Hankinnat vauvalle

Meillä ei oikein ole tilaa kävelytuolilla mennä, mutta ei meillä muillakaan lapsilla ole sitä ollut, olen aina ajatellut että oppii ne kävelemään aikanaan kuitenkin. Itse olen yrittänyt mennä mahdollisimman vähillä lisävarusteilla koska moni näistä vauvoille suunnatuista kamoista on aika turhia ja lyhytikäisiä ja rahastusta vaan. Ymmärrän toki niitä vanhempia ketkä haluavat kokeilla kaikkia hienoja juttuja mitä on saatavilla :) ja onhan just varsinkin kävelytuolista apua jos lapsi ei viihdy lattialla muuten.

Minä ostin nyt tytölle ekan hampiharjan kun ne ekat pikku helmet pitäisi alkaa harjaamaan ja neuvolan ohjeen mukaan vieläpä lasten hammastahnalla? Tämäkin suositus on joka lapsen kanssa ollut eri...en oikein tiedä miten sen tahnan kanssa kun vauvahan varmaan imee sen ja nielee? Miten tee muut aiotte tehdä? Mä nyt aloitan harjaamisen vedellä vaan, kuitenkin.
 
Meillä oli toissa viikolla hammashoitajan vastaanotto ja siellä hoitaja ohjeisti että kerran päivässä tahnalla (illalla) ja aamulla sitten pelkästään vedellä pestäisiin hampaat.

Mä en myöskään syty noille "apuvälineille". Ensinnäkin olen esikoisen kanssa useamman fysioterapeutin kanssa asiasta keskustellut ja he nuo tosiaan tyrmäävät. Toisikseen, mä en (ainakaan omalla kohdallani) jaksa uskoa, että se käyttö jää ihan vaan vähän silloin tällöin-asteelle, jos lapsi ihan hirmu hyvin viihtyy niissä. Vähäinen käyttö tosiaan tuskin on mikään riski varvastukselle, lonkkien kunnolla, mille tahansa, mutta jääkö se sitten tosiaan sillä vähäiselle käytölle?
 
Kyllä fysioterapeutit tietää mistä puhuu, virheasentojen riski kasvaa ja tiettyjä kehitysvaiheita saattaa ohittua, joita joudutaan sitten myöhemmin korjailemaan. Ei niistä välineistä ole turhaan "varoiteltu". Mutta ainakin hyppykeinusta voisi kuvitella, että juurikin oikean korkeuden säädöllä ja lyhyillä loikka-ajoilla voisi taas löytää sen kultaisen keskitien.. Mutta olen siis itsekin kohdannut yllättävän monta fyssaripotilasta joiden taustalla ovat mainitut vempaimet olleet suuressa roolissa. Meillä jää siis hankkimatta nämä vehkeet, en jaksa pohtia milloin on ollut liian kauan ja monenako päivänä viikosta on jo ollut jne. Ikuisena ylihuolehtijana pohtisin kuitenkin.
 
Muokattu viimeksi:
Me saatiin nuo kaikki vempeleet lainaksi (en usko että olisin itse mennyt niitä ostamaan mm bumbo, hyppykiikku, kävelytuoli, koliikkikeinu) mutta pakko todeta että siinä kun likalla tulee turhautuminen joko lattialla olemiseen, sylissä tai sitterissä niin kun pidin ihan 1min ajan bumbossa lelun kanssa niin jakso taas sen jälkeen leikkiä lattialla. En tiedä tuunko käyttämään näitä "hienouksia" sen enempää mutta onpahan ainakin kokeiltu tuomitsematta ensin. Hyppykiikku on ainakin meidän likalle turha. Hän pomppii sylissäkin vaan kiukkuisena. :D kävelytuoli toimii ainakin tällä hetkellä vaan niin kauan kun ne lelut siinä kiinnostaa, sitten haluaa jo pois. Koliikkikeinu oli ihan loistava keksintö ja bumbo on vähän turha kyllä. Oon ehkä kolme kertaa sitä käyttäny 1min pätkiä.
 
Mä mietin tota kävelytuolia ihan vaan sen takia, että saisin hetkeksi kädet vapaaksi. Välillä ei lattia kelpaa, koska edelleen pakittaa ja sitä ärsyttää kun kaikki vaan katoaa, vaikka kuinka liikkuu :) Sylissä ei enää istuta muuta kuin kirjan lukemisen ajan, makaamista ei harrasteta muuta kuin imemisen ajan. Joskus kun teen ruokaa niin Ilona kiljuu tossa lattialla sitä kun en ota sitä syliin. Manducassa eikä muussakaan liinassa viihdy..

Mua varoiteltiin jo synnärillä tosta hyppykiikusta mikä oli silleen vähän hassua, kun en mä ainakaan heti synnytettyä edes miettinyt koko asiaa niin pitkälle, enempi oli imetys ym. asiat mielessä :)
 
Näihin "vempeleihin ja lisävarusteisiin" liittyen on jo paljon keskustelua, mutta pakko vielä hieman kommentoida. Itse fysioterapeutin ammatissa toimivana (ja asiaan jnkv perehtyneenä) olen kuullut ja nähnyt valitettavan paljon noin 1-2 vuotiaita,joilla motorinen kehitys on häiriintynyt syystä tai toisesta. Oman kokemuksen mukaan asiaan vaikuttaa moni asia, kuten lapsen geneettinen taipumus oppia asioita (toisilla puhe kehittyy nopeammin ja motoriset taidot tulevat perässä, toisilla päinvastoin ja joillakuilla ne menevät käsikädessä), ympäristön virikkeet ja tuki (tuodaanko lelut ym valmiina eteen/saako lapsi itse yrittää ja ponnistella), herkkyyskaudet, kiinnostuksenkohteet, sairaudet/muut vaivat (esim refluksi, lihaskireydet). Joskus olen törmännyt siihen, että kuopuksella ei ole intoa liikkua, kun isommat sisarukset tai koira tuovat lelut lapselle... :D Tai vanhemmat nostavat vauvan heti vatsamakuulta syliin pienenkin inahduksen kuultuaan ja sitten ihmetellään kun lapsi ei viihdy vatsallaan, ei opi ryömimään, konttaamaan, kävelemään. Paljon kävelytelineellä liikkuneen vapaa kävely voi olla holtitonta, eikä lapselle kehity suojareaktiot kuten luonnollisesti liikkumaan oppineella. Ts. Kävelyteline ei välttämättä edistä kävelyyn oppimista, vaan joskus päinvastoin. No, tämä lähti aika kaukaa liikkeelle. Lisävarusteilla ja etenkin niiden yksipuolisella käytöllä voi olla lapselle enemmän haittaa kuin hyötyä pidemmällä mittakaavalla. Huom. VOI olla.

Äitinä olen itse "turhia"lisävarusteita vastaan, tahdonhan vastata lapseni tarpeisiin itse parhaalla mahdollisella tavalla ja koen että pärjäämme täydellisesti ilman sitteriä, hyppykiikkuja, kävelytelineitä, bumboja sun muita. Tämä siis vain omalla kohdallani. Mutta, jos vanhemmat perehtyvät kunkin "lisävarusteen" ohjeisiin ja suosituksiin hyvin ja käyttävät niitä omaan arkeen ja tarpeisiin järkevissä määrin MUUN AKTIVOINNIN LISÄKSI, en koe että ne vaarallisia ovat.
Edit. Oma tarpeeni lisävarusteisiin tosiaan koskee vain tätä tämänhetkistä tilannetta esikoisemme kanssa. Jos olisin yksinhuoltaja, lapsia olisi enemmän tai asuntomme olisi erilainen, niin tarpeet luultavasti olisivat erilaiset.
 
Olen elävä esimerkki siitä kuinka isompi sisar on tuonut tavarat eteeni. Opin kävelemään 16kk ikäisenä. :D "puhunut" olen 9kk ikäisenä. Olen siis osannut perus äiti, lamppu, auto, tissi ja isi. :D
 
Mun lapsilla ei ole myöskään ollut sitteriä, kävelytuolia eikä hyppykiikkua. Kaikki ovat opineet kävelemään n.11 kk ikäisinä. Nyt olimme keväällä meijän 4 veen kanssa toimintaterapiassa arvioinnissa. Avaruudellinen hahmottaminen oli vaikeaa pojalla ja syy oli siinä että poika ei juuri koskaan kontannut vaan nousi suoraan kävelemään ryömimisen jälkeen, tämän takia on nyt sitten vaikeuksia hahmottamisessa,palapeleissä ja erilaisissa tehtävissä. Onneksi tämä huomattiin jo nyt ja ehditään hyvin treenata ennen koulua!
Ja nyt vasta kerrottiin että konttaaminen on se kaikista tärkein kehitysvaihe ennen kävelemistä! Meni vähän asian vierestä :wink
 
Autottoman perheen ongelma. Mistä löytyisi hyvä, turvallinen, suht keveä ja helposti siirreltävä sekä asennettava turvaistuin. En edes jaksaisi aloittaa tätä prosessia mutta pakkohankinta. Onneksi on vielä aikaa ainakin yksi kilo ja heinäkuun loppuun, jolloin joudumme luopumaan tuosta kaukalosta. Kaukalo on ollut meillä lainassa ja suvun uusin tulokas tarvitsee sitä.

Mietittiin Cybexin Juno-fixiä, joka on saanut erinomaiset tulokset turvatestissä mutta olen ymmärtänyt, ettei palkki-istuin silti ole se paras valinta. Huoh.

Vinkkejä vastaanotetaan erittäin mielellään.
 
Itse en ostaisi palkki istuinta. Mun kälyllä on se ja näytti kyllä toosi hankalalta sen käyttö ja lapsikin vastusteli sitä palkkia siinä sylissä :eek: meillä oli aiemmalla lapsella Concord Ultimax istuin, oli kyllä hyvä muuten mutta ei todellakaan helposti siirrettävissä koska sen istuimen telakka piti kiinnittää auton vöillä aika vaikeasti kiinni. Ainakin pysyi hyvin paikallaan ja palveli meitä hyvin. Nyt harmittaa kun kerkesin myydä sen kun ei pitänyt enää lapsia hankkia :oops: :grin siinä taisi painosuositus olla 9-14 kg mutta jäi meillä aiemmin pieneksi kun meijän poika on ikäistään pidempi ja ei kertakaikkiaan enää mahtunut siihen :grin
Nyt pojulla käytössä Gracon vyöistuin jolla mennään sit loppuun asti. Ja kohta täytyy neidille hommata uus istuin, ennen talvivarusteita vois olla sopiva ajankohta.
 
Juuri ajattelin huudella, että onko tästä istuin asiasta jo käyty keskustelua ja jos ei, niin onko teillä kuopuksen omistavilla jo löytynyt suosikki malli edellisten lasten kohdalla? Ja tiedän, että makuja on tottakai monia, mutta ehdotuksia otetaan vastaan. :)
 
Jos nyt ostaisin niin hankkisin isofixillä olevan. Merkillä ei varmaan niin olisi väliä. Meillä on esikoisen jäljiltä Gracon istuin. Ihan hyvä oli käytössä. Selkä menosuuntaan tietty. Nyt aion käyttää kaukaloa niin kauan kuin mahdollista (se on isofixillä) Ei haittaa vaikka jalat olis hieman koukussa kunhan ei pää tule ylitse selkänojasta.
 
Meillä on semmonen varastossa odottelemassa minkä saa laitettua selkä menosuuntaan tai toistepäin. Ilman isofixiä kylläkin mutta ajattelin että se olisi turha kun ei sitä lasta kuitenkaan nostella istuimen kanssa sieltä ulos. Sen saa laitettua turvavöillä kiinni siten ettei tarvitse niitä irroitella joka kerta vaan riittää kun aukaisee istuimen omat vyöt. Merkkiä en muista enkä osaa sanoa onko niin kätevä kun ajattelin mutta oli puoleen hintaan kaupassa joten päätin ostaa. :D siinä on sitten loppuajan tuoli kunhan ollaan kasvettu tuosta kaukalosta ulos. :)
 
Isofixiä siksi suosisin, koska sillä istuimen saa jämäkästi kiinni auton penkkiin. Nuo turvavöillä kiinnitettävät jäävät usein mun mielestä vähän kiikkeriksi. Törmäystilanteessa tuntuisi, että runkokiinnitys olisi pitävämpi. Mutta tiedä sitten..

Isofix-istuimet taitaa tosin olla kalliimpia kun niihin pitää ostaa se telakka. Jospa olisi kaukalon telakkaan kiinnitettävä turvaistuin (?)
 
Tuo Concord mikä meillä oli maksoi jotain 300€, ja oli silloin testivoittaja v.2011. Nyt ajattelin etten ihan noin kallista osta, valitsen jonkun keskihintaisen kun olen ensin kysellyt sukulaisilta sattuisiko kellään olemaan ylimääräistä istuinta nurkissa pyörimässä :) niin ja istuin olisi hyvä saada sekä selkä että kasvot menosuuntaan. Lapsen kasvaessa on aika
ikävä istua autossa väärinpäin ja jalat kippurassa,myös talvella tulee niin paljon kuraa lapsen mukana autoon ja jos selkä on edelleen menosuunnassa niin ne kurat on kaikki auton penkillä ja lapsen istuimessa. Puhun nyt jo kävelevästä lapsesta joka leikkii kuralammikoissa ym.
 
Meillä kaukalo alkaa jo nyt käymään pieneksi. Tai pituuden puolesta kyllä mahtuu mutta hartiat kinnas reunoihin ja siksi kauheaa huutoa kaikki matkat :confused: koitetaan kuitenkin sinnitellä sinne 9kg asti ettei tarvitsisi ostaa 0-18kg penkkiä. Tuli nyt kesälomareissut peruttua, jonne olisi useamman tunnin ajomatkat, koska ei ilman raivoomista päästä edes kauppaan nykyään :shifty:
 
Meillä käy kaukalo pieneksi! Pää ottaa kiinni jo sinne yläreunaan ja jalatki tullee jo ulos. En tajua ku ei tuo tyttö minusta oo mitenkään erityisen pitkä! Pallerohan se kyllä on, mutta viimeks 5kk neuvolassa 66cm. Saas nähä paljon maanantaina sitte uus pituus 6kk neuvolassa. Ostettiin tuo gracon kaukalo kaverilta ja se vielä kehu kuinka sen tyttö ollu siinä vuoden ikäseksi asti :D että siihen kyllä mahtuu! Oon yrittäny päättää mikä istuin seuraavaksi ko painon puolestahan tuolle olis voinu jo kuukausi sitte laittaa jonku isompien tyttöjen istuimen, nyt painaa varmaan jo sen 10kg.
 
Kaukalo on vielä siitä hyvä (jos vaan mahtuu hyvin olemaan) että siellä on puoli makaavassa asennossa. Istuimessa pitää jo istua kunnolla ja se varmasti rasittaa selkää pitkillä matkoilla. Ja komppaan eevistä, että kannattaa hommata sellainen istuin jonka voi myöhemmin kääntää nenä menosuuntaan päin.
 
Kaukalo on vielä siitä hyvä (jos vaan mahtuu hyvin olemaan) että siellä on puoli makaavassa asennossa. Istuimessa pitää jo istua kunnolla ja se varmasti rasittaa selkää pitkillä matkoilla. Ja komppaan eevistä, että kannattaa hommata sellainen istuin jonka voi myöhemmin kääntää nenä menosuuntaan päin.
 
Takaisin
Top