Hankinnat vauvalle

e_m: Joo otin, huomasin itekki tänään ku purin sitä pakkausta et siellähän se peitto löytyi.. Toivottavasti on sopivan kokosia noi pussilakanat. Ainaski JYSK:ssä oon nähny niitä ihan vauvakokoja paljonkin erilaisia, kantsii käydä sieltä kurkkaamassa.

Nyt tuntuu kun kaikki vaatteet on pesty ja kuivumassa et noitahan on aivan mielettömän vähän, et täytyy varmaan lähteä vauvanvaateostoksille.. On vaan ainaskin mun makuun turhan kalliita uutena ostaa, joten täytyy varmaan bongailla kirppiksiltä yms.. 
 
Heid Mäkin oon sitä mieltä että uutena ei kannata ainakaan tosiaankaan kaikkea lähteä ostamaan. Tai ainakaan itsellä tosiaan ei budjetti siihen venyis. :D Suosittelen kirppareita ! Niistä kyllä löytää tosi hyvänkin kuntoisia vauvanvaatteita edullisesti. Ja itse oon suosinu noita facebookin kirppisryhmiä. Mikäs sen helpompaa (ja petollisempaa:D) kun istua koneella ja tehdä ostoksia, postipate kun tuo ne laatikkoon asti. :D Yleensä sielläkin niin hyväkuntoisia vaatteita on.
 
Noi nettikirppikset on muuten pahoja. Ite oon Muumikeräilijä, nii oon ostanut muistaakseni kolmet eri muumipussilakanat Tosin kerään mm. mukeja, lautasia, jne... ja tyttöjen huoneessa on muumitapetit, vain esimerkkejä mainitakseni. Toki oon vauvan vaatteitakin face-kirpulta ostanut, mutta kyllä siellä ajan saa kulumaan ja rahat menemään. Ja eihän noi pienet vauvanvaatteet ees mihinkään kulu, paitsi pesussa.

inna: Mie tykkään todella paljon käyttää niitä puolipotkareita, ko eivät oo nii tiukkoja. Niitä mun pitääkin ostaa muutamat lisää.
 
Joo oon ite kans yrittäny katella esim. just huuto.nettiä yms. mutta jotenkin tuntuu turhauttavalta huutaa viiideltä eri tyypiltä yks body ja maksaa aina se 3e+postarit :D Jos ois sellasia kivoja paketteja niin nitä ois kiva tilailla :) Nyt kun kaikki vaatteet on pesty (+silitetty, vaikka vannoin etten silitä) niin näyttää siltä et kyllä niistä hetkeksi riittää. Ja meillä kun tosiaan ei oo varmaa et kumpi sieltä on tulossa niin helpompi ostaa lisää sitten ku pikkunen on tullu ulos ja tietää sukupuolen. Mun mielestä meinaan tosi huonosti kaupoissa yms. on unisex vaatteita, näkee heti et onko pojalle vai tytölle.. 
 
Moi, jos joku jaksaa tehä pikku listaa, niin oisin kiinnostunut tietämään minkä verran teillä on mitäkin vaatteita samaa kokoa? Eli esim bodeja, potkareita jne..Vähän mietityttää, että paljonko niitä ois hyvä olla..
 
Mä olen kans ite miettiny et paljonko pitäs olla.. Mulla on 50-60-70 senttisiä vaatteita mielestäni ihan sopivasti, en nyt jaksa laskea. Mutta 50 senttisiä ei vissiinkää paljon kannata hankkia ku menee nopeesti pieneksi?!? Muutenkin ajattelin et noilla alkuun ja sit lisää kun vauva on ulkona ja tietää saako ostella prinsessa mekkoja vai vaaleansinisiä unelmia :) Sukkahousuja ei oo ku parit 50senttiset, niitä varmaankin kannattaa hankkia useempia pareja?
 
Moi Viivi-!
Mäkin oon vähä tietämätön et paljo vaatteita tulis olla, mulla on tällä tavalla:
   Bodyt  Paidat  Alaosat  Sukkaparit Yökkärit
 50cm  8  5 5  4  5
 56cm  14  5  11  4  4
 62cm  16  7  22 6  5
 Mutta, oon huomannu että nuo koot on vähä niin ja näin, osa 50cm on isompia ku jopa 56cm ku taas osa 56cm on samankokosia ku 50cm... Ja tuo on aika karkee jaottelu, lisäks on viela muutamat tumput, hattuja ja myssyjä, kevythaalari yms. Osa bodyistä lyhythihasia ku kesä kerran tulee :) Ja alaosiakin erilaisia. Varmaan jotain tulee vielä ostettua ja jotain varmaan saadaan vielä lahjaksikin... Mut ite oon ajatellu että 50cm ei kannata ihan hirveesti ostaa koska ne voi jäädä sitte pitämättä jos onkin iso vauva :) noita muita sit jo vähä enemmän, mut karkeestihan vois sanoo et 50cm menee kuukauden, 56cm kuukauden ja 62cm kaks kuukautta. Näissäkin tottakai on yksilöllisiä eroja mutta jos oletetaan että tulee keskikokoinen vauva :)
 
Moi, kiitti vastauksesta:) suunnilleen samoja määriä mullakin on..pitää sitten ostella lisää jos jotain tarvii 
 
Heid: kiitos vinkistä, Jysk:stä näytti tosiaan löytyvän niitä vauvakokoja eikä oo ihan niin hirveen hintasia ku esim. Finlaysonin vastaavat.

Mä kans pesin viikonloppuna vauvan kaikki vaatteet ja viikkailin kokojen mukaan lipastoon.. eikä niitä tosiaan niin hirveesti ollutkaan, vaikka luulin niin :) Mutta jos noilla nyt alkuun pääsis, käy sit ostamassa lisää kun tietää minkä kokoinen vauveli (ja kumpaa sukupuolta kun siitäkään ei ihan täyttä varmuutta oo) sieltä tuleepi :)
Joku päivä jos kävis vielä ostamassa kaiken muun oleellisen tilpehöörin, kuten vaipat, rasvat yms... Niin ja amme meiltä puuttuu vielä ihan kokonaan.

Kuka osais muuten kertoo, et mistä niitä nenäfriidoja saa?  Ku en oo nimenomaan tuota mallia onnistunu bongaan mistään, kaikkia muita niistäjiä kylläkin...
 
Ainakin kun googlettaa nenafriida niin tulee apteekin sivut, saisko sieltä? 

edit. ellen ihan VÄÄRIN muista, niin olisko myös prismassa jotain, mitä on kehuttu?
 
Nenäfriidoja saa apteekista ja prismassakin niitä näytti olevan. Ja ehottomasti kannattaakin hommata tuollainen nenäfriidan kaltainen imettävä malli, niillä pumpattavilla pikkuniistäjillä voi heittää vesilintua.

Mulla noita pienimpiä vaatekokoja (50 ja 56) ei oo kuin ehkä vähän reilu 5 vaatekertaa molempia. Esikoisella 50 senttiset jäi pieneksi parissa viikossa eikä 56 kokokaan mennyt paljon kuukautta kauempaa. Ja poika oli syntyessään vähän keskivertoa pienempi (3065g ja 50cm), mutta kasvoi kyllä ihan hurjaa tahtia alkuun, kun painoa tuli tahtiin kilo kahdessa viikossa. :) Tietysti vaatemäärä kannattaa mitoittaa senkin mukaan kuin tiheästi sitä pyykkiä viittii pestä. Ja jos vauva sattuu olemaan kovasti pulautteleva tapaus, niin luonnollisesti sitten tarvii enemmän vaatetta.
 
Suosittelen ehottomasti ostamaan toi nenä-Fridan apteekista - se on paras! Noilla kaupasta saatavilla niistäjillä ei oikeesti tee yhtään mitään.
 
Samoilla linjoilla ollaan. Meilläkin tuo letkumainen malli ja aivan ehoton kapistus vauvalle. En muista oliko friida vai mikä nimeltään. Niillä pallomaisilla/pumpattavilla malleilla ei muuta kun ärsytä vauvaa, mut räkää ne ei kyl ime. Sellasen hankein eka, ku en tienny, mut sit ko apteekista kyselin, ni vannotti ton letkumaisen nimeen ja se oli kyl vauva-ajan ehottomasti paras hankinta :DD
 
Nonnih, meillä alkais olla vauvan "huone" vain vauvaa vailla <3 Tollasia juttuja löyty meille :)
Hullaannuin vähän tohon nallepuhiin.. ;) Sitähän ei huomaa? :D Vielä kun sen pinnasuojuksen sais hankittua niin sit alkais olla aikalailla täysin valmista :)
 
Vauvakamaa alkaa tosiaan olla ihan mukavasti kasassa. Viikon alussa käytiin vaateostoksilla, eilen haettiin turvakaukalo. Tänään kävin sitten vielä kirpparikierroksella ja löysin hoitoalustan, pinnasängyn reunasuojuksen, pinnasänkyyn petivaatteita ja vielä yhdet ihanaiset puolipotkarit. Kaikki lähes käyttämättömän oloisia, olen tosi tyytyväinen! Vauvan vaatteita olen nyt kovasti pyykkäillyt, vielä hirveä silitysmaratooni on edessä...
 
Takaisin
Top