Hankintoja

Moik!

Täällä intouduin huutamaan ruskean Manduca kantorepun huutonetistä, oli käytetty vain muutaman kerran eli uutta vastaava. Viikonloppuna pihamarkkinoilla keräsin muovikassillisen pieniä vaatteita samalta myyjältä, jolla oli tosi hyväkuntoisia ja halpoja vaatteita (muovikassilinen teki 17e). Tuntuu tuolla hyllykirppiksillä olevan aika kovat hinnat yleisesti hyväkuntoisissa vauvojen vaatteissa. Sieltä en ole raaskinut vielä ostella mitään. Pesin tietty heti vaatteet ja asettelin ne pitkin olkkarin lattiaa ihailtavaksi :D

Meillä siskolta ostettiin könttänä jo aiemmin pinnasänky, autoistuin alustallaan, itkuhälytin, vaunurattaat ja Tripp Trapp tuoli (joka pitäs vielä miehen maalata valkoiseksi). Hän olisi mynyt ne kirppiksellä muuten mutta tehtiin edukkaasti kauppa niistä :) Vaatteita saadaan lainaan sieltä myös, niitä en vielä ottanut. Meillä on sitten vielä perheessäni ollut korisänky ensimmäiseksi sängyksi vauvalle ennen pinnasankyä, johon löytyy pehmikkeet ja jonkinlainen katossysteemi verholla.

Onhan siinä jo ihan paljon :) Ai niin Hesan shoppailulta äitini halusi ostaa vielä tumppuja ja pari bodya tumpuilla sekä pörröisen lämpöpuvun. Kaverini toi tuliaisiksi kutomansa söpöt pienet ruskeat villasukat.

Tripp Trappiin ollaan suunniteltu sitä new born settiä ja äiti onkin sen luvannut jo kustantaa eli sais käydä vaan hakemassa kaupasta pois. Muita suunnitelmia ei vielä ookkaan sitten. Ehtiihän tässä keksiä vielä vaikka mitä! 

Mukavaa viikon jatkoa ihanaiset!



 
Nia: mäkin oon noita imetysliivejä joutunu nyt uudestamaan miettimään... pari viikkoa sitten ostin H&M:stä, mut niillä on todella huonot koot! 70 ei ollut ollenkaan ja 75 isoin kuppi oli D, ja eihän se nyt enää riitä mihinkään. 80-85 kokosille ois kyllä ollut kokoja laidasta laitaan, tylsää koska kaikki eivät suinkaan tohon haarukkaan mahdu. Selailinkin vähän nettiä, että jos jo täältä käsin saisi selvää missä kaikissa "oikeissa" rintsikkaliikkeissä myydään myös äitiysliivejä. Changessa näkyis olevan hintaan 50e ja kauppojakin ympäri Suomen. Ite en halua netistä tilata liivejä lukuisten pettymysten jälkeen, vaan haluan ihan liikkeeseen sovittamaan. Lumingeriessä on isompi valikoima ja halvempia, mut sitä ei ole kuin Oulussa. Bebe's taas on vain Helsingissä.. Bella Bambinassa on kanssa iso valikoima ja se löytyis Tampereelta. Tykkäisin mennä sellaiseen osaavaan liikkeeseen, jossa myyjä ottaa mitat eikä tarvitse itse arpoa kokojen välillä... ehkä käyn Changessa katsomassa, raportoin jos olen tyytyväinen :)
Vinkkejä muista liikkeistä otetaan täälläkin vastaan! Varsinkin jos löytyy toimipiste Tampereen seudulta.
 
Meille kävi niin hyvä tuuri, että mun äidin asiakas (äiti on siivousyrittäjä) halus myydä meille käytettyjä lastentarvikkeita pikaisesti, kun haluavat kaikesta eroon. Käytiin niillä sunnuntaina ja mukaan lähti: matkarattaat ja niihin sopiva Gracon turvakaukalo autokehikolla, 70-luvulta peräisin oleva pinnasänky (ihana!<3), Aventin rintapumppu tuttipulloineen, trikoinen kantoliina, sitteri, hoitoalusta, kestovaippoja, harsoja, äitiysvaatteita ja hirveä läjä vauvanvaatteita. Kaikki tuo maksoi meille vain 150e! Oonko pikkusen tyytyväinen. Oon jopa saattanu unohtaa tuosta jotain kun oli niin hirveästi tavaraa, ja kaikki hyväkuntoisia. :) Meidän ei tartte enää hirveästi vauvalle hankkiakaan, kun aiemmin ollaan jo ostettu käytettynä yhdistelmävaunut. Päätettiin, ettei oteta hoitopöytää niin sitäkään ei tartte. Ollaanpa ajoissa, mutta eipä tartte ressata :)
 
Ou VAU Untamoinen, onnittelut hienosta "löydöksestä"!:D Mahtisaalis tuohon hintaan kieltämättä!
 
Meillä shoppailtiin jo kesän alussa, ehkä turhankin innokkaasti :p mut pakko oli ostaa kun halvalla sai :) Varastossa odottaa tammikuussa saapuvaa pienokaista jo cracon telakallinen turvakaukalo, boran retrot yhdistelmävaunut, pikkupiia juoksurattaat ja syöttötuoli näihin meni vain 70€, joten ei haittaa vaikka vähän aikaiseen tuli oltua jo ostoksilla :)
Kaverilta sain ikean kassillisen vaatteita, hoitoalustan ja syöttötuolin pehmusteen ja makuupussin :) 
 
Meillä oli muuten nuo Pikkupiian juoksurattaat, olivat aluksi tosi hyvät ja kätevät :) mut sit alkoivat viippaamaan pahasti sivulle, niin että joutui koko ajan suoristamaan kulkusuuntaa. En tiedä oisko niitä saanut jollain korjattua, me luovutettiin :/
 
Täytyy vähän kommata kävelytuolista ja hyppykiikusta. Kannattaa muistaa, että niissä lasta saa pitää vain lyhyen ajan päivässä, koska saattavat helposti aiheuttaa varvistamista ja kävelytuoli voi viivästyttää kävelemisen oppimista (usein kuulee sanottavan toisin päin), koska asento ei ole tuolissa ollessa sama kuin omilla jaloilla seisoessa. Tiedän tutun tytön, jota on istutettu kävelytuolissa liikaa ja on ongelmia nyt isommalla iällä varvistamisen ja jalkaterien asennon kanssa...:(
Itse koin nuo ns. turhakkeiksi, joten meille ei niitä hankittu, vaikka joka toinen mamma paasas, että "pitäis ostaa pojalle hyppykiikku". Joo EI TARVINU. Huomasin, että poika varvisti pienempänä luonnostaan muutenkin, en halunnut sitä vahvistaa. Eikä oo kyllä kiikkua kaivattukaan. Muitakin keinoja on saada kädet hetkeksi vapaiksi, jos on tarvetta. (kun siihen usein vedotaan...). :)
Kannattaa puntaroida näitä juttuja ennen kuin päättää ostaako niitä tai kauanko lapsen antaa käyttää niitä...=)
 
Joku laittoi listassaan että valkoiset harsot pyllylle ja värilliset kasvoille. Värilliset on tosi kalliita, mä itse hommasin esikoiselle kaikki valkoisia ja pyllylle pieniä pyyhkeitä. Onneks pyyhkeitä oli ja on edelleen kaappi pullollaan.

Lämpöpussi oli meille ihan ykkös hankinta, suosittelen. Eivätkä mielestäni ole edes pahan hintaisia. Itse löysin lämpöpussin kirpputorilta.

Kuplatonin hankin heti, jo ennen kun lapsi syntyi. Onneksi. Nimittäin oli heti ekoina päivinä tarvetta. Muutaman kerran jouduin antamaan. Ja hankin sitä nytkin valmiiksi.

Koliikkipullot on myös ykköshankintoja, mun oli annaettava lisäruokaa kun ei tissimaito riittänyt.

Neuvolassa suosittelivat hankkimaan muutaman purkin vastikemaitoa valmiiksi kotiin, jos imetys ei onnistu.

Vaatehankinnoissa kannattee käyttää hyväksi kirpputoreja. Sieltä löytää edullisesti vaatteita. Ja kaikkea muutakin.

Yksi hankinta vielä mihin olen tyytyväinen on patjan suojalakana. Jos vaippa pettää ei koko patja sotkeennu.

Mutta näissä hankinnoissakin kannattee pitää järki päässä, jos kuuntelee jokaista neuvonantajaa tulee varmasti ostettua turhaakin.
 
Lähinnä kestovaippailuun on tuo värisääntö harsojen suhteen kätevä. Jos käyttää imuna valkoisia harsoja, on kätevämpää käyttää pukluihin sun muuhun värillisiä/kuviollisia, koska ei oo kovin kiva pyyhkiä sit pyllyrätillä toisen naamaa, kun harsoja ei muuten erota toisistaan...:O (ellei oo joku näpsäkkä ompelija, että laittaa jotkut merkit eri harsoihin:P)
+ jotkut liputtaa sen puolesta, että ohuella harsolla saa kivemmin etenkin pikkuisen vauvan taipeet sun muut kuivaksi, kun imutehoa on eritavalla kuin monissa pyyhkeissä.
Itekin kyllä käytin tavallisia pikkupyyhkeitä pyllyn kuivaamiseen, toimivat ihan kätevästi. Mutta kestoiluun hommasin aluksi valkoisia harsoja, joten tuo värikoodihomma tuli automaattisesti.

Mie taas tykkään, että tuon Cuplatonin voi käydä hakemassa apteekista sit kun vaavi on syntynyt (on meinaan pirun kallista tököttiä heittää hukkaan! Melkein 17e puteli!:O ), vauvan kans pääsee kyllä liikkumaan, tai jos ei ite jaksa niin laittaa isin asialle.;) Mutta kukin tyylillään, eipä siin.=)
 
Täällä ollaan yritetty pysyä vielä aisoissa kaikkien hankintojen kanssa, mut jotain silti ollu ihan PAKKO ostaa :D tänään kävin muuten vaan kaupoilla, en ollu tiennykkää et seppälälle on tullu vauvanvaatemallisto! Kivoja vaatteita oli, ja alennuksesta bongasin muutaman bodyn jotka oli 3€/kpl ja oli vielä aletuotteissa tarjous ota 2 maksa 1, eipä jääny hintaa ku 1,5€/body, samalla hinnalla on täällä suunnalla kirpparilla käytettyjä, sillä perusteli itelleni et kyl nyt muutaman voi ostaa :D ja kapphallilta löysin ihanan pipon <3 täällä on rakenneultra 6.9 ja sen jälkee aateltii lähtä miehen kanssa niitä suurempia hankintoja tekemää :)>
 
Harsoista:  Juu, mä en oo harrastanu kestoilua. Joten en tajunnu tuota erotusta. :)

Kyl mäki olen tietenki ostanut kaupoista uusiakin vaatteita, jotka on ollu tarjouksessa.

Tarkoituksenani ei ole arvostella kenenkään hankintoja, ei todellakaan. Jokainen tekee omat hankinnat mistä itse haluaa.
Mut noi on mun hankintoja joihin itse olen tyytyväinen.
On kyllä tullut hankittua ihan turhaakin. :)

Cuplaton on kyllä kallista, valitettavsti. Mulla oli esikoista odottaessa kauheet paineet että kaikki on varmasti hankittu. Kun en muuta keksiny kävin apteekin kautta. :)
 
Avasin tämän ketjun pitkästä aikaa, kun rupesin kirjoittelemaan (vihdoinkin) tarvittavia kamppeita ylös.

Listassa on vasta isoimmat hankinnat:

-rattaat (mallista ei edelleenkään hajua. Luotan siihen, että saadaan jostain jotkut käytetyt edullisesti).
- turvakaukalo
- Tula-kantoreppu + vauvatuki
- lipasto / hoitopöytä vetolaatikoilla
- lämpöpussi
- vessaan joku hoitoalusta
- sitteri, jos saadaan jostain käytetty halvalla
- leikkimatto
- pinnasänky (mutta tämä ei ole mikään akuutein puute. Meneehän laps aluksi vaikka siinä äitiyspakkauksessa).

Vaipat, vanupuikot ym. on semmosia, että ostaa sitten lähempänä h-hetkeä. Vaatteita uskon  myös saavani tutuilta sen mitä en ehdi itse ostaa. Etenkin nyt, kun tulokas paljastui tytöksi. Tuttavapiirissäni taapero- ja vauvaikäisiä tyttöjä nimittän riittää.
 
Vihdoin ja viimein sain itseni "pakotettua" tekemään joitain hankntoja pikkuista varten. Mulle.kun tuli jossain vaiheessa kauhea kammo/pelko tms. että jos intoilen liikaa etukäteen, kaikki meneekin ihan pileen (eli tyyliin tuleekin keskenmeno tms.). Kamalia ajatuksia, mutta yksi päivä päätin katsoa pelkoa silmästä silmään ja käydä kirppiksellä kiertelemässä ja tulihan sitä sitten ostettua muutamat aivan ihanat neutraalit potkupuvut. Ehkä tästä nyt seuraavaksi uskaltaa hankkia jotain "suurempaa". Vaunut yms. onneksi saan sukulaisilta ä, en varmaan pystyisi hankkimaan niitä nuuten etukäteen, ellei nämä tuntemukset mene ohitse. Tajusin myös samalla etten yhtään ymmärrä minkälaisia vaatteita pitää olla minkäkin verran ja millaisissa vaatteissa pikkusen on sitten hyvä kölliä talvella kotosalla. Ehdin kyllä kehittelemään tästä itselleni jonkun paniikin vielä. Täytynee vaan vetää syvään henkeä ja mennä kyselemään neuvoja konkaritädiltä jolla 5 lasta... luulis osaavan asiansa :)
 
Meillä  tämä tuleva vauva on viides, olenko "konkari äiti" en tiedä... No minusta sitteri on turha, meillä on parilla lapsella ollut vähän käytössä ja loistavasti olisimme pärjänneet ilmankin. Nykyinen kuopus (nyt 1v 10kk) makoili sitterissä varmaan pari kertaa. Vei vain tilaa muutenkin ahtaassa huushollissa. Kaukalo ajaa aivan saman asian mielestäni kuin sitteri. No jokainen saa olla omaa mieltään.
Minä olen ostanut viidennelle lapselle elämäni ensimmäiset uudet yhdistelmä vaunut, kylläkin halvimmasta päästä olevat Emma Z-line Jeans/valkoinen hintaan 350€ (kahden vuoden takuu). Olen käyttänyt niitä rattaina nyt kuukauden verran kuopuksella. Hyvät on ollut työntää, eikä mitenkään raskaat ole nostaa takakonttiinkaan. Vaikka kyllä tietysti matkarattaat vie vähemmän tilaa ja on helpompi nostella. Ostin kuopukselle Graccon matkarattaat talvella 2011. Jouduin useasti kulkemaan kaupungissa joten helppo oli ottaa autonperään mukaan. Meillä oli silloin vielä lainassa Graccon telakallinen turvakaukalo jonka sai nätisti siirrettyä ja kiinnitettyä matkarattaiden päälle.
Nyt olen sopinut erään tuttavani kanssa, että saan ostaa häneltä brion kaukalon (60€)telakalla joskus joulukuussa (hän ostaa sitten vauvalleen turvaistuimen). Tuttavani on ostanut kaukalon uutena. Mutta kiva lukea jonkun kommentista että brion kaukalo uppoaa hyvin matkarattaisiin mikäli niitä voin käyttää kun joudun ottamaan reissuille mukaan tämän vielä alle 2v. isoveljen jolla tuntuu olevan mahan alus jalkoja täynnä. En meinaa enää perässä pysyä, mutta ehkä te nuoremmat vielä jaksatte juosta esikoistenne perässä paremmin.
Lisäksi olen ostanut pari rintakumia, Anita merkkisiä imetysliivejä kahdet, kahdet Anita merkkiset odotus ajan alushousut, samaa merkkiä olevan tukivyön, sekä yhdet Triumph merkkiset odotus ajan alushousut. Itse tykkään imetys aikana käyttää kaarituettomia liivejä, minulla on ollut aikaisemmin varmaan yhdet tai kahdet kaarituelliset liivit. Kaarituelliset jotenkin on painanut rintarauhasia jota ainkin minulla on rinnan vieressä myös kainalon puolella, ei ole tuntuneet kivoilta. Ja lisäksi minusta on tuntunut että kun olen käyttänyt kaarituellisia, niin rinta ei ole tyhjentynyt imettäessä niin hyvin kuin ilman kaaritukea olevia liiviä käyttäessä.
Mikäli on isorintainen, kannattaa satsata hyviin liiveihin niitä kun joutuu pitämään yötä päivää koko imetysajan. Anita merkkiset 2 liivit, 2 alkkarit ja tukivyö maksoivat n. 170€ yhteensä. Triumph merkkiset perus imetysliivit lienee 30-35€/kpl jotka myös ovat hyviä joskaa olkaimet eivät ole yhtä tukevat ja leveät kuin Anitan liiveissä. Minulla imetysliivit ovat kokoa F/90 G/90 merkistä riippuen. Anita mamma alusvaatteita ostin naisten alusvaateliikkeestä Kokkolasta (erikoisliike). 
Edellisen raskauden aikana kävin myös Lindexillä, H&M:llä, Seppälässä ja Kapphallissa katsomassa imetysliivejä mutta en löytänyt sopivia. Olivat liian pieniä isoimmatkin tai sitten muuten vain huonon mallisia tai olkaimet olivat mielestäni huonot.
Muita hankintoja en ole vielä tehnyt. Ennestään minulla vuoden 2010 äitiyspakkaus tallella, Emma merkkinen syöttöistuin joka kiinnitetään pöytään, kantolliinoja 2 kpl, harsoja, vauvan koppa jaloilla, hoitopöytä jota käytän sitten aikanaan kylppärissä, hoitotason alla on kylpypunkka ja sen alla vielä pari laatikkoa vaatteille ja tarvikkeille. Kylppärissä on vesipiste lähellä ja lämmin vaihtaa vaatteita lapselle.
Ajattelin vielä hommata ainakin imetystyynyn, toivottavasti on toimiva ratkaisu. Aiemin olen käyttänyt ihan sohvatyynyjä tai tavallisia tyynyjä tukena jos olen istuallani imettänyt lasta. Nyt kun meillä on 2v duraseli sitten isoveljen ominaisuudessa paikalla, tuskin saa imettää rauhassa makuulla sängyllä. Lisäksi pitää miettiä voiko vauvaa ylipäätään pitää juuri lattialla jos aikoo jotain kotitöitäkin tehdä.  Mielestäni kattoon kiinnitettävä "kehto" olisi yliveto alkuunsa, mutta tuskin saan sellaista. Selkä vain on synnytyksen jälkeen niin huonossa kunnossa itselläni, että tuskin pystyn kantoliinaakaan paljon käyttämään.
Vaippoja on hyvä olla kotona valmiiksi niin vauvalle kuin äidille, kestoliivinsuojat ovat tosi hyviä olemassa (eivät tosiaan tartu arkoihin rinnanpäihin kiinni kuten kertakäyttöiset). Ehkä yksi tuttipullo kannattaa olla varalta jos imetys ei jostin syystä ehti lähde kunnolla käyntiin ts. jos tarvitsee antaa lisämaitoa. Itsellä ei kyllä ole ollut sitä ongelmaa muuta kun sairaalassa synnytyksen jälkeen parina päivänä, maito on noussut kunnolla rintoihin kolmantena tai neljänteä päivänä synnytyksetä. 
Keräkaali on hyvä olla jääkaapissa odottamassa kun tulee kotiin laitokselta. Kun maito nousee, rinnat ovat kipeät ja kivikovat. Olen kaulimella murskannut vähän kaalenlehteä, ja laittanut liivin sisään. Viilentää ihanasti, vähentää turvotusta ja kipua rinnoista. Kaalessa on jotain tulehdusta vähentävää ainesosaa. Huonopuoli on tietysti kosteus mikä irtoaa kaalesta ja haju mikä tulee nokkaan, mutta vauva ei moiti eikä kaalenlehtien kanssa kannata kylille lähteäkään. 
Tulipas pitkästi juttua, jaksaakohan kukaan edes lukea? 
 
Ryppy, saanko kysyä miksi mielestäsi imetysliivejä pitää pitää yötä päivää koko imetysaika? :) esikoisen kanssa nukuin ilman liivejä, ja kotonakin olin usein ilman, esim. imetystoppi pitää kyllä liivinsuojat paikallaan jos tarvii. En huomannut mitään ongelmia... ja tissit eivät ole pienimmästä päästä :)

Suosittelen kanssa kestoliivinsuojia. Huutonetistä löytyy ihania erilaisilla kuoseilla :)

Oon ostanut vasta 60cm toppapuvun ja muutamia vaatteita. Eikä varmaan muuta tule ostettuakaan... v.09 äitiyspakkaus löytyy lähes kokonaan, esikoiselta on jäänyt vaatteita yms yhdistelmät on jo valmiina, turvaistuin myös, amme, kestovaipat... toki varmaan vaatteita vielä kirppareilta katselen ohimennen, mutta hyvin tässä pärjää vaikkei mitään ostaisikaan :)
 
Kysyit miksi pidän koko imetysajan yötä päivää imetysliivejä. No sen vuoksi kun joudun pitämään liivinsuojia tai maidonkerääjää imettäessä, muuten kastuu yöpaita toiselta puolelta tosi pahasti. Minulla ei ole ollut mitään imetystoppia erikseen. Ehkä sellinen on kätevä, en ole tutustunut kaikkiin uutuuksiin mitä nykyään on saatavilla. Pelkän puseron tai yöpaidan sisällä ei kestoliivinsuojat kyllä pysy paikallaan. Sen vuoksi olen pitänyt aina liivejä yötä päivää. Sitä ongelmaahan ei ole niillä joilla ei maito valu toisesta rinnasta kun toisesta imettää :). Olenkin katsellut nyt imetysyöpaitoja, mutta voisihan niitä toppejakin kysellä. Meillä on makkarissa vain aika viileää öisin joten haluaisin pitää hihallista paitaa päälläni. Varsinkin kun joutuu yöllä nousemaan sängystä monta kertaa ylös, ei ole kiva jos tulee kylmä. Onko imetystoppeja hihallisia vai ovatko vain narutoppeja?  
 
Aaa, se olikin niin yksinkertainen syy, en tullut ajatelleeksi kun omat eivät yöllä vuotaneet :)
imetystoppeja ei taida olla pitkähihaisina, luulisin.
Sittenhän on kyllä näitä yöimetysliivejäkin, jotka ovat suunniteltu nukkumakäyttöön, eli niissä ei ole yhtä hyvä tuki kuin oikeissa imetysliiveissä, mutta ovat pehmeät ja mukavat ja pitävät suojat paikoillaan. Niissä ei myöskään ole saumoja tai hakasia tai mitään sellaista, ja taitavat olla reippaasti halvemmatkin (?)
 
Täältä muuten löytyy monenlaisia imetyspaitoja, -toppeja, -liivejä ja -yöpaitoja. :) Aattelin ite tilata lähempänä LA:a tuolta ainakin imetysliivit ja ehkä jonkun topin vanhan kokoelman jatkeeksi.
 
Kävin heti tekemässä hankintoja tuolta pienten parhaaksi sivustolta, tilasin pari odotus-/imetyspaitaa, pul-kangaspaloja, kuivaliinakangasta, imetystyynyn, tee-se itse kestoside pakkauksia ym. Kiitos vain vinkistä. Näillä em. sivustoilla näytti kyllä olevan hyvän näköisiä ja monen kokoisia imetysliivejäkin, joten kannattaa käydä tutustumassa sivustoon.
 
Takaisin
Top