Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Voikukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei, millaiset vaunut kannattaisi ostaa eli mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä. En oikein osaa noita vertailla, kun ei aikaisempaa kokemusta ole

Meillä on vaunut ostettu mutta käyttökokemusta ei ole. Mitä nyt sisällä pari kertaa pyörähtänyt ja koonnu pari kertaa sekä kattonu mitä kaikkea niistä irtoaa. Me valittiin sellaset kun sopis meiän silmään ja kuvauksen perusteella vaikutti meille hyvältä. Meillä on isot renkaat ja heittoaisa, kuomu tulee pikälle eteen (suojaa myräkässä), säädettävät jouset ja pumpattavat renkaat, väri on kiva JA hintaan kuului tuolloin turvakaukalo, hoitolaukkukin kuului pakettiin.
Tako Fast Rider merkkiset yhdistelmät. Ostettiin Babytown-myymälästä Turusta 2010 helmikuussa. Olen yhdet nähny täällä meilläpäin mutta usealla näitä ei varmaan taida olla. Olisko lopetettu tai jotain (?), koska sielläkään näitä ei enää ole, itäeurooppalaisilta sivuilta löytyy niitä paremmin, olen huomannut.
Kovasti olen koittanu kokemuksia löytää netistä ja muutaman negatiivisen olenkin löytäny mutta myös pari kehuakin. Omasta mielestä vaunut on kyllä hyvät. Se on niin vaikeeta lähteä arvostelemaan mitään kun ei ole käytännön kokemusta =/ Mielellään lähtisin kaiken maailman vaunujen kanssa ihan ulos koeajamaan ja kattomaan miten toimii. Me bongattiin noi netistä ja mies niin halus just noi ku näytti niin siistiltä (vähän erilainen runko kun muissa) ni käveltiin niitä liikkeeseen kattomaan ja mukaan lähti. Vilkuiltiin siellä muitakin mutta noi oli jo vieny sydämen.

Lyhyesti ja ytimekkäästi siis, mieti mitä itse tarvitset niiltä ja hae sitä vastaavia vaunuja. Meillä niillä mennään ilmassa kuin ilmassa ja auraamattomilla teillä (täällä kun aurataan aika myöhään päivällä, jos silloinkaan) eikä julkisia käytetä. Ei tarvinnu olla pienet ja sirot, mutta piti mahtua hissiin ja olla tukevat.

Meillä ekalla on Jedoline Partatine, itse olen todennut ne meille tosi hyviksi.. Ollaan miehen kanssa molemmat aika pitkiä, vaunut ovat korkeammat kuin esim Gesslinet.  Ja ainakin treellä on Vauva Pop Lempäälän Ideaparkissa, joka noita myy.

Niissä takuuhuollot on toimineet todella hyvin. Kaikki pikku asiat ja yksi isompikin on mennyt takuuseen ilman mitään mutinoita. Kuomun muovi-ikkuna ratkesi viime talvena, ensin pika korjasivat teipillä, myöhemmin meni suutarille, joka vaihtoi sen uuteen. Jarrut jumitti aika alussa jo, huolsivat ne ja toimineet siitä asti moitteetta. Rungosta ruuvi petti kevään loskassa, vaihtoivat koko rungon uuteen (myös renkaat yms.) Vain vanhat kankaat jäi viimesimmässä takuuhuollossa. Eli nyt on käytännössä vain puolivuotta vanhat vaunut. =) Vaikka runkoruuvin pettäminen oli sinänsä vaarallista, niin se hyöty siitä oli että nyt on vaunuissa parempi kehittyneempi runko..

Ainut ehkä mitä olen hieman kaivannut olisi heittoaisa, meillä kyllä ratasosan saa käännettyä, mut lapsi ei silloin voi olla kyydissä. 

Niin ja suosittelen ilmakumirenkaita. Jos nyt ostasin vaunut niin saattaisi olla, että päätyisin Emmaljungiin, niihin saa myöhemmin sisaristuimen. =) Saa sen varmaan noihinkin laitettua, mutta en tiedä miten vaunujen runko kestää kahden painoa. 

Tiedustelen teiltä kokeneemmilta äideiltä hoitopöydän tarpeellisuutta. Meillä on aika kompaktin kokoinen 75neliön kolmio asuntona.
Mekuuhuoneeseen ei oikein järkevästi saa hoitopöytää sovitettua ja olenkin ajatellut sijoittaa kodinhoitohuoneeseen hoitatason työpöydän päälle. Siihen viereen sitten jotain hyllyjä tarpeellisille tavaroille ja vaatteita mahtuu kaappeihin.
Nyt mietityttää vaan yölliset vaipanvaihdot. Tuntuu jotenkin hassulta lähteä keskellä yötä kodinhoitohuoneeseen vaihtamaan vaippaa. Toisaalta, vaikka laittaisinkin makuuhuoneeseen jonkinlaisen hoitopöydän, joudun silti menemään vessaan takapuolen pesulle, joten samalla vaivalla kyllä kävelisi muutaman metrin enemmän ja meni tuonne kodinhoitohuoneeseen.
Makkariin olin ajatellut sellaista pinniksen päälle laitettavaa hoitotasoa, mutta sitten ei olisi vaipoille ym. tarvikkeille paikkaa missään. Ja meidän makkari tulee olemaan aika ahdas sen jälkeen, kun sinne pinnis tungetaan.
Yksi vaihtoehto olisi kääntää parisänky toisinpäin huoneeseen ja sijoittaa hoitopöytä ja pinnis huoneen takaseinustalle. Ainoa ongelma siinä on sitten se, että aina pinnikselle mennessä joutuu kiertämään parisängyn ellei halua kontata siitä yli.

Antakaa hyviä vinkkejä... lähinnä noihin yöllisiin vaipanvaihtoihin...

Maikkie: tuo sinun idea hoitopöydästä kodinhoitohuoneessa on ihan varmasti täysin hyvä ratkaisu. Varsinaiselle hoitopöydälle ei minun mielestäni ole mitään tarvetta jos tuollainen hyvä mahdollisuus on vauva hoitaa tason päällä.

Ja noista yöllisistä vaipanvaihdoista: Ihan alusta lähtien on syytä välttää kaikkea ylimääräistä toimintaa yöaikaan. Itse en ole vaihtanut koskaan yöllä vaippoja muuta kuin siinä tapauksessa, että pissat ovat tulleet läpi tai kakka on housuissa. Muutoin vaipanvaihto saa odottaa aamuun. Mutta jos kakkavaipat vaihtaa niin mahdollisimman nopsaan ja vähäisellä valolla ja pakkohan ne on käydä pesemässä tai sitten voi käyttää yöllä noita puhdistuspyyhkeitä kakkojen siivoamiseen. Ja voi myös ottaa sängyn viereen sellaisen muovitettua froteeta olevan kankaan palan (tulee myös äitiyspakkauksessa) ja voi sen laittaa sängyn päälle ja vaihtaa vaipan siinä niiden puhdistuspyyhkeiden avulla.

Jotkut jättävät kokonaan minkäälaisen hoitopöydän laittamisen ja käyttävät vain tuolaista suojakangasta esim. juuri sängynpäällä. Kuitenkin jokin hyvä paikka vaipan vaihdolle on hyvä olla. Mutta jokainen miettii sitten itse omiin tarpeisiin ja mahdollisuuksiin sopivan ratkaisun.

Olen myös sitä mielt että hoitopöytä on tarpeeton. Käyttöaika on todella lyhyt, kun vauva alkaa liikkumaan (kääntylee, hyörii ja pyörii) niin saa olla aika vikkelä ja tarkkana sen hoitopöydän kanssa.
Esikoisen kanssa minulla oli sellainen ilmalla täytettävä muovinen hoitoalusta, jonka päällä pidin pyyhettä ja siinä vaihdoin vaipat. Vaipan vaihto sujuis siis paikassa kuin paikassa, pesukoneenpäällä lähellä lavuaaria, sohvalla, lattialla, sängyllä, missä milloinkin. Oli myös hyvä ilmakylvetys hommissa.
Kukin tietty tyylillään, mutta itse en hoitopöytää hanki.

Samma här, meilläkin todettiin, että pyykinpesukoneen päälinen saa jonkin alustan kanssa riittää.

Me käytiin tänään katselemassa vaunuja ja mieli muuttui kyllä ihan täysin, mutta sehän on naiselle ainakin ihan täysin sallittua

Ensimmäisessä liikkeessä katselimme lähinnä Oran Jovi vaunuja ja tykästyimme niiden jousitukseen, joka tuntui todella kevyeltä ja mukavalta. Samaan syssyyn selvisi sekin, että jousituksesta ei ole mahdollista tehdä niin kevyttä, jos vaunuissa on heittoaisa. Aikaisemmin olin jotenkin sen heittoaisan kannalla, mutta onkohan se nyt sitten kuitenkaan ihan niin välttämätön ominaisuus?
Seuraavassa liikkeessä keskityimme Emmaljungien rattaisiin ja niissä lähinnä City Cross malliin. Noihin emmaljungiinhan on saatavilla erillinen vaunukoppa (ainakin edge duo combiin ja mondial duo combiin) tai vaihtoehtoisesti pienempi erillinen citykoppa, kovakantokoppa ratasosan päälle tai pehmeä quadrolift kantokoppa ratasosan päälle. Jollain ihmeen keinolla myyjä sai meidät täysin vakuuttuneiksi siitä, että tup phemeä kantokoppa on todella hyvä ratkaisu. Nyt, kun olen asiaa hieman sulatellut alan kallistua itsekin sen kannalle. Pehmeä koppa on kuitenkin aika monikäyttöinen ja siitä saa isommallekin lapselle rattaisiin lämpöpussin tarvittaessa. Yksi pointti suurten ja tilaa vievien erillisten koppien kanssa on tosiaan meidän tilan puute. Meillä ei ole olemassakaan lämmintä varastoa ja vaatehuone on jo valmiiksi täyteen tungettu. Olisi kuitenkin kiva säilyttää vaunuja sisätiloissa jo pelkästään jälleenmyyntiarvoakin ajatellen.
Olen kallistumassa Emmaljungan TÖRKEÄN hintaisiin vaunuihin. Nyt vaan huuto.net ahkeraan syyniin, jos sattuisi sopiva paketti löytymään edullisesti. Yhdestä liikkeestä olisi ironnut ihanan kirkkaan oranssit kiesit n. 600 eurolla sisältäen kaiken mahdollisen. Mutta... eipä meillä vielä ole varaa niitä ostaa eikä tiloja niitä säilyttää. Ja isäntä ei ihastunut tuohon oranssiin väriin.
Samalla reissulla katselimme myös turvakaukaloita. Onko kenellekään tietoa siitä voiko sellaisen telakkaan tarkoitetun kaukalon kiinnittää ilman telakkaa turvavöillä autoon? Meillä ei ole etupenkillä isofix kiinnikkeitä ja kuitenkin, kun yksin lapsen kanssa liikkuu, pitäisi kaukalo saada etupenkille. Tätä emme hoksanneet liikkeessä kysellä...
Telakanhan saa kiinni takapenkille isofixillä tai jos on sellainen turvavyökiinnitteinen telakka, niin senhän toki saa etupenkillekin.
Huh, että noiden kanssa menee pää sekaisin, kun oikein alkaa miettimään ja sumplimaan. Eikä kuitenkaan haluaisi maksaa itseään kipeäksi.
Onneksi pinnasängyn ostaminen ei tule olemaan avaruustiedettä emoticon

Vaikea sanoa, mitä haen vaunuilta, koska en edes tiedä, mitä ominaisuuksia niissä voi olla. Senpä takia kysyinkin, mitkä olisivat hyödyllisiä ominaisuuksia vaunuille. Kyllähän näitä termejä voi lukea netistä: heittoaisa, ilmakennorenkaat jne. mutta kun ei tiedä, mitkä ovat hyviä ja mitkä ns. turhia ominaisuuksia.

Maikkie: Ainakin niiden telakallisten turvakaukaloiden, joita meille on tarjottu, kiinnitys onnistuu autoon myös ilman telakkaa. Se telakka ilmeisesti vain helpottaa sitä kiinnitystä eli ihmiset ovat tehneet siten, että telakka on kiinnitetty omaan autoon ja sitten jos on muilla autoilla menty, niin kaukalo on normaalilla tyylillä köytetty turvavöillä kiinni (siis samalla tapaa kuin ei telakallinen kaukalo)

Noi vaunut on kyllä aika sika hintasia nykyää :/ 600-900 euroa on ihan pirun iso summa vaikka nyt esim. niitä yhdistelmiä voikin käyttää pitempään. Sen takia kun löysin käytetyt 80 eurolla niin ei tarvinnut kauaa miettiä. Eihän nuo vaunut nyt ihan sellaiset ole, mitkä olisin uutena ostanut, mutta ajavat hyvin asiansa :)

Artemis: Joo, huomasin itsekin turvakaukaloissa olevan aika monta kiinnitys tapaa, kun hieman googlettelin niitä. Meille varmaan hankitaan sellainen isofix kiinnitteinen telakka ja siihen sopiva kaukalo, jonka saa sitten turvavöilläkin tarvittaessa kiinni. Ja jos suinkin vaan rahoituspuoli hoituu, niin hankitaan sellainen kaukalo, joka on yhteensopiva tulevien vaunujen kanssa.

Me, kun emme asu kaupunkialueella, emme tarvitse pieniä ja ketteriä cityvaunuja. Sen muutaman kerran, kun kaupungissa tulee käytyä, voisi sitten turvakaukalon kiinnittää vaunujen runkoon. Tämä ominaisuus tosin ei ole välttämätön. Eiköhän sitä ilmankin pärjää tarpeen vaatiessa.

Vaunuissa kiinnitän huomiota siihen, että ne ovat kevyet työntää ja jousitus mahdollistaa vauvan heijaamisen vaunuissa. Toki niiden tulee myös mennä kohtuu helposti kasaan ja mahtua meidän autoon. Onneksi tavaratila on kohtuullisen kokoinen, vaikkei meillä farmariautoa olekaan. Vaunujen lisäksi tavaratilaan pitäisi mahtua vielä koira kyytiin. Haastavaa on...
Niin ja meille tulee semmoiset kiesit, missä on isot renkaat. Ei niitä kääntyileviä renkaita! Jossain tilanteessa varmasti ovat kätevät, mutta ei meille, ei lenkkipoluille. Ne ei vaan ole meidän juttu, ja siitä ollaan Miehen kanssa yhtämieltä.

Miu-82: Meitä myyjä opasti noiden renkaiden kanssa. Ilmakumi renkaat ovat ehkä hieman pehmeämmät varsinkin soralla. Tai siis, ne antavat hieman periksi ja tuntuvat tasaisemmilta työntää, mitä umpikumiset. Umpikumisissa tietenkin on se, ettei niihin tarvitse pumpata ilmaa eikä ne voi puhjeta. Kannattaa miettiä rengasvalintaa sen mukaan, missä vaunuja tulee työntämään suurimmaksi osaksi. Heittoaisa varmasti on kätevä, mutta en itsekään oikein tiedä, onko se ihan välttämätön. Monet heittoaisalliset vaunut ovat jousituksen suhteen huomattavasti jäykemmät työntää, kun ihan tavalliset ilman heittoaisaa olevat vaunut. Tämän totesimme testaillessamme vaunuja liikkeissä.

Suosittelen menemään liikkeisiin tutustumaan erilaisiin vaunuihin. Aika pian siellä alkaa selvitä, mitä vaunuiltaan haluaa.

Mulla on heittoaisalliset emmaljungan vaunut enkä juuri koskaan käytä sitä suunnan vaihtoa. Osaksi johtuu myös siitä, että noissa mun vaunuissa se kuomu on niin leveä et aisa ottaa siihen kiinni ja se pitää joko laskea kokonaan alas tai vähän väkisin vääntää aisan sisäpuolelta jotta saa käännettyä. Jotkut ehkä käyttävät enemmän aisan kääntelyä mutta mä en jostain syystä ole sitä kokenut mitenkään hirveän tarpeelliseksi. Varsinkin ihan vauva aikana ja kun lapsi nukkuu vavunuissa tai rattaissa tulee useimmiten käytettyä jotain kangasta kuomun aukon edessä, että silloin ei edes tämä häikäisevä aurinko ole syynä suunnan vaihtoon.

Näissä vaunuissa on ollut pehmeä kantokoppa ja itse olen siitä tykännyt enemmän. Kun esikoisellani oli kova koppa. Esimerkiksi se oli mielestäni ehdoton pehmeän kopan hyväpuoli kun kerrostalossa olen asunut molempien aiempien lasteni vauva ajan, että pehmeän kopan voi napata vaunujen päältä mukaansa ja samoin ulos lähtiessä voit pakata vauvan jo valmiiksi koppaansa kotona sisällä ja laskea vain ratasosan päälle. Kun taasen kova koppa on vaunuissa kiinni yleensä koko ajan, koska siinä on lukitus ja tietysti paljon hankalampi siis ottaa mukaan koko koppaa. Ja on myös painavampi. Kovan kopan kanssa joutuu lapsen kantamaan sylissä. Varsinkin kun lapsi vähän kasvaa onnistuu siirtäminen pehmeässä kopassa lenkin jälkeen esimerkiksi parvekerattaisiin paljon helpommin kun ei lasta tarvitse ottaa syliin vaan hän voi jatkaa uniaan koko ajan samassa kopassa. Itse käytin tätä toimintoa lähes päivittäin nyt pienemmän lapseni kanssa. Nyt kun asumme omakotitalossa sillä ei oikeastaan ole väliä kun lasta ei tarvitse siirtää parvekkeelle lenkin jälkeen jatkamaan uniaan vaan voi olla siinä samassa vaunussa omassa pihassa katoksen alla.

itse ostin huutonetistä nykyiset vaununi ja ovat ihan hyvin paikkansa lunastaneet. Suosittelen käytettynä vaunujen ostamista. Varsinkin jos ei nyt ihan ylimääräistä tuohta ole törsättäväksi. Sen verran vähän vaunut kuitenkin kuluvat ja varsin nämä lämpöpussit ja kantokopat säilyvät paremmin kun lapset periaatteessa ihan puhtaina niihin laitetaan. Ratasosat kuluvat tietysti enemmän kun niitä käytetään isompien lasten kanssa ulkoillessa ja puistoissa käydessä. Mutta useinkin saatta löytää todella hyviä vaunuja ihan pilkkahintaan.

Huutonetissä ja finditissa on koko ajan erilaisia ja erihintaisia käytettyjä myytävänä. Itse saan kaveriltani ostettua kaksosrattaat, joihin laitan näissä nykyisissä vaunuissani olevan pehmeän kantokopan vauvalle ja saa isompi käyttää ratasosaa. Minulla oli muuten matkarattaat parkevaunuina. Niihin mahtui juuri ja juuri pehmeä kantokoppa sisälle. Nekin ostin käytettynä ja oikein hyvin ovat toimineet vauva-ajan ja nytkin vielä matkaavat autossa mukana koko ajan.

Ainoa mikä on tullut täälläkin jo esille minkä ehdottomasti haluaisin on se kaukalolämpöpussi. Sitterinkin kerkesin myymään eli sellainen tulee hankkia, koska itse olen molemmilla aiemmilla lapsillani sitä paljon käyttänyt. Toiset eivät käytä sitäkään ollenkaan. Saapi sitten nähdä millaisen ongelman tämä nyt 1v aiheuttaa kun vauva laitetaan sitteriin. Antaako olla rauhassa siinä vai kipeääkö päälle tai käy tökkimässä ym.

Huh, tulipahan paljon asiaa. Mutta tuossa nuita hyödyllisisä vaunujen ominaisuuksia kyseltiin nin ekrroin ne mitä itse olen kokenut hyviksi. Renkaista sen verran, että kunhan ovat isot ja leveät niin pääsee hyvin lumessa ja kaikenlaisessa maastossa liikkumaan. Ei ole ihan välttämätömät nuo ilmakumirenkaat. Nyt on täyskumiset isot ja myös lumisohjossa liikkuvat ihan ok.

Täällä nyt eka hankinnat tehty. Vaatepuolta vielä. Lähdin käväsemään kirpparilla ja muutama vaate lähti mukaan ( pari bodya, puolipotkarit, housut, vanupuku (pieni, koska äitiyspak. puku niin suuri), pinnasängyn reunapehmuste koristejuttu, ja itelle pari väljempää paitaa. Kaikki oli niin siistikuntoisia, tosi edullisia ja lisäksi niin neutraalin värisiä ihania että päätin sit ostaa. Me kun ei vauvan sukupuolta haluta tietää (halutaan mennä ihan perinteisesti tietämättömyydellä) niin ostelen sit vaan ihan perusvärisiä juttuja. Ns poika/tyttö vaatteita ehtii ostaa ja saada lahjaksi sit myöhemmin. Tähän asti mulla/meillä ei ole ollut viel intoa hankkia mitään, koska säilyttäminen vie tilaa ja kun mitään hoitopöytä/-lipasto systeemiä ei ole hankittu. Noi oli siis ekat hankinnat. Mieskin tykkäsi kovasti:) Onko teillä selvillä minkä verran mitäkin vaatekappaletta kannattaa tai on järkevää hankkia? Ite ajattelin että ihan 2-3 kpl 50 cm (body, potkupuku/yöpuku, puolipotkarit) ja sit joku 5 kpl kutakin 56 senttisiä. Niillä luulis alkuun pääsevän. Toppahaalaria en osta (kaukaloon tulee lämpöpussi) ja sit on äitiyspakkauksen puku varalla jos tarttee erikseen. On kuitenkin kallis hankinta ja villapuku ja vanupuku on varmasti vaunutellessa hyvä ja riittävä makuupussin sisällä. Vai? Ollaan kateltu graco logico s turvakaukaloa ja siihen telakkaa. Vaunuista ei mitään hajua :) Oran Taiga yhdistelmät on kyllä mielessä ( vaikuttavat näppäriltä, tukevilta ja sopivat lumiseen talveen). Mitä mieltä muuten olette tämän vuoden äitiyspakkauksesta? Meillä tykätään kun on paljon vaaleaa, keltaista kuviota joka sopii molemmille. Parit siniset jutut siellä ei haittaa ja makuupussi on ihana!

Kirjotin sitten yhteenpötköön koko tekstin että on mahdollisimman helppo lukea. Voihan rähmä!

Me ei olla vieläkään hankittu mitään. Intoa ja aikaa kyllä olisi, muttei rahaa. Meikäläinen on ollut rahatonna koko kesän ylläri karenssin vuoksi ja nyt ensimmäisiä päivärahoja odotellaan, kunhan saan kaikki paprut vetämään. Hidasta on ja varmasti menee lokakuulle ennen, kun mitään saan. Niin turhauttavaa ellellä pelkällä miehen palkalla, joka menee lähes kokonaan lainojen lyhennyksiin. Lopulla palkalla pitäisi kuukausi elääkin, ja se jo on ihan sula mahdottomuus. Niinpä kaikki ylimääräiset ostot on olleet täysin jäissä.

Talvihaalarin hankkimista harkitsen kovasti. Vaunupuolella, kun kallistuin pehmeään kantokoppaan, ei vauva välttämättä paksua toppahaalaria tarvitse, ainakaan vaunuihin. Toki pitäähän sillä joku asuste olla turvakaukaloon autoilua varten. Luultavasti ostan jonkinlaisen pienen (62cm) toppahaalarin huutonetistä ja sitten keväämmäksi ostan hieman isomman välikausihaalarin. Seuraavaksi talveksi sopiikin sitten äippäpakkauksen haalarit.

Vaatteista, vaunuista yms. on paljon täällä puhuttu, mutta entäs muut oheistarvikkeet? Kuinka paljon tuttipulloja pitää ostaa ja millaisia tutteja niihin?  Entäs millaisen pipon/talvilakin vauva tarvitsee talveksi? Entäs tumput ja tossut, käykö ne äippäpakkauksessa olevat jo ensi talvena? Huoh... kysyttävää olisi vaikka millä mitalla...

Mistä voisi saada tietoa vauvan pukemisesta yms. ja tarvittavista tarvikkeista?

mä en ole hommannut vielä mitään! Iski hetkeks kamala paniikki, kun luin näitä teidän viestejä ja luetteloita mitä olette jo hommanneet. Noh, ostettiin alkukesästä talo ja sitä ollaan remontoitu koko kesä ja nyt päästiin vihdoinkin muuttamaan. Jätesäkkejä ja pahvilaatikoita joka nurkka täynnä.. Muuttaminen on ihanaa, aaarrgghh!

Meillä on tuo vanhempi nyt reilun vuoden, joten siltä kyllä jää pinnasänky, turvakaukalo ja tärkeemmät isommat tavarat. Rattaat/vaunut täytyy kyllä vielä ostaa, mutta se jää kyllä tuonne joulun tienoille. Onneksi tiedän tarkkaan mitä haluan :) Vaatteita täytyy myös ostaa, mutta sen hoidan kyllä huutonetin kautta. Pari, kolme vaatepakettia kun ostaa, niin riittää pariks kuukaudeks eteenpäin. Mun tarvii todennäkösesti panostaa noihin 56- kokoisiin vaatteisiin. LA on 26. päivä, mutta todennäkösesti tulokas leikataan pihalle tyyliin kuukautta aikaisemmin niin menee nuo pienet vaatteet pidempään kuin normisti. Aikaisemmat lapset olleet kooltaan 4035/52, 3900/51 ja  viimesin 3660/50. Ja siis sektio kuukautta aikaisemmin ohentuneen kohdun seinämän takia, uskoisin, toivoisin :DD

Osuin tänään ale-tangon ääreen, jossa myytiin Marimekon vauvanvaatteita -40%. Mukaan tarttui kaksi vetoketjullista haalaria (yöpuvuiksi hyviä). Toisen saa veljen vauva jouluna lahjaksi ja toisen säästän omalle vauvalle. Jälkimmäisessä on oransseja ja mustia raitoja, joten minusta se sopii tytölle ja pojalle molemmille, eikä yöpuvussa niin kovasti väliä muutenkaan ole noilla väreillä. Veljen vauvalle osasin jo ostaa autokuvioisen, kun poika on tulossa.

Takaisin