Hankintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äh, nyt mä törmäsin tutkimuksiin, joiden mukaan 1-2-vuotias lapsi kärsii siitä jos se ei ole rattaissa kasvot vanhempiin päin. :shifty: Tulee juteltua vähemmän lapsen kanssa vaunulenkeillä, ja lapsen turvallisuudentunne, kielenkehitys ja ilmaisu kärsii. Kai me sitten palataan niihin Britax Smileihin kun ne saa käännettyä...

Niille kaikille, jotka mietti Go Bigien ja Smilien eroa: itse en jaksannut yhtään testata, mutta mies hylkäsi Go Bigit ilmeisesti koska a) Smilet menee kätevämmin (tai helpommin, en ole varma) pieneen tilaan ja b) Smilet oli paremmat ohjata. Oli siis rullaillut molempien kanssa pitkään pitkin ostoskeskusta tai jotain. :D

Me tilattiin Emmaljungan NXT90F yhdistelmät. mahtuvat autoon konttiin koirankujetushäkin viereen, jota monet muut eivät olisi tehneet. Samaan syssyyn ostettiin turvakaukalo autoon myös. Ihanan kallista :confused013 Sit on tullut muutamaan otteeseen jo käytyä lastenvaatekirpparilla, josta lähtenyt pikkuvaatteta. Sekä hoitopöytä ja pinnasänky on ostettu kirpparilta. Pikkuhiljaa alkaa tavaraa kerääntymään nurkkiin :love017

Käytiin tänään hypistelemässä vaunuja ja vertailtiin noita go big ja smileja. Smilet tuntui ketterämmiltä ja menivät huomattavasti pienempään tilaan kasattuna. Eli päädyttiin niihin, tilailen tässä lähipäivinä. Mahtuvat meidän pienen polon takakonttiinkin varmasti. Tykästyin green lagoon sävyyn livenä.:) Käytiin myös hakemassa pinnasänky. Torissa tuli vastaan yksi malli jota olen kuukausikaupalla kyttäillyt jos löytyisi käytettynä edullisemmin, ja nyt tärppäsi! :smiley-bounce012

tänää tuli ensimmäiset vauvahankinnat tehtyä. ostin kappahlista 56 kokoisia bodeja ym. -30%-70% alennuksella. tästä se kai sitte lähtee :)! seuraava "hankinta" saakin olla äitiyspakkaus.

Minä olen muutamat pikkuvaatteet ostanut, kun ultran jälkeen vähän innostuin. Kokoa 56 taitaa olla nyt sitten tarpeeksi ja voisi sitä kai vielä jotain 62 hankkia myös varastoon. Hoitopöytä bongattu roskalavalta, maalasin mustaksi ja se on tuolla toisessa vessassa jo valmiina. Sänky tuotiin ovelle, kummitytöltä jäi pinnis juuri pois niin saatiin se :) Patja pitää ostaa yms härpäkkeet ja sitteri myös.

Kestovaippoja olen kirpparilta löytänyt muutamat ja lenkkivaunut löysin myös nettikirpparilta, homeettomat ja tosi siistit gessleinit 50 euroa! "Päärattaat" ongelma taitaa olla myöskin ratkennut, mulla oli kovat ehdot millaiset tarvitaan ja viime viikolla sellaiset vihdoin bongasin, meille tilataan phil&teds modit, uusi malli, jossa saa istuimen työntäjään päin, turvakaukalon kätevästi kiinni, menee pieneen tilaan, kivan oloiset renkaat yms. Ne täytyy tilata Saksasta tai Englannista, ei niitä ole vielä Suomesta ollenkaan. Turvakaukalo tulee sitten kai cybexiltä kun sen saa modeihin kiinni.

Vielä on ratkaisematta se ongelma, kuinka saadaan auton takapenkille kolme turvaistuinta, tai no kaukalo + kaksi turvavyöistuinta noille 23kg alle 120cm lapsille. Ei meinaa mahtua sitten millään, ehdotuksia kapeista turvavyöistuimista (selkänojalla ja sivusuojilla)?

Kävin eilen lapsimessuilla pyörimässä. Olin elätellyt toiveita, että tuolla olisi mahdollista vähän vertailla vaunutarjontaa, mutta eipä kyllä ollut näytillä kovin montaa merkkiä. Sen verran apuja tästä kuitenkin oli, että vaunuvaihtoehdot on rajautuneet nyt kahteen vaihtoehtoon: Emmaljunga Super Viking tai Britax Go Big. Jos jollain on kokemusta näistä tai on pohdiskellut samoja vaihtoehtoja niin kertokaapa mietteitänne. Meillä siis kriteereinä vaunujen ketteryys, kestävyys, kompakti koko, helppo kasaaminen, käännettävä työntöaisa ja pehmeä kantokassi.

Kävin eilen lapsimessuilla pyörimässä. Olin elätellyt toiveita, että tuolla olisi mahdollista vähän vertailla vaunutarjontaa, mutta eipä kyllä ollut näytillä kovin montaa merkkiä. Sen verran apuja tästä kuitenkin oli, että vaunuvaihtoehdot on rajautuneet nyt kahteen vaihtoehtoon: Emmaljunga Super Viking tai Britax Go Big. Jos jollain on kokemusta näistä tai on pohdiskellut samoja vaihtoehtoja niin kertokaapa mietteitänne. Meillä siis kriteereinä vaunujen ketteryys, kestävyys, kompakti koko, helppo kasaaminen, käännettävä työntöaisa ja pehmeä kantokassi.
Testattiin kaupassa ja pihalla juuri noita super vikingejä ja ostettiin super nitrot, koska niissä oli takapyörät ilmakumia ja etupyörät umpikumia, vikingeissä tais olla myös takapyörät umpikumia? Mielestäni helpommat käyttää nuo nitrot ja tosi ketterästi kääntyy! Itselläni tuli mieleen vertauksena ne vanhat inhottavat matkalaukut joissa ei ole kuin kaksi suoraan menevää pyörää :hilarious: Mies oli samaa mieltä, ei tarvi nostella vaunuja käänteissä ja saahan nuo etupyörät lukittua halutessaan. Myös useamman mallisen kaukalon saa vaunun runkoon kiinni ja kasatessa menee pieneen tilaan! Tuosta toisesta mallista en osaa sanoa.

Mä en ole ostanut vielä yhtään mitään vauvalle. Meillä on joitain jemmattuja vaatteita ja joitain tarvikkeita. Kaukalo ja vaunut on isoimmat hankinnat, mitä pitää tehdä. Rattaat meillä on vielä, Brio racet, mutta ne ei mene vaakatasoon... Vaunumarkkinat on ihan uudistuneet siitä, kun me ollaan ostettu viimeksi vaunut vauvalle, joten en oikein oo perillä kaikista vaihtoehdoista. Ja ihan kalleinta en haluaisi, mieluusti käytettynä vaikka sitten jotkut tosi hyväkuntoiset. Meillä ehdoton vaatimus on pyörät, joilla pääsee maastossa kuin maastossa. Nykyinen kuopus on melkein 4v vauvan syntyessä, joten seisomalaudalla olisi ajatus pärjätä, jos sitäkään tarvitaan.

Oletteko miettineet, kumpi parempi: kova vai pehmeä koppa vaunuihin?

Entä aiotteko hankkia kantovälineen? Jos, niin minkä?

Mä olen kantanut trikoisella liinalla vastasyntyneitä ja kudottu liina ollut kokeilussa mutta harmikseni sen käyttö oli tosi vastenmielistä meidän kuopuksen mielestä. Manduca ja välikoon wompat on ollut meillä eniten käytössä. Wompat on ainoa, mikä meillä vielä on, ja sitä ei voi vastasyntyneellä käyttää. Kudottu liina houkuttelisi, haluaisin jo synnärille mukaan ja se menisi trikoista liinaa vähän pidempään. Silti jännitän, oppisinko sitä käyttämään, koska olen ehkä enemmän reppuihminen... Tulan uutuus voisi olla repuista se paras vaihtoehto, ehkä.

Bingo meillä on vauvalle kova vaunukoppa, mistä mä itse tykkäsin myös esikoisen aikana. Esikoiselta on tallessa myös manduca jolla meinaan kantaa, trikooliinan meinasin myös pyytää kaverilta lainaksi tosin en tiedä kuinka paljon sitä tulee käytettyä:)

Meillä on esikoisella kova kantokoppa (brio Happyissa). Oli kyllä kätevä, etenkin kun koko kesän käytössä, niin ehkä vilpoisampi kuin pehmeä? Ja siis minusta kantokoppa (kova tai pehmeä) ainakin parempi kiinteää koppaa, kun saa napattua sisälle mukaan nukkuvan vauvan.
Tällä kertaa aiotaan tosin ostaa pehmeä koppa tuplarattaisiin. Nimittäin kova vie kauheasti tilaa autosta ja nyt kun on kaapissa myyntiä odottamassa niin siellä! Niin nyt menny siihen hermo!!! Kumminkin lyhyen aikaa käytössä. Meillä oli 6-7kk. Sopii vaan toivoa että vauva talvivaatteineen/lämpöpussissaan mahtuu sinne pehmeään koppaan.... Tosin ei kai ne aina ole kovaa pienempiä? Siitä mikä meinataan ostaa saa vielä kovikkeet poistamalla lämpöpussin. Toivon myös ettei ole niin lötkö että vauva herää siirtoihin.
Manduca meilläkin. Rengasliinasta tahtoisin kuulla lisää...

Ruusa, just tota mietin, että koppa on käytössä kuitenkin aika lyhyen aikaa. Rattaat pehmeällä kopalla tulisi ehkä aavistuksen verran halvemmaksi kuin yhdistelmät. Pehmeä koppa voi kyllä olla pienempi kuin kova/kiinteä, ja siksi ehkä huono, kun käyttöaika elovauvalle on just yli talven. Mutta kätevää olisi, kun saisi vauvan kopassa kannettua sisään. Lämpöpussi meillä on olemassa jo, ja ollaan aiempien kanssa vaihdettu se kopan tilalle rattaisiin ehkä siinä 5kk iässä, kun lapsi ei oo enää aina vaan nukkunut ulkoillessa rattailla, vaan on halunnut katsella ympärilleen. (Selkänojaa on nostettu pienemmälle vaan yksi pykälä ylöspäin.)

Elokuussa voi vielä olla tosi kuumakin.. silläkin mietin myös tota kantamista, että trikooliina voi olla aika hiostava, kun tulee niin monta kerrosta kangasta päälle.

Me ajateltiin kova koppa hankkia koska mennään metsäautoteita sun muita huonoja alustoja ja halutaan kova koppa vauvan suojaksi jos vaikka kiviä tms lentelisi renkaista.

Me päädyttiin Britaxin Smile yhdistelmiin kovalla kopalla. Pitkään pähkäilin kova vai pehmeä koppa, mutta sitten päädyin tuohon kovaan, koska se käy tilapäisesti matkasängystä pienelle jonkun aikaa ja ajattelin, että on jotenkin suojaisampi. SItten kun lapsi ei enää mahdu koppaan tai viihdy siinä niin täytynee ratasosassa pidettäväksi ostaa esim lämpöpussi. Samalla ostettiin turvakaukalo Britax Primo ja siihen telakka. Nämä olivat nyt aivan ensimmäiset hankinnat vauvalle. :)(Nyt menossa rv26) Seuraavaksi olis etsinnässä pinnasänky ja hoitopöytä..

Meille ei mahdu pinnasänkyä, eikä kaksi nuorinta oo koskaan osannut sellaisessa nukkuakaan. Hoitopöydän virkaa tekee lipaston päälle laitettu reunallinen hoitoalusta, jonka pohjassa olevat toisen reunan tapit me laitetaan seinän ja lipaston väliin, jottei hoitotaso pääse siitä putoamaan itsekseen. Vähän säätämistä, mutta ihan kätevää. Toimi kuopuksen kanssa.

Takaisin