Hankinnat

Meillä hatchback mallinen corolla, joka on osottanut jo monet kerrat paikkansa tilaihmeenä eli ajateltiin mennä vielä ainakin alkuun samalla. Olishan se farkku helpompi kun taloudessa pyörii tuo parikyt kilonen koira sekä minä, joka reissuun lähtiessä ottaa mukaan puolet omaisuudestaan... :smiley-ashamed004 Harvoin toisaalta tulee niitä päiviä, kun autoon pitäisi saada mahtumaan reissukamppeet, vaunut, koira, kani, mies, vauva sekä ittensä.
 
puhvis, meitä on tällä hetkellä perheessä 5 henkilöä. Kaks autoa, joista toinen pieni. Pienempäänkin mahtuu rattaat takakonttiin sivuttain mutta jos ei kyytiläisiä ole paljon niin laitan selkänojaa alas niin saa näppärästi kyytiin. Jotkut ovat miettineet miten sillä mahdutaan kulkemaan, ilman vaunujakin, mutta takatila on yllättävän tilava niin kyllä siellä lapsetkin mahtuu. Mutta niin riippuu auton mallista. Anopilla myös pieni auto, mitä joskus lainattu ja sillä ei meidän rattaita oikein saa kuljetettua ja takana lapsilla pienempi tila istua. Nyt onkin sitten mietinnässä pitääkö ostaa isompi auto kun perhe kasvaa vai kuljetaanko sitten kahdella autolla.
 
Meillä on 7-paikkainen ja farmari, joka on rekisteröity pakettiautoksi eli on kaksipaikkainen tällä hetkellä. Tila-auto ostettiin, kun tuplat veivät farkun perästä kaiken tilan..
 
Puhvis, meillä on pieni auto, Mazda 3 hatchback ja ei nyt ainakaan lähiaikoina ole vaihtoon lähdössä. Se on ihan törkee rahareikä ja myisin pois koko koslan, jos se ei ois niin pirun tarpeellinen lapsiperhetaloudessa. Auto on ääriään myöten täynnä jo, kun lähdetään viikonlopuksi mökille tuon yhden muksun kanssa :rolleyes: Meille tuli auto vasta vähän ennen esikoisen syntymää ja en todellakaan ois sitä hommannut, jos ei ois ollu pakko. Vakuutukset, huollot, katsastukset ja verot puhumattakaan bensan hinnasta :shifty: Vaihtaisin vaikka heti isompaan autoon, jos kokisin sen olevan hyvä investointi (oon ekonomi), mutta autoa huonompaa investointia en oo vielä tähän päivään mennessä tehnyt, joten tällä pikkupuksulla mennään kunnes on varaa maksaa käteisellä seuraava pakollinen kulkupeli meidän talouteen :rolleyes: Toyota Avensiksesta salaa haaveilen sitten joskus, kun autoveropäätökset yms autoiluun liittyvät riistot on selvillä
 
Mitä mieltä muuten ootte, tarvitseeko autoton kaupunkilaisperhe omaa turvakaukaloa? Tänään pohdittiin että onkohan se meille vähän turha kun tosiaan autoa ei ole eikä todennäköisesti tule, kaupunkibusseja käytetään ja junia. Pitkän matkan bussit olis se ainoo missä kaukaloa tarvitsisi mutta eipä niitä tule todennäköisesti kyllä käytettyä juurikaan vauvan kanssa. Kotimatkalle sairaalastakin saa taksiin kuulemma lainakaukalon jos muistaa pyytää taksia tilatessa.
 
Tällä autottomalla kaupunkilaisperheellä on autokoppa ja ollaan käytetty sitä paljon. Käydään vanhempien kyydillä sukuloimassa, kavereiden kyydillä Ikeassa ja ostoskeskuksissa. Ostettiin tuttavalta halvalla ja on kyllä tullut tarpeeseen. :happy:
 
Elma Auroora: Ei välttämättä tarvitse. Kaukaloita saa vuokrattua hyvin edukkaaseen hintaan esim MLL:n kautta, jos on vain satunnaista tarvetta :)
 
Ääh, mun rakkaan farmarin moottori vikavalo syttyi palamaan, joten huoltoonhan se oli vietävä. Kolmelta tulee tuomio, onko enää mtn järkeä korjata.
Joten saattaapi olla uuden auton osto edessä. Auto on vaan niin pirullisen iso kustannus, niin osto hetkellä kuin jokaisen kilometrinkin aikana.
Farmari on meille varmasti ainut vaihtoehto, saksanpaimenkoira kun perheeseen kuuluu.
Tuo nykyinen auto ollut tosiaan pelkisteen minun käytössä, sekä minun kustantama, kun miehellä on työauto käytössään. Tosin nyt tämän viikon aikana selviää, vaihtaako mies työpaikkaa kuun vaihteessa. Autoetu siinä kyllä lähtisi, mutta muuten elämä helpottaisi huomattavasti stressin suhteen ja yli 200km/pv työmatkat vähenisi 10km/pv.
 
Mä ajan mun norsunkuljetusmobiilillani. :grin Olen tila-autojen vannoutunut fani. Parasta on se, ettei rattaita tarvitse laittaa kasaan, vaan ne menee kokonaisena takakonttiin. Helpottaa kummasti reumaatikon elämää. Tuplat ei kyllä tule kokonaisina mahtumaan, mutta onneksi niitä ei tarvitse joka kerta raahata mukaan. Esikoinen on kuitenkin kävellyt jo 9-kuisesta asti ja aina hänet voi nakata kantovälineeseen, jos mukana on vaan vauvalle vaunut tai vaunujen runko ja turvakaukalo niissä kiinni. :happy:
 
Mitä mieltä muuten ootte, tarvitseeko autoton kaupunkilaisperhe omaa turvakaukaloa? Tänään pohdittiin että onkohan se meille vähän turha kun tosiaan autoa ei ole eikä todennäköisesti tule, kaupunkibusseja käytetään ja junia. Pitkän matkan bussit olis se ainoo missä kaukaloa tarvitsisi mutta eipä niitä tule todennäköisesti kyllä käytettyä juurikaan vauvan kanssa. Kotimatkalle sairaalastakin saa taksiin kuulemma lainakaukalon jos muistaa pyytää taksia tilatessa.

Tätä oon miettinyt myös itse. Ainoa syy varmaan miksi ylipäätään hankittaisiin auto on juuri lapsi ja helpommat ruokakauppamatkat ym. Lisäksi anoppilaan ja muualle reissatessa tietysti turvakaukalo olisi varmaan tarpeen, saadaan usein kyyti sinne. Pidemmälle matkustaessa sitten käytettäisiin varmaan junaa.
 
Elma Auroora: Ei välttämättä tarvitse. Kaukaloita saa vuokrattua hyvin edukkaaseen hintaan esim MLL:n kautta, jos on vain satunnaista tarvetta :)

Todella hyvä tietää. Huomasin sivuilla vieraillessani, että jäsenet saavat huomattavasti halvemmalla vuokrattua jos on jonkin paikallisyhdistyksen jäsen. Hölmöä kyllä, että juuri siellä missä itse asutaan niin ei ole ko. vuokrausmahdollisuutta :sad001
 
Ootteko ostanu/omistatteko koti dopplerin? Sain siskolta lainaan UnbornHeart-dopplerin ja kokeilin sitä eilen illalla. Onko mahdollista että 7+6 kuuluisi jo sydänäänet, vai onko kyseessä sittenkin ollut kaiku omasta sykkeestä tai vaikka istukan virtausääni. syke näytti n 150-160 lyöntiä minuutissa,välillä syke katosi ja löytyi taas pienen etsinnän jälkeen todella alhaalta häpyluun kohdalta. Onko kellään kokemuksia? laittaisin tähän nauhoitetun pätkän jos osaisin:)
 
8+3 löysin kaksosista toisen sykkeen eli sen, jonka istukka oli takaseinässä. Toisella oli etuseinässä ja ne äänet löysin vasta paljon myöhemmin. Mahdollista on, mutta voi olla jotain muitakin ääniä. Tuo näyttää vähän mitä sattuu ääniä sydänääninä..
 
Okei hyvä tietää, täytyy jatkaa yrittämistä ehkä viikon päästä saattais jo oikeesti jotain kuuluakkin:)
 
Mun doppleri ainakin vilauttaa välillä sykenopeuden kun sitä liikuttaa. Sykkeen tunnistaa kyllä kun sen löytää, tosi nopeaa ja alkuun tietty hiljaista jumputusta ♡ voihan olla että löysitkin sen jo Sofia90! Minä myös aiemmissa raskauksissa löysin sykkeen 8+jotain ja siellähän melkein jo oletkin :)
 
Mun tekis mieli dopplerilla jo kokeilla, nyt 8+2. Mutta en tiedä viitsiikö kun jossain puhuttiin ettei nää pienet ehkä tykkää jos näin aikasin kuuntelee. Oliko se että tulee jotain lämpöaaltoja tms. Uskaltaako täällä monikin kuunnella jo nyt?
 
Minä olen hakenut jo pitkään. Malttamaton kun on.. :D En ihan joka päivä, mutta useita kertoja viikossa kuitenkin. :)
 
Takaisin
Top