Hankinnat(mitä oli tarpeellista ja minkä koit tarpeettomaksi)?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Diku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on hankintalistalla ykkösenä turvakaukalo! Pinniskin puuttuu mutta yks vaihtoehto vois olla muutamaks ekaks kuukaudeks tilattava Vaavi-sänky. Aika paljon tarvikkeita on onneks säästössä jossain varaston perukoilla.

Mun pitäs tammikuussa 2v. täyttävä vieroittaa pinnasängystä ja ehkä siirtää isoveljensä huoneeseen. Kerrossängystä esikoinen haaveilee.. nyt pieni nukahtaa pääasiassa mun viereen ja sit siirretään pinnasänkyyn.

Kaiketikin näissä on usein pehmeä (liian pehmeä) pohja, jonka katsotaan lisäävän kätkytkuoleman riskiä. Rakenne voi myös olla sellainen, että pehmeä reuna voi päästä kaatumaan vauvan päälle, tai vauva voi ajautua "nojaamaan" pehmeään reunaan, mikä voi aiheuttaa sitten vaaratilanteita muuten, tukehtumisia siis.

En usko että ainakaan "pehmeä" pohja, koska mun mielestä se pohja on aika ohut. Ja reunatkin aika jämäkät eli en usko että ne kaatuu päälle. Mulla tulee lähinnä mieleen babynestissä käykyt-kuolemaan se että vauva luulee olevansa kohdussa ja lopettaa hengittämisen, kun on sellane pieni kaukalo, mutta Entä sitten kapalointi..:think005 en tiiä.. pittää miettiä teenkö vai en.. onhan ne suositukset kuitenkin suosituksia..

Ei tosta babynestistä mitään paniikkia kannata vetää ilman kunnon tutkimustuloksia. Monella kaverilla ollut käytössä.

Edelleenkään minun ei ole ollut tarkoitus millään lailla lietsoa paniikkia tai pelkoja, vaan ihan hyvässä hengessä herättää ihmisiä ajattelemaan asioita. Babynestit ovat niin tuoreita juttuja vielä, ettei tällaista keskustelua ehkä nouse esiin neuvolassa tai muiden äitien kanssa, kuten vaikkapa verraten juuri peittoihin ja tyynyihin tai pehmoleluihin vauvan sängyssä. Enkä ole myöskään missään kohtaa väittänyt, ettei kätkytkuolema voi vauvaa kohdata perhepedissä, koska sehän voi tapahtua missä vaan, vaan yleisesti vaan kerroin, että perhepedin on todettu olevan turvallinen tapa nukuttaa vauvaa tietyin reunaehdoin.

Aion jatkossakin luottaa näiden tietämieni ja tuntemieni ammatti-ihmisten näkemyksiin ja tietoon, ja jos se jonkun mielestä on höpöhöpöä, niin sille en voi mitään. Toki ymmärrän myös sen, etteivät kaikki luota samoihin ihmisiin kuin minä eivätkä ole olleet läsnä samoissa tilanteissa ja keskusteluissa, joten en oletakaan kenenkään sokeasti luottavan. Minun osaltani tämä keskustelu jää nyt tähän.

Muokattu viimeksi:
Meillä on aika hyvin jo kaikki isoimmat kuten pinnasänky, erilaisia rattaita, syöttötuoli, sitteri jne kun ollaan niitä saatu miehen siskoilta :) Tilasin eilen jollyroomista kantoliinan, leikkialustan, hoitolaukun ja leluja. Hankintalistalla babynest, turvakaukalo autoon, petivaatteita ja varmaankin uusi sitteri saadusta huolimatta. Kirppiksiltä olen vaatteita ostanut jo ennen plussaa :D kovasti odotan sitä, että saa äitiyspakkauksen tilata.

Meidän pitäis ostaa turvakaukalo ja hoitopöytä ja varmaan sitteri ainakin. Vaunut meiltä löytyy esikoisen jäljiltä mutta kovasti mietityttää, että pitäiskö tuplat kuitenkin hommata. Esikoinen on joulukuun lopussa 2v 4kk ja epäilyttää miten pysyis sellaisella seisomalaudalla, vilkas kun on. Emmaljungan super vikingit polttelis kovasti, mutta mies ei oikein innostu :shifty:

Manduca meillä on jo, mutta kantoliinan varmaan haluisin alkuun pienelle. Niitä liinoja on niin monenlaisia, etten vaan oikein tiedä mikä ois paras. Esikoisen aikaan minulla oli trikooliina, mutta en sitä oikein osannut sitoa koskaan tarpeeksi tiukalle..

Meidän pitäis ostaa turvakaukalo ja hoitopöytä ja varmaan sitteri ainakin. Vaunut meiltä löytyy esikoisen jäljiltä mutta kovasti mietityttää, että pitäiskö tuplat kuitenkin hommata. Esikoinen on joulukuun lopussa 2v 4kk ja epäilyttää miten pysyis sellaisella seisomalaudalla, vilkas kun on. Emmaljungan super vikingit polttelis kovasti, mutta mies ei oikein innostu :shifty:

Manduca meillä on jo, mutta kantoliinan varmaan haluisin alkuun pienelle. Niitä liinoja on niin monenlaisia, etten vaan oikein tiedä mikä ois paras. Esikoisen aikaan minulla oli trikooliina, mutta en sitä oikein osannut sitoa koskaan tarpeeksi tiukalle..

Homssu, missäspäin asustelitkaan? Helsingistä voi Ipanaiselta ainakin vuokrata niitä kantovälineitä, jos haluaa pienen kanssa kokeilla mikä olis paras. Ja ilmeisesti ammattitaitoista neuvontaakin saa just sitomisiin ja muuhun. :) Meillä esikoinen alkoi viihtyä kantorepussa vasta noin 10-kuisena, mutta tosi mielelläni tätä uutta tulokasta kantaisin jo pienestä asti, joten ajattelin suunnata Ipanaiselle kysymään neuvoa!

Niitä kantotukihenkilöitä on ympäri suomea eri kaupungeissa :) kannattaa googlata vaikka kantovälinevuokraamo ja kaupunki :)
Tai fb:ssä on kans pari ryhmää joista apua, mutta niitä ei taida saada täällä mainostaa :/

Joo, siis kyllä meillä täällä Kuopiossa ainakin yksi lasten kirppari vuokraa tosi edullisesti erilaisia kantovälineitä ja käsittääkseni myyjiltä opastustakin saa :)

Ipanaisella on myös hyviä iltakursseja kantamiseen liittyen :) pääsee testaamaan omalla vauvalla tai nukella mikä liina tuntuu sopivimmalta.

Kantoliina olisi kyllä varmasti hyödyllinen. Helpottais kun koiran kanssa täytyy ulos mennä niin ei aina tarvitsisi sitten rattaita mukaan lyhyelle pissatukselle.. Ei oo mitään kokemusta aikasemmin että joku kurssi ois varmasti tarpeen! Täytyy kattoo sitten kun on lapsi sylissä (:

Itkuhälytin on ehdoton. Esikoisen kanssa ei tullut käytettyä mitään kantojuttuja joten nyt voisin jonkun sellaisen hommata. Juuri kävin ikealla katselemassa pinniksiä ja hoitopöytiä/lipastoja sekä hiplailemassa kaikkia vauvajuttuja

Lupasin itselleni, että jos nt-ultrassa kaikki hyvin, käyn hakemassa kirpparin ikkunasta rottinkisen kehdon mitä olen nyt kaksi viikkoa ihaillut. Tossa se kehto nyt on meidän makkarin nurkassa. :D muuten en olisi vielä mitään hankkinut, mutta pelkäsin että joku sen käy hakemassa jos en minä.

Tulipa tilattuu alennusmyynnistä kantoreppu.. ja äitiysvaatteita.. vaunu meillä onkin jo varastossa.. ehkä pitäis oottaa sitä ultraa että onkos sielt ketää ees tulossa.. :)

Onkos kukaan viellä pohtinut turvakaukalon valintaa? Itseä kovasti mietityttää merkki, minkälainen telakka siinä on. Ihan pihalla näistä asioista, kun esikoinen kyseessä. Kovasti oon katsellut ja googlaillut tietoa. Tietysti vaunut vaikuttaa myös, kun haluaisin että saisi suoraan liitettyä vaunujen runkoon..

Meillä oli ekalla cybex ja tykättiin siitä joten ostetaan varmaan taas cybex, uudempi malli vaan! Se on hyvä, laadukas ja vielä nätti!!

Mä oon kanssa kauheesti miettinyt noita tuplia kun esikoinen olis tän kakkosen syntymän aikaa 2v3kk. Innokas kävelijä hän kyllä on mutta meillä keskustaankin melkeen 4km eikä autoa aina käytössä niin en usko et jaksais olla seisomalaudalla niin pitkään tai ainakaan jos vielä jäis shoppailemaan tunneiksi :D Jaksaako sitten ees kahen kanssa käydä missään.. mut kummiskin luulen et n vois olla hyvt, ehkä? :D

Mä himoitsin sellasta yhdistelmävaunua johon sais kaukalon kiinni mut 400e on aika iso investointi kun on niin vähän aikaa käytössä kuitenkin. Löysin nettikirppikseltä 60e yhdistelmävaunut, kuin uudet ja cracon kaukalon telakalla 20e. Seuraavaksi hakusessa pinnasänky, syöttötuoleja olen katsellut mut taidan odottaa kunnes sille tulee tarve :) pikkuhiljaa, käytettyjä etsiskellen. Kaksi bodya ostin jo kun miihon on tarkoitus teettää printit, tee samanlaiset kaverin vauvalle ja omalle :)
Meil on pieni talo ja pienet tulot niin täytyy miettiä mitkä on oleellisimmat itselle :)

Meille tulee varmaankin joku mahdollisimman kapea kaukalo, sellainen mikä mahtuu kahden turvaistuimen väliin takapenkille :rolleyes: Riippuu mihin autoon vaihdetaan (=millainen tila takana on).

Takaisin