Hankintoja tulevaa pienokaista varten.

Helloitsme

Oman äänensä löytänyt
Moikka, täällä 19-vuotias ensikertaa raskaana oleva, tarvitsisin vähän neuvoa kaikenlaisiin hankintoihin tulevaa nyyttiä varten. Mitä pitää ehdottomasti olla, mitä olisi hyvä omistaa jne ? Vaunut ja pinnasänky hankittu jo. Olisi kiva jos joku vähän viitsisi valaista :)

Loppujen lopuksi vauva pärjää aika vähällä, mut harsoja ihan hyvä olla jokunen ja tuttipullo varalla..(suosittelen MAM:in anti-colik pulloa, on paremman mallinen kuin normi ainu). Toki sen ehtii sittenkin kun vauva syntyy ja jos sit tarvii niin hommaa :) hoitoalustan ja pienen laatikon/korin vauvan tarvikkeille (vanulaput, vanupuikot, sinkkivoide ym rasvat mikäli tarvii) oon kokenu käteviksi. On sitte yks paikka missä vaihtaa vaippaa ja vaatteita ja tarvikkeet siinä lähellä :) kylpyammetta on myös meillä tarvittu. Kaikki ei käytä, mut ite oon tykännyt :) mulla kaks lasta ja aika hyvin pärjänny ilman kauheaa tavaramäärää. Sit ku vauva syntyy niin paremmin tietää mitä juuri teidän vauva tarvii. :) toivottavasti sait jotain apua tästä. Jokainen kun hommaa ja kokee tarpeelliseksi vähän eri juttuja.

Äitiyspakkauksesta (mikäli sen otat) löytyy kynsisakset ja lämpömittari ja muuta pientä kätevää ja monesti neuvolasta saa liberon pakkausken jossa on just perusvoidetta yms. Itse sain nuoremmalta lapselta (just 1 täyttää) hänen synnyttyä myös ainun ja pampersin näytepakkaukset. :)

Okei, kiitos, autto kyllä jonkun verran :) juu äitiyspakkauksessa kyllä aika paljon on, en vaan oo tajunnut neuvolasta kysyä edes mitään mitä tarvitsis :/

Joo kaukalo tosiaan aika olennainen ja kylpyammeen hommaisin kanssa. Sit ostaisin vaippoja ihan pientä kokoa ja ite tykkäsin käyttää pyllyn puhdistukseen myös kosteusliinoja. Topsipuikkoja ja vanulappuja kannattaa myös olla, kun niillä saa sit puhdistaa navan ja kasvot. Tuttipullo ja pari purkkia korviketta kannattaa kans olla varalla. Meille suositeltiin aventin pulloja, koska muistuttaa kuulemma eniten rintaa, jos siis haluaa imettää. Me ostettiin noin viikon jälkeen myös aventin pumppu, johon kävi nuo pullot. Pumpulle ei kuitenkaan pakolla ole tarvetta. Rintakumeja en itse myöskään tarvinnut. Nännivoidetta olis pitänyt ostaa valmiiksi kotiin. Sit tietty ihan vaan vaatteita. Meillä oli ihan muutamat housut ja bodyt n. 5+5 sekä muutamat yöpuvut kokoa 50-56 eikä ne menneet kun ehkä pari viikkoa. 62 koko menee jo hetken pidempään eli niitä sit mielummin enemmän kun tuota pienempää kokoa. Vaatteita saa kuitenkin helpposti lisää ostettua tarvittaessa ja pakkauksessakin on kivasti kaikenlaista jo.

Vielä lisäys : Ainakin meidän kevätvauvalle pakkauksen ( 2013 ) peitto oli aivan valtava ja ihan liian paksu.
Onneksi mummi oli säästänyt keveitä pikkupeittoja omasta/pikkuveljen lapsuudesta. Lakana taas oli pinnasänkyymme liian pieni.

Hillevi jo mainitsikin nuo vanulaput ja puikot.

Meille ostettiin tuttipullot, korvikkeet ja pumput vasta kotiin tullessa, kun kävi ilmi, että imetys takkusi.

Harsoja ei voi koskaan olla liikaa :joyful: Ja tosiaan joku kevyempi peitto ku mitä äitiyspakkauksessa on.

Meillä tarpeellisia oli ainakin harsot (Mashnun kanssa samaa mieltä - niitä ei voi olla liikaa), tuttipullo + pari korvikepurkkia, bodyt (meillä niitä päätyi pyykkiin noin neljä päivässä..), kaukalopussi (helpotti autolla lähtemistä kun pukemiseen ei mennyt niin kauaa).
Imetystyyny oli mun mielestä kyllä kätevä, samoin sitteri. Rintapumppu piti kanssa pyytää miestä ostamaan heti kun sairaalasta kotiuduttiin.
Mutta äitiyspakkauksella pärjäsi muuten hyvin. :)

Mä oon kanssa tykänny imetystyynystä. On ollu hyvin monikäyttöinen meillä (mm barrikadina tippumisen estoon sängystä, vauvan "nojatuolina" yms). Kylvetystuki on ollu kiva, mun on ollu helpompi kylvettää vauvaa ku ollaan kaksistaan. Mitäs muuta? Hmm... Kaikki supersöpöt minivaatteet esim housut+huppari yhdistelmät on ollu hyvin epäkäytännöllisiä kaukalokäytössä eli tosiaan joku kaukalopussi olis ollu kätevämpi.

Meillä pienet vaatteet meni pitkään siis 50-56 ja vasta lähempänä 4 kk siirryttiin 62. Meillä ihan 0-käyrällä kasvava neiti. Äitiyspakkauksen vaatteet on tosi isoja.
Harsoja paljon ja pepun kuvaukseen on käytetty Ikean lasten mini pyyhkeitä.
Imetystyyny ja hyvät imerysliivit/-toppeja ja nännirasva.
Meillä leikkimatto kaarineen jo aikaisin käytössä, sitterissä ei niinkään viihdy.
Turvakaukalo ja telakka.

Meillä tyttö nyt kuukauden ja käytetään 56 cm ja sitä pienempiä vaatteita. Vielä menee 56t varmasti useamman viikon. Hyviä sukkia vauvalle tarvii, niin pysyy isommatkin pöksyjen sukkaosat paikoillaan :). Äitiyspakkauksen 50 senttiset on jättiläismitoitusta lukuunottamatta ehkä yhtiä potkuhousuja..ja muutenkin sisältö on tosiaan enemmän isoja kokoja. Meillä ei ois pärjätty sen sisällöllä puklauttelevan vauvan kanssa, vaan bodyja saanut olla vino pino :).
Samoin vaipat edelleen kokoa 1. Vaikka pakkauksen perusteella ei luulisi olevan isoa eroa kokoon 2, niin on siinä. Ainakin pamperseissa.
Kuten joku muukin sanoi, niin harsoja hyvä olla _monta_. Septidiniä tai muuta puhdistusainetta navan puhdistamiseen. D-vitamiinit aloitetaan 2 viikkoisena, niitä tarvii sit. Vauvaöljyä iholle ja kylpyveteen, ei tullut äp:n mukana.
Meillä leikkimatto vielä käyttämättä, sitterissä ollut esim kylppärissä mukana suihkuni ajan kun aina ei vain onnistu tähdätä uniaikaan :)
Imetykseen en ole ostanut erillistä tyynyä, kotona olevat toiminut hyvin. Tyrvaesteinä käytetty isompia tyynyjä. Samoin kylvetys mennyt ilman kylptukea.
Sen sijaan täällä syöksyttin suoraan laitokselta hakemaan rintapumppu ja uus turvakaukalo, jossa vapautusnappi ei tule etupenkin niskatuen kohdalle. Pumppaamisen ja satunnaisen korvikkeen takia ollaan tarvittu myös useampi tuttipullo kuin alussa suunniteltiin.
Selkäkakkojen(kin) varalta hyvä olla useammat liinavaatteet ja toinen peitto tai viltti. Patjaan kosteussuoja sänkyyn ja meillä varalta myös vaunuissa.
Mut kaikkea ei varmasti kannata hankkia valmiiksi, jos mahdollista hakea syntymän jälkeen tarpeen mukaan :) Ei tule silloin hankittua tarpeetonta.

Netistä saa hyviä listoja. Määrät riippuu ehkä miten pyykin pesun järjestät. Jos pesukone kotona voi pestä pienemmissä satseissa ja useammin. Jos naapurirapussa isompi setti vaatteita niin voi harvemmin pestä. Netistä voi ostaa (esim tori.fi) omalta paikkakunnalta n. eurolla kappale käytettyjä vaatteita. Tavarat sänky, rattaat saa sieltä hyvään hintaan.

Kuivausrumpu jos on käytössä, niin tietty pärjää vähemmällä. Meilläkin kyllä on rumpu mutta en jaksa joka päivä pyykätä, niin hyvä että on harso, lakana ja vaate reserviä.

Yksi asia mikä tuli mieleen mitä ei olla vielä mainittu niin suppoja, vaikka ei niitä ihan heti todennäköisesti tarvita, mutta ainakin meille kävi niin kun flunssa iski niin ei ollut yhden yhtäkään suppoa vauvalle, kun ei ollut älynnyt moisia etukäteen hankkia lääkekaappiin odottamaan..
Ja tämä nyt on äidille eikä vauvalle, jos imetät niin nänneihin rasvaa..

Omatoimisesti Panadolia saa antaa vasta vauvan täytettyä 3 kk ja nestemäinen on parempi kuin supot koska saa tarkemmin annosteltua oikean painonmukaisen annoksen.

Minäkin kannatan nestämäistä särkylääkettä mut ei saa itekseen heti alkuun tosian antaa ja sen ehtii kyllä ostaa myöhemminkin. Me saatiin eka pullo d-tippoja ihan neuvolasta ja vauvaöljyä tuli liberokassissa. Parin viikon iässä lapsella alkoi vatsavaivat niin silloin piti käydä disflatyl-tippoja ostamassa, mutta nuo kannattaa lähinnä pitää mielessä ja hakea, jos tarvitsee. Tissiliivin suojuksia olin muuten ostanut valmiiksi ja ne olivat tarpeen parin päivän päästä synnytyksestä.

Juu ei niitä särkylääkkeitä heti tarvita, itselle vain kävi niin kun ei ollut niitä hoksannut ostaa
kaappiin odottamaan ja sitten kun niitä tarvittiin niin apteekitkin olivat jo kiinni.. :)

Takaisin