Hankintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ruusa#
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kauhea vaunukuume! Oon innostunut Bumbleride indie twins - kaksostenrattaista, ne on tori.fissä ym käytettyinä aika kalliita mutta toisaalta lisävarusteita (kuten vauvankoppia ja kaukaloadaptereja) näyttää olevan aika hyvin käytettyinä saatavilla. Olenkin miettinyt että ostaisin itse rattaat uusina - runkoahan niissä pisimpään käytetään - ja noita lisävarusteluja sitten käytettyinä. Nyt vaan näyttää Ozbabyssa olevan rattaat reilun 10% alennuksella ja kovasti polttelisi jo hankkia. Mutta yritän vielä malttaa ja katsella rauhassa, meillä ei tuota lämmintä säilytystilaa ole liikaa joten tyhmältä tuntuisi hommata rattaat melkein puoleksi vuodeksi odottelemaan vauvoja...puhumattakaan tietysti siitä mikä kaikki voi vielä mennä pieleen. Oijoijoi kun on pitkiä nämä viikot :rolleyes:

Tänään ostin kirpparilta ekat pikkuruiset bodyt kokoa 50. Meillä on kahden edellisen kohdalla ollut vastasyntyneellä enimmäkseen kokoa 56, mutta nyt täytynee hankkia pienempääkin. Nuorempi oli 3.2 kg syntyessään ja sillekin 56 potkuhousut oli alkuun auttamatta liian isoja, pienet kippurajalat aina toisessa lahkeessa :Heartred Ja nämä kaksihan saattaa hyvinkin olla pienempiä syntyessään vaikka hyville viikoille päästäisiinkin. Lueskelin tässä muutamia kaksosblogeja ja tajusin, että tässä raskaudessahan pitää oikeasti ottaa ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuus huomioon! Jotenkin tuudittautunut niin väärään turvallisuuteen kun kaksi 40+ viikon synnytystä takana. Sikäli vois olla ihan fiksuakin aloittaa valmistelut ajoissa, jos tulis jotain vuodelepoa tms niin jää kirppikset koluamatta :eek:

Meillä ei ole vielä ostettuna mitään (17+5), enkä ole oikeastaan edes miettinyt mitä kaikkea pitäisi ostaa. Vaunut, vaippoja, amme ja hoitopöytä tulee mieleen vaatteiden lisäksi, mutta muuten lyö tyhjää. Vauvanvaate ja -tarvikeshoppailu ei myöskään kiinnosta tipan tippaa, mutta pakko se on ryhdistäytyä viimeistään kesäkuussa, jos ei motivaatiota sitä ennen ole automaattisesti ilmaantunut. Miehelle ulkoistin ostoslistan kirjoittamisen kun viimeinen kolmannes toukokuussa alkaa :)

Mielenkiinnolla luen kuitenkin teidän muiden shoppailuista :)

Meillä om vauvaa varten kaikki hankinnat valmiina, puuttuu enää jotain perusjutskia esim. Vaipat, rasvat, yms. Mutta vaunut yms on jätetty säästöön -14syntyneeltä (vaunuista saa tuplat). Vaatteita jotakin neutraalia ostellut löytyy tytön ja pojan vaatetta mitä sisaruksilta on säästöissä. Nyt viikkoja 16+5

Itse kun olen lähinnä shoppaillut vasta kaikkea söpöjä ja kaunista (vauvavaatteita ja lastenhuoneen sisustusta) niin tänä aamuna raskaana oleva kaveri herätti ajettelemaan että jossain vaiheessa pitäis niitä "tylsiäkin" ostoksia tehdä. Hän oli juuri tilannut kaikenmaailman pinnasängyn pohjan suojia jne, mitä itse en ole tullut edes ajatelleeksi :nailbiting: Ja vähänkö niihinkin saa menemään rahaa! :sorry: Meillä ei oikein mitään tule valmiina kun itselle tämä on esikoinen ja molempien sukulaisilla ja ystävillä joko ei ole lapsia tai ovat sen verran jo vanhempia että ovat ehtineet antaa kaikki vauvakamat jo eteenpäin...

Itse kun olen lähinnä shoppaillut vasta kaikkea söpöjä ja kaunista (vauvavaatteita ja lastenhuoneen sisustusta) niin tänä aamuna raskaana oleva kaveri herätti ajettelemaan että jossain vaiheessa pitäis niitä "tylsiäkin" ostoksia tehdä. Hän oli juuri tilannut kaikenmaailman pinnasängyn pohjan suojia jne, mitä itse en ole tullut edes ajatelleeksi :nailbiting: Ja vähänkö niihinkin saa menemään rahaa! :sorry: Meillä ei oikein mitään tule valmiina kun itselle tämä on esikoinen ja molempien sukulaisilla ja ystävillä joko ei ole lapsia tai ovat sen verran jo vanhempia että ovat ehtineet antaa kaikki vauvakamat jo eteenpäin...

Jos ottaa äitiyspakkauksen niin siinäkin tulee jo kivasti kaikkea "tylsää" muistaakseni tulee pinnasänkyynkin yksi pissasuoja patjalle. Mistään pohjan suojasta en ole kuullutkaan:eek:
Kynsisakset, kuumemittari, jotain lakanoita, peitto, kylpyveden lämpömittari, kylpypyyhe, pari harsoa... tuollaista "tylsää" siinä ainakin tulee. Ja äidille nännivoide ja vähän terveyssiteitä jälkivuotoon ja yhdet kestoliivinsuojat.

En nyt tiedä meneekö noihin ei niin hauskoihin hankintoihin niin paljoa rahaa... (Ellei lasketa tylsiin vaunuja ja turvakaukaloa!)
Vanupuikkoja (napa) ja vanulappuja(silmät ym pikkupesut) puhdistuksiin, vaippoja, harsoja, pyllypyyhkeitä, Ehkä varalle joku perusvoide/sinkkivoide/talkki jos peppu ärtyy...
Kylpyamme (esim ikeasta saa tosi edullisesti), joku hoitoalusta tms ja ehkä siihen suojia (joita itse tykkäsin käyttää muuallakin suojina esim sohvalla imettäessä), jonkin sortin nenän niistäjä apteekista ja keittosuolatipat.
Itselle lisää liivinsuojia, kaarituettomia imetysliivejä, ehkä rintapumppu (no nää on kyllä aika kalliita). Lisää siteitä.

Noh kun aloin tätä kirjoittamaan niin kieltämättä tulihan näistä jonkinmoinen lista :hilarious:

Ja jonnekin tänne kirjoitinkin että vauvan synnyttyä huomaa kumminkin että jotain tärkeitä puuttuu... (Sitten esim mies käy nämä ostamassa) Mutta toisaalta paljon voi ostaa turhaakin. Eli ihan joka vempainta ei kannata ostaa ennen vauvan syntymää vaikka joku kehuisikin!

Tosi kätevää olisi, jos joku jaksaisi alkaa keräämään tänne listaa pakollisista ja enempi-tai-vähempi vapaaehtoisista hankinnoista :) Kategorioina vaikka Vaatteet, Hygienia, ... Ja sitten jokainen voisi sitä täydentää. Miltä kuulostaa?

Auttaisi alkuun ainakin minut, ensikertalaisen ja ei-vielä-niin-motivoituneen/hurahtaneen :)

Tosi kätevää olisi, jos joku jaksaisi alkaa keräämään tänne listaa pakollisista ja enempi-tai-vähempi vapaaehtoisista hankinnoista :) Kategorioina vaikka Vaatteet, Hygienia, ... Ja sitten jokainen voisi sitä täydentää. Miltä kuulostaa?

Auttaisi alkuun ainakin minut, ensikertalaisen ja ei-vielä-niin-motivoituneen/hurahtaneen :)

kannatan ideaa! itse olen ainakin ihan pihalla kaikesta tarvittavasta, ja mies taitaa olla siinä uskossa että sieltä äitiyspakkauksesta saa sitten kaiken :D! mitään hankintoja ei olla vielä tehty ja meillä myös ensimmäinen pieni ystäväpiirissä, joten kaikki täytyy itse hommata.

Tein tuollaisen listan omaan ketjuunsa. Sitä vain muutkin päivittelemään. Listan teko oli melko helppoa, vaikka esikoista odotankin. Sillä tykkään suunnitella asioita ja lista ollut itselläni jo jonkin aikaa. Olen samalla itselleni arvioinut paljon "saan" käyttää rahaa mihinkin. Alle budjetin olen toistaiseksi päässyt.

Minun piti jättää isot hankinnat kesäkuulle , kun työhuone saadaan muutettua makuuhuoneeksi. Mutta niin vain on hommattuna pinnasängyn lisäksi nyt myös yhdistelmävaunut. Hommasin molemmat ystäväni kautta käytettynä.

Hankkimani pinnasänky on kätevä. Siinä saa pohjan kolmelle korkeudelle ja osan pinnoista pois, jotem menee pitkään. Siinä on myös säilytyslaatikko alla. Se on myös keinutettava, tarvittaessa myös lukittava.

Vaunut ovat Hartan Topline S yhdistelmävaunut. Vuosimallia en tiedä. Siinä on pehmeä kantokoppa, joka ainakin säilytyksen kannalta on hyvä. Mallissa on edessä lukittavat kääntyvät pyörät. Tarvittaessa saa hommattua myös normaalipyörät. Suuntaa vaunuissa saa käännettyä myös heittoaisan avulla. Vaunujen mukana tuli myös turvakaukaloadapteri. Joten tuntuvat ainakin näin etukäteen ajateltuna näppäriltä ja monikäyttöisiltä pieneen kerrostaloasuntoon. Koko näissä on mukavan pieni.

Mä kehitin pakkomielteen Tula kantorepusta :rolleyes: Pikkasen on tyyris, mut onneks ei oo kiireellinen hankinta.. ehtii ostaa sittenkin kun vauva on jo syntynyt.

Aatteliko kukaan hankkia mitään kehtoa/ensisänkyä alkuun ennen pinnasänkyyn siirtymistä? Minun tekisi mieli ostaa kehto, jotenkin söpöä olisi että vauva nukkuisi siinä, ja ei ne nyt ihan hurjan kaliita ole mutta olen vähän ymmärtänyt että monet ovat aika turhana pitäneet...

Viherpantteri, me on ajateltu ottaa sellainen vuokrattava Vaavisänky ensimmäisiksi kuukausiksi. Eipä sitten jää mitään ylimääräisiä huonekaluja pyörimään sitten kun siirrytään pinnasänkyyn :)

Viherpantteri, me on ajateltu ottaa sellainen vuokrattava Vaavisänky ensimmäisiksi kuukausiksi. Eipä sitten jää mitään ylimääräisiä huonekaluja pyörimään sitten kun siirrytään pinnasänkyyn :)
Mistä niitä voi muuten vuokrata?

Mää tilasin mooses vaivakorin kehtojaloilla. :) Tulee varmaan ens viikolla jo.. vähän ajoissa mutta tuli vain hetkellinen päähänpisto.. toki olen ollut aikeissa ostaa jonki pienen ensisängyn.. mut ois tuon ehtinyt myöhemminkin.

Meillä on äitiyspaketin laatikkoon ostettuna reunasuojukset. Se tulee olemaan myös tälläkin tyypillä alkuun sänkynä.

Me ei olla vielä hommattu mitään. Ens viikon lopussa on rakenneultra ja mikäli sielä kaikki hyvin niin vois pikkuhiljaa alkaa lastenhuonetta laittamaan :happy:

Mä sain tänään yhdeltä kaverilta kaks laatikkoa äitiysvaatteita ja toiselta kantorepun ja -liinan. Hankinnat siis avattu :D

EloPapu, pistä vaan googleen vaavisänky niin tulee niitten nettisivut ja sieltä pystyy tilaileen.

Hipsu-82, mistä noita tuollaisia reunasuojia saa? Jotenkin oon aina luullu että sellaset täytyy tehdä itse mutta ei siis onneksi vissiin? :D

Meillä vauva nukkuu ensin miehen vanhassa rottinkikorisängyssä. Esikoinen nukkui puolivuotiaaksi siinä. Kun vauva ei enää siinä nuku niin silloin siirtyy pinnasänkyyn ja esikoinen siitä "isoon sänkyyn". On meillä myös esikoiselle tehty kehto jaloilla, joka tulee olohuoneeseen päikkäreitä yms varten. Tällä hetkellä se on täynnä esikoisen pehmoleluja :D

Takaisin