Hankintoja

marimus

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin luoda tällaisen oman karsinan hankinnoille. Joko olette ostelleet paljon vauvantarvikkeita ja mitä on hankintalistalla? Entä onko konkareilla antaa vinkkejä merkeistä, malleista ja siitä, mitä ilman ei ison mahan tai pienen vauvan kanssa voi elää? Myös kaikki vinkit edullisista tarjouksista ja hyvistä nettikaupoista otetaan avstaan!
 
Itse olen jo vauvalle hommannut pikkuisen vaatteita, myös olen saanut vaatteita tutuilta ja ystäviltä. Sukulaiset ovat tietysti innoissaan uudesta tulokkaasta(odotan esikoistamme) joten tiedän tulokkaan saavan vaatteita tässä ajan mittaan heiltäkin. Olen myös hommannut turvakaukalon, pinniksen,hoitopöydän ja joitain pieniä juttuja. Tiedän olevani ajoissa, olen vasta viikolla 15. Mutta jotenkin vain vaistoni sanoo hommata asiat hyvissä ajoin,johtuneeko ennen raskautta nähdyistä unista,joissa synnytin vauvan ja minulla ei ollut mitään varattuna vauvalle Toivoisin myös kommentteja kokeneilta konkareilta, mitä kannattaa hommata ja mitä jättää hommaamatta. Kaikki vinkit ovat tervetulleita myös tänne.
 
Esikoisen jäliltä on suurin osa tarvikkeista jo olemassa, joten kauheasti ei tarvi tehdä ainakaan isoja ostoksia. :)
Mut jos nyt osaisin vinkata jotain esikoistaan odottaville...
- nenäfrida on pop! Todnäk jokainen vauva kokee jonkin sortin lenssun tai useamman ensimmäisen elinvuoden aikana, ja nenäfridalla pienen nenun saa niistettyä eri hyvin. Pikkuniistäjästä ei ole kokemusta.
- amme: kannattaa olla mieluummin reilun kokoinen. Me ostettiin Brevi DouDou, joka on hieno ja hieman muotoiltu amme, mutta kaskas huomattiin jo aika varhain, että siinä on hankala kylvettää, kun se on suht pieni (mitä ei tajunnut ennenkuin tuli se nähtyä ja koettua...)
- tuttipulloja ja tutteja ei kannata mielin määrin hommata etukäteen, kaikki vauvat kun ei niitä huoli tai ovat tarkkoja siitä MILLAISEN huolivat. Meillä on useita tutteja turhan panttina, kun poika ei niitä oppinu imemään lainkaan...
- harsoja kannattaa varata mieluummin liikaa kuin liian vähän. Pukluja yleensä tulee ja tulee, ja rätit kiertää koko ajan pesussa. Ja jos kestovaippailee/tarvii peppuharsoja niin hyvä muistisääntö niiden erotteluun on: valkoiset pyllylle, kirjavat/värilliset muuhun käyttöön.:) Ja nuo harsot on ihan in vielä isommallakin iällä kun soseiden kanssa tulee sotkua (meillä 10kk poikaa syöttäessä edelleen käytän harsoja, säästyy talouspaperia kummasti!)
- imetystyyny on oiva apuväline, mutta ei pakollinen. Kannattaa etsiä kirppareilta.
- rintapumppu on myös oiva vehje, mutta sen hankkimisen voi jättää aikaan kun vauva on jo syntynyt ja näkee onko sille käyttöä. Sama juttu imetyskumin ja maidonkerääjän kohdalla.
- tuttipullojen kuivastelinekin on kieltämättä näppärä, vaikkei pakollinen ole sekään.
- kestoliivinsuojat ei jää nänneihin kiinni! Ja Lansinoh-voide on ihan omaa luokkaansa haavautuneille rinnanpäille!
- sinkkivoide toimii vaippaihottumaan parhaiten
- kestovaippoja kannattaa katsella käytettyinäkin (ovat valmiiksi imeviä ja edullisempia!)
- turvakaukalosta: kannattaa mieluummin ostaa sellainen, joka menee pitkään (eli on tilava/ painoraja suht iso) niin ei tarvi niin pian olla ostamassa turvaistuinta. Tätäkään ei osaa tosin oikein hahmottaa etukäteen kun ei tiedä minkäkokoinen vauva tulee ja millä vauhdilla kasvaa...:/

No tässä jotain. Lisäilen, kun/jos mieleeni tulevi...:)

** edit ** Perustin nettilinkeille oman topicin.:)
 
Meillä on jo valmiina:
Pinnasänky, patja, , petari, peitto, tyyny, reunapehmuste, unipussi, vaunukoppa (toimittaa äitiyspakkauksen laatikon virkaa), parvekevaunut, imetystyyny, lelukaari ja leikkimatto, sitteri, toppahaalareita, vaatteita, lampaantalja, teddykarva, kynsisakset, tuplarattaat, kantokassi vaunuihin, sadesuoja, kaukalo, telakka, rintapumppu, makuupussi

Ostoslistalla vielä:
Lisää harsoja, rullakori, vaippoja, topz -puikkoja, vanulappuja, vauvaöljyä, tissirasvaa, imetysliivit, tutteja, tuttipulloja, vauvaöljyä, perusrasvaa, pyyhkeitä, tumput, pipo, lämpöpussi kaukaloon (?), lämpöpussi vaunuihin (?), fleecepeitto, maidonkerääjät, rintakumi, liivinsuojuksia (ainu), korviketta, 2x pyykkikori, peppupyyhkeitä...

Että aika lailla hankittavana on vaan tuommosta kulutustavaraa ja ehkä pitää vaatevarastoa hiukan täydentää. Mutta aika lailla meillä on esikoisen jäljiltä kaikkea. Pitää vaan tuossa ihan hyvissä ajoin alkaa laittaan kamppeita kuntoon, joskus siinä rv 30 jälkeen.
 
meille on tulossa toinen lapsi joten meillä on kaikki viel esillä ku esikoinen täytti 2 viikkoo sit vuoden joten mitään ei oo kerenny sillai piilottaa.. :)

pojalle ku annetaa oma huone ni me muutetaan yläkertaan niin me ostettiin hoitopöytä kun kaikki vaatteet ja hoitotarvikkeet on alakerrassa. esikoisen kaa vaihoin kaikki vaipat meidän omas sängys joten ei ollu tarvetta eikä tilaa hoitopöydälle mutta nyt ku sänky menee pois ni ei viitti kylmäl lattial vaihtaa vaippoj ja pukee pientä vauvaa..

toiseks meijän pitää  hankkii pienempiä lämpimiä vaatteita ku poika oli niin iso talvel et riitti hyvin tuo äitiyspakkaukses ollu talvihaalari ja toinen isompi.. ei oikee sen jälilt oo mitenkää pientä lämpimää vaatetta oli kuiteski syntyessään 54 cm ja 4,3 kg ja se oli kesäl....
 
Täällä on esikoiselle hankittu jo vaatteita (olosuhteisiin nähden liikaa), babyoilia ja todella hämmentävänä lisänä rintapumppu pulloineen. Vauvanamme saadaan mummilta, joka on säästellyt enoni vanhaa ammetta. Toivottavasti tunnearvo korvaa käytännöllisyyden ;)

Isommista hankinnoista pidättäydyn rakenneultraan asti (eli ööö kaksi viikkoa vielä.). Ihan vain varmuuden varalta, jos kaikki ei vaikka olekaan kunnossa. Toiveena olisi ostaa kaikki rattaat, turvakaukalot, ym. köntsänä yhdeltä tutulta perheeltä. Itseäni ei kiinnosta yhtään vaunujen vertailut sun muut, mutta saan varmaan kirota tätä asennetta vielä.

Pinniksen, hoitopöydän ja jonkun lipaston vaatteille haluaisin jo ostaa. Harmi, ettei meidän suvussa ole mitään perintökehtoa. Joutuu laps varmaan äitiyspakkaukseen ensimmäisiksi kuukausiksi (tosin siihenkin  on onneksi olemassa hauskoja lisäratkaisuja).

Onko kenelläkään tiedossa vuokrausfirmoja, jotka vuokraavat lastentarvikkeita? Rintapumppuja, vauvansänkyjä, turvakaukaloita ym.? Olen kuullut vain Vaavi-sängystä, mutta luulisi, että muitakin vuokrauspalveluja on.
 
Täältäkin konkareille kysymys: Hankkisitteko/oletteko hankkineet vaunujen runkoon sopivan turvakaukalon vaiko ette? Mie kallistun aika vahvasti ihan taviskaukaloon, mutta ois kiva kuulla kokemuksia tästäkin.

Entäs sitte ne matkarattaat? Onko ne oikeasti niin tarpeen mitä kaikki antaa ymmärtää? Pelkkiä matkarattaita ei voida hankkia (ja ostossa onkin jo pari vuotta vanhat Emmaljungan duo edget) kun eikö niissä kaikissa oo aika hepposen näköset pyörät? Ei toimi tässä maastossa, eikä ne vissii talvella oo muutenkaan kauheen käytännölliset? Niin että mitäs sanotte? Ne tulevat vaunut tosin taitaa olla niin isot, ettei mahu auton paksiin. Tai en tiiä, oon taas menny perse eeltä puuhun kun ei olla sitä autookaan ostettu vielä (sekin jo "varauksessa" mut ei olla saatu omaa myytyä vielä) joten en tiiä sen paksin tilavuudesta, mut vaunut piti kuitenkii mennä varaamaan :D

Ollaan saatu kaverilta pinnasänky lainaksi ja vaatteita oon ostellu aika paljon. Just ostin tori.fi:stä suloisen 62-kokoisen toppahaalarin. Pinnasänkykaveri antaa lainaksi myöskin hoitopöydän, mut oon miettiny jos säälisi omaa selkää sen verran, että ostais vielä oman hoitopöydän, ja laittais toisen yläkertaa ja toisen alas. Tosiaan ne vaunut on varauksessa, ostetaan heti kun päästää siitä rahareikäautosta eroon (=saadaan paljon tonneja!) mut mitään muuta ei oo vielä hankittu.
 
toukero:  Minusta tuntuu, että se vaunuihin tai rattaisiin napsautettava kaukalo on ihan kätevä, jos kulkee paljon kaupungilla ja ahtaissa paikoissa. Meillä ei ainakaan ollu semmoselle tarvetta. Esikoiselle ostettiin matkarattaat, olikohan Bassoon Baby merkkiset (Baby Stylesta) ja hinta n. 100e. Ovat olleet enemmän käytössä kuin vaunut. Vaunut meillä oli loppujen lopuksi vaan päikkäri käytössä parvekkeella ja sitte nuilla matkiksilla liikuin milloin minnekin. Matkiksissa on hyvä saada se istuin ihan makuuasentoon, niin voi ihan pientäki kuljettää köllöllään esim. makuupussissa. Hoitopöytä oli meillä ainaki ihan ehdoton!! Mun selkä meinas kuolla, ku yritin vaihtaa vaikkaa sohvalla, sängyllä tai lattialla. Käytetään vieläki hoitopöytää esikoisella. Tai nykyään meillä on vaipanvaihtopaikka pesukoneen päällä ja hoitopöytä on jäänyt ylimääräiseksi. Pitänee kattoa, jos sille keksis vielä jonku paikan.
 
Nia, näin miekin oon ajatellu, ja en jotensakaan usko että ihan hirveen paljon liikkuisin kaupungilla ainakaan niiden vaunujen kanssa, eli siks kallistun siihen ei-liitettävään kaukaloon.. Samasta syystä oon katellu käytettyjä matkarattaita jonkuu verran, jos nyt silloin tällöin tulee kaupungille lähdettyä. Ite asutaan vähän syrjemmässä, haja-asutusalueella, ja tääl tarvii vaunuilla esim. hiekkatietä pitkin niin meinasin ettei pelkästään niiden matkarattaiden kans pärjää. Mut on hämmentäny toi, kun tuntuu että kaikki liputtaa niiden matkarattaiden puolesta, että "ei niitä vaunuja tartte ollenkaan, ostatte vaan matkarattaat", mut ehkä ne ei aattele asiaa pidemmälle, kun asuvat itte keskustan liepeillä. Ja ite tietty kun esikoista odottaa, niin kuuntelee korvat höröllä kaikkien vinkkejä ja on lopulta ihan sekasin :D
 
Toukero: meillä on vaunuihin kiinnitettävä kaukalo (sattui samasta nettiliikkeestä saamaan samanmerkkisen kaukalon samoissa väreissä edullisesti, joten ostettiin se. Se vaunuihin adaptoiminen ei ollu niin tärkeä pointti.). Onhan se kyllä näpsäkkä shoppaillessa, mutta tykkään että yhtä lailla sen vauvan voi nostaa sinne vaunuihin autosta.:) Tietty siinä mielessä tuo kiinnitettävä kaukalo on kätevä, ettei vauvan tarvi herätä siihen siirtoon, jos nukkuu, mutta se nyt on aika pieni juttu kuiteski.

Matkarattaita ei olla hankittu, mie en ymmärrä miksi niitä hehkutetaan niin hirveästi. Ihan yhtä laillahan nuo yhdistelmät toimii rattaina??? (niin, miksi ihmeessä ostaa yhdistelmät, jos niitä käytetään vain vaunuina...?? Vaunut on kuites mun mielestä eri hyvät pienelle vauvalle, koska etenkin talvella vauvaa voi nukuttaa niissä ulkona ja siellä on lämmin.) Ehkä eri juttu, jos kulkee esim. lentokoneella tms. Meillä on tosi leveät vaunut, mutta niillä on tähän mennessä mahtunut hyvin kulkemaan ostareilla sen minkä on tullut käytyä. Että ei niiden rattaiden tarvi niin sirot olla...
Sit täytynee hankkia jotku rattaat esikoiselle kun vauva syntyy. Tuplia ei haluta, koska niin vähän vaunuja/rattaita tarvitaan.
 


Alissa23 kirjoitti:
Ihan yhtä laillahan nuo yhdistelmät toimii rattaina??? (niin, miksi ihmeessä ostaa yhdistelmät, jos niitä käytetään vain vaunuina...??


No just tämä on se mitä oon ihmetelly! Kiitti kun pistit sanoiksi, juma että voi ite käydä hitaalla :D Täytyy nyt harkita niitä rattaita vielä, siis käytettyjä, täyttä hintaa en ainaskaan viitsi maksaa. Ja pitää ottaa jotenki selvää että saako niitä tulevia vaunuja mahtumaan tulevaan autoon.
 
Tässäpäs minun mielipiteitä:

Meiltä löytyy yhdistelminä Emmaljungan Duo Edget, sekä matkarattaista Emma-merkkiset halvat rattaat. Nuo matkikset ostettiin ekana kesänä, eli poika oli ostohetkellä ehkä 4kk vanha. Ihan pientä noihin ei ois ees saanu laittaa, koska selkänojaa ei saa ihan alas.

Mun mielestä kannattaa ehottomasti ostaa vastasyntyneelle vaunut, eikä vaan matkiksia. Matkikset on niin suojattomat, hepposet ja kylmät. Ihan eri maata kuin kunnon kopalla olevat vaunut. Kuitenki on talvivauvat kyseessä. :) Meillä on tosiaan kova koppa noissa yhistelmissä, ja vauva oli siellä hyvin suojassa. Pehmeä koppa ajaa varmasti saman asian.

Matkarattaat on ollu kyllä ehottomat reissussa ja kaupungilla käydessä. Bussiin mahtuu monesti paremmin matkiksilla, autossa vievät vähän tilaa ja kaupoissakin on kivempi kuljeskella näppärästi kääntyilevillä matkarattailla. Yhistelmät kun ainaki meillä on niin jykevät, tosin ne onki sit hyvät talvikeleihin. Ja varsinki näin raskaanaollessa yhistelmät on painavat nostella autoon jne. Näin kesällä siis yhistelmät tällä hetkellä vähällä käytöllä, lähinnä lapsi nukkuu niissä välillä päiväunia. Syksyllä ilmojen viiletessä otetaan taas ne arkikäyttöön. Ja talvella saa sit vaihtaa taas kopan ratasistuimen tilalle. <3

Meillä ei ollu vaunuihin adapterilla sopivaa kaukaloa. Mutta koska meillä oli Brion kaukalo, niin tiesin sen "uppoavan" hyvin näihin "halppismatkarattaisiin", siis Carena, Emma jne. Joten siksikin ostettiin noi Emman rattaat. Eli tarvittaessa (vauvan esim. nukkuessa) kaukalon sai nostettua sinne rattaiden kyytiin, ja se kyllä pysyy siinä ku nakutettu, uppoaa syvälle. :) En vaan tykkää pitää vauvaa hirmu pitkiä aikoja kaukalossa, koska sehän ei oo selälle mitenkään hyvä. Joten pieniä aikoja vaan pidettiin kaukaloa rattaissa.
 
Kiitoksia mielipiteistä mimmus :)

Tajusin ton sun vastuksen myötä että yhdelläkään, joka meille on niitä matkarattaita hehkuttanu, ei oo talvivauvaa, jotenka taidan unohtaa niiden puheet koska kuten jo aattelinkin, ne ei varmaa ole ajatellu asiaa loppuun asti kun asuvat itse keskustan suunnilla ja tosiaan vauvat syntyneet keväällä/kesällä.

Mitäs mieltä sitteristä? Se kai tuppaa heikentämään motorista kehitystä, mutta helpottaako arkea miten paljon vai onko turhake? Näillä näkymin en ollut semmosta hankkimassa, mutta asiasta tietävät, kertokaa toki :)

(Pitäisköhän mun nyt ihan oikeesti tehä jotain hyödyllistä, oon homehtunu tässä koneen ääressä jo monta tuntia!)
 
Meiltä löytyy varastosta odottamasta sitteri, joka saatiin käytettynä. Kaikki lapsethan ei ees siinä viihdy ollenkaan. Esikoisella oli ns. hiljanen refluksi, mutta se diagnosoitiin vasta 3kk:n iässä. Siihen asti lapsi oli tosi tyytymätön. Sitterissä, hieman pystyssä asennossa, viihtyi sen aikaa, että me saatiin syötyä. Jalalla piti tosin koko ajan keikuttaa sitä sitteriä, että oli tyytyväinen. :D
 
Joo, ei oo sitterikään pakollinen. Saatiin siskolta käytetty sitteri. Meillä muksu oli siinä aniharvoin, enempi kölli leikkimatolla lattialla. Syöttäessä se oli kätevä silloin kun ei saanu vielä syöttiksessä istuttaa, mut tuon asian ajaa sit jo vaikka kaukalokin tai laittaa vauvan puoli-istuvaan asentoon tyyny selän alla esim. sohvalle. :)
Toiset vauvat kyllä viihtyy siinä, kun siitä näkee hyvin.
 
Tein eilen pitkän listan siitä mitä kaikkea vauvalle pitää hankkia ennen kuin se syntyy. Nyt kuitenki aluksi alan perehtyä kestovaippojen mutkikkaaseen maailmaan, sillä niitä ajattelin käyttää vauvalle ja niiden ostamista ei varmasti kannata aloittaa ennen kuin vähän ymmärtää mistä on kysymys :) Yritän metsästää niitäkin käytettynä sekä tehdä osan itse, joten pitää aloittaa ajoissa perehtyminen. Puolivälihän tässä jo kolkuttelee!

Tässä muuten meidän hankintalista, jonka olen koonnut aiempien kirjoitusten sekä muiden palstojen neuvoja noudattaen ja omiin tarpeisiin suhteuttaen: (nämä siis vaatteiden lisäksi)

Turvakaukalo
Toppahaalari (56cm tai 60cm)
Sitteri
Yhdistelmävaunut
Harsoja (valkoisia pyllylle ja värikkäitä muuhun käyttöön)
Hoitoalusta
Pinnasänky + patja + peitto + petari + reunasuoja
Rintapumppu
Tuttipulloja
Tutteja
Hoitopöytä
Nenäfrida
Vauvanamme
Imetystyyny (kaveri suositteli)
Kestoliivinsuojia
Lampaantalja
Vaunujen sadesuoja
Kestovaipat + imut sun muut
Pyykkikori
Pussilakanoita ja lakanoita pinnasänkyyn
Puhdistuspyyhkeitä
Kylpypyyhe (suositeltiin ostamaan äitiyspakkauksen pyyhkeen lisäksi toinenkin)
Pulloharja
Talkkia
Sinkkivoide
Suolaliuosta ja suppoja kuume- ja nuhatautien varalle
Korviketta kaiken varalta
Vanutyynyjä
Vanupuikkoja
Siteitä jälkivuotoon
Itkuhälytin (kaikki kaverit suosittelee ja meillä on iso talo)
Kantoliina
Mobile
Riisipaperia kestovaippailuun
Leikkimatto

Olen siis kerännyt tähän listaan kaikki pikkuhankinnatkin ihan siksi, etten unohtaisi niitä ja huomaisi sitä sitten kun niitä kovasti tarvittaisi. Tavaralistasta huomaa, että on esikoinen tulossa :D
 
Meilläki oli matkikset käytössä lähinnä kesällä/syksyllä. Mutta ei niissä paljo voinu talvella vauvaa nukuttaa, kylmähän niissä tulee. Sitte vaikka me tässä Oulussa asutaanki ja ns. isossa kaupungissa, niin ei ne täälläkään noita pyöräteitä auraa. Oli eri kiva yrittää työntää matkarattaita hirveässä sohjossa. Ei menneet nimittäin pätkääkään eteenpäin.

Sitteri meillä ainakin oli ihan ehdoton esikoisen kanssa. Meillä esikoinen syntyi tosi pienenä ja sitteriä käytettiin tosi pitkään. Eikä oo kyllä meidän motorista kehitystä häirinny. Aluksi sitteri oli meillä ihan makuuasennossa sohvalla vauvan nukkumispaikkana. Sitterin päällä oli aina fleeceviltti, joka oli vähän niinku vauvan pesä. Siinä se tykkäs nukkua. Sitte isompana tykkäs istuskella ja kattella maailman menoa. Samaten ensimmäiset soseet syötiin sinne 5-6kk asti sitterissä, kun ei vielä syöttötuolissa osannut istua. Ja myös se, että saa lapsen kun se jo liikkuu, niin köytettyä kätevästi kiinni, ettei tuu vahinkoa jos itellä täytyy tehdä jotain muuta mikä vaatii enemmän huomiota. Ja sillon ku kävin suihkussa, niin laitoin vauvan sitteriin. Ehdoton siis ainakin meidän perheessä. Hyppykiikku taasen oli ihan turhake. Kokeiltiin pari kertaa ja samantien alkoi varvistus, eli jäi käyttämättä.
 
Untamoinen: Nuo supot ja vauvan kipulääkkeet on ainaki ihan turhia. Niitä ei saa antaa vasta ku yli 3kk ikäiselle ja sitteki jos ylittää tietyn painorajan. Jos tarvii ennen syödä jotakin, niin noin pientä vauvaa pitää aina käyttää lääkärissä ensin, ennenkuin menee mitään antamaan ja yleensä lääkitsevät jo lääkärissä tai antavat reseptin.
 
Vielä ei oo oikein ollu intoo hankintoihin. Tuplia ( vaunuja) oon kattellu ja oikeastaan vain ja siihen yhteen ainoaan ihastunut. Bugaboon donkey duot.mutta mistä rahat? :) vauvanvvaatteetkin on esikoisesta jo pistänyt kiertoon vaikka neidillä reilu vuosiikää vasta onkin :) joten uusia tarvitaan,mutta kunei löydy mitään kivaa,oon sit ehkä hieman nirso. talkista,mä käytin esikoisella perunajauhoja ja nyt hetki sitten kuulin että perunajauhot saattavat aiheuttaa hiivaa,kyllä pienellä lapsella/ vauvalla saattaa myös esiintyä hiivaa. No meillä tätä ei onneksi esiintynyt mutta voisin suositella talkiksi apteekin rasvatalkkia. Pirun hyvää, vuorokaudessa iho parempi.
 
Vauvan kipulääkkeistä. Joo kannattaa viimeistään silloin olla hankittuna kun ensimmäiset rokotteet ottaa. Ehkä tässä alussa ei niin kään tarpeelliset niin kuin joku muu jo kommentoikin. Ja itse suosittelen suppojen sijaan nestemäistä pandolia. Meinaa meil kävi niin ettei saatu suppoo laitettuu,no onneks oli toi nestemäinenkin hommattu.
 
Takaisin
Top