Hankinnat vauvalle

Katti Kassinen

Silmät suurina ihmettelijä
Varmaan tuolla yleisellä puolella on vaikka millä mitoin ketjuja tästä aiheesta mut niiden läpikahlaus voi olla aika homma niin mietin että oisko kiva että tässä pienemmässä ryhmässä ois oma ketju jossa voidaan puida mahdollisia hankintoja ja jakaa vinkkejä? Muistan että esikoista odottaessa paiseilin aika paljon sitä et mitä meidän oikeen kannattaa ees ostaa 😅

Me tosiaan odotetaan toista lasta ja esikoinen on just päässy taaperoikään eli hänen kamat menee vielä aika hyvin seuraavallekin. Mutta nyt tuli sellainen tyyris hankinta vastaan kuin TURVAISTUIN. Oon aivan helisemässä näiden vaihtoehtojen kaa. Kriteereiks rajasin:
-Isofix-kiinnitys
-selkä menosuuntaan
-mahdollisuus kääntää ovelle
-plustestin läpäissyt olis plussaa

Onko kellään teistä jotka odotatte toista/kolmatta/neljättä suosituksia mihin kandeis pistää rahat? Aattelin jos Black Fridayna tulis tarjouksia vastaan.

Esikoisella on sellanen siirtolohkareen kokonen ja painonen, kääntyvään telakkaan kiinnittyvä Britax Baby Safe 3 kaukalo (muistaakseni) eli suht isokin viritys mahtuis takapenkille mut toki mitä sirompi niin sen parempi kunhan on turvallinen.

Hei hyvä idea tällainen ketju hankinnoille! 😄

Ensimmäistä lasta odotetaan, joten hankintalista on pitkä kun tosiaan mitään ei ole 😂 ei ole kokemusta eikä tietoakaan yhtään mistään joten aikamoinen työmaa on edessä alkaa selvittää kaikki mitä ylipäätään tarvitsee ja mikä sitten olisi vielä hyvä 😅

Mun parhaalla kaverilla on 2 pientä lasta joten odotan kun hänelle tästä raskaudesta uskaltaudun kertomaan että sieltä suunnalta saisi vähän vinkkejä mitkä jutut on hyväksi koettuja 😄

Mitään turhia juttuja en haluaisi ostaa, jos jotain huomaa sitten että tarvitsee niin sitten voi hankkia mutta etukäteen koitan pitää rajallisena hankinnat ettei ihan joka vekotinta osta ellei tiedä varmaksi että on käyttöä 😄

Jos jollain on olemassa jotain hyvää listaa hankinnoista niin saa jakaa tänne 😂 oon puhelimen muistiinpanoihin vähän alkanut hahmotella listaa osa-alueittain esim mitä vauvan huoneeseen hankintaan, kylpyjutut, vaatteet jne.

Oon myös ihan kujalla minkä kokoisia vaatteita kannattaa hankkia ja minkä verran, kesävauva tulossa niin sitä varmaan silmällä pitäen kannattaa miettiä, jos osais 😂

Onneks tässä on aikaa 😂😂❤️

Ps. Eka hankinta vauvalle tulossa viikonloppuna, sovittiin miehen kanssa että jos varhaisultrassa on kaikki hyvin niin käydään ostaan pienet sukat 😍😍 enemmän hankintoja sitten alan tehdä tammikuussa kun kriittiset viikot on ohi 🤗

Joo me oltiin kans aivan pihalla mut kaks asiaa opin:
1. Osta käytettynä mahd. paljon
2. Se mikä toimii toisella vauvalla ei toimi meidän vauvalla 🤣

Onnea ultran johdosta! Pikkusukat on ihania vaikkei ne jalassa tahdo pysyäkään. 😅

Äitiyspakkauksen sisällöllä pääsee onneks tosi pitkälle. Käytettiin kyl hartaasti siitä kaikkee. Nyt en varmaan ota sitä ku vanhat kamat vielä hyviä.

ÄP lisäks meillä eniten käyttöö tavaroiden osalta vauvavuonna oli:
-turvakaukalo Britax Baby Safe 3 joka on järkäle mutta hyvin riitti 14kk ikään asti 😱
-kantoreppu Manduca ja kantoliina
-vaunut ja hyvä toppakantokoppa vaunuissa (Teutonian v. 2010 malli jonka sain työkaverilta, ei enää valmisteta mut on kyllä hyvät vaunut). Vaunujen osalta kävi tuuri
-BabyBjörn -sitteri mut kaikki vauvathan ei viihdy näissä
-kokoontaittuvat vaunut/rattaat autoon joihin saa kaukalon kiinni. Meillä Britax B Agile M joka ihan ok

Sivuvaunu-pinnis oli mutta vauva nukku siinä tasan yhet päikkärit 😂

Nuo äkkiseltään tuli mieleen….

Toistaiseksi olen ajatellut, että hankinnat teen tpuko-kesäkuussa. Pakolliset ja loput sitten juurikin, kun tarve ilmenee. Oon aika minimalisti, enkä halua mitään ylimääräistä. Ja meillä on myös pieni koti. Mutta mitä olen miettinyt tähän mennessä, mitä täytyy hankkia ennen synnytystä.
-vaipanvaihtoalusta. Erillistä pöytää en osta, kun ei se minnekään mahdu. Sängyllä ja lattialla on hyvä vaihtaa.
-kokoontaitettava kylpy. Jälleen tilan vuoksi.
-50cm vaatteita muutama kappale bodyja ja potkuhousuja, sitten 55cm muutama kappale samat setit. Lisää ostan sitten kun huomaan mikä tuntuu tarpeelliselta ja minkä kokoinen vauva on.
-unipussix2
-hyvät vaunut, ulkoilen paljon
-turvaistuin.

Rintapumppu on sellanen josta ei tiedä mitään, joten en ehkä heti osta. Jos tulee akuutti tarve, mies hakee kaupasta.

@problemsolved joo kokoontaitettava kylpyamme meilläkin pakollinen, tavallaan iso kylppäri mutta ei siellä mahtuisi silti säilyttämään tavallista.

Tilan puutetta meilläkin vähän tulee, työhuoneesta tehdään vauvan huone ja työpiste siirtyy makkariin 😅

Hoitopöytää en myöskään ajatellut hankkia, ikean lipasto ajakoot sen asian hoitoalustan kanssa 😄

Hyviin vaunuihin haluan kans panostaa, mielellään sellaiset että menis sitten pitkän aikaa, että ostais kerralla hyvät 😊

Me just miehen kanssa puhuttiin tästä, kun en haluis hankkia mitään etukäteen, jos meneekin jotain vikaan. Hän sitten yritti siinä, et varmaan vähän tarttis jotain hankkia, kun meillä ei oo mitään. Toivottavasti rohkaistun sit loppukeväästä, ettei miehen tarvii synnäriltä lähtee ostoksille 😂

Varmaan tuolla yleisellä puolella on vaikka millä mitoin ketjuja tästä aiheesta mut niiden läpikahlaus voi olla aika homma niin mietin että oisko kiva että tässä pienemmässä ryhmässä ois oma ketju jossa voidaan puida mahdollisia hankintoja ja jakaa vinkkejä? Muistan että esikoista odottaessa paiseilin aika paljon sitä et mitä meidän oikeen kannattaa ees ostaa 😅

Me tosiaan odotetaan toista lasta ja esikoinen on just päässy taaperoikään eli hänen kamat menee vielä aika hyvin seuraavallekin. Mutta nyt tuli sellainen tyyris hankinta vastaan kuin TURVAISTUIN. Oon aivan helisemässä näiden vaihtoehtojen kaa. Kriteereiks rajasin:
-Isofix-kiinnitys
-selkä menosuuntaan
-mahdollisuus kääntää ovelle
-plustestin läpäissyt olis plussaa

Onko kellään teistä jotka odotatte toista/kolmatta/neljättä suosituksia mihin kandeis pistää rahat? Aattelin jos Black Fridayna tulis tarjouksia vastaan.

Esikoisella on sellanen siirtolohkareen kokonen ja painonen, kääntyvään telakkaan kiinnittyvä Britax Baby Safe 3 kaukalo (muistaakseni) eli suht isokin viritys mahtuis takapenkille mut toki mitä sirompi niin sen parempi kunhan on turvallinen.
No näihin kriteereihin, jos haluaa niin Besafe beyond, on kääntyvä, isofix ja plustestattu ja SMS menee 22kg tai 125 cm. Kallis kylläkin ja ilmeisesti vie tilaakin. Katottiin itsekin, mutta ei ostettu. Todettiin, että ei tarvita kääntyvää vaan halutaan helppo jalkatilan säätö ja ostettiin axkid one3

No näihin kriteereihin, jos haluaa niin Besafe beyond, on kääntyvä, isofix ja plustestattu ja SMS menee 22kg tai 125 cm. Kallis kylläkin ja ilmeisesti vie tilaakin. Katottiin itsekin, mutta ei ostettu. Todettiin, että ei tarvita kääntyvää vaan halutaan helppo jalkatilan säätö ja ostettiin axkid one3
Kiitos vinkistä!
Tuossapa tuttava suositteli BeSafe Izi Turnia jota ovat nyt käyttäneet. Hehkutti sitä kääntösysteemii. Mietityttää toki se että joutunee ostaa uuden ku 18kg tulee painoo plakkariin lapselle isofixin takia 🤨
Liikkeessä suositteli Britaxin Swiveliä mutta arvostelut ei vakuuta…

Tuosta ammeesta muuten. Näin jälkikäteen oisin ostanu just kokoontaitettavan esim. Stokken ammeen. Saatiin sellanen muumipunkka ilmaseks ja niin kauan ku lapsi suostu ammeeseen (oppi kävelee 8 kk jollon alko pelätä kuollakseen ammetta) niin hoiti hommansa toki mut että sitä ärsytti siirrellä aina pienessä kylppärissä pois tieltä 😅

Ja vielä lisäyksenä: mekään ei ostettu mitään ennenku oltiin esikoisen kohalla kerrottu lähipiirille ja töihin mikä oli siinäkin mielessä viisasta että meillehän alko tulla sit joka tuutista tavaraa kun jengi alko tyhjentää vanhoja vauvakamojaan varastosta ja tuuppas kaikkee ulkohaalarista ruokalappuun ja kantoliinasta vauvakenkiin meille ja olivat vaan tyytyväisii ku pääsivät eroon 😂 Ehkä siinäkin mielessä hyvä että perheellistyttiin niin myöhään verrattuna työkavereihin ja sukulaisiin 😶

Kiitos vinkistä!
Tuossapa tuttava suositteli BeSafe Izi Turnia jota ovat nyt käyttäneet. Hehkutti sitä kääntösysteemii. Mietityttää toki se että joutunee ostaa uuden ku 18kg tulee painoo plakkariin lapselle isofixin takia 🤨
Liikkeessä suositteli Britaxin Swiveliä mutta arvostelut ei vakuuta…

Tuosta ammeesta muuten. Näin jälkikäteen oisin ostanu just kokoontaitettavan esim. Stokken ammeen. Saatiin sellanen muumipunkka ilmaseks ja niin kauan ku lapsi suostu ammeeseen (oppi kävelee 8 kk jollon alko pelätä kuollakseen ammetta) niin hoiti hommansa toki mut että sitä ärsytti siirrellä aina pienessä kylppärissä pois tieltä 😅
Joo, isofix kestää tietyn verran ja toi izi turn on sen muutaman kilon painavampi istuin jolloin lapsen paino ei saa olla niin iso ja lisänä se jää pieneksi 105 cm pituudessa eli joutuu ostamaan toisen SMS istuimen sen jälkeen.
Besafe beyond voi mennä koko SMS ajan jos lapsi kasvaa normi tai miinuskäyrällä. Tietty sit jos lapsilla olisi sopiva ikäero niin pystyy tarvittaessa vaihtamaan istuimia järkevästikin.

Joo, isofix kestää tietyn verran ja toi izi turn on sen muutaman kilon painavampi istuin jolloin lapsen paino ei saa olla niin iso ja lisänä se jää pieneksi 105 cm pituudessa eli joutuu ostamaan toisen SMS istuimen sen jälkeen.
Besafe beyond voi mennä koko SMS ajan jos lapsi kasvaa normi tai miinuskäyrällä. Tietty sit jos lapsilla olisi sopiva ikäero niin pystyy tarvittaessa vaihtamaan istuimia järkevästikin.
Enhän mä tullu ajatelleeks että sitä isofix-penkkiä voi myös käyttää sit seuraavalle (jos luoja suo) eli käyttöikää saa vähän kauemmin, hyvä minä 🙄.

Axkid One 3 on näköjään kans isofix mutta onhan tuo tyyriimpikin kuin BeSafe tai Britax. Huoh, on tää kyl hankalaa ku kuitenkin vähintään 300€ ostos ni toivois että löytys semmonen jossa lapsi vois suht mukavasti nukkua automatkat ja jonka käytössä ei itellä palais hermo…

Onko isofixin kanssa yhtään joustoa vai onko ehdoton? Me ostettiin pienimmälle kaukalon jälkeen Axkid minikid 3 ja ollaan oltu tyytyväisiä, menee ainakin 6- vuotiaaksi ja sit voi ostaa suoraan turvavyöistuimen. Olin aikaisemmin ehdoton isofixien kanssa ja isommilla ollutkin aina isofix kun ajattelin että vyökiinnitteinen on hankala, no ei se ookkaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ainakin kun tuossa on noi itsekiristyvät alavyöt niin ei tartte raivolla repiä ja kiristää.

Meillä ei pienimmän jäljiltä oo mitään paitsi muutama vaate kun hänen piti jäädä viimeiseksi. No vaunut kyllä on mutta ajattelin pistää ne vaihtoon ja ostaa bugaboo donkeyt varmaan monona niin onpahan tilaa raijata kaikkien tavaroita :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Käytettynä kyllä kaikki ostetaan meilläkin paitsi kaukalo.

Mä tästä turvaistuinkeskustelusta inspiroituneena googlailin eilen vaihtoehtoja ja ei herranjestas miten sitä osaa ikinä ostaa oikeanlaisen ja totesin vaan etten ymmärrä taas mistään mitään 🤣 vaunujen kans sama homma, ihan liikaa vaihtoehtoja ja kun tää maailma on ihan uusi vielä mulle 😅

Löysin tollasen valmiin setin, vaunula.fi sivuilta, Britax Smile 5Z starttipaketti + Britax Baby-safe, onko kellään kokemusta? Jotenkin kokisin helpommaksi hankkia tollaisen ”starttipaketin” 😆 mutta toki haluan hankkia sellaiset hyvät mitkä tosiaan menee sitten pidemmän aikaa.

Nämä nyt ei onneksi vielä pitkään aikaan ole ajankohtaisia, isoimmat hankinnat säästän touko-kesäkuulle (toki mahdollisia alennuksia silmälläpitäen) mutta täytyy näitä alkaa miettiä ja tutkailla ettei ole yhtäkkiä kesäkuu ja hups nyt kiireellä pitää ostaa jotain 😂

Muokattu viimeksi:
Onko isofixin kanssa yhtään joustoa vai onko ehdoton? Me ostettiin pienimmälle kaukalon jälkeen Axkid minikid 3 ja ollaan oltu tyytyväisiä, menee ainakin 6- vuotiaaksi ja sit voi ostaa suoraan turvavyöistuimen. Olin aikaisemmin ehdoton isofixien kanssa ja isommilla ollutkin aina isofix kun ajattelin että vyökiinnitteinen on hankala, no ei se ookkaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ainakin kun tuossa on noi itsekiristyvät alavyöt niin ei tartte raivolla repiä ja kiristää.

Meillä ei pienimmän jäljiltä oo mitään paitsi muutama vaate kun hänen piti jäädä viimeiseksi. No vaunut kyllä on mutta ajattelin pistää ne vaihtoon ja ostaa bugaboo donkeyt varmaan monona niin onpahan tilaa raijata kaikkien tavaroita :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Käytettynä kyllä kaikki ostetaan meilläkin paitsi kaukalo.
Mun mielestä se painoraja on ehdoton kaikissa paitsi turvavyöistuimissa, jos ei rakenne kestä niin se ei kestä.

Meillä isommalla besafe strecth, koska piti saada mummon autoonkin sopiva. Painoraja tuskin menee yli ennen pituutta. Toisella Axkid one 3 ja menee toivon mukaan ainakin 5- vuotiaaksi, jolloin voi isommalle vaihtaa jo turvavyöistuimen tai sit mahdollisuus vaihtaa toisinpäin jos pienempi onkin painavampi.

Tuossa besafessa ei saa kaukaloa irti. Kuinkahan tärkeä ominaisuus se on? Ne kerrat kun olen vauvojen kanssa liikkunut on lllu kätevä, että vauvan voi nostaa kaukaloineen kauppaan. Pitääkö siis kantaa sitten sylissä koko ajan.

Mun mielestä se painoraja on ehdoton kaikissa paitsi turvavyöistuimissa, jos ei rakenne kestä niin se ei kestä.

Meillä isommalla besafe strecth, koska piti saada mummon autoonkin sopiva. Painoraja tuskin menee yli ennen pituutta. Toisella Axkid one 3 ja menee toivon mukaan ainakin 5- vuotiaaksi, jolloin voi isommalle vaihtaa jo turvavyöistuimen tai sit mahdollisuus vaihtaa toisinpäin jos pienempi onkin painavampi.

On kyllä ehdoton painoraja, tota minikidiä vaan suosittelin kun on mun mielestä suht edullinen pitkäikäiseksi istuimeksi ja painoraja on sen 36kg. Mutta väsynein silmin luin muutenkin hutiloiden :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

En oo naimisissa isofixin kanssa eli vielä voin muuttaa mieltäni 😅 olishan se hyvä että pystyis mahd. kauan käyttää. Onko Axkid lapselle mukava esim. pystyy torkkuu siinä? Onko turvavyökiinnitteisen irrotus simppeli jos tarvii vaihtaa autoa? Luin Britaxeista että ovat epämukavia mut en sit oo varma miten eroaa Axkidin tai BeSafen ergonomiasta…

Tuossa besafessa ei saa kaukaloa irti. Kuinkahan tärkeä ominaisuus se on? Ne kerrat kun olen vauvojen kanssa liikkunut on lllu kätevä, että vauvan voi nostaa kaukaloineen kauppaan. Pitääkö siis kantaa sitten sylissä koko ajan.
Kyllä ite ainakin koettiin että se telakka ja vielä sellanen jonka saa ovellepäin käännettyä oli tosi kätevä kun aika paljon tuli irrotettua kaukaloa ja kannettua siinä esim. neuvolaan. Esikoisen ekoina kuukausina piti käydä muutama kerta Lastensairaalassa ja se että sai kaukalon telakasta matkarattaisiin kiinni ja silleen työnneltyyn pidemmän matkan sairaalan käytävillä oli kans kätevää (etenki ku Britaxin Baby Safe 3 -kaukalo painaa tyhjänäki aika paljon) eli kaukalo+telakka+rattaat yhteensopivuutta mietittiin. Sit kun alko olla sen verran iso että esim kaupassa pysty laittaa istuu kärryyn niin se että sai käännettyä kaukalon ovelle on auttanu tällasen rimpuilevan mustekalataaperon kiinnittämistä takas tuoliin 😅 siks kans mietin et istuimeenkin kokisin käännettävyyden käteväks.

Nämä Besafe istuimet mistä on keskusteltu ei ole kaukaloita vaan seuraavia turvaistuimia. Osan voi ottaa käyttöön jo vähän isomman vauvan kanssa, mutta ei tietty oo niin käteviä. Meillä olleet 14 kk ikään asti kaukalossa ja senkin jälkeen satunnaisesti kun ovat mahtuneet. Kaukalot taitaa kaikki saada irti telakasta tai sit vyöllä vaan penkkiin.

Nämä Besafe istuimet mistä on keskusteltu ei ole kaukaloita vaan seuraavia turvaistuimia. Osan voi ottaa käyttöön jo vähän isomman vauvan kanssa, mutta ei tietty oo niin käteviä. Meillä olleet 14 kk ikään asti kaukalossa ja senkin jälkeen satunnaisesti kun ovat mahtuneet. Kaukalot taitaa kaikki saada irti telakasta tai sit vyöllä vaan penkkiin.
Haha 😄 totta, eli ei ihan vielä kosketa minua. Hämmennyin 😂

Takaisin