Hankinnat(mitä oli tarpeellista ja minkä koit tarpeettomaksi)?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Diku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin varmaan hommaan sellasen babynestin uudelle tulokkaalle! Esikoisella ei sellasta ollut, mutta oon kuullut paljon hyvää niin ajattelin nyt kokeilla. En oo todellakaan mikään ompeluihminen, joten ite en aio edes yrittää tehdä :D

Minä myös olen suunnitellut tekeväni babynestin, mutta saa nähdä tuleeko tehtyä. Meinaa aian nämä projektit jäädä suunnitteluasteelle.

Mä kans ompelen paljon mut babynestiä en kyl ala tekee. Mä en oikeen oo ymmärtäny sen käyttätarkoitusta. Meillä on vauvat ollu perhepedissä aina sinne 1v ikäisiksi ainakin, joten ei varmaan tulis käyttöön. Vaatteita varmaan joitain teen kunhan sukupuoli varmistuu ja vaippoja pitää uusia tehdä. Ehdin jo pienet myydä pois niin tarvii siis uudet tilalle. :)

Babynestit ovat saavuttaneet viime aikoina tosi suuren suosion, mutta niiden kanssa on hyvä huomioida, että ne mm. lisäävät kätkytkuoleman riskiä. Amerikassa lastenlääkäriyhdistys on esimerkiksi asettanut nämä nestit kielletyiksi nimenomaan kätkytkuoleman ehkäisemiseksi. Sama juttu tietysti pätee jos vauvaa nukuttaa liian pehmeällä alustalla tms. Suomalaiset arvostavat kovasti tuota Amerikan lastenlääkäriyhdistystä ja vaikka suomalaista ohjeistusta ei olla vielä saatu aikaiseksi asian tiimoilta, on tähän sairaalatasolla jo herätty kiinnittämään huomiota. Sairaaloissahan on vähän vastaavanlaisia pesiä käytössä esim. keskosilla, mutta nämä vauvathan ovat joka tapauksessa seurannassa kaikenaikaa.

Tämä tällaisena ajatuksen herättäjänä tähän väliin, ihan hyvässä hengessä siis. :)

Mie olen ajatellut babynetsin käyttöä vain sohvalla/lattialla pötkötellessä. Se rajaa hyvin vauvan alueen ettei isompi tyttö "kaahaa" päälle ja jos sais koirankin opetettua että siihen ei ole lupa mennä. Eli täällä vain valvovan silmän alla siinä pedissä :)

Mikähän siinä aiheuttaa sit vaaran kätkyt kuolemaan?

Mie olen ajatellut babynetsin käyttöä vain sohvalla/lattialla pötkötellessä. Se rajaa hyvin vauvan alueen ettei isompi tyttö "kaahaa" päälle ja jos sais koirankin opetettua että siihen ei ole lupa mennä. Eli täällä vain valvovan silmän alla siinä pedissä :)

Mikähän siinä aiheuttaa sit vaaran kätkyt kuolemaan?

Kaiketikin näissä on usein pehmeä (liian pehmeä) pohja, jonka katsotaan lisäävän kätkytkuoleman riskiä. Rakenne voi myös olla sellainen, että pehmeä reuna voi päästä kaatumaan vauvan päälle, tai vauva voi ajautua "nojaamaan" pehmeään reunaan, mikä voi aiheuttaa sitten vaaratilanteita muuten, tukehtumisia siis.

Mua vitutttaa kun mun kokoselle mammalle ei ole mamma vaatteita. On niin epäreilua. Imetyspaidatkin ne mitkä menis ovat perkele kaikki tiukkoja ihon myötäsiä kun haluisin löysiä

Totta ettei meille "isommille" äideille löydy perus h&m mallistosta odotusajan vaatteita! Mutta asokselta ja zalandolta oon itse katsellut vaatteita! :happy: Oikean kokoiset imetysliivit on aina murheenkryyni! :sad001

Me ollaan kateltu jo ennen plussaa ikean hoitopöytää minkä saa käännettyä pelkäksi lipastoksi jos ei olisikaan käyttöä :) saisi vaatteet ja muut vauvan tarvikkeet sinne kätevästi myös! Imetystyyny on varmasti myös yksi hankinta!

Hei! Kiva idea! Pöllin tämän kyllä.. ikean sivuille Mars. :dance008 hoitopöytä on se juttu minkä aion hankkia.

Babynestiä olen itsekkin harkinnut, mutta en ole vielä varma teenkö itse vai ostanko suoraan jostain valmiina :angelic:

Just. Piti ihan googlata et mikä hiton nest. Ihan turha! En tuu hommaamaan. Joo liivit... Pitää tutkia toi uk linkki... Vielä kun ei oo tulleja. En usko että enää suomesta löytyy mulle kokoja kun tavan liiveissäki oli jo ongelmia

Hitto ku pitää olla nii iso rintanen ja iso kokonen. Oli siis laihdutus menossa eikä mitään tapahtunut.

Meillä ei ole baby nestiä, eikä varmaan tulekaan. Eikös sen voisi korvata vaunujen kopalla tai äitiyspakkauslaatikolla? Tietenkin vähän painavempia ottaa mukaan. Mutta meillä esikoinen nukkui vauvana kyläreissuilla vaunujen kopassa ja kotona aluksi äitiyspakkauslaatikossa joka oli sohvapöydän päällä meidän sängyn vieressä ja jossain vaiheessa laatikko siirrettiin pinnasänkyyn.

Babynestit ovat saavuttaneet viime aikoina tosi suuren suosion, mutta niiden kanssa on hyvä huomioida, että ne mm. lisäävät kätkytkuoleman riskiä. Amerikassa lastenlääkäriyhdistys on esimerkiksi asettanut nämä nestit kielletyiksi nimenomaan kätkytkuoleman ehkäisemiseksi. Sama juttu tietysti pätee jos vauvaa nukuttaa liian pehmeällä alustalla tms. Suomalaiset arvostavat kovasti tuota Amerikan lastenlääkäriyhdistystä ja vaikka suomalaista ohjeistusta ei olla vielä saatu aikaiseksi asian tiimoilta, on tähän sairaalatasolla jo herätty kiinnittämään huomiota. Sairaaloissahan on vähän vastaavanlaisia pesiä käytössä esim. keskosilla, mutta nämä vauvathan ovat joka tapauksessa seurannassa kaikenaikaa.

Tämä tällaisena ajatuksen herättäjänä tähän väliin, ihan hyvässä hengessä siis. :)

Kiinnostais tietää missä lukee lisää tästä väittämästä? Kyllä mä väitän että vauvan on vaarallisempaa nukkua perhepedissä kuin vauvanpesässä.. ja sitäpaitsi kätkytkuoleman kuolinsyy on tuntematon joten jos vauva tukehtuu vauvapesän reunaan niin kuolinsyykin on siinä tapauksessa tiedossa? Vauvanpesiä on laaja valikoima eikä se tarkota sitä että jokaisessa on "pehmeä patja" taikka löysät reunat.. yhtähyvin se pieni vauva voi tukehtua peittoon tai vaikka pehmoleluun. Mä oon sitä mieltä että kätkytkuolemaa ei pysty estämään, jos niin tapahtuu niin on tapahtuakseen. Eikai sitä muuten olisi yhtään "kätkytkuolemaa" jos tiedettäisiin syy niihin. Tuhansia teorioita kyllä voi olla ja onkin. Enemmän pelkäisin esimerkiksi rokotuksia kuin vauvapesää mitkä on teorioiden mukaan yhteydessä kätkytkuolemiin.

Mun mielestä ikävää lietsoa turhaa pelkoa varsinkin ensimmäistä lasta odottaville kun ihan yhtähyvin olisi voinut kirjoittaa vaikka siitä että vauvan peitto on lisäriski "kätkytkuolemalle" koska se on yhtä todennäköistä tukehtua omaan peittoonsa kun siihen vauvanpesään ...

Muokattu viimeksi:
Mielestäni en mitenkään lietso turhaa pelkoa, vaan nostan esille asian, jota monikaan (ensimmäistä lastaan odottavakaan) ei ehkä tule ajatelleeksi. Jos joku esimerkiksi kirjoutukseni perusteella kiinnittää huomiota vauvapesän rakenteeseen hankintavaiheessa, niin eikö se ole vain plussaa? Valitettavasti minulla ei ole sulle juuri nyt suoraa linkkiä heittää näiden pohjaksi, perustan kirjoitukseni keskusteluun eräiden vauvojen hoidon ammattilaisten kanssa. Totta on se, että kätkytkuolemat ovat edelleen mysteeri, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö olisi voitu määrittää joitakin riskitekijöitä, jotka sitä mhdollisesti edesauttavat.

Ja mitä perhepetiin tulee, sen on osoitettu olevan turvallinen tapa nukuttaa vauvaa, kun tietyt edellytykset otetaan huomioon, mm. turvallinen sänky kovalla yhtenäisellä patjalla ilman ylimääräisiä pehmeitä esineitä, päihteettömyys ja sopiva lämpötila näin muutaman mainitakseni.

Meillä on hankintalistalla ykkösenä turvakaukalo! Pinniskin puuttuu mutta yks vaihtoehto vois olla muutamaks ekaks kuukaudeks tilattava Vaavi-sänky. Aika paljon tarvikkeita on onneks säästössä jossain varaston perukoilla.

Mielestäni en mitenkään lietso turhaa pelkoa, vaan nostan esille asian, jota monikaan (ensimmäistä lastaan odottavakaan) ei ehkä tule ajatelleeksi. Jos joku esimerkiksi kirjoutukseni perusteella kiinnittää huomiota vauvapesän rakenteeseen hankintavaiheessa, niin eikö se ole vain plussaa? Valitettavasti minulla ei ole sulle juuri nyt suoraa linkkiä heittää näiden pohjaksi, perustan kirjoitukseni keskusteluun eräiden vauvojen hoidon ammattilaisten kanssa. Totta on se, että kätkytkuolemat ovat edelleen mysteeri, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö olisi voitu määrittää joitakin riskitekijöitä, jotka sitä mhdollisesti edesauttavat.

Ja mitä perhepetiin tulee, sen on osoitettu olevan turvallinen tapa nukuttaa vauvaa, kun tietyt edellytykset otetaan huomioon, mm. turvallinen sänky kovalla yhtenäisellä patjalla ilman ylimääräisiä pehmeitä esineitä, päihteettömyys ja sopiva lämpötila näin muutaman mainitakseni.

Moni ei varmasti ajattele että siihen peittoonkin voi tukehtua (mikä on ääääärimmäisen harvinaista mutta varmasti yleisempää kun vauvanpesään tukehtuminen). Niin eli ihan höpöhöpö puheita ja turhaan väität täällä että vauvapesät lisäävät kätkytkuoleman riskiä.. jos vauva sinne pesään kuolee eikä kuolinsyy ole tukehtuminen niin sitten se on vain sattumaa että kuolee siihen eikä sängylle.

Kyllä se vauva voi silti kuolla perhepetiin kun syynä on kätkytkuolema eikä siihen vaikuta peitot tai päihteet, huoneen lämpötilasta puhumattakaan.

Mäkin varmaan hommaan sellasen babynestin uudelle tulokkaalle! Esikoisella ei sellasta ollut, mutta oon kuullut paljon hyvää niin ajattelin nyt kokeilla. En oo todellakaan mikään ompeluihminen, joten ite en aio edes yrittää tehdä :D

Minä tein babynestin edelliselle (syntyi tammikuussa 2016). Mun muistaakseni ei ollut hirveenä käytössä mutta saatan muistaa väärin. Myin sen.
Se on kuitenkin niin mukava värjätä uudelle tulokkaalle jotain uutta. Vaatteita saa niin halvalla joka paikasta käytettynä että ihan pieniä en ala tekemään ja on se haasteellistakin tehä ihan pieniä.

Takaisin