Hampaisiin liittyvät jutut

Miehellä ja sen veljellä kuulemma puhkesi hampaat 3kk iässä, mutta neuvolassa sanottiin, että hampaiden puhkeamisessa äidin tausta vaikuttaisi enemmän. Vaan näköjään ei pelkästään. Piakkoin pitänee kaivaa kela laatikon hammasharja esiin niin voi totutella sen pitämiseen suussa ja samalla pientä ienhierontaa antaa. En tiedä eikö poika pahemmin reagoinut tuohon hampaan tuloon vai itketäänkö meillä muutenkin niin paljon, etten vaan huomannut :)

Jos äidin hampaiden tulo vaikuttaa, niin meidän tytöllä ei näy hampaita vielä piiiiiitkään aikaan. Minulle tuli hampaat tosi myöhään, mutta tulivatkin sitten hyvää tahtia. :)

Tuo pieni hampaanalku tuo muuten ihan uudenlaisia säväreitä noihin yhtäkkisiin nännin puremishetkiin. Ja poika se näyttää niin onnelliselta kun oikein kunnolla saa puraistua. Eilen luin netistä, että pieniä pyyhkeitä tms voisi kastella ja pitää jääkaapissa, jotta vauva voisi pureskella niitä (pakkasesta tulee liian kylmiä). Tyyppi oli niin fiiliksissä! Myös siitä se tykkäs, että puhtaalla sormella hieroi ja paineli sen ikeniä.

Toi kikka pyyhe kuulostaa hyvältä. Varmaan mukavampi sillä saada viilennystä kuin kovalla purulelulla. Tai tietty jotku pienet niistäkin tykkää.
Meillä nyrkkiä kolutaan mut se taitaa liittyä ikänkin. Ei oo mun puolesta kiire, saa nännit olla rauhassa. :D

Toinen hammas vähän läpi. Olisi tämä touhu voinut alkaa meillä vähän myöhemmin kyllä. Taas on meno kun koliikin kulta-aikaan. Koko päivä kitistään vähän ja iltapäivällä alkaa kiljuminen joka kestää siihen asti, että tyyppi lopulta simahtaa. Ruoan antaminen on hankalaa, kun ikenet on hellänä ja kaikki tää huuto tuskin öisiä ilmavaivoja ainakaan helpottaa. Pitää toivoa, että näiden kahden jälkeen tulis joku tauko, koska se, että näitä on enää vähän päälle 20 ei lohduta enempää kuin se, että koliikki loppuu sitten joskus. Vaan onpa millä puolustautua isompia vastaan syksyllä hoidossa.

Harmi et hampaiden tulo aiheuttaa teil kipuja ja huutoo, JaneDoe :/ Onneks ne kaikki ei tuu yhtee putkee :)

Kaveri kävi tänään kaffella ja seuraa pitämässä, hällä siis 4-vuotias tyttö. Siinä jutustelujen lomassa kurkkas pojan suuhun ja sano, et hampaat näkyy (ienten läpi siis) et kaipa tässä pian ne ekat hampaat puhkee tännekin... vois osittain selittää tätä kiukkuilua, kuolaa ja nyrkkien jyystöä.

Ite en oo niin kauheasti tonne suuhun katsellut, vaik oon huomannut, et vaaleata näkyy - onneksi on vauva-arjen kokeneita kavereita ees muutama.

Ccix, nyt kun katsot pojan suuhun niin tajuatko että hampaat näkyy? Outo kysymys ehkä, mutta siis kun mietin että hoksaako sen milloin hampaat näkyy ienten läpi jos ei ole kokemusta..... Tuo sormien ja nyrkkien jyystäminen on täällä nimittäin jo vähän pelottavan fanaattista. Ja tuo kuolan määrä, huhhuh!

Triina: mä en kyllä osannut katsoa niin, että olisin jotain nähnyt. Eka hammas oli ihan yllätys. Jotenkin minusta ne ikenet ei ollu niin tasaisen väriset, että olisi jotakin huomannut etenkin kun poika ei anna katsoa suuhun kovin pitkään. Kun se toinen teki tuloaan niin näin sen ehkä pari päivää ennen kun se jo tuntui sormella ja oli tullut osin läpi. Nyt yritän katsella näkyykö jo kolmaskin Irenen läpi, mutten osaa sanoa varmasti. Enkä tiedä onko siinäkin vaihtelua (vauva- ja hammaskohtaista), että miten kauan ennen puhkeamista se hammas sieltä kuultaa läpi.

Veljeni on lääkärismiehiä ja itse 5 kk pojan isä ja hän sanoi, että ikeniä kokeilemalla sormella tietää parhaiten. Puhkeamassa oleva hammas tuntuu terävänä, vaikkei sitä vielä näkisikään. Tiedä sitten, kait tuo velipoika edes vähän on jyvällä asiasta - ainakin meikäläistä enemmän. Tosin se nyt ei kyllä paljon vielä kerro. ;)

Muokattu viimeksi:
Mulle täytyy nyt vääntää rautalangasta ja kyselen vähän tyhmiäkin. Mutta missä kohtaa ientä ne hampaat näkyy? Siis purentakohdassa alhaalla tai ylhäällä vai siinä "ikenen seinässä" ikäänkuin huulta vasten.

Tällä meidän jantterilla on ylhäällä kaks vaaleaa turvonnutta kohtaa, mutta ne on tosiaan ylähuulen alla tavallaan... Voi hyvänen aika kun en osaa selittää! Pidätte mua varmaan ihan ääliönä

Mutta siis, meillä yölevottomuudet alkoivat maidon vaihdosta ja haluaisin ihan älyttömästi uskoa ja toivoa että kyse olisikin hampaista.....

Triina, minä olin siinä luulossa, että ne puhkeavat ikenien puremapinnoille, koska ei ole vielä muita hampaita tukkimassa niiden tulemista. Siis mutu-tuntumalla. :)

Ne yläetuhampaat näkyy siinä huulen alla, ikenen läpi, kun ne sieltä "laskeutuu". Tai ainaki meidän esikolla. Mut siihe voi men silti hetki ennen ku ne sielt puhkee

Takaisin