Hampaiden pesemisestä

Yumna

Puuhakas puhuja
Ihan vaan mielenkiinnosta, mites teillä muilla onnistuu tuo hampaiden pesu?

Meillä on ihan mahdotonta taistelua aamuin illoin sen kanssa. Tyttö saa ensin itse pureskella harjaa ja sitä tekeekin ihan mielellään. Mutta sitten kun äidin tai isin olisi tarkoitus hieman nopsasti pyöräyttää harjaa myös niissä poskihapaissa niin koko homma muuttuu ihan katastrofiksi.

Ainoa keino, miten nykyään saan tytön hampaat pestyä on seuraavanlainen. Laitetaan huutava lapsi lattialle maton päälle selälleen makaamaan ja istutaan hajareisin päälle, yritetään toisella kädellä pitää lapsen käsiä paikoillaan ja toisella kädellä sohia hammasharjalla päätään pyörittävän lapsen suuhun. Samalla toistellaan korostuneen iloisella äänellä: hyvä, hyvä, just noin, wauuuu, hienoa jne. Ja toimenpiteen jälkeen taputetaan ja huudetaan isolla äänellä bravo.  

Muoks. Niin siis ei oikeasti tietenkään istuta lapsen päällä omalla painolla, vaan pidetään lasta omien reisien välissä paikoillaan... 
 
Meillä onnistuu välillä hyvin, välillä huonosti. Joskus neiti tulee kiltisti kylppäriin, kun vaan pyytää hammaspesulle ja joskus taas ei. Tai joo, useimmiten kyllä tulee kylppäriin, mutta välillä pyörähtää kannoillaan ja juoksee karkuun. Itse tykkää kyllä myös pureskella harjaa, mutta tuo harjaamisen sietäminen on sitten ihan päivästä kiinni :)
 
Heh, tätä aihetta olen jo odotellutkin. Vuoden iässä tyttö kieltäytyi hammasharjasta kokonaan. Pikkuhiljaa luovuin taistelusta ja annoin tytön olla. Yhtäkkiä hän sit haluskin hammasharjan suuhun (olin hankkinut toisen merkkisen harjan, ilmeisesti pehmeämmät ja lyhyemmät harjakset), mutten minä saanut koskea harjaan. Nyt tyttö on 1 v 5 kk ja pesee hampaita usean kerran päivässä. Sormen pyöritys suussa tarkoittaa pesun aikaa. En tiedä käykö harja etuhampailla ollenkaan, mutta kyllä takahampailla. Mun mielenrauhaksi riittää tuo pelkkä harjan pureskelu. Ja tyttö joka kerta muistuttaa että pitää laittaa hammastahnaa, pelkkä vesi ei riitä. Tytöllä on vessan nurkassa oma jakkara ja siinä kököttää harja suussa. Tosin, usein lähtee kiertelemään taloa ja suuttuu, jos otan harjan pois. Eikä se harja aina suussa pysy vaan sillä harjataan peilit ja vaippapaketit ja kissat ja lattiat...ja on se harja vessanpöntöstäkin löytynyt. Tyttö tietää, että meinaamalla tiputtaa pönttöön jotain äitiin saa kivasti liikettä.
 
Meillä ei ole poika missään vaiheessa kieltäytynyt harjaamisesta.  Ehkä johtuu siitä että sitä on tehty parikuisesta lähtien.  Täällä siis hammastus alkoi tosi varhain.  Nykyään hampaiden harjaaminen KUNNOLLA on kyllä vaikeeta.  Poika mielellään pesisi hampaita kyllä koko ajan mutta itse eikä sitten apua huolisi...  Ja luonnollisesti ei itse kovin tehokkaasti osaa hommaa hoitaa <:) 

Meillä isi hoitaa hampaiden iltapesun ja tekniikka on seuraava:  Poika laitetaan kylppärin nurkkaan istumaan ja isi pitää leuásta kiinni toisella kädellä ja toisella harjaa hampaat.  Mä istutan poikaa taas aamulla joko sylissä tai pöntön kannella ja annan eka harjata ite ja sitten tappelen loput.

Hammastahnaa on käytetty puolivuotiaasta asti, sitä missä on fluoria se 500 yksikköä.
 


starletti kirjoitti:
Tyttö tietää, että meinaamalla tiputtaa pönttöön jotain äitiin saa kivasti liikettä.


^ Ihana :D Vähän ot, mut meillä viimeksi eilen löytyi hopealusikka vessanpöntöstä. Tällä kertaa nauratti, toivottavasti ei vaan tule tavaksi.. :D

Jostain syystä meillä tykätään hampaidenpesusta. Niin paitsi silloin jos on hampaita tulossa, silloin ei suuhun saa koskea (ymmärrettävästi) ollenkaan. Mut vähän surkea äiti ei aina muista aamupesua..
 
Meilläkin alussa oli hankaluuksia :D Mutta sitkeästi aina kerroimme, että "tulee pipi suuhun jos ei pese joka päivä hampaita ja hammaspeikot tullee muuten asustamaan suuhun, hyi se olis ällöä eikö?" tyyliin. Kehutaan hireästi joka pesun jälkeen. Ja nyt siitä on kehittynyt joka päiväinen "karkoitetaan peikot"-leikki, jonka lapsi on itse keksinyt :) Roimat tuuletukset taapero tuulettaa hampaan pesujen jälkeen :)
 
Oon käsittänyt, että nykyisin tahna ihan suositellaankin jätettäväksi suuhun. Eli ei tarvii huuhdella mitenkään. Mutta tahnaa käytetään ihan pienille TOSI vähän, ja sellaista missä fluoria on vähemmän (500pm vai mikä se yksikkö onkaan). 
 
Ei ole haittaa vaikka nielee, jos ei käytä ihan tuhottomasti tahnaa :)

Jostain nyt luin/kuulin juuri, että itse asiassa suuta ei tarvitsisi edes huuhdella vedellä hampaiden pesun jälkeen, vaan olisi jopa suotavaa, ettei huuhdottaisi jotta fluoria jäisi suuhun suojelemaan hampaita. Mulla ei ole mitään tieteellisiä todisteita tästä nyt laittaa..mutta..näin olen kuullut. Itse en osaa olla huuhtelematta, on niin pinttynyt tapa! :D
 
Mulle sanottiin jotain 14 vuotta sit hammaslääkärissä, että ois hyvä olla huuhtelematta hammastahnaa pois. Sen jälkeen en ole koskaan huuhdellut eikä oo haitannu.
 
Mie luin joskus puolisen vuotta sitten jonkun hammasteknikon artikkelin, niin siinä just oli, ettei tahnaa tarvitse huuhtoa pois! ja mielummin just ois huuhtomatta! :) Pienille tosiaan hyvin vähän tahnaa, ei ees herneenkokoista palaa.. Oon nyttemmin opetellut itsekin olemaan huuhtomatta hammaspesun jälkeen, hiljalleen siihen alkaa tottumaan!
 
Heh heh. Olen itsekin kuullut näin, mutta kyse taisi silloin olla aikuisista.
Ajattelin, että lapselta sit pitäis ehkä huuhdella... =) No helppo näin. Paitsi mun hammastahnatuubin tuoteselostus on thaiksi, joten en ymmärrä, mutta ei se lapsi siihen varmaan kuole, jos vaikka nuppineulanpään kokoisen pisaran laittaa lasten hammastahnaa emoticon
Ei siis olla tähän päivään asti käytetty, kun en ole oikein luottanut näihin täkäläisiin tahnoihin. Pelkällä llämpimällä vedellä siis. Joissain tuubeissa jopa lukee "sugar free" siis hammastahnoissa!! emoticon
 
Joo tosiaan toi miun lukema artikkeli ainakin koski just lasten hampaiden pesua. Siinä oli just joku kyselly tosta huuhtelemisesta, niin se hammasteknikko suositteli, ettei huuhdottaisi.
 
No voi hyvää päivää, ihanko Thaikkulassa oikeasti sanotaan, että hammastahna on Sugar free? :O :D Kuulostaa ihan uskomattomalta näin suomalaiseen korvaan, että jossain oikeesti vois olla jotain sokerillista hammastahnaa... tosin monihan ihmettelee myös xylitol-purkkaa ulkomailla, kun oon kertonut, että meillä ei juurikaan myydä Suomessa sokeripurkkaa, että suurimmaks osaks on xylitolia, että se on sitten hampaillekin hyväksi.

Mitä aiheeseen tulee, niin meillä hampaiden harjaus taitaa olla ainoa asia tuon liki 2v:n elämässä, joka ei oo aiheuttanut itkua ja hampaiden kiristelyä :D Nykyään oikein tykkää hampaiden harjauksesta ja voisi suorittaa sen vaikka kuinka monta kertaa päivässä. Vanhemmat tosin ei enää hirveästi saa siinä avittaa, mutta pääasia lienee kai kuitenkin, että siihen harjailuun tottuu ja siinä ne taidotkin hiljaksiin karttuu.

Vaan miltä teidän lasten hammasharjat näyttää? Meillä tulee jo ihan alle kuukauden käytöllä sellainen ihan pörhöttynyt hammasharja! Ajaakohan se enää asiaansa, vai pitäisikö tuolle alkaa vaihtaa hammasharjaa parin viikon välein, eikä sen suositellun kolmen kuukauden välein?
 
Sanna, eipä ne harjat taida kestää millään sellaista jyystämistä, mitä nää pienet tekee. Harjakset taipuu sivulle ja sit pelkkä huuhtelu ei enää riitä puhdistukseen vaan pitää kaivella ruoanmurusia ja karvoja saksilla tai muulla terävällä. Tytöllä on nyt kaksi harjaa kupissa, toinen uusi ja toinen vanha varaharja, molemmat kamalan näkösiä. Mä luulen, että harjakset on jo valmiiks paljon pehmeempiä kuin aikuisilla ja jos tosi hyvään pesutulokseen haluis ni kai pitäs vaihtaa harjaa jo parin viikon välein. Meillä on käytössä OralB:n harja, sillä tyttö innostu pesee. Bamse-harja levähti jo alle viikossa ja siinä oli jotenkin liian pitkät harjakset. Sit oli joskus niitä imukuppiharjoi, joitten kanssa pesu meni ihan leikkimiseks ja kuppien imemiseks. Tosin nekin kesti paremmin ku Oralin, mut sillä nyt on mentävä.
 
Hmm, siis starletti onko teillä sähköhammasharja käytössä? :O Vai onkohan OralB ja Bamse -merkkisiä ihan tavallisiakin harjoja? Meillä on menty kans ihan millä sattuu... jostain syystä poikaa tossa miellytti eniten sellainen Veikkauksen sponssiharja, aikusiten mallinen oikeasti pitkä ja leveähkö matkahammasharja, jonka sille annoin kun valopää meni lattiakaivoa jynssäämään omalla harjallaan :D

Meillä siis nää pitkänmalliset ja levetä "aikuisten" harjat tuntuu toimivan paremmin tai siis miellyttävän lasta enemmän, ehkä niillä tulis puhtaampaakin jälkeä? Itse käytän myös niitä aikuisten extra soft/soft-mallisia, koska mulla on taipumusta ikenien verenvuotoon, joten pääsee vähän vähemmällä raudanmaulla, kun käsittelee kalustoa vähän hellemmällä otteella ja hellemmällä välineellä.

Tosta sähköhammasharjasta tuli mieleen, että minkähän ikäisellä sitä voiskaan alkaa käyttää?
 
Meillä on käytetty lahjontaa. =) Siis n. puoltoistavuotiaana oppi syömään ksylitolipastilleja. Luvattiin pastilli kun äiti tai isi saa pestä hampaat. Jätettiin herkästi antamatta jos hampaita ei saanut harjata. (lähinnä harjaus oli sutaisu, mutta periaatteena että äiti tai isi tekee sen ja vasta sitten lapsi saa harjata). Nyt uhmisikäisen kanssa iltasatu jää saamatta jossei hampaita saada pestyä. Jossain vaiheessa kokeiltiin myös sitä, että lapsi saa pestä samaan aikaan äitin tai isin hampaita kun pestään lapsen hampaita (käytännössä lapsi tökki harjalla äitiö kurkkuun, mutta unohti vastustella. Äidin suus meni kiinni jos lapsenkin suu meni. =)
 
Sanna, meillä on käytössä ihan tavallisia sähköttömiä harjoja ja vauvan/pikkulasten koossa. Tyttö on kyllä osoittanut mielenkiintoa mun hammasharjaa kohtaan, että voisin hyvin antaa hänelle isommankin harjan. Vaan kovin on pieni tuo tytön suu, että mahtuuko sinne mitään...itsekin mielelläni pesisin lastenharjalla. Nykyään pestään hampaita vierekkäin, minä kyykyssä ja tyttö tuolillaan. Ollaan otsat vastakkain (tytön keksimä juttu) ja keikutellaan. Sit tyttö usein tuijottaa ihan läheltä mun suuta, yrittää tökkiä sormellaan tai harjallaan mun suuta ja suhisee. Ja pari kertaa hän on jopa antanut mun harjata etuhampaitaan...jestas mitä edistystä.
 
Saako kysyä, että harjataanko muilla sillä hammasharjalla myös välillä vähän varpaita ja kaakeleita? :D Meillä tää homma, joka onkin ollut lähes ainoa niistä aina sujuneista jutuista tän 2v aikana, on nyt mennyt ihan leikkimiseks... ipana harjailee kaikkea muuta kun hampaitaan ja sitten ei anna enää äidin/isin harjata myöskään sen hampaita.

Tosin välillä sen saa harjaamaan hampaitaan ihan hyvin, kun laittaa sen peilin eteen :)
 
Takaisin
Top