Hampaiden pesemisestä

Harjataan! Pesuallasta, varsinkin sitä viemärireikää. Tytön vessalehtiä ja niiden päänkuvia ja suita. Tytön omaa tuolia. Vessanpöntön apupöytää, vessan istuinta. Äitin naamaa. Ovea. Lattiaa. Varpaita ei vielä.
 
Meillä poika antaa tosi hienosti harjata hampaat, mutta kun sen antaa omaan käteen niin toinen ojentaa sitä vaan hanaa kohti ja sanoo "huuhe" (huuhdellaan). Ja poika istuu mun sylissä kasvotusten ku pestään hampaat, niin että ei oo toistaiseksi mitään muuta harjalla harjattu ku hampaita =D no ja toki sekin vaikuttaa että poika ei ite sitä harjaa halua vielä käyttää...
 
Ensimmäisten hampaitten tultua poikani antoi mukisematta harjata hampaansa ja vain hymyillä tillotti katsellen itseään samalla peilistä. Nykyään on sitten aivan toinen ääni kellossa ja seurauksena itkupotkuraivari -- ihan joka kerta! On kokeiltu kaikki kommervenkit, mutta mikään ei auta. Poika katselee kylläkin iloisena kun äiti harjaa omia hampaitaan...

emoticon
 
KIVAT MENOT TEILLÄ KAIKILLA! Vaan niin on meilläkin! Meni tuo hampaiden harjaus tässä flunssa-aikan ihan hösseliksi. Päätin sitten yksikantaan, että olkoon harjaamatta.
Kärsin omantunnontuskia sen yhden yön ja seuraavan aamun. Ja illalla KEKSIN; että otetaan se ihan vaaleanpunainen muumihammasharja SUIHKUUN mukaan! Jeeee! Siellä se pesee ITE suu auki suihkun alla muumitahna pursuten suupienlistä pitkin vatsaa. Tulee varmasti huuhdeltua kunnolla, oli hammaslääkärit ihan mitä mieltä tahansa.

Ja, kyllä! aika nopeasti se harja pitää loihtia piiloon, ennenkin se kerkeää juuri sinne lattiakaivoon ja kaakeleiden reunoille.... (puistattaa)

SOKEROITUJA hammastahnoja muuten tuli kerran ostettua vahingossa Espanja tuliaisena.... olipa se kiva viedä kersalauma hammaslääkärin tarkastukseen. Kaikilla kolmella reiänalkuja maitohampaissa! Pestiin näes innolla moneen kertaan päivässä, kun oli niiiiiin hirveän hyvää hammastahnaa! Sillain!

 
Meillä aamusin poika saa harjata ite hampaat samalla kun äiti pesee omansa ja iltaisin pesee sitten isi tai äiti ihan kunnolla (saatiin vinkki ihan hammashoitajalta). Hienosti on mennyt alusta asti ja nytkin juoksee jo edeltä vessaan kun sanotaan että nyt hampipesulle ja nukkumaan :) Toki vaihtelevasti se suu on kunnolla auki, riippuen siitä onko hampaita puhkeamassa mutta aina on saanut harjata ilman kummempia huutoja :) Ja onpa tuo kerran jo napannut isiä sormesta illalla ja ohjannut vessaan pesemään hampaita kun toista niin väsytti eikä isi ja äiti tajunnut :D <3
 
Hahaha, kylläpä nauratti tuo Maarisen juttu! Sokeroitua hammastahnaa, nammm, varmasti tosiaan hampipesulla kaikki lapset tuon tuostakin semmoisen tahnan kanssa. 

Meillä nyt tyttö on pari kertaa jopa antanut äidin vähän nytkyttää harjaa suussansa sen oman, taidokkaan (öhh....) harjaamisensa lisäksi. Ja samaa tehdään meilläkin, että illalla hampaat harjataan kylvyssä istuen tai suihkun alla. Tytöllä edelleen mm. kulmahampaat puuttuu ja paljon muitakin hampeja, olisko tuokin sitten syynä tähän harjaamisen vastenmielisyyteen. Vaikka pohjimmiltaan luulen kyllä, että tyttö on vaan niin pirun kovatahtoinen ja itsepäinen (kuten kaiken muunkin suhteen). 
 
Hei..kiitos ja anteeksi! Saanko hauskuttaa vähän lisää.... Menin justiin lukemaan väärin, että Mimmun perheessä ensin isä pesee äitin hampaat ja sitten toisin päin...ihan hammashoitajan vinkistä lähtöisin vielä!!!!

 
Sokeroitua hammastahnaa!  Kaikkea kanssa!  Vähän niin kuin hajustetut tampoonit :S

Meillä on hampaiden harjaamisen tueksi otettu käyttöön Xylitol-pastillit.  Kun ei ne pienet hampaat pikkupojan kiireiden keskellä tule aina niin perusteellisesti harjattua (ei malta olla tarpeeksi pitkään aloillaan vaikka mielellään peseekin)...

Ja niin, siltä ah niin ihanan rakkaalta pupultaan poika pesee myös hampaat :)
 
Moikka!

Minua on myös huolettanut tuon pojun hampaiden pesu. Aamuin illoin kyllä innokkaasti itse jyrsii harjaa hammastahnan kera, mut se on ihan eri juttu milloin äiti saa pestä hampaat.  Olen todella otettu jos saan hampaat hienosti häneltä pestyä, mut ne kerrat on harvassa viikon aikana. Ksylitolpastilleja on nyt syönyt kk päivät aterioiden jälkeen, mikä nyt hiukan helpottaa fiiliksiä "suuhun mätänevistä maitohampaista"  =) Toki hammashoitaja sanoi että ei se noin pienillä ole ihan kamala juttu jos niitä hampaita nyt ei saada niin putsattua kuin meillä aikuisilla. Ja onneksi ne vaihtuu kouluiässä, milloin luulisi hampaidenpesunkin olevan jo iisimpää =D
 
Pevi, mun tyttö on nyt 1 v 8 kk. Hän on pessyt omat hampaansa nyt vuoden iästä lähtien enkä saa koskaan harjaan koskea. Tyttö vain jauhaa harjaa oikeassa poskessaan eikä harja luultavasti muualla käykään. Toissa iltana tosin ilokseni huomasin jotain muuta. Tyttö matki minua ja suhutti harjallaan ilmaa huuliensa edessä. En ole huolissani vaan luotan mallioppimiseen. Purukumeja ja pastilleja en ole vielä harkinnut, tyttö on kyllä noteerannut minun syövän purkkaa joka päivä ja se kiinnostaa häntä. 
 
Heh, meillä tyttö on syönyt purkkaa jo varmaan vähän alle vuoden ikäisestä... Ekan kerran annoin purkasta ihan pienen palan huvikseni, kun halusin nähdä mitä tyttö sillä tekee. Noh, sehän katsoi onnellisena äitistä mallia ja jauhoi sitä purkan nököä niillä neljällä etuhampaallaan. Sitten jossakin vaiheessa otti purkan suusta pois ja toi äitille. Niin se on tehnyt aina siitä lähtien. Jostakin syystä se ei oo siis koskaan niellyt niitä purkkia, vaikka en ookaan varsinaisesti opettanut ettei saisi nielaista. Meillä syödään siis purkkaa nykyään ihan säännöllisesti. Myös nuo xylitol-pastillit on käytössä. 
 
Moi, taas!

Käytiin eilen hammashoitajalla kaksivuotis tarkastuksessa/neuvonnassa. Olipa huojentava reissu! Ihan auliisti kerroin, että meillä saa karkkia ja saa mehua toisinaan.. Ja sillon kun sitä on, niin ruuan päälle otetaan se nami, jälkkäriksi yms. Ja siihen päälle sitte se Xylitol-pastilli. Ihan ok se, sanoi. se hoitaja! huh!

Sitte se selitti, että ihmisen/lapsen suuhun sais n. viis kertaa päivässä tarjota "asioita", että sen ne hampaat kestää. Mutta, että aina muulloinkin olisi hyvä antaa se xylitol-annos joko purkkana tai pastillina, että juurikin tämä HAPPOHYÖKKÄYS katkeaa!

Palkinnoksi hienosta hammaskalustosta tyttö sai valita itselleen uuden hammasharjan ja vielä pikkupötkön pepsodenttia. Aamui illoin pitäs ton iäksen hampaita jynskyttää ja sehän tässä on tehtykin. Iltapesulla koitan minäkin sinne ehtiä koukkimaan, mut aamu tuo purskuttele itekseen. Sekin on kuulema ihan ok! JA joku täällä puhui siitä mallippimisesta, niin meillä myös kovasti mallataan!

ps....ja suihkussa ei enää pestä lattioita..... jeee!
 
Meillä oli kauhee taistelu hampaiden pesusta. Tyttö (19kk) ite kyllä mielellään harjaa hampaitaan mutta ei anna miun sitten niitä pestä. Nyt on viikon verran tehty niin että tyttö pesee miun hampaat ja minä tytön Tosi tarkkana olen että ei laita miun harjaa omaan suuhunsa. Kun olen kunnolla ne saanu pestyä niin saa sitten ite pestä loppuun.Toistaiseksi toimii, mietin sitten uusia tapoja kun ei toimi. Meillä kanssa Xylitol-pastilli käytössä.
 
Tyttö pesi aamulla hampaitaan ja sano sitten että "kavvasuu". Ihmettelin, että mitä ihmeen karvoja ja tattadaa...suussa oli mytty sinisiä harjanjouhia. Kuinkahan kauan tota on jatkunut enkä mää oo tajunnu asiaa. Piti olla laadukas harja vaan mitä vielä...
 
Pieni galluppi tähän ketjuun:

Mitä hammastahnaa käytätte taaperoillanne?

Meillä on ollut muumia, ja jotain colgatea just ostin vaihtelun vuoks.

Missä hammastahnassa on sen 500(?) ppm (0,05%) fluoria? En ole vielä semmoista löytänyt, kaikissa noissa markettien hammastahnoissa on ollut sen 1000 ppm...
 
Juuri tuota apteekista ostettua Elmexiä meilläkin käytetään :)

Ja HURRAAA! Hampaiden pesusta on tullut meillä HITTI! Jess!

Aamuisin Lily pesee itse (eli lähinnä imeskelee harjaa) hampaat, ja iltaisin pestään ihan kunnolla. Ennen ei antanut pestä kuin alahampaat tai ylähampaat, riippui kummasta aloitti, mutta nyt ehtii pestä koko suun, ennen kuin tyttö kyllästyy! Ja sit aina kun mennään vessaan, niin Lily haluaisi pestä hampaat. Joskus pestäänkin muutama extrakerta päivässä...heh.

Ite taas oon tosi huono pesemään hampaita aamuisin..mitenköhän äiskäkin oppis :S
 
Niin, apteekki tosiaan, unohtunut moinen kokonaan :)

Meillä poika ei tykkää hampaiden pesusta ollenkaan. Ottaa kyllä harjan käteen ja sitä hammastahnaa siitä imeskelee ja vähän harjaa alahampaitaan. Minä ensin annankin pojan harjata eka sitten minä poskihampaat ja ylähampaat harjaan.
Välillä on ihan väkisin joutunut harjaamaan :( Siitä en tingi, että jätettäis yhtenä päivänä harjaamatta. Pahempaa vahinkoa sitä rikkinäisillä hampailla saa aikaan...
 
Meillä kans nykyään tuo hampaiden harjaaminen onnistuu tosi hienosti! Iltaisin iskän tai äidin harjaamana ja aamulla tyttö "harjaa" itse. Eli kyllä se sitkeä yrittäminen näköjään jossain vaiheessa palkitaan :-) 
 
Meillä sujuu aika vaihtelevasti. Tyttö on kohta 2v ja hampaita ollaan pesty siis jo pidemmän aikaa... Toisinaan on kauheaa vääntöä ja rutinaa, erityisesti väsyneenä. Muuten onneksi sujuu mukavasti ja neiti innostuu kun saa lopuksi "pestä" itsekkin hampaitaan. :-)
 
Takaisin
Top