Hankinnat vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nalle on kyl ihan hyvä merkki, joskin niitten printtikuvat halkeilee heti ekassa pesussa, ainakin ohuemmissa kankaissa.

Kertokaahan kokeneemmat, että minkä verran suunnilleen pitäis minkäkin kokoisia vaatteita vauvalle ostaa? Tokihan niitä ehtii sit syntymänkin jälkeen ostamaan, mutta mitenköhän paljon niitä pitäis valmiiksi hankkia..?

Mun taktiikka oli että hankin aika laajan setin paria ekaa kokoa (58 ja 62cm ja ihan muutaman 50cm myös) ja sitten niiden aikana hahmottelin et minkä verran tarvii ja ostin uusia sen mukaan. Oon ostanu aina seuraavaa kokoa ku mikä nyt on käytössä valmiiks, mutta en sen pidemmälle ku muuten ei oikein hahmota et mitä silloin tulee tarvimaan. Esim minkä kokoisena on kesä, missä kohtaa konttaa eikä mekot oo käteviä, milloin tarvii jarrusukkia jne..
Meillä toimi semmonen paljon halpaa vaatetta systeemi, vaikka esim bodyja on ollu varmaan lähemmäs 20/ koko niin pyykkiä saa pestä usein kun ensin neiti saatto pulauttaa kaikki läpi jopa kerran päivässä (ihan märäks) ja myöhemmin syömisessä tuli niin järjettömästi sotkua.. Mutta esim veljen pojalla on vaan ihan muutama vaate/ koko jotain laatuasuja ja suunnilleen samalla pyykkitiheydellä on pärjänny.

Mä oon myös tykänny, että vaatetta on reilusti. Saa vaihtaa aina kun siltä tuntuu, eikä silti oo pakko ihan jatkuvasti pestä pyykkiä. Suosin ketjuliikkeitä ja etenkin kaikkia "ota 3, maksa 2"-tarjouksia, kirppiksiä tulee myös kierrettyä. Nytkin pojalla varmaan 20 paitaa ja 10 housut käytössä, pyykkiä tulee, kun tyyppi oppi just ite syömään.

Kannattaa kierrellä kirppareita. Sieltä voi hyvällä omalla tunnolla ostaa isot kasat vaatteita, kun perus ketjuliikevaatteita voi saada alle eurollakin. Tosin se on oikeestaan vaan vauva-ajan lystiä. Meillä poika käyttää nyt 98cm vaatteita, eikä niitä oo juuri löytyny käytettynä.

Saman oon huomannut, vauvanvaatteita löytyy uudenveroisia, mutta isompien taaperoiden vaatteet alkaa olla jo nuhjuisia, jos niitä ylipäänsä löytää.

Se oli siinä 92cm vaatteiden kohdalla, kun alkoi olla entistä enemmän uutta "Ota 3, maksa 2" vaatetta, kun käytettyä. Harmittaa, kun tykkäisin olla ekologinen ja ostaa käytettyä. Täytyy vaan laittaa ite sit kiertoon, jos ei oo ihan riepuja sit tän Trombin jäljiltä.

Vauvanvaatteita saa tosiaan käytettynä tosi hyväkuntoisia! Kannattaahan niitä olla paljon, kun likaantuu helposti, mutta joku raja tietysti. Ehkä n. 10 bodyä ja saman verran housuja. Riippuu siitä kuinka usein jaksaa pyykätä. Meillä on kuivuri, joten ei ollut mmun mielestä iso homma pestä vaikka joka päivä koneellinen tai kaksi. Kannattaa kysellä kavereilta tai sukulaisilta, jos voisi saada jotain lainaksi/ostettua/lahjoituksena jos vaan mahdollista. Onhan niitä kiva ostella uutenakin, mutta rahaa menee kyllä ihan älyttömästi jos alkaa kaiken uutena ostamaan. Netistä saa usein ostaa käytettynä isoja vaatepakettejakin, tosi kätevää mun mielestä. Sitten pitää mistaa aina vähän etukäteen alkaa katella niitä seuraavia kokoja, ettei yhtäkkiä käy hullusti... :)

Isiä varten etenkin suosittelen ihan pienille kietaisubodeja. Ainakin minun mieheni arasteli pukea mitään vauvan pään yli.
Kävin kirppiksellä paljon hakemassa myös aina seuraavaa kokoa pienelle vauvalle ja joissakin merkeissä koot saattoivat hieman vaihdella tai vaatteet oli kutistuneita. Mittasin aina sopivan bodyn mitan käsivarteen verraten ja varmistin sitten kirppiksellä, että koko on riittävä tai vähän reilumpi.
Jos joku kyseli lapsen kokoa lahja-aikeissa sanoin aina seuraavaksi käyttöön tulevan koon. Ettei antajalle pääse tulemaan pettymystä, jos on liian pieni.
Meillä oli pitkä poika eikä tarvittu ollenkaan 50 cm vaatteita ja 56 senttisiä tosi vähän.

Tuo kokojen vaihtelu tuli täälläkin huomattua, kantapään kautta. Jäi muutamat vaatteet käyttämättä, kun tuijotin vaan sokeasti kokolappua. Mutta vahingosta viisastuu ja opin vertaamaan vaatteiden kokoja rinnakkain.

Ihana lukea tätä ketjua. Itsellä on lähes kaikki valmiina aiemmilta lapsilta mutta myös uusia tytön vaatteita (lue "mekkoja ja helleasuja" eli kesä 2015 olkoot lämmin!) ja tarvikkeita (olen hurahtanut mm. kuvioituihin Aden & Anaisin harsoihin....) sekä Brion Smilet hankittu. Ä-paketin otin rahana ja se raha on sijoitettu jo nettikauppoihin, lastentarvike ja -vaateliikkeisiin useampaan kertaan... Vauvan kotiutumisvaatteet oikeastaan enää hankkimatta. Ne mulla on perinteisesti joka lapselle aina uudet ja henkilökohtaiset. Ja ehkä kun vielä järjestelen vauvan tavarat paikoilleen, huomaan jotain pientä puuttuvan. Pesänrakennusvietin syyksi voi vierittää monta juttua!

Meillä taas nimenomaan isä ei yhtään tykännyt kietaisubodyista kun meni aina sekaisin mihin mikäkin neppari kiinnitetään tai yritti paksummilla sormilla sitoa niitä niiden nauhoja kiinni :D Mieluummmin puki siis ihan tavallisia bodyja ja tottui nopeasti siihen pään yli laittamiseen. Ne venekaula-aukolliset antaa enemmän tilaa pienen vauvan suhteessa suurelle päälle kuin ihan nepparilliset. Ja ihan pienten vauvojen vaatteissa on myös kiva jos kangas antaa kunnolla periksi, on siis tarpeeksi joustoa.

Sellaiset nauhalliset kietaisubodyt tais jäädä meillä käyttämättä kokonaan, mutta nepparillisista oli paljon iloa. Housuissa mun mielestä ne potkuhousut, joissa on siis ns henkselit, oli aika turhia. Ihan söpöjä, mutta turhan hankalia pukea. Niin joo, muutama yöhaalarikin kannattaa olla. Meillä niitä meni aika usein aamuyöstä kakkaisiksi... :meh:

Näitä on kyllä hauska lukea. Voin kertoo, et ei oo aavistustakaan mitä kaikkea ja minkä verran. Ja missä vaiheessa. Minkä kokosta. Ja sit se, et miten osaan pukea vauvalle sopivasti vaatetta, mikä on kuuma/kylmä/sopiva... Neppareita,nauhoja,nappeja,kestoilua/kertakäyttösiä... Pää pyörällä ennen kun uskoskaan!

Joo niitä täyspotkuhousuja meillä kans käytettiin tosi vähän. Ja minä tykkäsin Tutan vetoketjullisista yöhaalareista paljon mutta niissä kannattaa muistaa että on tosiaan reilunkokoisia. Sen jälkeen en ole enää käyttänyt niitä kun poika alkoi kävelemään, mutta aiemmin olo kiva kun pysyi kauttaaltaan lämpimänä ja tuplavetskarivetimen takia pystyi vaihtamaan vaipan ilman että tarvi ottaa kokonaan yöpukua pois ja vetskari oli yövaihdoissa NIIN paljon näppärämpi kuin nepparien näprääminen hämärässä.

Mä vasta aloin seuraan tätä ketjua, kun aloin miettiin, et mitkä vaunut ja mitä kaikkee tässä pitäs tajuta hommata jossain vaiheessa. Pää pyörällä kans :D

Tämä on kyllä hyvä keskustelu, vaikka pää meneekin pyörälle! :D

No se on totta, että nuo nauhat ja nepparit kietaisuissa aiheutti alkuun harmia ja minä naureskelin joskus miten hassusti vaate on päälle puettu. Nauhalliset jätettiinkin sit. Mutta olihan nuo yöhaalaritkin joskus omilta jäljiltä ihan miten sattuu napitettu, kun niitä puoli unessa pimeessä laitteli. Ei kai se aina niin justiinsa :D
Ja tosiaan potkuhaalareita ei kyllä oikeestaan tarvittu.
Harsoja meillä meni hirveet määrät ahkeran puklauttelijan takia. Sit mulla oli puklujen ja kuolaamisen takia jossain vaiheessa sellaisia kaulureitakin. Ne oli aika suloisia asusteinakin. Tykkäsin.

Tutalla muuten uus mallisto alkaa olla enemmän kokoa vastaavaa, et ei oo enää ihan niin reilua kokoa.
Mäkin tykkäsin noista kietasubodyista ja tykkään edelleenkin...isommissa kokoissa on vaan noita harmillisen vähän.
Meillä oli esikoisella tosi paljon vaatteita, kun ostin käytettynä ja lahjakas saatiin tosi paljon.. Meillä meni aika kauan 50 cm vaatteet et alkuun jouduttiin niitä hankkiin lisää, kun ei oltu niitä niin kauheesti ostettu. Nyt uutta tulokasta varten on sitten ihan kiitettävästi vaatetta :) mä vielä inhoon pyykinpesua niin eipä tarvii joka päivä pestä :D

Takaisin