Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Voikukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään kokemusta keinujaloista pinnasänkyyn? Kannattaisko ostaa, toimiiko, tykkääkö vauva jne.? Ainakin briolla näytti semmoset tassut olevan jotka laitetaan pinnasängyn jalkojen alle, hinta 29e paikallisessa lastentarvikeliikkeessä. Mun mielestä tuntui tosi kivalta ajatukselta, ja keinutus oli semmosta aika kevyttä...en vaan oo kuullu keltään kokemuksia. :)

höh.. eipä ollut kukaan vastannut Voikukalle noista jaloista..
Itse varmaan ostaisinkin, mikäli tuo pinnasänky olis meidän makkarissa. Neiti tulee nukkumaan parit ekat kuukaudet semmosessa korisängyssä, josta sitten siirtyy omaan huoneeseen pinnasänkyyn.
Ainakin meillä vatsavaivat tulee yleensä öisin ja joinakin öinä kun ei vaan enää jaksa kävellä kämppää ympäri muksut on laitettu esim. sitteriin ja siinä niitä sitten hissukseen heiluteltu, johon ne onkin yleensä sitten nukahtanut. Tähän taitaa perustua ne koliikkikeinut, mitä on myytävänä. Mutta siis mikäli pinnasänky tulisi meillä makkariin ja tuommoisit keinujalat jostain bongaisin, niin ostaisin, ehdottomasti.

Täällä alkaa nyt olla kaikki hankinnat hankittu. Jotain rasvoja puuttuu, mutta muuten alkaa olla valmista. Pinnasängyn suojukset ja verho täytyis vielä ommella, mutta kankaat on ostettu, joten toi homma taitaa olla viikonloppuna edessä kun mies voi hoitaa tuon nuorimman ipanan. Se kun on hyvin kiinnostunut ompelukoneesta.. 

Kyllä ne varmaan kätevät olis sellaset keinujalata pinnasängyssä. Pitäs vaan muistaa et sitä vauvaa ei tartte huvikseen keinutella koko ajan vaan vain silloin jos siihen on oikeesti tarvetta. Ku monasti näkee sellasta et vauva on aina aivan tyytyväinen ja silti sitä hyssytellään ihan jatkuvasti.

Ne nimittäin oppii siihen ja toivovat hyvin nopeasti hyssytystä. Ovat kuitenkin muutenkin tottuneet siihen et joku liikuttaa niitä kun ovat masussa ja kulkevat mukana. Mun äiti aikoinaan ennenku eka laps synty anto yhden ohjeen ainoastaan. Eli sen et älä hyssytä, heiluta pomputa ym. jos siihen ei ole ihan selvää tarvetta. Eikä mun lapsia ole tarvinnu sen enempää koskaan hyssytelläkkään. Tietty koliikki vaivaiset tarvii sitä mutta mun tietääkseni hekin vain silloin kun niitä vatsavaivoja on. Mä hankkisin sellasia apuvälineitä vasta sitten kun kokisin et niille oikeesti on tarvetta kuten tuossa katusutariinan esimerkissä. Mut en sen takia et saa vauvaa keinutella huvikseen.

Toi turha keinuttelu on niiiin totta. Mun korvaan on aina käynny ne tapaukset, jossa lapsi opetetaan nukkumaan, vaunuissa, pihalla ja tottakai heiluttaen. Nämä kyseiset mammat onkin sitten ollut jonkinlaisessa pulassa siinä vaiheessa, kun sinne pihalle ei yksinkertasesti pääse kovan pakkasen takia. Sitten ollaankin jouduttu nukuttamaan vaunuissa sisällä ja edelleen heiluttaen. Ja entäs sitten, kun se muksu herätessään osaa tulla pois sieltä vaunuista..
Toinen ansankuoppa homma on ne jo mainitsemani koliikkikeinut. Niissä kun on niin helppo muksu nukuttaa vaikkei mikään koliikkitapaus siis olisikaan. Ei muuta ku vyöt kiinni ettei muksu sieltä tipu ja sitten vaan tutinat ja heijaukset päälle ja mamma tekemään omia juttujaan. Paha vaan kun ne tosiaan tottuu siihen ja loppujen lopuksi se nukutus muulla tavalla onkin sitten yhtä tuskaa. Ja niissä keinuissa on painorajatkin.. 
Enkä nyt kirjota tätä niin, että itse olisin täysin virheetön äitinä. Kaukana siitä. Lähinnä vaan tullut kantapään kautta koettua ja noiden vanhempien muksujen takia oppinut ajattelemaan asioita muutaman kuukauden päähän. Eli jos teen jonkun ratkaisun mikä ei välttämättä ole niin fiksu, tiedän kärsiväni siitä sitten jossain vaiheessa.
Esimerkiks meillä noi muksut on ollut aina iltaisin/öisin melko hankalia tapauksia. Joka ilta tulee se tunnin kestävä huutomaraton ja yö jatkuu siitä melko rauhattomasti niin että heräilen 2-3h välein imettämään toista. Ja joka kerta olen jossain vaiheessa hairahtunut siihen, että muksu nukkuu koliikkisitterissään jonka laitan tärisemään mikäli unta ei meinaa tulla. Ja siinä se takuuvarmasti tulee, ja mä saan NUKKUA. Jossain vaiheessa en enää vaan jaksa, vaan menen siitä mistä aita matalin, mutta tiedän kärsiväni siitä sitten jossain vaiheessa. 
Virheen teen myös siinäkin vaiheessa, kun opetan muksun menemään nukkumaan tuttipullon kanssa sitten muutaman kuukauden ikäisenä. Jossain vaiheessa siitäkin täytyy vieroittaa.. samoin kuin tutista.. blaah! Aina ei vaan jaksa..

Joo no en mäkään todella mikään huippu äiti oo. Ihan kaikkee muuta. Tuo pienimmäinen ei just osaa nukkua päikkäreitä ku vaunuissa tai vieressä. Tosin niitä vaunuja ei tartte liikuttaa mitenkään et nukahtaa sinne ihan itekseen mut ei sisälle ei sitte millään. Ku on tottunut niihin päikkäreihin vaunuissa.

Ja mä alotin iltapullomaidot siinä vaiheessa ku lopetin tissimaidon antamisen. Tyttö tais olla just 8kk. Mut nyt jo olen lopettanu pullonki n.kk sitten, nyt siis 1v4kk. Siitä ei tosin tullu mitään ongelmia. En vaan yhtenä iltana enää antanu. Muutin sen hetken vaan siihen et pidän vähän aikaa sylissä rauhottumassa ja laulan unilaulut ja sitte omaan sänkyyn nukahtamaan. Siis sen pullomaidon sai aiemmin sylissä kans.

Ai että tuli taas varmempi olo. Meillä on nimittäis sen merkkiset vaunut mitä ei enää löydä ku käytettynä, meil kylläkin uudet, ja on ollu sit vähän epävarma olo kun ei niistä oikeen löydä kokemuksia. Mutta kas, eilen näin samanlaiset punaisena kun olin koiran kanssa lenkillä, ja olen myös pari vuotta sitten nähnyt samanlaiset myös. Jee, en olekkaan yksin =D Vaikka siksihän noi kyllä ostettiin kn muilla ei ole samannäköisiä.

Jee, nyt meille on tilattu vaunut, pitäisi saapua jo viikon kuluttua! Emmaljungan city crossit pehmeällä kopalla, jalkapeite ja hoitolaukku. Pienen pienen auton vuoksi vaunujen ja turvakaukalon piti olla myös pienikokoiset ja tykkään noista muutenkin kun ovat niin kevyet ja näppärät.
Värin valinta oli tosi vaikeaa...ajatuksena oli joko pro coffee, brown flowers tai silver chek. Jotenkin ruskea veti nyt puoleensa (tuntuu olevan vauvalle nyt kaikki muukin ruskean sävyistä) ja tuo brown flowers kuosi oli jotenkin kivempaa kukkineen ja valkoisine nahkatehosteineen kuin pro coffee. Toivottavasti miellyttää vielä kotonakin. Mies ihmetteli kun on niin vaikeaa tuo kuosin valinta, mutta pitäähän niitä jaksaa sitten monta vuotta kattella. :D
Valkoiset nahkaiset olisi ollut kyllä ihanat, mutta jotenkin niin arka väri vaikka nahka toki helppo putsata ja hintakin olisi toki ollut heti korkeampi ja painoa tullut lisää. Nyt hinta oli n. 800 euroa. Otettiin vielä autoon ja rattaisiin adapteri sekä turvakaukalo, johon lämpöpussi. Yhteensä kaikki 1300e. Huh-huh, kyllä hirvitti maksaa tuommoista summaa, mutta onneksi veronpalautukset pelastivat ja nyt on sitten vauvalla vaunut ja turvakaukalot kunnossa. :) 
Hankinnoista olisi vielä hommaamatta: amme, sitteri, itkuhälytin, rintapumppu ym. imetysjutut, vähän vaatetta ja rasvoja ym. pientä.  Onko muilla jo kuinka kaikki hankittuna? Meillä jää kyllä tammikuullekin vielä ostettavaa, ei rahat riitä ostamaan samasta tilistä kaikkia. 

Voi apua mitä hintoja noista vaunuista voi pulittaa. Ihan järkyttävää miten kalliita ne voi olla. Ite ostin tuplat 150egellä. Enkä yhtää enempää olis maksanu. Mut joo jos tollasen hinnan maksaisin vaunuista nii kyllä se kuosikin tulis sit valittua vimosen päälle .

Niinpä Eemi03! Itselläkin oli alunperin ajatuksena ostaa käytetyt vaunut, mutta koska automme on tosiaan pientäkin pienempi, oli citycrossit lähes ainoa vaihtoehtoa ja käytettynä ei löytynyt joten päätettiin sitten satsata niihin kunnolla. Menee sitten toivottavasti useammalla lapsella ja eiköhän ne saa sit käyettyinä myytyä eteenpäin. Mutta tosiaan hirvittää kyllä miten paljon kaikki vauvan tarvikkeet maksaakaan!!!

Käytettynä hommaamalla ja kavereilta lainaamalla säästää kyllä todella paljon. Me ostettiin myös käytetyt tuplat, maksoivat sen 200€. Mitä nyt olen jonkinnäköstä laskua pitänyt noista hankinnoista, niin semmoset 500-600€ on mulla mennyt tähän mennessä rahaa ja suht kaikki löytyy jo. Parit rasvat pitää hankkia apteekista ja imetysliivit sitten kun tietää minkäkokoseks valaaks tässä on kasvamassa. Tohon summaan lasken mukaan myös mammakuteet ja muut. Ja kavereilta ei tuu mitään lainattua, ostettua kylläkin :) Eikä noi vaatteet ole mitään 90-luvun lasten vaatteita, vaan ihan Lindex/H&M osastolla mennään. 

Me ostettiin vaunut kanssa uutena juuri siitä syystä että pieneen autoon haluttiin tietyt vaunut ja sellaset kanssa mihin saa sen turvaistuimen kiinni. Eikä tosiaan löytyny käytettynä, muutenki turvaistuim,en kanssa oon ekstra tarkka enkä uskaltais ostaa sitä käytettynä joltain tuntemattomalta. Haluan tietää varmuudella että sitä ei oo kolaroitu ym. toivottavasti sitten kun itse myyn sen niin löytyy ostaja joka ei ajattele samoin ;-)
Päädyttiin Teutonian prestigen vaunuihin ja koko paketille tuli hintaa n1200€, mut se onkin ainoa asia mitä ollaan hankittu uutena.  Kirpputorit ja Huuto.net on säästäny meillä varmaan 70-80% hankintojen oikeista hinnoista. Mutta kyllä sitä rahaa silti kuluu kun ensimmäiselle lapselle ihan tyhjästä alkaa tavaroita kasaamaan. Me ollaan pikkuhiljaa koko syksy jo osteltu tavaroita ja tietysti sen perusteella miten on hyväkuntoisia käytettyjä sattunu löytymään, mut siis just sen takia ollaan oltu ajoissa liikkeellä ettei kaikki rahanmenot osu sitte samalle ajankohdalle. 

Kyllähän se niin on, että käytettyjä ostamalla säästää pitkän pennin. Mekin aiottiin ostaa vaunut käytettyinä, mutta osaa ne ihmiset niistäkin pyytää melkoisia summia rahaa. Jotenkin tuli itselle sellainen olo, että ostan mielummin liikkeestä uudet (meillä maksoi 750€) mitä tilaisin huuto.netistä 400€ vaunut+postikulut ja niistä ei koskaan voi tietää, miten niitä on pidetty. Huuto.netistä tilaamisen kanssa ongelmaksi muodostui myös se, että lähes kaikki myytävät vaunut, kaukalot yms. on etelä-suomessa ja itse ollaan pohjoisessa. Tosi hankala sitten päästä katsomaan tuotteita ja näkemättä ei kyllä uskalla ostaa.
Niinpä sitten tosiaan hankittiin vaunut uutena ja turvakaukalo (325€). Tänään kävin myös ostamassa uuteden sitterin (20e) ja kaukalolämpöpussin. Meinataan vielä ostaa pinnasänky ikeasta uutena ja siihen patja. Sitten alkaakin olla jo aika hyvin kaikkea kasassa.
Vielä puuttuu kaikki vaipat ja muut pikkuhärpäkkeet vaipanvaihtoon ja kylvetykseen liittyen. Tuttipulloja on nyt 3kpl. Ostin Aventin pulloja, joiden pitäisi vähentää koliikkia. Pari tuttiakin on ostettu varalta.
Vaatteet on lähes kaikki saatu ilmaiseksi tutuilta. Osan olen ostanut kirpparilta ja yhden bodyn ostin uutena kaupasta. Siinä ollaan kyllä ihan kivasti säästetty, kun ollaan kaikki saatu. Luultavasti niillä pärjätään aika pitkälle, kun joukossa on paljon isompiakin vaatteita.

Ai hurja, te olette tehneet jo vaikka miten paljon hankintoja ja minä vaan mietin, että olisiko nyt liian aikaista aloittaa! Vaunut olen valinnut (Brio Happy yhdistelmävaunut), samoin turvakaukalon (samaa merkkiä, voitti testit). Vaunut saa noin 700 eurolla ja turvakaukalon isofix-telineineen n. 170 eurolla. En raaski ostaa kalliimpia vain merkin takia.

Sänkyä en ole vielä edes katsellut, mutta kaikilta tuttavilta olen saanut kaksi ohjetta: pitää olla laskettava etureuna ja nostettava pohja. Näillä spekseillä siis mennään.

Sitten kai tarvitaan kaikenmoista hoitoalustaa, tuttipulloa, rasvoja, vaippoja, peppuliinoja, harsoja, amme jalkoineen jne jne. Vaatteetkin pitää inventoida, että mitä on ja mitä tarvitaan. En edes tiedä, mitä kaikkea pitäisi ostaa...

Piti vielä palata muokkaamaan tekstiä, kun näyttäisi siltä, että olen ihan yksin tekemässä hankintoja. Miehellä ei vaan ole tähän oikein mitään sanottavaa, antaa minun miettiä, kun olen se kriittisempi osapuoli. Ainoa, mihin hän on ottanut kantaa, on ollut hinta.

Meillä mies valitsi vaunut mutta muuten olen kyllä itsekseni ostellut kun eipä hällä ole niin väliä minkä näköinen huone on tai mitä vauvalla on päällä. Ja enää on hankinta listalla muutama harso lisää, tuttipulloja pari sekä rasvat ja vanut.

Riippuu siitä mitä muita vaatteita olet ostanut. Meillä mennään perinteisten potkuhousujen kanssa jotka ei niin noita sukkia vaadi. Parit semmoset aeropic tyyppiset ostin, kun niiden kanssa voi sitten hyvin käyttää vähän liian reiluja potkareita. Potkareiden kanssa ei ole sekään niin tarkkaa, että onko ne sukat just oikean kokoiset. Isot on oikeestaan paremmat kuin just sopivat. Puolipotkareihin pätee sama sääntö. Mikäli ostat näille tähän tarkotukseen niin kolmet sukat riittää. Toki kahdetkin, mikäli on ahkera pyykinpesijä jonka sukille aina löytyy pari. Minä en ole 

Mutta mikäli meinaa mennä normihousut+paita/body linjalla, niin itse hommaisin niitä sukkia suht monta. Liian isot/pienet sukat tuppaa koko ajan lähtemään jalasta (ellei sitten osta semmoset missä on pitkät varret ja vetää ne sitten housujen päälle). Näitä ostaisin vähintään viidet. 

Sukathan ei vauvalla juuri likaannu ja ovat niin pieniä että tarvittaessa voi pestä vaikka nyrkkipyykillä. Kuivuvat kuitenkin parissa tunnissa esim. patterin päällä.. Varrettomat sukat on mun mielestä suht turhia. Söpöjä toki, mutta lähtevät koko ajan pois jalasta ja niitä saa olla metsästämässä milloin mistäkin..

Eilen just havahduin tajuamaan, että apuva.. mä saan taas talvivauvan. Ja sitä kautta hokasin että pitää hommata vielä parit vauvan tumput ja myssyt (niitä sisällä pidettäviä). Löysin muutamalla eurolla huutonetistä ja ostin sitten samointein. Nyt löytyy nekin. Sukkia ostin myös isomman läjän. Olikohan siinä paketissa nyt joku 10 paria ja postikuluineen tuli maksamaan 2,50€ 

Jestas, kyllä meille taitaa tulla ihan hirvee kiirus noiden hankintojen kanssa. Mitään tarpeellista ei olla vielä hankittu, ei ollu muka ehditty. Vaunut ollaan päätetty eli Emmaljungan Ceroxit pitäisi käydä tilaamassa (ja maksaa taas itsensä kipeäki..). Turvakaukalo hankitaan varmaan samalla reissulla samasta liikkeestä, isofixillä pitäis olla. Sitten mies on pohtinut että pitäiskö vielä ostaa sellaset Britaxit, johon sais siis sen kaukalon kiinnitettyä ja matkarattaina sitten myöhemmin menisivät. Mutta en tiedä, aika vähän tulee missään kaupungilla pyörittyä... Mulle kyllä kävisi joku halvempi versio, johon ei tarvii sitä kaukaloa saada kiinni.

Joo ja sänky ja hoitopöytä/pöydät ollaan valittu, mutta siellä ne ovat Ikeassa vielä :) Onko teillä kokemusta Ikean sängyistä? Eikös ne sentään saman asian aja kuin muutkin?

Vaatteitakaan en ole osatanut kuin Tinttu.comista törsälilin puolipotkarit, bodyn ja touhuhaalarin (joka on vielä aivan liian iso). Sitten olen ostanut sellaisen pussihaalarin. Ja yhden bodyn, parit sukat ja yhdet pöksyt. Kavereilta ja siskolta on tulossa jotain vaattehia. Niin ja ison kassin sain vauvanleluja kaverilta myös.

Onneksi tässä on vielä vähän yli kaksi kuukautta aikaa hankkia noita tavaroita, siis toivottavasti..

Ai niin. Kylpyammekin pitää hankkia. Mitä kylpyöljyä tai pesuainetta olette käyttäneet tai suosittelette? Entä noista rasvoista ja talkeista, mitä kannattaa olla? Samoin nuo muut pienet tarpeet, eli topsipuikot, vanulaput tai mitä niitä tarvitsee? Olen hieman pihalla.. :) Niin ja montako harsoa olisi hyvä olla?

Minä kanssa oon ihan pihalla noista pesuaineista, rasvoista yms. topsipukoista ja sen sellaisista.

Mitä kaikkea esimerkiksi vaipan vaihtoon tarvitaan muutakin, kun se vaippa?
Jostain luin, että kannattaa ostaa suolaliuostippoja, mihin niitä käytetään?

Harsoja mä ostin ison pinkan lisää, kun eihän siinä äippäpakkauksessa ollut, kun ihan muutama. Rasvoista meillä on se pakkauksen rasva ja sitten olen ostanut sinkkivoidetta, vaikka en tiedä sitäkään, että mihin tarkoitukseen se on?

Vissiin vanulappuja pitäis hommata silmien ja ihopoimujen putsaukseen, vai käykö tähän tarkoitukseen joku muukin? Pumpulipuikkoja... saakohan niitä isompia enään mistään?

Kannattaako tuttipullojen pesua varten ostaa erikseen pulloharja vai voiko ne pestä astianpesukoneessa?

Niitä sukkia meinasin ihan sen takia, kun on parit housut, joissa ei ole sitä potkuhousuosaa vai pitäisikö siellä olla vielä sukkahousut alla talvella?
Meillä on onneksi perusvoiteita muutenkin, koska olen itse atoopikko ja saan niitä reseptillä, joten voiteiden pitäisi sopia vauvan ihollekin. Ostin myös sinkkivoidetta ja talkkia, vaikka ei ole kyllä havaintoakaan miten/miksi niitä käytetään :D
Kiinnostaa myös nuo pesuaineet? Käykö esim. erisan tai sebamed myös vauvalle?
Tarvitaanko pinnasänkyyn välttämättä reunapehmuste?

Ikean pöydät, sängyt on ihan ok. Hinta/laatu kohdallaan, mutta niitä on todella paljon myynnissä käytettynäkin. Kannattaa kurkata mikäli haluu säästää pitkän pennin.. 

Matkarattaat on musta aika turhat talvivauvalla. Siis mikäli niistä joutuu paljon maksamaan. Tossa loskapaskassa niillä ei kunnolla eteenpäin pääse ja hermo menee vähemmästäkin. Eri asia, jos tyyliin asuu ostareilla, mutta me käydään niin harvoin, että selvitään ihan tavallisilla rattailla. 

Kylpyöljyt ja muut tökötit. Natusanin tuotteet on ihan jees, mutta esim. meillä kun ei suvussa ole minkäänlaisia iho-ongelmia, niin olen kyllä käyttänyt niitä s-marketin halppistököttejä. Onko ne nyt sitten merkiltään rainbow vai mikä? no kuitenkin, ovat ihan hyviä. Kaikki ihan käyttökelpoisia. Meillä ollut käytössä kyseiseltä merkiltä sinkkivoide, kylpyvoide, puhdistuspyyhkeet ja jotain rasvoja. Pesuaineena on ollut semmonen natusanin iso pullo, millä voi pestä koko ipanan päästä varpaisiin. Nimi tais olla osuvasti Top to toe, tätä ehdottomasti suosittelen. Toki jos haluaa näihin santsata, niin kannattaa suunnata vaikkapa apteekkiin. Erisan ja sebamed käy todella hyvin.  

Topsipuikkoja on oikeesti hyvä hommata, ja erityisesti niitä mitkä on suunnattu vauvoille. Ne on muotoiltu hiukka eritavalla. Niillä ei ole vaarana että tunkee sen topsin esim. liian syvälle korvaan. Niillä putsataan myös ensimmäisten viikkojen aikana sitä napa tynkää. Ainakin meillä noita vauvamallisia löytyy ihan s-marketista eli eiköhän niitä löydy. Navan puhdistamiseen tarvitaan sitten sitä septidineä (ei kirvelevää puhdistusainetta apteekista). Se siis ehdottomasti ostoslistalle.
Vanulaput on hyviä silmien puhdistuksessa. Niillä saa vähennettyä riskiä saada semmoinen ihanuus kuin silmätulehdus. Nämä ei kyllä kuulu niihin ihan välttämättömiin hankintoihin.
Suolaliuos tipat on tosiaan hyvä olla olemassa. Pullo maksaa muistaakseni 2€ ja sillä hoidetaan ensiapuna vaikkapa juuri sitä silmätulehdusta, mutta sillä myös estetään tukkoisuutta nenässä. Pahan räkätaudin yllättäessä räkä pehmennetään tuolla luoksella ja sen jälkeen räkä on helpompi imeä pois nenästä. Kaupoissa olevat niistäjät toimii joten kuten (pääsääntöisesti huonosti), mutta jos ihan oikeesti haluaa toimivan kapineen tohon niistämiseen, niin mars apteekkiin ja sieltä semmonen vehje kuin nenäfriida. Maksaa muistaakseni kympin verran, mutta on vähintään kymmenen kertaa parempi kuin se kaupan 3€ maksava kapistus. 
Harsoja meillä on melkeen 20 ja kaikki tulee varmasti tarpeeseen. Niitä ei tunnu olevan ikinä liikaa.
Sinkkivoide/talkki. Molempia tarkoitetaan estämään/hoitamaan vaippaihottumaa. Talkki lähinnä suojaa kosteudelta ja toimii hyvin mikäli lapsella rasvaisempi iho. Sinkkivoide on todella loistava silloin, kun ihottumaa on tullut jo ja takapuoli on punainen kuin paloauto. Iltapesun jälkeen kun laittaa tuota voidetta, niin aamulla peppu on jo paljon parempi. Yleensä punoittaa vain niukasti. Bepanthen voide toimii myös, sitä kannattaa myös ostaa. 
Tuttipullothan pitää/pitäisi siis keittää joka käytön jälkeen. Jotkut on tässä suhteessa ahkerampia kuin toiset. Itse keitän ekat pari kuukautta, ja sitten se homma saa jäädä. Samoin tuon ekat pari kk pesen nuo käsin, mutta olen kyllä selvinnyt ilman pulloharjaakin. Astianpesukoneessa alan pesemään noita pulloja sitten kun muksu on tyyliin 5-6kk.
Reunapehmuste on hyvä olla olemassa sen takia, ettei tuo mukelo siellä sängyssä ollessaan työnnä jalkojaan/käsieään pinnojen väliin. Ja jossain vaiheessa kun ainut vaihde on eteenpäin niin silloin estetään ettei ipana hakkaa päätään toistuvasti kovia laitoja vasten.

Kivaa! Lisää näitä :)

Takaisin