Hampaita?

brainfreeze

Puuhakas puhuja
Onko monella tammivauvalla jo hampaita? Meillä on nyt 4 kk ja 3 vkoa ikää, ja eilen mies tiiraili pojan suuhun taskulampulla, ja aivan kuin siellä näkyisi jo molemmat etuhampaat, siis sekä ylhäällä että alhaalla. Ikenissä sellaiset valkoiset kohdat. Naputtelin lusikan kärjellä mutta ei kuulunut klingiä, mutta tarkoin kun katselin, niin ylhäällä näytti olevan kuin neulalla pistetty pieni reikä?

Mitä oireita teidän lapsilla on ollut, kun tehnyt hampaita? Meillä johdattaisi monet "oireet" nimenomaan hampaisiin, jos nää nyt olis oikeesti tulossa. Mulla on tullut 5 kuukauden ikäisenä ekat hampaat ja ilmeisesti miehellä myös ja täähän kai on ns. periytyvää.

Meidän oireet:

* Järjetön kuolaaminen. Jos pidän poikaa hartialla, on oma olkapääni täysin kuolassa jo muutaman minuutin jälkeen, sama juttu lattialla.
* Kädet suussa ihan koko ajan.
* Kaikilla leluilla hierotaan ikeniä.
* Ei nuku päiväunia kuin max 45 min kerrallaan. (Tosin meillä on muutenkin päikkärit olleet tunnin luokkaa jo viimeisen pari kk) Öihin on vaikuttanut lähinnä silleen että nukkuu levottomasti, mutta nukkuu kuitenkin heräämättä. Ravistelee päätään siis puolelta toiselle unissaan, hakkaa käsillä patjaa ja "ulisee" unissaan.
* Puklailu. Poika ei ole puklaillut kuin ihan vastasyntyneenä, mutta nyt tuntuu että sitä tulee useammin, ja välillä isojakin satseja! Samoin kuin välillä hereillä ollessaan nieleskelee kun ruoka nousee takasin ylös, vaikka ruokailusta olisi jo yli tunti.
 
Hampaita ihan selkeesti..
Meillä tyttö on tehny hampaita jo pari kuukautisesta asti, oireethan siis on sanottu kestävän monta kuukautta.. Ja näkyypä niitä hampaan alkuja sieltä montakin, ei vaan vielä läpi asti ole tullut.
Meillä on ihan samoja oireita. Tuo puklailuki on menny ihan mahottomaksi, ja röyhtäily. Meidän tyttö myös nielee tosi paljon sitä kuolaa, aikasemmin kaikki tuli paidan kaulukselle mutta nyt on ihan selkeesti ruvennu nielemään sitä niin puklailee sitten nielemäänsä kuolaa ja röyhtäilee.
Ja sama juttu ton ruuan ylösnousun kanssa. Kun makoilee lattialla niin saattaa yhtäkkiä ruveta hirveesti vispaan käsiään ja nieleskeleen. Sitte kun sen nostaa syliin nii saattaa tulla pariki röyhtyä ja rauhottuu..

Lisäksi tyttö on välistä kärttynen ja huomionkipeä (ei viihdy kauaa jos en ole näköpiirissä tai tolskaa hänen kanssaan). Ja tokihan välillä on suu tosi kipeänä, että pitää ihan lääkitä niin helpottaa. Eikä aina tahdo edes juoda tuttipullosta ku käy kipeää suuhun.
Hmmm.. Mitähän vielä, paljon on juttuja jotka viittaa hampaisiin, kuten yskiminen, rohina, nuhaisuus...
 
Mäkin luin että oireet voi kestää monta kuukautta. Kuolaamista on ollutkin jo varmaan 3-kuukautisesta asti, mutta laitoin sen vaan sen piikkiin kun poitsu löysi silloin kätensä ja innostui leluista, joita sitten kokeiltiin suuhun jatkuvasti. Nyt vaan on lisääntynyt ihan huomattavasti tuo syljen eritys. Onneks meillä ei ole silti itkuinen ollut, mutta suu vaivaa kyllä poikaa tosi paljon. Nyt kun sanoit noista oireista, niin yskimisenkin ja rohinan oon huomannut!

Onneksi oon varannut särkylääkkeitä kaappiin, jos näyttää siltä että tulee tuskaiset hampaidentekotalkoot.
 
brainfreeze: jäin tuossa miettimään tuota ruuan ylösnousua (refluksia-asiaa).. Onko teidän vauvalla ollut muulloin tuota vaivaa vai nyt hampaiden puhkeamisen aikaan? Meidän tytöllä kun on tuota refluksiaa ollut alusta saakka enempi ja vähempi, nyt enempi (mutten tiedä tarkkaan liittyykö se hampaisiin vai kiinteiden ruokien aloitukseen)..
 
Tytöllä on todettu jonkin asteinen maidon yliherkkyys ja tämän myötä olen siis ollut tarkka noissa allergia-asioissa ja varsinki uusien ruoka-aineiden annosta nyt kun kiinteitä on aloiteltu..
Olen yrittänyt selvittää että vaikuttaako tämä hampaiden puhkeaminen tuohon refluksiin (selvittelyt vielä vaiheessa..) vai onko nyt niin, että jokin antamani ruoka-aine ärsyttää tytön vatsaa ja nostelee niitä vatsahappoja sitten..

Olisi hienoa kuulla muiden kokemuksia tässäkin asiassa.

Niin ja meillä on myös tuota korvien räpläilyä nyt esiintyny.. Korvatulehdusta ei siellä ollut joten ajattelin että sekin liittyy hampaisiin.. Näin olen jostakin lukenut.
 
No mä oon Eyewink kuullut että hampaiden tulo vaikuttaa vatsaan aika paljon. Siis että joillan tulee ripuli ja joillain ummetus. Miksei siis vaikuttais myös tohon että puklailuttaa? En mä kyllä osannut sitä hampaisiin aluksi yhdistää, mutta niinkuin tossa ylempänä mainittiinkin, niin kuolaa vauva ainakin nielee aika paljon, selin ollessaan siis, ja se saa myös meillä aikaan tuon "oksennusrefleksin" kun menee isompi setti kuolaa alas. Toisaalta meilläkin on nyt aika iso skaala eri ruoka-aineita maisteltu, joten voi tietysti olla myös siitä kyse, enpä tiedä enkä varmaksi osaa sanoa... Meillä on ens viikolla 5kk neuvola, pitääpä kysäistä siellä!

Niin ja ei meillä oo aiemmin ollut tuota, nyt vasta ihan jonkun muutaman viikon ajan, jos siitä ruuan ylösnousemisesta oli vielä puhetta :) Hedelmäsosetta saattaa vähän nousta ylös jos laitan pojan vatsalleen kohtuunopeesti syöttämisen jälkeen, mutta ei se päivittäistä kuitenkaan oo.

Ja korvia räplätään myös, mutta oon vaan ajatellut että poika on löytänyt kivat ulokkeet joita pitää kosketella.
 
Minä luulen että se korvien räpläily on vaan tapa ja tosiaan uusi löydös tässä ihmeellisessä avautuvassa maailmassa :) (mutta voihan tosiaan se hampaiden puhkeaminen heijastua tuolta hampaista, mistäpä sen tietää kun ei vauvat kerro..)

Tulethan brainfreeze sitten kertomaan mitä neuvolassa sanoivat?

Totta puhut tuosta että mikseipä se tosiaan voi aiheuttaa tuota refluksiaa ja puklauttelua sun muuta jos se kerta voi pistää mahan ripulille ja ummellekin :)
 
 
Hehe, tuun toki kertomaan

Voi vaan ehkä mennä täysin ohi kaikki mitä mielessä oli, kun on taas rokotusneuvola! Kummasti siellä aina unohtuu kaikki etukäteen mietityt kysymykset, kun jännitän ite niin kovin sitä piikkien antamista...
 
Poitsulle tuli tänään ensimmäinen hammas! Ikää kahta päivää vaille tasan 5 kuukautta. (Miehelle tuli 3kk iässä ja mulle 9kk ikäisenä). Alas etuoikealle. Eikä osattu mitään epäillä, poika oli jopa epätavallisen iloinen viikonlopusta lähtien. Nukkumiset ja syömiset, imemiset ym ihan normaaleita. Ei kuumetta tai nuhaa. Tänään kalvoi mun sormea ja olin vain että hetkinen, nyt on jotain terävää suussa!

Näin jälkikäteen ajatellen oireita oli
- vanhempien olkapäiden, solisluiden ja käsivarsien kalvaminen aina sylissä ollessa
- kuolaaminen, mutta ei mitenkään  älyttömiä määriä, luultiin että kuolaa kun kalvaa niin paljon lelujaan. Mutta niitä on kalvanut jo kauan.
 
Vautsi Ammy, onnea pojalle ekasta hampaasta! Kiva yllätys varmasti tuo että ilman erityisiä tuskia suuhun ilmestyi hampi!

Mun äiti sanoi että mulla ja sisaruksilla ei myöskään ole ollut hampaat kovin tiukassa, tuosta nuon vain pimpahtanut pintaan. Toivottavasti meilläkin pojalla vaan tulis ne, ilman viikkokausien huutoa.

Meillä ei näy vieläkään pinnassa yhtäkään hammasta, eihän tässä iän puolesta mikään kiire ole, mutta jotenkin mä odotan tosi kovasti että sieltä pitäis tulla jo pian jotain, kun on oirinut niin pitkään.
 
Meidän poitsulle puhkesi läpi ikenen eilen kaksi hammasta alarivistöön, tuntuvat nyt terävänä sormilla kun kokeilee. Meillä ollut yöt levottomampia ja eilen illalla oli aikamoinen huutokohtaus. En tiedä oliko vaan väsymystä vai kutittelivatko hampaat vielä vähän ikeniä ..
Aika nuorena nämä ekat hampaat tulivat, 3kk2vko. Toivotaan, ettei poitsu keksi niillä purra äitiä.. :D
 
Nyt kuultaa alahammas ja tuntuuki ihan sormeen. Näillä näppäimillä tulee läpi, jospa se sitten helpottais hetkeksi :)

Viime yö oli levollisempi, illalla piti antaa särkylääkettä mutta aamuyöstä nukku pyörimättä siihen asti että heräsi. Heräsi kylläkin jo ennen 7 ku normaalisti herää k. 9... :/
 
No ni, tääl on sitten tainnu ekat tammikuisten hampaat tulla! Onnea vaan.
 
Täällä hammas tehnyt tuloaan jo ties kuin kauan ja nyt tänään aamulla on tullut jo pintaan, näkyy jo selvästi ja tuntuu hemmetin terävältä :D ja voin kertoo että on tisut herkillä kun toinen on ns.'pureskellut' syödessä :D

Oireita oli jatkuva kova kuolaaminen ja kaiken pureskelu mitä suuhun saanut. Ja nyt pari viime yötä ollut levottomampi ja on syönytkin sen kolme kertaa yössä. normaalisti syönyt kerran jos ollenkaan.
 
Jaahas, hammas numero 2 tuli pintaan tänään. Nyt oli levoton yö mutta ei juuri muita lisäoireita. Molemmat alaetuhampaat siis esillä, onneksi ei ole vielä tajunnut alkaa pureksimaan mua syödessään =D
 
meillä kai vasta tehdään niitä hampaita, on meinaan yöt olleet aika levottomia, tyttö alkanut kiehnäämään kainalossa n. 1-1,5 h välein ja ois valmis heräämään joka aamu klo 5.00-6.00. suuhun olen yrittänyt katsella, mut ei siellä vielä mitään näy/tunnu. tyttö sensijaan työntää kaiken suuhun, mitä käsiinsä saa, just äsken oli menossa yöbodyn kaulus, jonka onneksi suostui vaihtamaan puruleluun :) kuolaa tulee ja pulautteluakin joskus, mutta sekin on vähentynyt melko paljon.
 
Eyewink, tässä niitä vastauksia: Kuulemma kova maha ei suurella todennäköisyydellä johdu hampaista. Pulauttelunkin terkka laittoi vaan kiinteiden piikkiin, mutta sanoi silti että jotkut vauvat reagoi hampaiden tuloon niin monella tavalla, että voi myös johtua siitä. Eli en saanut kunnon mielipidettä. Meillä siis ainakin toi ummetus menee kuulemma melko varmasti kiinteiden piikkiin, kun en ilmeisesti anna niin paljoa ruokaa että sitä riittäis varsinaisesti kakkaan. Meillä on kyllä alusta asti tullut vain yksi kakka päivässä, ja nyt kiinteiden alettua sitä tulee helposti kolmekin kertaa päivässä, mutta hyvin pieninä kerta-annoksina. Thank god nyt ei enää ole ollut itkua, vaikka kakka tuleekin aika vaikeesti. Mutta odotan parannusta siihen, nyt kun aloitettiin iltapuurot.

Terkka katseli pojan suuhun kun pyysin, ja sanoi että alas on tulossa kyllä hammas. On vain ajan kysymys että se pukkaa pintaan! Ja tämä selittää yhtäkkiset yösyömiset ja tutin riepottamisen/hinkkaamisen ikeniin.
 
Meillä sai tyttö ekan hampaan (vasen alaetu) 2.6 - enkä edes huomannut asiaa ennen kuin sattumalta pistin sormen suuhun. Nyt sitten tunkee sormiaan koko ajan suuhun, varmaan kutisevat nuo ikenet. Aika söpö...
 
Meilläkin nyt pukkaa vasemmalle alas hammasta. Se on pitkään jo ollut sen näköinen että on tulossa. Mutta nyt aika tarkkaan 5kk (kolmepäivää vajaa) se tuli läpi ja yöt ollu tuskaa. 4.00 herätään ja sitten ei tule nukkumisesta enää mitään... :(
 
Onpas paljon hampaita jo nyt! Mä jotenkin luulin että niitä tulis vasta siin 8-9kk tienoilla suurimmalle osalle.
 
Takaisin
Top