Hankintoja vauvalle, itselle, kotiin...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis täällä ainakin ihan sairaalan käytäntö, olivat tosiaan kieltäneet sen kokonaan.
Ja mulla on pikkusisko joka on syntynyt samassa sairaalassa 08/12 niin äiti silloin oli antamassa itkevälle vauvalle tuttia mutta hoitaja kerkesi ottamaan tutin pois ennen suuhunlaittamista, ja itsekin olen syntynyt samassa sairaalassa niin ei sillonkaan kuulemma ole saanut sairaalassaolo aikana antaa tuttia.
On tosiaan ihmeellistä jos on yksi tämmöinen natsisairaala :grin

^ Voihan niitä sairaaloita enemmänkin olla :p
Tavoissa ja varusteluissa vaan tosiaan tuntuu kauheasti eroja olevan.
Joissain sairaaloissa saa rintakumit jos tarvitsee, joissain ei...
Joissain on tarjolla harsoja vauvaa varten, joissain ei...
jne.

Joo täällä saa rintakumeja pyydettäessä, mutta tuttipulloa ei ainakaan sillon kaksi vuotta sitten saanut antaa jos tarvitsi lisämaitoa, täyty hörpyttää vai miten sanotaankaan.
Ja talvella oli tarjolla kaikille vastasyntyneille virkatut pipot, itse sai värin valita :)

Eilen tilasin ne Pupu Tupuna -vaatteet, joita jo jokin aika sitten mietin :) Sattui sopivasti olemaan vielä tarjouksessa, joten parempi vain. Harmillisesti vaatekoosta pienet oli loppu, mutta nopeastihan ne kasvaa sitten. Tilasin potkuhousut ja jumpsuitin. Siellä oli uutta kuosiakin tullut, mutta pääväritykseltään vaaleanpunaista, niin joutui jättämään väliin - kun ei tiedä kumpi on tulossa. Airlines-kuosin bodyakin mietin, mutta sen olisin halunnut pienemmässä koossa, kuin mitä jäljellä oli, niin nuo kaksi sai riittää :)

http://www.metsola.co/metsola/pupu-tupuna

Iiiks ja käääks, meillä on vielä kaikki valmistelut ihan vaiheessa ja nyt alkaa paniikki iskeä vaikka teoriassahan aikaa vielä on... Kai mä oon sitä äitiyslomaa ja ylimääräistä aikaa odotellut että saisi laitettua kämppää kuntoon mutta ENTÄS JOS se syntyykin jo liian aikaisin..ounou. Perustarpeita nyt on esim. pinnasänky, turvakaukalo ja vaatteita runsaasti hommattuna mutta kaikki hoitotasot ja vaunut ja purkit ja putelit puuttuu vielä :o ja toisekseen sitä mukaa kun koitan jotain roudata tänne niin mies vie ne varastoon kun ei kuulemma oo tilaa ;) hän saa varmaan täällä sitten laittaa kaiken valmiiks kun lähtö koittaa :D pakkohan niitten kamojen on tänne joskus kuitenkin mahtua :D ja tilaa ei tosiaankaan meillä kyllä liikaa ole, asutaan 56,5m2 kaksiossa, isompaa on katseltu ja haaveiltu mutta tuntuu että ovat niin hinnoissaan että miten sitä äitiyslomalla selviää lainaeristä ym? :o pinnasängynkin olen suunnitellut maalaavani mutta siell se nyt varastossa nököttää osissa... huijui, pitää varmaan ruveta tositoimiin. Omatunto soimaa kun kaikki on vielä niin vaiheessa :o

Täällä kanssa kaikki muuten valmiina, paitsi juurikin tuo sterilointi on tekemättä mutta senhän kerkee vielä moneen kertaan tekemään. Ja vauvan vaatteet on suurimmaksi osaksi pestyinä, kaikista pienimmät ainakin :)

Mutta siis imetysliivejä en ole ostanut, enkä kyllä tiedä mistä löytyisi suht edullisesti koko 80 F tai G?:grin
Tällä hetkellä siis tosiaan E kuppi ja jos tästä vielä kasvavat niiin :eek:
Ja pitääkö niitten olla kaarituettomia?

Omat tissit pienet, niin noin suuria en tarvinnut, mutta itse ainakin löysin HenkkaMaukalta hyvät kaarituettomat edullisesti. Maksoi 14,95e :) http://www.hm.com/fi/product/08585?article=08585-D Samalla ostin parit imetyst-paidat ja topitkin sieltä, niin on sekin puoli hoidettuna. Otin sitten vain nykykokoa yhdet isommat, että toivottaasti riittää tai sit joutuu käymään ostoksilla uudelleen :)

pakkohan niitten kamojen on tänne joskus kuitenkin mahtua :D ja tilaa ei tosiaankaan meillä kyllä liikaa ole, asutaan 56,5m2 kaksiossa, isompaa on katseltu ja haaveiltu mutta tuntuu että ovat niin hinnoissaan että miten sitä äitiyslomalla selviää lainaeristä ym? :eek:

Laittamalla sen asuntolainan lyhennysvapaalle äitiysloman ajaksi :) . Ylimääräisiä lyhennyksiä voi aina tehdä, vaikka olisi lyhennysvapaalla, jos tuntuu, että pystyykin lyhennystä tekemään, mutta antaa mahdollisuuden katsoa tilanteen mukaan miten rahaa riittää :) Ja varsinainen lyhentäminen aloitetaan, kun palaa taas normaalin palkan piiriin - tosin nyt ehkä helpompi sopeutua nykyiseen ja katsoa se uuden osto + muuttorumpa sitten myöhemmin :)

Mä kanssa jonkun aikaa sitten haaveilin niistä hm:n liiveistä ku oli ihan perus siistinnäköisiä ja edullisia, mutta ku ei tosiaan riitä koot.. Lindexillä oli E-kuppiin asti, makso jotain 23e muistaakseni niin täytyy varmaan semmoset käydä ostamassa ja toivoa ettei kovasti kasva enään :grin
Ja netissä ipanainen tai joki vastaava myi F-kuppiin asti, mutta ne oli kaikki kaarituellisia..
Olivat kyllä tosi kauniita ja suht edullisia kanssa, jotain n. 26e :)

Siis mä en oo kuullukkaan tollasista tutti ja pullo käytännöistä. Hämeenlinnassa sillon aikanaan:wink hoitajat itekkin anto vauvalle tuttia, no meillä nyt likka oliki pari ekaa päivää siel tarkkailussa ja ruokailukin tapahtu alkuun letkun kautta, mut tosiaan kyl niitä tutteja näytti muillakin vauvoilla olevan. :rolleyes:

En sit tiiä mikä tääl on käytäntö mutta jumalauta jos mä haluan antaa vauvalleni tutin suuhun niin sitä ei ykskään hoitaja ota pois!!! (niinku cocon esimerkissä oli) Ja sama juttu on kyl pullon kanssa!! Tein kyl jo yhteen sairaalan imetyskyselyyn selväks et meillä on tarkotus totuttaa vauva pulloon ihan alusta alkaen, koska pysyttelen ihan "koti-imettäjänä" ja siitä on turha kenenkään siel sairaalas alkaa mutkuttaa yhtään mitään, mun vauva, mun säännöt.. :grin

Hei, tässä ollaan vihdoin alettu hankintoja vauvalle tekemään( ajoissa liikkeellä ...:oops:). Niin olis kysymys teille joilla ennestään lapsia. Kuinka tärkeitä hankintoja on imetystyyny, kylpyammeen jalat tai kylvetystuki?? Itse kun ajattelin pärjääväni ilmankin mutta tulenko sitten katumapäälle jos en näitä hanki..? Ja onko muita ns. turhakkeita joita ei oikeasti tarvitse, kun tuntuu että tota tavaraa "mitä on pakko hankkia" tuntuu olevan ihan mahdottomasti.:eek:

^ Vastaan Kirzii vaikka mulla ei lapsia ennestään olekaan... :grin

Sanoisin nimittäin, että mitä nyt olen lueskellut, niin yksi saattaa kokea jonkin tavaran lähes korvaamattomana, ja toiselle se on täysi turhake. On siis niin maku- ja tottumiskysymyksiä.

Imetystyynystä sanoisin, että varmasti pärjää ilmankin, mutta jotain tyynyjä kannattaa imetystä varten silti varata, vaikka sitten ihan tavallisia. Niihin tulee varmasti pukluja ja valuu maitoa, joten päällistä saa olla useasti vaihtamassa varmaan... Imetystyynyjen muotoilu on erilainen kuin normi tyynyissä, siksi moni niistä tykkää kun saa tuettua lapsen kunnolla.

Kylpyammeen jalat kannattaa hankkia, jos kylvetys tapahtuu kylpyhuoneessa. Lattialla jos amjmetta pitää kylvetyksen ajan, niin siinä on kyllä itsellä ihan paikat solmussa ja kipeenä. Toiset kylvettää vauvaa niin että kylpyamme on esim. keittiön pöydällä, niin saa ergonimisemman asennon.

Kylvetystuki on vastasyntyneellä hyvä, jos on hiukankaan epävarma otteistaan. Ei sekään välttämätön ole, mutta hyödyllinen kumminkin. Suht vähän aikaa sitä loppujen lopuksi kuitenkaan tarvitaan. Mutta se helpottaa tosiaan kylvetystä sikäli, että itsellä ei kädet väsy niin paljoa.

Overa, ei vielä ole mikään paniikki vaikka ei olisikaan vauvaa varten valmiina paljoa. Moni oikeasti varmaan laittaa kaikkea vasta sitten kun on äitiyslomalle jäänyt. Mä sain aika hyvälle mallille jo kesälomani aikana kaiken, nyt saan sitten lähinnä nautiskella äitiyslomasta ja vapaasta :grin
Mutta hyvin sä vielä kerkeet, nyt vaan pikku hiljaa alat kaikkea hankkimaan ja laittelemaan :)

Noikin on vähän sellasia et joku tykkää, toinen ei.. Mut siis meillä ei esikoisen kans ollu mitään noista ja 6 vuotta tyttö kohta täyttää, et ilman pärjättiin! :grin Eikä siis kyllä ees kaivattu! Tosin en ollu moisista kylvetystuista edes kuullu, lieneekö niitä sillon "ennen vanhaan" ees ollu, hitto kun tuntuu et 6vuotta on ikuisuus.. :grin No nyt sitten ostin imetystyynyn kun 5eurolla kirppikseltä löysin, en tiiä tuleeko siihen käyttötarkotukseen, mut on ollu ihan loistava apu näitten liitoskipujen kans nukkuessa. :)

Niin ja sekin riippuu ihan ihmisestä ja miten raihnaiset paikat on jo valmiiks :grin mut siis meillä amme oli aina kylpyhuoneen lattialla niin kertaakaan ei kummallakaan tullu paikat kipeeks tai koettu sitä muutenkaan hankalana istuksia siinä ammeen vieressä. :rolleyes:

åke, Mullekkin se selvis vasta viimeks neuvolassa! :grin Eli sellanen ihme kuppi minkä voi laittaa siihen "vapaaseen" tissiin jos rupee vuotaan. :rolleyes: Niin siis imettäessä..

Mulla oli se maidonkerääjä mutta ei tullu käytettyä..

Aiemmin oli puhetta pakkaseen tehdyistä ruuista. Mä ennen aio tehdä mitään varta vasten pakkaseen, kunhan joskus pakastan ylijääneen ruuan ja yritän muistaa syödä sen kohtuullisen ajan kuluessa :) Sen sijaan oon täyttänyt kuiva-ainekaappia mahdollisimman täydeksi. Myöhemmin pitää täyttää vielä jääkaappiin vähän pidempään säilyviä ruokia kuten juustoja. Helpottaa sitten kaupassa käyntiä ekoina päivinä ja viikkoina kun ei tarvi pussikaupalla ostella tavaraa :) Tosin jos teillä on sellainen mies joka pystyy ajattelemaan seuraavaa ateriaa pidemmälle on myös kätevä :) Mun mies just ja just pystyy hankkimaan ruokaa vuorokaudeksi kerrallaan :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on kans toi maidonkerääjä, en tykänny, mie sain aina kipattuu ne siihen kerääntyneet maidot joko itteni päälle tai vauvan päälle, joten hylkäsin koko kapistuksen turhakkeena!

Takaisin