Hankinnat

Mä oon miettiny noista kantoliinoista, että voisko vaan kangaskaupasta ostaa samantyyppistä kangasta metritavarana, jos käy eka kurkkimassa valmiiden liinojen mittoja ja laatua? Kun noi hinnat tuntuu niin älyttömille.

Minkä pituisia eri kokoiset kantoliinat ovat?

Kantoliinojen pituudet ilmoitetaan yleensä kokonumeroina siten, että pienempi numero viittaa lyhyempään liinaan ja suurempi numero pidempään liinaan. Kantoliinan sopiva pituus riippuu käyttötarpeista ja kantajan koosta. Eri valmistajien välillä saattaa olla pieniä eroja kokojen suhteen, mutta yleensä koot ilmoitetaan seuraavan taulukon mukaisesti:

Koko 2 = 2,7 m

Koko 3 = 3,2 m

Koko 4 = 3,7 m

Koko 5 = 4,2 m

Koko 6 = 4,7 m

Koko 7 = 5,2 m

Koko 8 = 5,7 m

Ootteko keränneet listaa, mitä on vielä hankkimatta?
Ite justiin kirjottelin paperille, mitä pitää käydä vielä ostamassa ennen synnytystä, ja tulikin yllättävän pitkä lista..
Samaan listaan laitoin vielä erikseen, mitä ostan sairaalakassiin pakattavaksi.

Ittellä pitäis kai uusiksi miettiä tuo lista :) oon kertaalleen sen tehny kuukausi sit :) omasta mielestä kaikki ois paitsi uudet imetysliivit ja topit ja jälkivuotoa varten suojat.

Jälkivuodosta puheen ollen.. Ja ensikertalaisille vinkkinä.
Se jälkivuoto voi toisilla olla ihan järkyttävän runsasta, joten ite meinaan ainakin hankkia taas varuiksi tena ladyn paksumpia siteitä. Sekä niitä tavallisia, että yösiteitä. Ei tarvi stressata ekojen viikkojen aikana tuleeko se vuoto heti ohi/läpi tavallisista alwaysin/libressen siteistä.
Onhan ne tena ladyt epämukavia kun on niin paksuja, mutta eipä se olo välttämättä muutenkaan ole äärimmäisen mukava heti siinä synnytyksen jälkeen.

Meillä vielä hankkimatta amme, mut sen saa onneks napattua ruokakaupasta millon vaan :) Pitäs miettiä kyl mitä sairaalakassiin pakkais ja ku mulla toi syöminen niin ongelmallista, ni omat evääthän sitä on mukaan roudattava. Miehelle pitäs kans joku "hoitolaukku" pakata synnärille matkaan ku hällä tyypin 1 diabetes ni ei tarvihe häntä sit alkaa koomasta herätellä kesken synnytyksen :D

Jälkivuotoon tosiaan kannattaa isompia rättejä varata ja aluks itellä ainaki oli käytössä kaks peräkkäin ku sitä vuotoa tuli aivan tolkuttomasti!

Kantoliinojen ompelusta en tiedä, mikspä ei jos jostain ohjetta löytyy :) Kankaiden hintoja en oo pitkiin aikoihin seuraillut, mut eipä nekään mtn ilmasia ole, kun tarviihan sitä useamman metrin. Meillä taitaa olla n.4,5m tuo liina.

Pinnasängystä kyselisin fiksummilta.. ootteko pitänyt pinnasänkyä heti ihan vastasyntyneellä oman sängyn vieressä sivuvaununa vai vasta myöhemmin? Tuleeko lapselle turvaton olo? Meillä on vielä pinnis hankimatta.. Kaverilta saisin pinniksen, mutta ei ole vielä tullut haettu. Toinen vaihtoehto ois sellanen pikkunen (äitiyspakkauksen kokonen) rottinkisänky pyörillä miehen äidiltä, mutta musta tuntui jotenkin huteralta. Varmaan niiden pyörien takia.

Meillä ollu kahella muksulla sivuvaununa pinnis jo heti syntymästä asti. Esikoinen nukkui paremmin ihan iholla kiinni, niin jäi pinnis käyttämättä, mut toka sit mieluummin nukkui "omalla osastollaan" :) Eli riippuu ihan vauvasta.

Vähän samantapainen Pauliina olisi se toinen pikkusänky meilläkin vaan pyörillä :) mut jotekin itelle tuntuis luonnollisemalta se normipinnis sivuvaununa. Siitä ois sit helppo napata viekkuun pikkunen yöllä :happy:

Minä ainakin oon niin mukavuudenhalunen, et en niiden yöheräilyjen lisäks ala kyl sängystä pois kömpimään, et vauva kyl nukkuu vieressä :D Ja herkemmin sitä herää pienempiinkin ähinöihin ja saa joko tissin tyrkättyä suuhun tai rauhoteltua ennen ku vauva hermostuu ja alkaa itkemään :)

Itte tein esikoisen kanssa että hän nukkui vieressä mutta ny ajattelin kokeilla joskos onnistuis että nukkuis pinnasängyssä. Sen näkee sit miten onnistuu mutta tavoite ois toi mutta eipä se haittaa jos meneekin toisin. Esikoinen vaan tänäkin aamuna kömpi viereen nii miten sit vauvan kanssa.

Tuokin on Hansu pyörillä, ei taida kuvasta näkyä :) Mä tykkään tosta kun helppo siirrellä vaikka huoneiden välillä tarpeen mukaan :)
Meillä on niin pieni sänky että en uskalla vauvaa vieressä pitää, jos ei jyrätä sitä niin varmasti tippuis lattialle :o

Tiedättekö mitään kivaa ja edullista lastentarvikenettikauppaa? Suomalainen tai vaikka ulkomaalainen. Haluaisin ostaa mm. jonkun kivan vaunuverhon.

Tosin olen huomannut että lastentarvikkeet ja edullinen ei yleensä kohtaa :D Esikoinen tulossa ja olen yllättynyt kuinka paljon rahaa sais kulumaan jos haluaisi ostaa kaiken uutena. Onneksi on kirpputorit! Ostin mm 100 e maksavan hoitolaukun (100e!) 6 eurolla. ja se oli käyttämätön!

Mä menin ostamaan face kirppiksen kautta sähköisen rintapumpun. Pitäis olla vähän käytetty ja siisti ja hyvin toimiva, googlasin merkkiä ja ihan hyviä arviointeja oli. Toivottavasti on hyvä!

Ostin eilen 20e maksavan käsikäyttöisen Prismasta, Emma-merkkiä. Mulla tihkui jo vähän maitoa pari yötä sitten, ääk!

Ainun Medela on ittellä. Siis se käsikäyttöinen. Helppokin sinällään ku siin kahvassa on herutusvaihde ja lypsyvaihde :D tietty varmaan molemmat vaihteet löytyy kaikista muistakin mutta tuossa se oli ittellä helppo tajuta herutuksen ja lypsyn erot ja merkitykset niin ainaki tuolla pumpulla sain heti alkuun sen vähintään 50ml per rinta.

Takaisin