Hankinnat vauvalle

Onkos ne kuinka käyttökelpoisia ne kauppojen kärryt, jossa on vauvalle sellanen kaukalo? Ainakin täällä prismassa niitä näyttää olevan. Vai onko ne epähygieenisiä käyttää 🙈

Ja joo, jos joutuiskin sektioon tai muuten kipeä synnytyksen jälkeen, niin pakko siinä tapauksessa pyytää sitten vaikka vanhempia käymään kaupassa. Mä jotenkin automaattisesti ajattelen meneväni kauppaan autolla ja kun tuntuu että vaunujen autoon kasaaminen on vaikeaa, että ei sitten vaunujen kanssa kauppaan ois menossa, vaan pitää keksiä muuta vauvan kantamiseen. Toki mulla on lähikauppa reilun puolen kilometrin päässä, vois kai sielläkin asioida sitten ihan vaunujen kanssa, mä en vain koskaan käy siellä kun se on tosi mini ja jostain syystä tykkään isoissa kaupoissa shoppailusta 😅 Harmi kun ei asu muutaman kilsan päässä, siellä ois sekä pohjoseen että etelään mentäessä isompia ruokakauppoja jo tarjolla.

Ja mitä tuo vaunujen kehikko siis tarkottaa? Saako sen helposti vaunusta käyttöön vai vaatiikoo isompaa ruuvimeisselöintiä? 😅

Onkos ne kuinka käyttökelpoisia ne kauppojen kärryt, jossa on vauvalle sellanen kaukalo? Ainakin täällä prismassa niitä näyttää olevan. Vai onko ne epähygieenisiä käyttää 🙈

Ja joo, jos joutuiskin sektioon tai muuten kipeä synnytyksen jälkeen, niin pakko siinä tapauksessa pyytää sitten vaikka vanhempia käymään kaupassa. Mä jotenkin automaattisesti ajattelen meneväni kauppaan autolla ja kun tuntuu että vaunujen autoon kasaaminen on vaikeaa, että ei sitten vaunujen kanssa kauppaan ois menossa, vaan pitää keksiä muuta vauvan kantamiseen. Toki mulla on lähikauppa reilun puolen kilometrin päässä, vois kai sielläkin asioida sitten ihan vaunujen kanssa, mä en vain koskaan käy siellä kun se on tosi mini ja jostain syystä tykkään isoissa kaupoissa shoppailusta 😅 Harmi kun ei asu muutaman kilsan päässä, siellä ois sekä pohjoseen että etelään mentäessä isompia ruokakauppoja jo tarjolla.
Mulla ei ole kokemusta niistä kauppojen kärryistä, kun asun ulkomailla, ja meillä täällä ei ole kaukaloita kärryissä. Mutta kai nekin ihan käytettäviä on.

Ja mitä tuo vaunujen kehikko siis tarkottaa? Saako sen helposti vaunusta käyttöön vai vaatiikoo isompaa ruuvimeisselöintiä? 😅
Siis monet vaunuthan on ns yhdistelmärattaita, eli niissä voi vaihtaa vaunukopan, rataspenkin ja autokopan välillä kätevästi pikalukituksella. Ei siis tarvii mitään työkaluja. On tietysti olemassa ihan vaan vaunuja erikseen, mihin ei sitten saa mitään muuta istuinta kiinni, ja toiset vaunut ovat raskaampia/hankalampia taittaa autoon kuin toiset. Ja kaikki kopat ei välttämättä suoraan sovi kaikkiin runkoihin, mutta niihin voi olla saatavissa adaptereita. Vaunujen (ja autokopan) valinta onkin melkein oma tieteenalansa, niitä kannattaa käydä kokeilemassa ja vertailemassa liikkeessä, ja yrittää miettiä omia käyttötarpeita etukäteen. Esim monissa varsinkin vanhemmissa kerrostaloissa voi olla pienet hissit, mahtuuko vaunut hissiin, vai missä niitä säilyttää, millaisissa maastoissa vaunuilla liikkuu (kaduilla, hiekkateillä, poluilla jne), liikkuuko paljon auton kanssa ja mahtuuko autoon jne.

Siis monet vaunuthan on ns yhdistelmärattaita, eli niissä voi vaihtaa vaunukopan, rataspenkin ja autokopan välillä kätevästi pikalukituksella. Ei siis tarvii mitään työkaluja. On tietysti olemassa ihan vaan vaunuja erikseen, mihin ei sitten saa mitään muuta istuinta kiinni, ja toiset vaunut ovat raskaampia/hankalampia taittaa autoon kuin toiset. Ja kaikki kopat ei välttämättä suoraan sovi kaikkiin runkoihin, mutta niihin voi olla saatavissa adaptereita. Vaunujen (ja autokopan) valinta onkin melkein oma tieteenalansa, niitä kannattaa käydä kokeilemassa ja vertailemassa liikkeessä, ja yrittää miettiä omia käyttötarpeita etukäteen. Esim monissa varsinkin vanhemmissa kerrostaloissa voi olla pienet hissit, mahtuuko vaunut hissiin, vai missä niitä säilyttää, millaisissa maastoissa vaunuilla liikkuu (kaduilla, hiekkateillä, poluilla jne), liikkuuko paljon auton kanssa ja mahtuuko autoon jne.
Kiitos! Selventää asiaa ja mitä ottaa sitten huomioon vaunuja valitessa

ehdottomasti kannattaa käydä testaamassa jossain liikkeessä (vaikka ostaisitkin käytettynä) eri merkkien malleja ja sitä miten helposti ne menee kasaan yms. Mä oon itse vannoutunut Bugaboo-fani, mutta ystävän Britax smilet ja toisen ystävän Cybexit (ehkäpä se priam?) vaikuttavat myös käteviltä. Meillä oli myös matkarattaat, jotka todellakin menivät kätevästi tyyliin yhdellä kädellä kasaan ja mahtuivat pieneen tilaan. Ne otettiinkin yleensä mukaan jos mentiin autolla johonkin.

Niin ja suosittelen ostamaan vaahtomuovipyörät (ei ilmatäytteisiä!) ja pyörivät eturenkaat.

Mun ensimmäinen hankinta on varmaan talvitakki. On näköjään sen verran kertynyt jo vuoden aikana senttejä että jos maha kasvaa yhtään, niin en mahdu mun takkiin. Onkohan noissa äitiystalvitakeissa kuinka paljon eroja keskenään...? Monet näyttää tosi samanlaisilta.

Lämmin suositus kantoliinan kokeiluun vauvan kanssa ❤️ me tykästyttiin ja käytiin kaikki kauppareissut alkuun liinan kanssa ja sitten repulla, kunnes oppi istumaan kärryssä 😁 kerättiin myös loppukesästä vattuja pakkaseen niin että vauva otti tirsat sillä aikaa liinassa! Edelleen reppuillaan välillä taaperona ja liinassakin kannan toisinaan jos iskee halipula 🥰 Meillä oli siis ensin manducan reppu, muttei asettunut siihen ihan vastasyntyneenä mukavasti. Sit hankin ekan konekudotun, perus puuvillaisen muutamankympin käytetyn liinan, ja ah mikä taivas meille avautui sen myötä 😍 vauvavuonna tuli hankittua lisää eri pituuksia, materiaaleja ja kuoseja, ja myös toisen merkkinen reppu millä isi sai kantaa kun hälle ei manduca istunut. Joten kantovälinevalikoimaa meillä on ihan kivasti. Silti haaveilen vielä parin liinan hankkimisesta / kokeilusta, kun olisi ihania kuoseja tai uusia materiaaleja 😅

Minkähän kokosia vaatteita kannattaa ihan vastasyntyneelle hommata ja kuinka paljon, kuinka nopeasti pitää olla jo seuraavaa kokoa hommaamassa 😅 Ja tarviiko vauva sukkia, hölmö kysymys 🙈 Kun mietin onko ne asut yleensä sellasia umpinaisia jalkojen kohalta, että sukkia ei tarvii. Ja voiko kantoreppua käyttää jo vastasyntyneellä? Kun mietin että miten kauppareissut hoitaa, tuntuis että kantoreppu ois sillon kätevin.

Ite haluaisin suht säästäväisesti kaikkea hommailla, kun olen yksin odottava ja ei oikein taida lähipiirissäkään olla ketään, jolta sais halpaan hintaan tarvikkeita tai vaatteita. Ja just nuo kauppareissut, pakkohan ne on hoitaa vauvan kanssa, ja mun tekee mieli aina kaikki etukäteen miettiä tarkkaan 😅
Pieniä kokoja vaatteita on onneksi kirpparit pullollaan ja tosi hyvä kuntoisia, koska ei ne ehdi mihinkään kulua, alussa vauvat kasvavat yleensä niin vauhdilla. Meillä on koko 50 mennyt molemmilla edellisillä ihan max 2 viikkoa 😄 Oikeastaan vaan viikon, koska molempien kanssa oltiin sairaalassa useampi päivä ja siellä käytössä sairaalan vaatteet. Mutta tämä tosiaan on varsin lapsikohtaista. Meillä on synnytty isoina.

Ja siis ruuan kotiinkuljetus, jos teillä päin vain on mahdollista! Mä tilaan nykyään aina kerran viikossa. Helpottaa huomattavasti elämää. Meillä saa vielä edullisesti, tyyliin 0-2€ jos ajoissa varaa.

Pieniä kokoja vaatteita on onneksi kirpparit pullollaan ja tosi hyvä kuntoisia, koska ei ne ehdi mihinkään kulua, alussa vauvat kasvavat yleensä niin vauhdilla. Meillä on koko 50 mennyt molemmilla edellisillä ihan max 2 viikkoa 😄 Oikeastaan vaan viikon, koska molempien kanssa oltiin sairaalassa useampi päivä ja siellä käytössä sairaalan vaatteet. Mutta tämä tosiaan on varsin lapsikohtaista. Meillä on synnytty isoina.

Ja siis ruuan kotiinkuljetus, jos teillä päin vain on mahdollista! Mä tilaan nykyään aina kerran viikossa. Helpottaa huomattavasti elämää. Meillä saa vielä edullisesti, tyyliin 0-2€ jos ajoissa varaa.
Enpä tuota ruuan tilausta edes muistanutkaan! Sehän se ois näppärä jos on hankaluuksia olla liikkeellä vauvan kanssa.

Lämmin suositus kantoliinan kokeiluun vauvan kanssa ❤️ me tykästyttiin ja käytiin kaikki kauppareissut alkuun liinan kanssa ja sitten repulla, kunnes oppi istumaan kärryssä 😁 kerättiin myös loppukesästä vattuja pakkaseen niin että vauva otti tirsat sillä aikaa liinassa! Edelleen reppuillaan välillä taaperona ja liinassakin kannan toisinaan jos iskee halipula 🥰 Meillä oli siis ensin manducan reppu, muttei asettunut siihen ihan vastasyntyneenä mukavasti. Sit hankin ekan konekudotun, perus puuvillaisen muutamankympin käytetyn liinan, ja ah mikä taivas meille avautui sen myötä 😍 vauvavuonna tuli hankittua lisää eri pituuksia, materiaaleja ja kuoseja, ja myös toisen merkkinen reppu millä isi sai kantaa kun hälle ei manduca istunut. Joten kantovälinevalikoimaa meillä on ihan kivasti. Silti haaveilen vielä parin liinan hankkimisesta / kokeilusta, kun olisi ihania kuoseja tai uusia materiaaleja 😅
Kantoliinasta usein tulee juttuja vastaan, mua se vähän epäilyttää kun pelkään että laitan sen väärin ja vauva tippuu 🙈 Mutta tuo kyllä kuulostaa ihanalle kuvailulle niin pitänee laittaa kuitenkin hankintalistaan ja etsiä käyttöohjeet 😊

Kantoliinasta usein tulee juttuja vastaan, mua se vähän epäilyttää kun pelkään että laitan sen väärin ja vauva tippuu 🙈 Mutta tuo kyllä kuulostaa ihanalle kuvailulle niin pitänee laittaa kuitenkin hankintalistaan ja etsiä käyttöohjeet 😊
Kudotun liinan voi oppia helpolla sitomaan perussidonta kietaisuristiin 😊 Youtuben kautta löytää eri sidontoihin hyviä videoita, esim Wrap you in love -kanavalla on paljon kaikkea ohjevideota. Trikooliinasta ei itsellä ole kokemusta, osan mielestä se on helpompi ja toiset taas sanoo että se trikoo nimenomaan on vaikea kiristellä sopivaksi. Ja trikooliinalla on periaatteessa vain se yksi sidonta, ja se sopii vain pikkuvauva-ajan. Kudottua suosittelen itse kun on monipuolisempi väline ja saattaa pärjätä yhdellä liinalla koko kantoajan (paitsi jos hurahtaa 🙋🏼‍♀️😂)

Täällä on kans yks kantoliina ja -reppu fani! 🙋‍♀️ ihan paras keksintö ikinä. Mulla on ollut esikoisen kanssa rengasliina ja trikooliina, joista rengasliina oli ihan surkea mutta trikooliinaa käytettiin paljon. Lisäksi esikoisen kanssa oli manduca, joka jäi tosi vähälle käytölle kun ei oikein saatu vauvaa hyvään asentoon sinne. Kakkosella taas oli kudottu liina ja Tulan reppu ja molemmat on kyllä ihan parhaat! Haaveilen taaperotulasta että sais vielä pidempäänkin kantaa ja sit tää tuleva sais tuon nykyisen tulan ja liinan.

Ilmaistuotteista kun oli puhe, niin huomasin että liberolle oli tullut liberolaukun = pikkuvauvatavaroiden lisäksi neloskoon vaippojen testipakkaus 😁 Mut sen voi tilata vain kun palveluun kirjatuissa tiedoissa näkyy 8 vk - 1 vuotias vauva 😅 ei periaatteessa pääse siis vielä tilaamaan ellei kirjoita höpöjä sinne 😅 en jaksa ite kokeilla kepulikonsteja ja syötellä väärän ikäistä lasta tietoihin, joten toivon että se löytyy sieltä vielä vuoden päästä 😄

Ei ollut tarkoitus hommata mitään ennen nt-ultraa mutta viime viikonloppuna haettiin pinnasänky kun joku paikallisryhmässä suklaata vastaan antoi 🙈 Lisäksi ehkä tilasin vielä eilen alennuksesta tapetin tulevaan lastenhuoneeseen😁

Me ei uskallettu ennen 12. viikkoa hankkia oikein mitään. Nyt olen lyhyen ajan sisällä hommannut tukivyön käytettynä ja tulipa tuossa tänään tilattua imetystyynykin 🙈 Mutta varsinaisesti vauvoille ei olla hankittu vielä mitään.

Me ei olle edes vielä ajateltu tehdä mitään hankintoja. Ehkä sitten tammikuun lopussa rakenneultran jälkeen uskaltaa jo hankkia jotain käyttötavaraa. Meillä on tässä vielä sellainen pulma, että alunperin oli tarkoitus palata aviomiehen kotimaahan kesällä kun tämä saa täällä Suomessa maisteriopinnot valmiiksi. Nyt on vielä tuo paluuajankohta auki, palaammeko jo kesän jälkeen vai vasta vuoden lopussa.
Joka tapauksessa mitään kalliita hankintoja emme aio tehdä vaan yritämme etsiä kaiken tarvittavan edullisesti käytettynä.

Meillä esikoiselta kampetta vielä tallessa, niin ei tarvi kaikkea hankkia. Mutta kaukalo joudutaan hankkimaan, ja esikoiselle uusi isojen tyttöjen sänky. Vaatteita jonkin verran lisää, kun pieniä vaatteita aika paljon myin pois viemästä tilaa, mutta odottelen ensin RU varmistuksen sukupuolesta.

Takaisin