Hampaita?

Meilläkin on nyt eka alaetuhammas. :D Ja ihan päivän kahden sisällä näyttäis tulevan sille vieruskaveri. 
Nyt vaan hartaasti toivon ettei meidän minimies keksi puremisen riemua...saattaa se 6kk täysimetys jäädä muuten haaveeksi. ;) Eilen jo tein potusta makustelumykyjä pakkaseen...
 
Eilen tuli kakkonen läpi ja päivä sitä ennen kamala flunssa :(
Nyt ollaan röhäköhässä ja armottomassa nuhassa molemmat tytyn kans.. Saadaan niistää kokoajan ja tyttö puklailee hirveitä limaklönttejä ja on ärtysä, eikä oikeen pysty päivällä nukkumaankaa, toivottavasti menee ohi pian..
Ja toivottavasti nyt ois pikkupaussi hampaiden luomisessa, että ruokaki alkais taas maistuun, muuten se näkyy varmasti kasvussa, ku ei oo pariin viikkoon syöny oikeen kunnolla..
 
Meillä on nyt sitten kaks alaetuhammasta tuolla suussa :) Veikeen näkönen kun hymyilee ja hampaat loistaa. 
 
Täällä kanssa yksi hammas tullut läpi asti. eilen sen huomasin. :)
 
Onko teidän vauvoilla ollut yksi hampaiden puhkeamisoireista hengityksen rohina?

Ihmettelen kun meidän tytöllä rohisee hengitys välillä tosi kovasti! On limainen, mutta mietin että johtuuko se hampaista vai jostain sopimattomasta ruoka-aineesta..
Onko muilla?
 
välillä tuntuu rohisevan tytön hengitys, mutta ei mitenkään koko ajan. oon pelännyt, ettei vaan olisi koiralle allerginen, mutta mitään erikoisempia muita oireita ei ole ilmennyt.

meillä tytöllä tuntuu jo alhaalla edessä pikkuinen nysä hammasta, kiinnitin asiaan huomiota, kun syötin häntä tänään ja jokin "raapi" lusikkaan. kokeilin sitten sormella ja hampihan se siellä tekee tuloaan :)
 
Jippii, meidänkin pojalla on ensimmäinen hammas. Tuli läpi reilu viikko sitte. Muutamn rauhattoman yön se vaati mutta nyt on taas yöt rauhallsempia. Lsäksi pari päivää ennen puhkeamista kelpuutti vain jääkaappikylmää sosetta, lämmin ei kelvannut. ;)
 
Meillä nyt poskihampaita taitaaa tulla :/ kovasti koko aika sormia työntää tuonne ja leluja ja jos koittaa itse sormilla niin kyllä siellä semmoset kovat pahkurat on ja näkee kuinka tyttö tykkää kun ikeniä hieroo.. Ja on ehkä kiukkusempi kun noiden alaetuhampaiden kanssa.
 
Meillä tuntuu tulevan kaikki hampaat yhtäaikaa kun ikeniä kattoo
Tytön olo alkaa pikkuhiljaa helpottua, kai hän on tottunu jo olotilaansa..

Parin päivän sisään on kolmas läpi alaeturivistössä ja yläkulmaan on tehny jo piiiiitkään hammasta, saa nähä millon se lopullisesti puskee läpi.

Kaks ensimmäistä on jo melko pitkälle kasvaneet ja vinhan näköset ku tyttö nauraaa vellistelee :D
 
Meillä tuli vihdoin pintaan eka hammas! Alas vasemmalle, ja kyllä sitä itkettiinkin se edellinen yö. Ja nyt kun joku aiemmin kysyi että oliko rohina hampaita ennustava merkki, niin kyllä meillä ainakin näytti olevan. Kuulosti ihan siltä kuin kurkussa olis räkää, hengitys välillä rohisi, satunnaisesti jopa pientä yskähtelyä. Ja nyt näyttää että yksinäinen pikkuhammas saattaa saada kaverin piakkoin :)
 
meillä on tehty kahta alahammasta monta päivää ja yöt on menneet itkiessä. ollaan yöksi annettu vuorotellen panadol- ja buranasuppoa, mut mitään merkittävää apua niistä ei ole ollut. tyttö nukahtaa omaan sänkyyn, mutta herää sieltä tunnin päästä itkemään eikä halua kuin nukkua vieressä. tähän mennessä ollaan molemmat vähän puhki, kun yölläkään ei oikein saada nukuttua ja aamulla ollaan nuutuneita. toivon mukaan nuo hampaat tulisi mahdollisimman äkkiä ja päästäisiin palaamaan normaalieloon.
 
della_79, meillä ilmeisesti nuo yöhyörimiset johtui juuri noista kahdesta alahampaasta. Kaksi edellistä vai olikohan kolme, oli tosi katkonaisia niinkuin toisaalla jo kirjoitin. Viime yö meni sitten jo paljon paremmin. Normaalit kaksi heräämistä ja syöntiä oli viime yönä. Ja siis kaksi alahammasta on tullut esiin nyt tässä muutaman päivän sisällä. 

Jostain olen kuullut että maatessa paine kohdistuu juuri suuhun ja siksi monesti vauvat reagoi yöllä hampaiden tuloon enemmän kuin päivällä. Että vois tietty kokeilla laittaa lapsi vähän koholle nukkumaan jos se auttas. 
 
Hemppa kiitti vinkistä! kävin heti laittaa pinniksen jalkojen alle pari turhaa kirjaa ja kokeilen ensi yönä, oisko kohoasennosta apua. sain nukuttua pienen powernapin tytön kanssa nyt päivällä, joten olen vähän pirteämpi, samoin tyttö, joka viihtyy nyt lattialla paremmin.
 
Nyt kun aika monella tuntuu jo olevan ekat hampaat, niin ajattelinpa kysäistä mitenkä teillä suhtaudutaan hammasharjaan ja hampaiden harjaukseen? Entä joko on lasten hampitahna tai ksylitoli käytössä? Onko joku jopa saanut neuvolasta hammashuolto-ohjeita?

Meidän minimies sais hammasharjan leluksi jo 1,5kk ennen ensimmäistä hammasta, joten harjata saa ihan rauhassa. Peilistä on kiva katsella omaa kuvaa kun äiti kyhnyttää ikeniä ja hampaannysiä. :)  Toissapäivänä annoin myöskin ekan ihan minimaalisen lusikankärjellisen ksylitolia, kun tulikin näemmä kaupasta tuotua vahingossa sokeroitua aprikoosisosetta. Sillekin vaan naureskeltiin ja lisääkin olis ottanut,kerran testasin itse niin se kyllä tuntuu kielellä aika vekkulilta. Varmaan parin kk päästä voi jo natustaa halkaistuja hakkaraisnappeja. 
 
mulle neuvolatäti suositteli apteekista saatavaa hammastahnaa, jonka nimeä en enää muista, mutta ostin apteekista toista lasten hammastahnaa, jonka farmaseutti sanoi sopivan vauvoillekin vähäisen fluoripitoisuuden vuoksi. ollaan nyt kolme kertaa harjattu Ilonan kahta hammasta ja Ilona oli alkuun toimenpiteestä ihmeissään, nipisti suun kiinni ja työntää kieltä ulos. tänään tosin jo kikatti toimenpiteelle :D

mä en saanut sen kummempia hammashoito-ohjeita kuin että kun vain hammas on läpi ikenestä, harjaamisen saa aloittaa ja kannattaakin kuulemma aloittaa, jotta lapsi tottuu hampaiden harjaamiseen.
 
Meille ei oo tullut mitään ohjeistusta, mutta oon satunnaisesti harjaillut sitä yhtä yksinäistä hammasta ihan vaan harjan päätä veteen kostutettuna. Sen verran joskus muinoin neuvolassa sanottiin että iltaharjauksen jälkeen ei sais enää mitään laittaa suuhun, ei edes maitoa. No, meillähän ei sellanen onnistu, kun poitsu juo viimeisen pullollisen maitoa makkarissa mun sylissä, ja nukahtaa siihen. Ei paljon viitsi enää lähteä harjailemaan siinä vaiheessa, kun toinen on täydessä unessa.
 
Mullahan oli esikoisen neuvolantäti alkuun melkoinen tapaus, jolta en sitten aikanaan saanut juuta en jaata hammastahnakysymykseen,vaikka siis tapojeni vastaisesti kysyin neuvolassa jotain. ;)  Jotain muminaa kuului poskihampaista. 
Nyt sitten en älynnyt itse kysyä, mikä on uusin suositus, kun Roopen 6kk neukkulassa oli kesätuurari. 
Esikon ekassa hammastarkastuksessa saatiin synninpäästö,vaikka olinkin epähuomiossa ottanut käyttöön ne oxygenolin tonniset tahnat joilla iltaisin harjailtiin. Aamuisin jos muistettiin ylipäätään harjata,niin silloin oli ihan vesipesu. Noita ksylitolipastilleja se suuhygienisti mikälie antoi silloin muutaman kokeiltavaksi ja niitä on imeksitty siitä asti. (Ksyliltolilla makeutan myös jogut ja silloin harvoin mehun kun Santtu sitä saa)

Herra hakkaraiset on muuten sellaisia jauhomaisia,helpommin suussa sulavia versioita noista täysksylitolipastilleista,jos jotakuta kiinnostaa moinen tieto. Pikku2,muumit ja matikaiset on niitä kovia kiiltäväpintaisia. Niitä olen nyt itsekin imeksinyt,ihan hyviä ovat. :)

Ja nyt löysin sitä elmexin 500ppm tahnaa, joten tänään voin kokeilla mitä Roope on tahnasta mieltä. :) Jotenkin minimiehen hammashuolto tuntuu haastavammalta kuin isoveikan...varmaan siksi että nyt ei riitä enää oman suun kontaminaation esto. Oon melkeinpä 100% varma, että Roopen suussa on jo käynyt leluja,joita isoveikka on nuoleskellut. 
Ja vasta nyt Roopekin menee nukkumaan harjatuin hampain niin, ettei enää tissittele harjauksen päälle. Enkä tasan tarkkaan yösyöpöttelyn jälkeen käytä pientä hammaspyykillä.
 
Tääl on odoteltu jo useampi kuukaus hampaita, va yhen ainutta ei näy läpi.. :( toinen yläkulmahampaista tuntuu vähä terävänä ikenen läpi va jemmassa on viel. Yläikeniä on koristaut kaheksan valkosta länttiä jo pitkään, alaal samoin useempi paikka, on kuolaamista ollu ja ikenien hinkkausta ainehi sen kolme kuukautta ellei enempikin, orhisee pyörii ja hyörii unissaan, välillä oli itkusia öitä, luulin että hampaat puhkee, mut sinne ne vielä jäi kk sitte.. Tällä menolla jos valmistelee kaikkia tuollee ni liekkö rykäsee kaikki kerralla koko hymyrivistön.. Hienoo! :/
 
Tinttura: Hampaiden teko on kaikenkaikkiaan pitkä ja tosi hankala kausi joillekin :(
Niinkuin meillekin on osoittautunu. Samanlaista on meillä, yöt on hyörimistä ja päiväunetki aika pätkittäisiä.. Välillä on hankalia päiviä mutta onneksi niitä hyviä on enemmän.
"Oireet" alko tuossa 2-3kk:n ikäisenä eikä loppua varmaan tuukkaan ennenku kaikki on suussa..

Meillä tuo hampaiden harjailu on vielä tosi säännöllisen epäsäännöllistä. Harjataan siis kun muistetaan.. Oonki monesti muistanu asian vasta kun oon laittanu tytön sänkyyn, enkä oo viittiny viedä enää hammaspyykille. Pitäis ottaa ihan tavaksi.. Ja tuota hammastahnaakin vois hommata. Syödään kuitenki melkeen päivittäin hieman sokeroitua kiisseliä niin oishan se hyvä pestä ne hampulit.
Nuita ksylitol-pastilleja vois kans hommata.

Tyttö juo vielä "unipullon" ennen nukumaanmenoa ja ollaan harjattu hampaat tähän saakka ennen sitä kun mennään makuuhuoneeseen. Miten voisin opettaa tytön pois tuosta pullosta kun tuntuu olevan tärkeä osa iltarauhottumista...?
 
Takaisin
Top