Hankinnat

Minulle oli tosi tärkeää esikoisen kohdalla, että kastetaan itse tekemässä puvussa (tässä kun on vuosia oltu uskossa että lapsia ei koskaan saada).
Niinpä meidän perheen kastepuku on tehty minun vanhasta valkoisesta pellava hääpuvusta, mihin nypläsin vaaleanpunaisen nauhan. Nyt pitäisi nyplätä vihreä nauha pojalle.
Toivottavasti puku saa sitten jatkoa joskus lastenlasten kastepukuna[emoji4]
 
Riippuen materiaalista varmasti vaalentaminen onnistuu, kannattaisi varmaan ottaa mekko mukaan ja käydä kysymästä jostain neuvoa niin ei mene piloille.

Se virkattu mekko, pitää varmaan käydä pesulasta kysyys vinkkii
 
Meillä on kastemekko, missä minut ja esikoinen on kastettu. Se on hyvässä kunnossa ja vitivalkoinen, edelleen, yhtä tahraa lukuunottamatta. Meillä ois mekko, missä on kastettu mun äiti ja isoäitikin, mutta se on niin hauras ja kellastunut, että sitä ei uskalla kyllä pukea. Eli tällä mekolla mennään nytkin. Vaaleenpunanen nauhakin on valmiina.
 
Jos on virkattu mekko, niin lanka on todennäköisesti puuvillaa. Puuvilla antaa ainakin mahdollisuuden vaalentamiseen tai sitten valkoisella värinapilla pesukoneessa värjäys? Mut juu, kannattaa vähän tiedustella asiantuntevilta ni saatat saada mekon pelastettua :)
 
Meillä on 60 vuotta vanha kastemekko, jossa kastettu äidin puolen suvusta kaikki, jotka on kastettu, minut myöskin. On väriltään ihan ok, pari maitoläiskää rinnuksissa ja aika kuluttanu kangasta, mutta muuten hyvä. Ostin uuden nauhan rusetiksi, vaaleansinisen tilalle petroolisininen :)
 
Meillä löytyy kaksikin kastemekkoa. Toisessa kastettu mun mumma ja sen sisarukset ja toisessa isä, isän sisarukset, minä ja mun serkut. Tuo missä mumma kastettu on mun mielestä huomattavasti nätimpi. Hyvin yksinkertainen toki hieman kellastunut ajan saatossa. Tuo kastemekko missä mut kastettu on täynnä pitsiä ja kimalletta yms ja sitä kautta ei kovinkaan mun tyylinen. Toki mun äiti suuttuu jos tuon mumman mekon valitsen mutta...
 
Itse närkästytin aikanaan anopin tuolla kastemekkoasialla. Minun suvussa ei ollut varsinaista kiertävää mekkoa ja kun kysyin mieheltä onko heillä perintömekkoa, niin hän sanoi moneen kertaan että ei ole. Ajattelin sitten itse neuloa egyptiläisestä puuvillasta esikoiselle mekon. Ei kun tuumasta toimeen ja puikot heilumaan. Mekon ollessa puolessa välissä, kävimme miehen vanhempien luona. Otin mekon iltapuhteena syliini ja aloin neuloa mekkoa eteenpäin. Anoppi tuli uteliaana paikalle katsomaan puuhiani ja kun harmittelin, ettei kummankaan suvulla ole kastemekkoa ja kerroin itse neulovani perheellemme oman kastemekon, valahti anoppini naama. Hän alkoi heti kiireellä kaivamaan varastoistaan kastemekkoa, joka on kiertänyt koko miehen lähisuvun. Siinä vaiheessa sanoin, että oma mekko on jo niin pitkällä ja työtunteja on mennyt ihan huomattava määrä, niin aion tehdä mekon loppuun ja käyttää sitä lapsemme ristiäisissä. Anoppi pahastui, mutta minkäs teet. Ja voin kyllä sanoa, että meidän kastemekko on ihana - juuri meidän näköinen :) aina ei tarvitse ajatella toisten tunteita, joskus voi pitää myös oman päänsä :wink
 
Imme, oispa ihana nähdä kuva.
Mä oon niin kolkko et meille ei tuu edes nimiäisiä. Ekasta en jaksanut ja nyt tokasta ei voi ku ekastakaan ei ollut:)
 
Meillä on molempien suvussa kulkeneet kastemekot. Päätin esikoisen aikana jo että ensin toinen ja jos toinen siunaantuu, pistää toisen suvun kastemekon. Vältytään ainakin aiheuttamasta mielipahaa.
 
Imme, oispa ihana nähdä kuva.
Mä oon niin kolkko et meille ei tuu edes nimiäisiä. Ekasta en jaksanut ja nyt tokasta ei voi ku ekastakaan ei ollut:)

Pitääpä jossain välissä kaivaa mekko ja räpsästä kuva :) toivottavasti se on vielä ehjä :grin
 
Pitääpä jossain välissä kaivaa mekko ja räpsästä kuva :) toivottavasti se on vielä ehjä :grin

Mut hei, jos ei nyt syystä tai toisesta ole enään ehjä niin sitten se anopin mekko kehiin :happy093 toivotaan että on ehjä, varmasti tosi hieno.

Meillä kans anoppi kävi tänään ja näki Kastemekon. Sanoi että en nyt millään halua sekaantua teidän asiaan mutta häneltäkin löytyy suvun vanha kastemekko. Miehen kanssa kun asiasta puhuttu niin hän oli vahvasti sitä mieltä että ei ole mekkoa, no olihan se.
Että jos mun valkaisu yritys menee metsään (mietin vielä valkaisenko vai en) niin on sitten se miehen puolen mekko myös. Kovasti sitä meidän mekkoa kyllä haluaisin käyttää.
 
Imme, oispa ihana nähdä kuva.
Mä oon niin kolkko et meille ei tuu edes nimiäisiä. Ekasta en jaksanut ja nyt tokasta ei voi ku ekastakaan ei ollut:)

Virkistävää tuo ettei "pakolla" järjestä näitä perinteisiä systeemejä, ei minusta kolkkoa lainkaan. Meille tulee nimiäiset kun muita syitä pienen suvun kokoontumiselle ei juuri ole mutta kävi mielessä että onko pakko jos ei halua. No, koska ekalla oli niin pitää tokallekin. Mutta kummeja tai vastaavia ei ekallakaan ole ja siitä olen päässyt yli, ekasta stressasin että pitäisikö semmoiset olla kun "kaikki muutkin"... Onneksi on tullut varmuutta ja tehdään asiat jatkossakin oman mielen mukaan :)
 
Meillä esikoinen kastettiin samassa kastemekossa kuin isänsäkin. Nyt tämän toinen kastetaan samassa mekossa kuin missä minutkin on kastettu. Molemmilta puolilta löytyy siis meilläkin suvussa kiertävä kastemekko.
 
Muistan kun täällä selittelin et parit 50 vaatteet ja loput 56 ja vauva kasvaa nopeesti yms. Nyt toi mun oma vauva on niin pieni et oon joutunut ostamaan bodyja kokoa 44. Vois ehkä sanoo et siitä about 3200g menis ne 50 sopivasti :grin
 
Onko teillä mielipidettä vaunuverhosta? Oon tilaamassa yhdeltä kun tekee itse niitä. Onko tuollainen "talviverho" tarpeellinen. Siinä siis toisella puolella paksu fleece. Normaalissa vaunuverhossa vain yksi kangas. Kumpi siis olisi parempi? :)
 
Mä olen hankkinut vaan tavallisen vaunuverhon, en siis mitään talviverhoa erikseen.
 
Meillä myös vain sellainen ohutkankainen verho ja ainakin esikoisen kanssa pärjättiin sillä. Jos totta puhutaan, niin en edes tiennyt, että niitä on paksummallakin kankaalla olevia :hilarious:
 
Meillä myös vaan ohut kangas,mulla ei edes nuilla kahella ensimmäisellä ollu oikeeta vaunuverhoa vaan joko harsoa tai mini vilttiä. Nyt sitten panostin ja hommasin :happy: onhan se söpö ja näyttää just monilla olevan.
 
Takaisin
Top