Hankinnat vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lilja me käytiin Saksassa ja meinattiin ostaa rattaat samalla reissulla, mut kierrettiin paljon liikkeitä ja heti saatava valikoima oli suppea eikä esim meidän haluamaa mallia saanut mistään. Olis pitäny liikkeen kautta tilata ja siinä olis ollu pitkä toimitusaika. Joten jos haluaa liikkeestä ostaa niin kannattaa useampi kk edeltävästi tilata se jostain liikkeestä vaikka sähköpostitse jolloin vois hakea käydessään maassa.

Mun tekis kovasti mieli jo vähän ostella pieniä vaatteita :p kantoliinojakin jo katselin, sellainen vois olla myös ihan hyödyllinen.

Kyllä munkin tekisi vaikka kuinka kovasti tehdä ensimmäisiä hankintoja. Kaikki vauvan jutut on vaan niin suloisia! :D mutta olen miehelle luvannut, että ensimmäinen vauvan vaate/tavara kotiutuu tänne vasta nt-ultran jälkeen.. Eli vielä saa odotella! :D

Voi ei nyt menin lukeen ton dumbon soodatesti jutun pakko mun on kokeilla:grin
Mä uskon muuten et noi tilattavat sukupuolitestit on niin et ne tunnistaa jos virtsassa on sitä poikahormoonia ja jos ei oo niin sit on tyttö ja testi muutttuu sen mukaan...?

Mä näin alennuksessa joitain tosi söpöjä vauvan vaatteita :) En kyllä uskaltanut vielä ostaa, osittain sen takia, että en tajua ollenkaan, minkä kokoisia vaatteita se ihmistaimi ehkä käyttäisi ensi talvena! Osaatteko auttaa?

Mamaanton: Meidän esikoinen (oli kyllä koko vauva-ajan melkoinen tankki), joka syntyi sen vajaa 1,5 vuotta sitten syyskuun alussa, käytti talvella pitkälti 68 kokoa joulun molemmin puolen. Jossain vaiheessa kevättalvea/kevättä siirtyi sitten pikkuhiljaa kokoon 74 ja viimeiset niistä laitoin pois vuoden iän kieppeillä eli kesällä käytti vaihtelevasti 74/80 kokoa. Mutta 68 on varmaan siis aika hyvä ensi talven koko syysvauvoille pääsääntöisesti. Kannattaa kyllä muistaa sekin, että eri merkkien mitoitukset on aika vaihtelevia. Tutta on tunnetusti reilua mitoitusta, kun taas esim. nameit on pientä. Tutta meillä kyllä on koko ajan vastannut eniten ns. reaalimittaa, eli edelleen Tutan 80cm bodyt jne menee oikein hyvin, ja kotimittauksen (edellinen neuvolakerta oli 1v-neuvola) perusteella mittaa on nyt aika lailla sen 80cm, ehkä vähän yli.

Vitsit kun muistaisi tarkemmin mikä koko meni milloinkin! Ainakin 56 ja 62 oli tosi vähän aikaa käytössä. Tyttö syntyi 53cm pitkänä. 68 oli ehkä puolivuotiaaksi, mutta muistan jo 3kk ikäselle pukeneeni ekoja 74-kokosia vaatteita. Ne 74 menikin tosi pitkään, edelleen jotkut reilummat koot mahtuu, vaikka pääsääntöisesti onkin byt 80-kokoset vaatteet. Neljä viikkoa sitten 1v-neuvolassa mitattiin pituudeksi 78.

Mutta tää on tosi yksilöllistä! Oikeastaan ainoa ehkä käypä neuvoni voisi olla, ettei kovasti ostele ainakaan niitä 56 ja 62 koon vaatteita, ne jää niin nopsaan pieniksi, mutta tarviihan niitäkin kuitenkin olla. Me saatiin lahjaksi tosi paljon tota 62-kokoa, joista osa kerkesi olla päällä tasan kerran kunnes jäi pieneksi. Toisaalta tuo hujoppi kasvaakin koko aika plussakäyrillä.

Nyt kun mietin niin tapasin kyllä kesällä yhtä työkaveria, jolla samanikäinen tyttö kun meillä ja hälle kävi vielä puolivuotiaana 62-kokoiset vaatteet. Näin ne on lapset erilaisia!

Elikä siis ei voi kyllä yhtään ennustaa, sen näkee sitten! :)

Mäkään en oikein tiedä minkä kokoisia vaatteita tuommoselle pienelle ihmiselle menee. Mutta täältä tulikin vinkkejä! On se silti varmaan parempi pelata varman päälle ja ostaa mieluummin vaikka vähän reilu kuin liian pieni. :)

Entäs minkä mittainen jalka vastasyntyneellä on? Tai vaikka 3-4kk:n ikäisellä? Mä kun olen tekemässä yksiä huovutettavia töppösiä ja olis kiva, jos ne menis syksyn ja talvenkin.. En vaan tiedä minkä mittaiseksi se pohja pitäis jättää.

Lapset on kyllä niin eri kokoisia. Meillä otettiin vasta lähempänä 8kk 74 kokoisia vaatteita käyttöön ja neki on suurin osa isoja vielä 9kk vanhana. Housuista menis helposti viel 68. Toi jalan koko samaten vaihtelee.

Se jalan koko kans vaihtelee todella paljon. Tiedän vauvoja, joilta on lahjaksi saadut töppöset jääneet kokonaan käyttämättä kun ei mahtunut vastasyntyneenäkään jalkaan. Huovutetut on siitä vähän riskivalinta kun ne ei sitten jousta yhtään. Pelkät neuletossut kuitenkin venyy jonkin verran. Enkä nyt kyllä edes muista minkä kokoinen jalanpohja tuolla meidän kaverilla oli ekojen kuukausien aikana, tuliko edes mitattua. Jos jollain täällä ois aiemman lapsen vauvakirjassa jalanjälki tms, josta vois mitata?

Ne pienimmät koot tosiaan menee aika nopeasti pieneksi kun kasvun vauhti on niin hurjaa alussa. Meidänkin poitsu kyllä tosiaan huiteli pluskäyrillä, että nekin kyllä vaihtelee paljon. Mutta se 68 eteenpäin alkaa olemaan sellaista jotka on pidempään käytössä. Meilläkin ihan ekat 74-vaatteet saattoi mennä käyttöön jo ennen joulua (vähän reilu 3-kuisena) mutta pääsääntöisesti sitten vasta vuodenvaihteen jälkeen, ehkä puolivuotiaana ja siitä eteenpäin.

Täällä onkin nyt hyvää tietoa. Itsekin miettinyt, että mitenhän nämä menee.. Kun ei sitä oikein osaa hahmottaa, että minkä kokoinen se vauva suunnilleen on milloinkin!

Tuossa nuita tutun kuuloisia kokoja jo tulikin ja samoilla linjoilla et niit pieninpiä ei juuri tarvi. Ite viel esikon kohdal päätin et alkuun jos joku on hieman iso niin se ei niin haittaa ku eihä se kersa siin vaihees juuri muuta tee ku makoilee :) Nyt 8kk käytössä on 74-80 koot, osa 68 menee myös.

Meil tuli sillo se 2013 äitiyspakkaus ja sen vaatteet oli ihan hirveän isoja! Pakkauksen 60 paita meni vielä reilu 6kk vaikka muutoin oli 68 jo hyvinki käytössä. Mut sit tas toppapuku siin oli ahtaampi ku mikä mul oli saatuna jostai. Et noi koot kyl o ihan mitä sattuu.

Meillä tyttö syntyi 50cm pitkänä ja 50cm vaatteet mahtui 2 viikkoa :D Mutta oli silti kiva että oli vähän niitä pieniäkin vaatteita missä näki et vauva on pieni eikä huku niihin, helpompi käsitelläkki jotenkin.. 74cm tais olla eka koko mikä meni pidempään, ne muut koot vaan viuhu ohi, nyt 1v2kk on 80cm koko joka vähitellen on jäämässä pieneks. Alkuun ei mitään kenkiä ollutkaan, toppatossuja ja villatöppösiä ja semmosia vaan, mitkä voi olla vähän reilujakin. Meillä on ollu niin että tytön selkä on pitkä. Hihat kun bodyssa on vielä taitettuna niin haaranepparit jo kiristää.. ja esim Tutan bodyt on ku purjeita että liian lyhyitä mut leveyttä riittäis. Tuntuu et nyt on alkanu vähän noi raajatki kasvaa viimein xD Siis että kun katsoo että jääkö nämä kohta pieniksi, niin selkä ei sittek alakaan kiristää vaan sen sijaan ei tarvi enää rullata niitä puntteja. Aina on pitänyt käyttää "seuraavaa" kokoa, siis jos on vaikka 70cm pitkä ja luulis että 74cm menee niin onkin ollu jo 80cm vaatteita pakko käyttää. Ja niissä mitoissa ei ole vaippavaraa :D

Oon kans ehdottomasti sitä mieltä että ennen nt-ultraa en uskalla tehdä mitään hankintoja. PAITSI matkustan USA:aan parin viikon päästä ja siellä en taida pystyä vastustamaan niiden halpoja hintoja ja erilaisia malleja :) Jos sit meneekin kesken niin luotan siihen, että jonakin päivänä meillä on vielä pikkuinen sylissä.

Hope-, tuota olen itsekin miettinyt. Miksei voisi ostaa, kun sen lapsen kuitenkin tahtoo. Jos tämä ei pysy matkassa, niin sitten seuraava :) joten kyllä kannattaa ostaa erilaisia, kun niitä on saatavilla!

Yks asia jonka kans olen tälle tulokkaalle ajatellut ostaa, on kaukalopussi. Niin hyvältä vaikutti kun seurasin muutamaa äitikaveria, jotka oli hankkineet. Ei kylä- tai kauppareissulla syksyllä tarvinnut muuta kuin pipo ja tumput päällysvaatteista.

Mä oon tähän asti ollu väen vängällä ostamatta jopa vauvakirjaa, mutta eilen se sitten tarttui kaupasta matkaan. Aika tylsää on ollut ensimmäistä odottaessa ilman että uskaltaa muka kirjaakaan ostaa. :rolleyes:

Mä oon kyllä kanssa erityisesti nettikauppoja selaillut ja selailen edelleen päivä päivältä enemmän. Aika hyvin on jo päätetty monet jutut, esim. minkä merkkisiä ostetaan tms, kunhan nyt malttaa oottaa ekan ultran ja sit kai jo jotain pientä uskaltaa ostaa. Itse varmaan isompien ostosten kanssa odottelen kuitenkin keväämmälle.

Snuzzle: itse oon kans miettinyt että voisi ostaa vauvakirjan, niin muistaisi siihen kirjoitella jo odotusaikana :) mutta sekin sitten kun varmistuu että tuolla masussa joku on :)

Tää ei oo semmonen mihin kirjotellaan vaan ihan tietokirja vaan (Suomalainen vauvakirja). On kyllä valtavan informatiivinen ja selitti monta oiretta ja ajatusta mitä tähän asti on mieleen tullunna... :)

Takaisin