Hampaisiin liittyvät jutut

En tiiä liittykö hampaisiin, kun meillä oli eilen illalla täällä kovin itkuinen poika, molemmat kädet oli suussa ja kuolaa valuin kun joku olis hanan avannut. :o Mittasin kuumeen: 38,2, oli kyllä ollut jonkin aikaa isänsä sylissä touhumassa ja molemmat sellaisia lämpöpattereita, että sekin saattoi nostaa ruumiinlämpöä. Annoin muutaman millin Panadolia ja alta puolessa tunnissa itku ja kaikki katos! Yöllä mittasin vielä lämmön, mutta oli ihan normaali, syötiin ihan normaalisti ja aamulla mistään ei ollut enää tietoakaan.

Vastavirrassa, voihan olla että hampaat tekevät tuloaan. Meillä ainakin poika tässä viimeiset pari iltaa on itkeskellyt paljon ja syönyt noita nyrkkejään lähes pelottavan kiihkeästi. Nyt onneksi osaa tuommoista puruleluakin jyystää.

Joo-o, hammas se meilläkin pullottaa, alhaalle on tulossa, ei ole vielä ikenestä läpi mutta ihan selvästi jo sormella tuntee ja ikenen läpi kuultaa. Nyt kun tietäis, että johtuuko nämä yölevottomuudet flunssasta vaiko hampaista vai ihan vain ikäkriisistä. Ei siis varsinaisesti kovasti itke yöllä mutta on vain hieman levoton.. Ja päivälläkin on virkeänä tosi hyvällä tuulella. Ota tästä sitten selvää..

Meillä poika on reilun kuukauden saanu hirveitä itkukohtauksia joihin mikään ei auttanu. Kuolaa tuli niin paljon että välillä reppana alko kakomaan ja öisin heräiltiin kahen tunnin välein itkemään (ja syömään). Neuvolaankin jo soittelin että mitäs nyt mutta ei ne siellä muuta sanonu kun että "no vauvat itkee". Viime viikolla sitte tuli alhaalta etuhammas läpi ja viikonloppuna tuli toinen viereen. Nyt ollaanki si nukuttu neljä yötä 9tuntia putkeen :D eikä itkuista tietookaan. Mä olin jo ihan varma että pojalla on joku vakava sairaus ja hirveet kivut, kun ei käyny mielessäkään että alkais hampaita tehdä alle kolmikuisena! Tällä viikolla poju siis täyttää 4kk :)

Se on jännä juttu tosiaan kuinka paljon vaivoja yhdet hampaat voi aiheuttaa ja äiti-ihmiset taas ajattelee pahinta mahdollista :) Tämä ensimmäinen vauva vuosi on vaan niin jännä kaikin puolin :)

Mä olen tehnyt semmoisen jännän havainnon, että nyt kun tuo hammas on tulossa läpi niin kuolaaminen on vähentynyt ihan minimiin.. kättä kyllä jyystetään ihan entiseen tahtiin mutta kuolaa tosiaan tulee huomattavasti vähemmän. En muista, miten esikoisen aikaan oli puhkeamisen aikohin. Sen muistan, että kulmahampaiden kohdalla sitä kuolaa tuli kuin hanasta eikä nämä alun kuolailut olleet mitään siihen verrattuna. Esikoisellakaan en kyllä näihin ekoihin mitään kuolalappuja vielä tarvinnut..

Meillä kuolaaminen ei valitettavasti vähentynyt, vaikka alahampaita ovatkin jo kunnon kokoisia. Muutenkin tuntuu, että ainoa asia, joska täällä etenee on motoriikan kehitys. Kaikki muu junnaa, syöminen, nukkuminen, kuolaaminen, suhtautuminen vieraisiin ihmisiin ja paikkoihin. Vaan onneksi se motoriikka sentään kehittyy niin ei tarvitse mitään sen suurempia huolia alkaa kehittää, että kokonaiskehityksessä olisi jotakin häikkää :)

Meillä kuolaaminen myöskin väheni nyt kun hampaita rupesi todella tulemaan.

Mutta täälläkin edelleen suhtautuminen vieraisiin paikkoihin ja muutoksiin on melko... noh, itkuherkkää. Nyt kaupassa käynti sujuu jo hyvin. Siellä ei itke jos saa olla siinä kauppakärryn vauvakaukalossa. Äsken junnasimme apteekissa yli puoli tuntia ja poika viihtyi jutellen ja katsellen. Hyyyyvin harvinaista.

Mutta kyläreissut ja muut kuin ruokaostokset menee kyllä melko kiukkuisissa tunnelmissa. Mummolassa nykyään viihtyy jo ok.

Tulispa meillekkin hammas niin siinä vois olla ratkaisu tähän.. just samaa mitä heidä mainitsi,luulen jo melkein, että pojalla on joku kauhea kipu enkä keksi mistä johtuis kun saa niitä itkukohtauksia illasta ja yöt menee 1,5h heräilyn välein.. jyystää sitä purulelua antaumuksell mutta sehän kuuluu tähän ikääkin että kaikki työnnetään suun kautta.

Ainiin ja noista näppylöistä minkä joku tuolla mainitsi ni ite ainaki huomasin että jos iho oli jääny kosteeks kuolaamisesta niin tuli näppylöitä.

Meilläkin näkyy valkonen piste alhaalla. Liekkö tekee sitte hammas tuloaan ku nukkuminen on niin levotonta. Luulis vaan, että vaikuttas hereillä olonki aikana, mutta ku on silloin ihan hyväntuulinen.

Meillä puhkesi sitten tytölle samana päivänä molemmat alaetuhampaat tässä viime viikolla. On kyllä ollut aikamoista kitinääkin, eikä tyttö ole oikein missään viihtynyt. Mutta onneksi toistaiseksi on yöunet saatu pitää.... Kop kop. :grin

Voi hammas! Hirvee kärtty meillä täällä asustelee, kitinä ja kätinä pitkin päivää. Kaksi on saanut läpi :D Tuntuu, et kaveri on tyytyväinen vaan syödes ja nukkuessa :P Tulispa noi kaikki hampaat yhden yössä.

Siis mä en ymmärrä kuinka kauan aikaa voi tehdä tuota hammaskaveria tuonne alas.. Kyllä ne esikoisellakin yleensä aika lyhyen ajan sisään pareittain puhkesi. Toinen on ollut ikenestä läpi kohta 2 viikkoa ja toista vaan tehdään ja tehdään ja tehdään.. voihan kitinä sentään.

Meillä tuli eilen ensimmäinen hammas läpi ikenestä ja sen huomas tytön kummitäti kun neiti jyrsi tämän kättä :D Paljon tuo onkin viime viikkoina kuolannut, mutta luulin, että alkaa kitisemään ennen ku hammas tulee läpi. No eipä oo valitellut ollenkaan, jyrsii vaan nyrkkiään ja kuolaa. Voi kun tulis loputkin hampaat yhtä kivuttomasti.

Meillä piraija on saamassa hampaitaan ;) Huomasin aamulla että alhaalla pilkottaa valkoista, ihan viittä vaille tullut ikenestä läpi. Joskos huomisaamuna ois vaikka tullut läpi :) Typy ei mun mielestä oo ollu erityisen kiukkuinen tai kuolaavatms, mut tavallaan jotain outoa on ollut ilmassa. Muun muassa on saattanu joutuu syöttämään kummastakin tissistä kerralla ja sit pari outoa itkukohtausta on tullut illalla, joiden oon aatellu liittyvän ihan vaan väsymykseen. ÄP:n purulelua neiti on kyllä jäystänyt huolella viimeaikoina :D

Mä en osaa kattoa onko niitä hampaita tulossa! Siis vähän minusta kuultaa valkosta tuossa edessä alhaalla.. Täsmäis ainakin siihen, että tyttö on aamusin tosi räkänen ja saa välillä kitinäkohtauksia ihan tuosta vaan. Yölläki herättiin kahen tunnin välein kitinään. Tulisivat nyt niin sais jonku syyn tälle :)

Mites te, joilla jo hampaat ulkona, niin pesettekö tahnalla? Meitä ohjeistettiin, mut en oo vielä tahnaa laittanut. Meillä lähikaupas oli vaan Muumi-tahnaa 0-2 vuotiaille ja sen sit ostin...

Niin eli siis mikronokare tahnaa ja sit vaan pesu ja vettä päällekö, vai miten? Oon niin uuno, vaik luulis, ettei oo vaikeeta. Meillä siis alaetuhampaat ulkona ja ylös kovasti puskee, eikä vielä kuitenkaan läpi.

Hammashoitaja-anoppi ohjeisti että vesipesu tässä vaiheessa riittää kahdesti päivässä. Joten niin olen toiminut. Nyt on siis alaetuhampaat aika hyvin kasvaneet. Olen myös ikeniä harjaillut. Lähinnä siis tehnyt tutuksi hammasharjaa.

Tahnaa ostan kunhan tulee vähän lisää hampaita. Lapsethan usein nielee sen tahnan että kai siihen voisi vähän vettä hulauttaa päälle...

Nuokin ohjeet ilmeisesti muuttuu koko ajan. Meille neuvola sanoi, että ensin neuvottiin pesemään vain vedellä, sitten tuli ohjeet, että sillä tahnalla, jossa on vain vähän flooria, mutta sanoi kuulleensa, että nyt taitaa taas suositus muuttua niin, että kerran tahnalla ja kerran vedellä. Katsotaan mitä hammasneuvola sanoo ensi kuun alussa kun mennään.

Joskus kuulin että tahnaa 6kk iästä alkaen. Meillä ollaan nyt 5kk.

Mutta tosiaan, kunhan pesee niin ei mene varmaan pieleen :)

Takaisin