Hampaisiin liittyvät jutut

En tiedä miten yleensä, mutta meillä on näkynyt (jos on) jotain siinä ikenen päällä puremakohdassa, eli siinä mistä hampaan terävä osa sitten tulee läpi. Ja se on ollut joku piste tai muu varsin pieni juttu. Ottaisin kuvan jos tuo muksu pitäisi suuta auki tarpeeksi kauan:)

Eli noi todella taitaa olla yläetuhampaat laskeutumisvalmiudessa. Voivatkohan ne nyt jo aiheuttaa harmia?

Alhaalla ei näy mitään, mutta kyllä tossa ylhäällä ihan selkeästi pullottaa....

En tiiä vaik aiheuttaiski :/ Meil esikoine ei yhdestäkää hampaast ollu moksiskaa ni en oikee tiä mis vaihees ne alkaa vaivaamaa

Meilläkin tytöllä on ns. hampaidenteko-oireet (kuolaa, jäystää nyrkkejä, kitisee), mutta jotenkin en silti malta uskoa, että olisi vielä tulossa... Mun siskonlapsella oli vastaavasti "ihan selvät merkit" hampaista 3kk iässä ja sitten eka hammas puhkesi 8kk jälkeen. Uskon sitten, jos oikeasti hammas alkaa näkyä. :D

Onkohan toi nökö tuolla suussa sit jo puhjennut hammas, joka kiusaa? Muutenkin kuultaa kyllä ikenet muutenkin hyvin läpi ja toi yksi nyt on selkeemmin "ulkona"... annoin eilen panadolia, kun kiukkus ja oli levoton ku mikä, eikä siis oikein mikään auttanut ja poika sit simahti... ääh, on toi ilmeisen tuskaa sit tällä pojalla tuo hampaiden teko.

Meillä näkyy alhaalla ikenen läpi kaks hammasta?? Siis tossa keskellä tuleekohan ne ekana? Ei oo tullu läpi mut näkyy kaks sellasta neliöö tai äh no en osaa selittää :banghead::grin

Lupu meilläkin kuultaa tollain läpi. Mutta itse asiassa nyt on tuntunut alhaalla sivummassa pieni terävä nökö, mikä voisi kyllä kai olla hammas tulollaan! :o Ou noi, ei
tarvis ihan vielä tulla...

Omena jos teillä onkin sen hampaan vuoksi oltu itkuisia?

Meillä muuten mies luki netistä sillon näppylöiden aikaan, että joillekin on tullut näppylöitä kehoon hampaiden puhkeamisen aikoihin. Ovat sitten rauhoittuneet, kun hammas on tullut kunnolla läpi.

Joo siis voi hyvin olla, että meillä itkut on hampaasta johtuvaa. Niin mä eka epäilinkin, mut sit oli ne mysteerinäpyt, niin ehdin jo miettimään kaikki rokotkin... En kyllä ihan vielä olisi kaivannut hampaita, kun täysimetyksellä mennään... Onneksi ei ole keksinyt vielä nännin puremista! Muutenkin kurja, kun toinen ei vielä kunnolla osaa viedä tavaroita suuhun, niin ei osaa oikein puruleluakaan hyödyntää. Mun rystystä kyllä kalvaa mielellään, mutta jos mä laitan purulelun suuhun niin ei osaa sitä purra...

Älä Omena huoli, meillä esikoisella tuli ekat hampaat 4kk:n iässä ja hän jätti kyllä nännit rauhaan. Jospa teilläkään ei innostuisi niitä pureskelemaan? Tarkoitan vain, että sitä on turha murehtia vielä :) Tämä nuorempi muakin tosin jännittää, kun tykkää jo nyt ottaa ikenillä kiinni ja kun minä siihen hieman kiljaisen niin toinen vaan hymyilee ilkikurillisesti... :)

Meillä on ne kaksi alahammasta jo reippaan kokoisia. Kyllä poika osaa imeä niitä käyttämättä jos haluaa. Mutta kun ei ole enää nälkä tai imetyksen alussa joku harmittaa niin kyllä se saattaa nappasta kiinni hampailla ja päästää heti irti kun minä kiljaisen. Joskus ihmettelen, miten ei mene ihosta läpi kun siltä kyllä tuntuu, mutta ei mene :) ja tosiaan pääosin se imee ilman hampaita. Saa nähdä mitä sitten kun ne vastakappaleet ilmestyy.

Tämä kyllä osaa viedä kaiken suuhun,purulelua narskuttaa siis kirjaimellisesti narskuu tietty kun jotain kumimuovia on kun oikein hankaa alaikeniä vai pitäskö sanoa ala"hampaita" siihen :)

Noniin, sieltä se eka hammas sitten pisti itsensä ulos. Alas keskelle ilmestyi eilisen päivän aikana terävä naskali. Poika on ollutkin kiukkuinen pari päivää ja tuon nukahtamisen kanssa on saanut tempoa. Noh, liekkö niitä hampaita on puskemassa heti lisääkin kun viime yö meni täysin valvoessa!

Triina: useasti ne tulee pareittain :) Jospa se räkäisyyskin johtuu ainakin osittain siitä? Voi kun tulis meillekin jo..löytyis ainakin tähän kiukkuamiselle joku syy. Panadolia kannattaa muuten antaa hampaiden tuloonkin, ainakin yöksi :)

Joo mietinkin just että olisko pitänyt antaa panadolia. Ensi yönä olen viisaampi :) Ihan älyttömästi myös puklaa toi jätkä. Sai kyllä sen rotatehosteen torstaina, mutta muistelen että olen kuullut pulauttelunkin lisääntyvän hampaiden tulon yhteydessä.

Aivan järkyttävää kiukkua ollut ja tuntuu olevan edelleen. Tosi kivaa tää hampaiden teko!

Meille tuli kaksi hammasta putkeen ja neuvolassa todettiin, että todennäköisesti nyt tulee tauko ja sitten tulee pari hammasta näiden yläpuolelle:) onneksi pureminen on nyt vähentynyt, joten seuraavia odotellessa. Meillä myös syömisen kanssa oli kovasti säätöä kun ne hampaat tuli. Ilmeisesti syöminen ei tuntunut hyvältä ja vaadittiin monta yritystä ennen kuin edes joku määrä oli saatu nieltyä.

Triina, älä huoli, ei niitä tule kuin 19 enää. Usea meistä odottaa vielä kahtakymmentä :) Ei vaan, ei niistä kaikista tule onneksi ihan samanlaista kiukkuamista. Ekat hampaat tosiaan kiukuttaa paljon.. En muista oliko esikoisella kulmahampaat vai ekat poskihampaat kun aiheutti vähän isommat örinät. Viimeset poskihampaat tuli ainakin ihan huomaamatta. Ja tämäkinhän on niin yksilöllistä, toista ei välttämättä hetkauta yhtään hampaiden tulo ja toinen huutaa jokaista pää punaisena.

Joo, meillä otetaan tääkin luultavasti aika dramaattisesti ihan jokaisen hampaan kohdalla :) Hahaa, no toivottavasti ei...

Valvottuaan yön ja huudettuaan aamun, poika otti puolentoista tunnin tirsat ja jutustelee nyt hymyhuulin. Eli kokeillaampa tätä päivää nyt uudestaan! Huomenta siis kaikille!

Takaisin