitella - arvokkaimmat myyntiin, siistit perusmarkettivaatteet lahjoitukseen ja kuluneet tekstiilikeräykseen. Jotain nättejä voi vielä koittaa säästää/tarjota tutuille joilla pienempiä lapsia. Omatkin vaatteet olisi varmaan kiva joskus käydä läpi. Taitaa vaatekaapissa olla vaatteita, joita ei ole aikoihin käyttänyt.

Tietysti sitä olisi hyvä myös tarttua tuumasta toimeen eikä pitäisitellä. (Voiko noin sanoa. 😅) Tällä viikolla vaan kaikkea ylimääräistä ja ensi viikollakin useampi meno tiedossa.

Kiva kun tästä ollaan kiinnostuneita. 😊 Se karsittava tavarahan voi ja pitääkin olla sitä, mikä on itselle tarpeetonta. Jos sellaista ei ole, onkin jo hyvä tilanne!

Meilläkin sitä lapsille pientä vaatetta on melkein hävettävän paljon. Pitäisi varmaan lajitella - arvokkaimmat myyntiin, siistit perusmarkettivaatteet lahjoitukseen ja kuluneet tekstiilikeräykseen. Jotain nättejä voi vielä koittaa säästää/tarjota tutuille joilla pienempiä lapsia. Omatkin vaatteet olisi varmaan kiva joskus käydä läpi. Taitaa vaatekaapissa olla vaatteita, joita ei ole aikoihin käyttänyt.

Tietysti sitä olisi hyvä myös tarttua tuumasta toimeen eikä pitäisitellä. (Voiko noin sanoa. 😅) Tällä viikolla vaan kaikkea ylimääräistä ja ensi viikollakin useampi meno tiedossa.
Olen tosi ylpeä, kun sain vauvaa odottaessa käytyä läpi esikoisen vaatteet, ja nyt kaikki on laatikoissa siististi koon mukaan: sieltä vaan aina uusi laatikko varastosta esille kun on ajankohtaista, ja pienempien vaatteiden laatikko tilalle odottamaan, säästetäänkö vai myydäänkö.

Samassa yhteydessä karsin pois, mitä vauvalle ei jätetä, ja kuvasin ne myyntiä varten (tosin vien suurimman osan kuitenkin kierrätykseen, koska itselleni tarpeettoman tavaran poistaminen on tärkeämpää kuin muutaman euron saaminen). Tähän tarvittiin paljon pusseja: lajittelin vaatteet koon mukaan eri pusseihin, meneekö suoraan kierrätykseen vai harkitsenko myyntiä. Pussiin kirjoitin koon päälle.

Muokattu viimeksi:
Hmph.. Lasketaanko hävittämiseksi, kun pistin räteiksi sen mitä erittäin puhkikulutetusta t-paidasta oli enää jäljellä? Heräsin eilen todellisuuteen, kun nänni vilkkui keskeltä t-paidan kukkakuvaa. 😅😂 Siinä saattoi olla jo ihan muutama muukin reikä. 😅 Mutta kun se oli niiiiiiin mukava!

Hmph.. Lasketaanko hävittämiseksi, kun pistin räteiksi sen mitä erittäin puhkikulutetusta t-paidasta oli enää jäljellä? Heräsin eilen todellisuuteen, kun nänni vilkkui keskeltä t-paidan kukkakuvaa. 😅😂 Siinä saattoi olla jo ihan muutama muukin reikä. 😅 Mutta kun se oli niiiiiiin mukava!

Lasketaan! Pisteet vielä luovasta kierrättämisestä. 😊 Tosin jos rättejä on jo kaapillinen, voit harkita vanhempien kokonaan hävittämistä.

Lasketaan! Pisteet vielä luovasta kierrättämisestä. 😊 Tosin jos rättejä on jo kaapillinen, voit harkita vanhempien kokonaan hävittämistä.
Omakotitalossa niille tulee käyttöä viimeistään seuraavan remontin tai terassin kevätsiivouksen yhteydessä. 😁 Silloin kaivetaan usein kauhtuneimmat lakanatkin revittäviksi. 😂

Omakotitalossa niille tulee käyttöä viimeistään seuraavan remontin tai terassin kevätsiivouksen yhteydessä. 😁 Silloin kaivetaan usein kauhtuneimmat lakanatkin revittäviksi. 😂
Tuo on kyllä hyvä. Mäkin pesin pari viikkoa sit kylppärin lattiat yksillä kauhtuneilla collegehousuilla ennen niitten pois heittoa.

Ainakin t-paidoilla lähtee hyvin tahrat esimerkiksi kaapin ovista. Käytän mieluummin niitä kuin varsinaisia siivousrättejä. Eli eiköhän @Kyfi7 collaritkin toimi ihan hyvin. 😁

Niinhän Ryhmä haun Rekkukin sanoo: Älä heitä pois, käytä pois. Jos sille on käyttöä, ei kannata heittää roskiin. 😊

Onnistuinpa aloittamaan minäkin. Pieniin vaatteisiin en ole tosin koskenutkaan. Sen sijaan kävin läpi työpöydälle kertynyttä paperikasaa. Aika iso osa siitä meni paperiroskiin tai silppuriin.

Mulle hankalinta on kaikki yleisryönä, joka on lapselle tärkeää tai tärkeää ainakin silloin, kun kysyy lupaa sen poisheittämiseksi. Ennen lapsia olin sellainen idealisti, jonka mielestä kenenkään muun tavaraa ei saa hävittää ilman asianosaisen lupaa, mutta kun lapsi yritti sohaista minua rikkinäisen kassakoneensa yllättävänkin terävällä reunalla, totesin, että ainakin roskat saavat kyllä lähteä, vaikka tuo kassakoneen raato oli ihan leikeissäkin. Mutta ruokakaupan pakkauslaatikot, joista on tehty sinänsä söpö nukkejen kerrossänky, jonka vuoksi kodinhoitohuoneeseen ei kuitenkaan mahdu kävelemään sisään potkimatta kerrossänkyä ensin pois tieltä? Avaimenperä, jonka lapsi on saanut päiväkodissa vierailleilta poliiseilta, ja joka vaan lojuu pitkin lattioita?

Missä te säilytätte muuten kantoreppua ja -liinaa/-liinoja? Minä nähtävästi sohvan selkänojalla, nyt kun ne on vastasyntyneen kanssa jatkuvammassa käytössä.

Missä te säilytätte muuten kantoreppua ja -liinaa/-liinoja? Minä nähtävästi sohvan selkänojalla, nyt kun ne on vastasyntyneen kanssa jatkuvammassa käytössä.
Näköjään keittiön ruokatuolin selkänojalla... sen kantrepun paikka noin muutoin olisi eteisen yläkaapissa.

Noihin lasten tavaroihin. Ite laitan surutta rikki menneitä roskiin ja käyttämättöminä lojuvia kierrätykseen. Jos on tuollasia avaimenperän kaltaisia aarteita niin niille on yksi laatikko johon niitä voi laittaa talteen ja jos ne sinnekin unohtuu niin pois (tän voisinkin joku pvä tässä tehdä). Jos lelujen perään sit joskus kysytään niin sanon suoraan et se oli rikki tai sitä ei käytetty niin se meni eteenpäin.

Meillä liinat oli eteisessä hattuhyllyllä. Reput ja renkula roikkui yhdessä naulakossa, missä hoitokassi ja kestokassitkin. Nyyhkis, nyt siellä ei roiku kun enää se renkula hätävaraliinana 🥹 (ja yksi rymyinen manduca on autossa matkarattaiden alakorissa 😆)

Mä keikun siinä reunalla, alanko puhua vauvakuumeesta miehelle vai hautaanko koko idean x vuodeksi eteenpäin. Jos vauvahaaveet lyödään unholaan, pitäisi varmaan hankkiutua eroon noista vaatteistakin 🥺 oon niitä jo karsinut niin, että yhden koon yhtä tyyppiä jäisi max. viidet. 62 bodyissa taisin antaa itselleni vähän siimaa, sen kokoisella kun kuitenkin saattaa mennä puklu- tai vaipanfalskauspyykkiin useampi päivässä.

Keittiön laatikosta oon viimeksi karsinut tavaraa. Ärsyttävät muoviset liian isot välineet lähti (spagettikauha, reikäkauha, paistinlasta ja soppakauha). Reikäkauhan hankin uuden siromman ja teräksisen. Muovinen reikäkauha kun on yksi turhuus, eihän semmoisella voi edes munkkeja paistaa kun sulaisi sinne 😅 Spagettia ottanemme puuhaarukan avulla, ja jos se ei toimi niin vasta tarpeeseen ostan pienen teräksisen sitten 😄 poistoon lähti myös karvojansa varistavat pullasudit (useampi kpl) joiden tilalle tuli yksi hyvä silikoninen.

Keittiö on kyl sellanen mis kahden kodin tavaraa ja jotain lapsuuden kodistakin ja lahjoina saatuja juttuja. Meilläkin on äärettämön söpö krokotiili spaghettikauha, mut ei sitä ikinä käytetä, en silti oo raaskinnu laittaa pois 🤣

Takaisin