Hampaat

meillä kans ihan selvästi on nyt hampaidenteko meneillään, yks hammas bongattiin viikonloppuna mutta monesta kohtaa pojan ikenet on tummanpunaiset ja turvoksissa. ehkä on myös vähän normaalia lämpösempi ja itkusempi.. haroo myös korviaan, mutta korvat on ok.
pistän hampaiden piikkiin kun vointi on muuten hyvä eikä rohise tai räkä valu :)
 
Vähän ohi otsikon, mutta juttelin noista korvien haromisesta siskoni kanssa, ja hän sanoi, että se voi liittyä myös siihen, että vauva on "löytänyt" korvansa :) Meidän poika nimittäin myös haroo korviaan, mutta ei ole mitenkään kipeä tms., mutta hankaa korvia ja tarttuu niihin vähän väliä.
 
sista81, tuota samaa, korvien löytämistä, meitin neuvolan terkkarikin "arvaili", kun ensittäin soitin sinne (joo, luotto ei ole ihan kohdallaan tuohon terkkariin, joka on arvaillut kaikenlaista muutakin, mutta se on sitten taas jo toinen juttu). Mutta mielestäni neiti haroi niitä sillälailla, että selvästi joku siellä kaihersi, kutitti tms eikä niinkään "huvikseen räplännyt" niitä - eron huomaa kyllä ;)
 
Meillä on nyt sitten viides hammas puhjennut. Yksi yö sitä jo itkettiin, toinen on varmaan edessä. Aamulla poika ei antanut pestä ylähampaita, veikkaisin, että ylös on tulossa myös yksi.. Alhaalla on nyt siis 4 keskimmäistä ja ylhäällä toinen etuhammas. Noiden nyt puhkeavien hampaiden parit puhkesivat samana päivänä kolmen yön itkujen seurauksena. Luultavasti itkuja aiheuttavat nuo valtaisat etuylähampaat :( Voi pientä...

Tänään on kyllä ollut pää ihan jäässä yön valvomisen jäljiltä (kun univelkaa oli kiitettävästi jo ennestäänkin). Tanssitunnilla sanat hävisivät kaiken aikaa, enkä tiennyt missään vaiheessa, mistä olin puhumassa.. Onneksi ei tarvi tehdä tuon enempää ajattelua vaativaa työtä (paitsi että huomenna pitäisi mennä yliopistolle luennolle :S) Huh, oispa ihanaa nukkua hyvin vaikka vain yksi yö..
 
meillä on yks hammas läpi, ainakin 4 tuntuu, että olis tulossa piakkoin.
poika on ollut nyt jumalattoman itkunen ja se kitisee ja vinkuu..
ei auta, on vaan kestettävä, syliteltävä ja iskettävä joka välissä pojalle särkylääkettä..
järsii ihan jumalattomasti kaikkea ja koko ajan.. ja välillä jos koskee hampaisiin niin rupee itkemään.. ylhäälle taitaa tehä kans etuhampaita
 
Meillä on alettu narskutteleen hampaita! Aivan karsee rutina, mä en kestä, menee kylmät väreet... Mutta milläs tuota estät, kunhan ei niitä sit ihan nysiks kuluttele...?
 
Narskuttelu kuulostaa ihan kamalalta! Ollaan koitettu antaa pojalle joku purulelu/tutti tms. aina, kun narskuttelu alkaa.. Erityisen miellyttävää tuntuu olevan tutin kovan reunan hankaaminen ikeniä vasten. Poika pitää tutista kiinni ja heiluttaa päätään - ja rahina vaan käy.. Viime yönä muutosta ei tapahtunut. Valvottiin taas koko yö, mutta hammastilanne oli sama kuin eilen. Huh, montakohan yötä näitä hampaita tehdään emoticon
 
Jos mahdollista kuolaaminen on taas yltynyt, kauheita lammikoita siellä täällä. Eli taitaa tehdä hammasta, josko nyt toinen yläetuhammas puhkeis.

Jostain luin että takahampaat saattais olla ns kauheimmat - elikkäs niistä aiheutuis suurin vaiva. Arkuus, mahd kuume jne. Meillä kun ei ainakaan vielä ole ollut juurikaan ongelmia, ne sit varmaan onkin jo jotain.
 
Maxille on kolme hammasta, kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä. Toinen yläetuhammas näyttäisi olevan tuloillaan. Meillä ei niinkään tuota kuolaamista ole, pureskelua kylläkin. Ja meilläkin kelpaa puruleluksi kaikki muu, paitsi se äitiyspakkauksen häkkyrä. Erityisesti johtoja, kaukosäädintä ja pöydänreunoja olisi mukava pureksia. :p
Itkuinen poika ei onneksi juurikaan ole ollut, nukkuu tosin tavallista levottomammin. Nyt on taas pari päivää nukkunut paremmin, kun maanantaina sai sen ylähampaan pukattua.


sanko kirjoitti:

Jostain luin että takahampaat saattais olla ns kauheimmat


Minua taas enon vaimo pelotteli, että ne olisi kulmahamaat ne pahimmat. :) Ehkä tämäkin on vauvakohtaista.. No, eiköhän se aikanaan selviä.
 
Toinenkin yläetuhammas puskenut ittensä läpi!

Mutta pitäiskö jo tässävaiheessa käyttää hammastahnaa? Jossain sanotaan et vasta lähempänä vuoden ikää ja jossain taas että heti ekasta hampaasta...
 
Mä oon kans miettinny tota hammastahnan käyttöä, meillä kun ekat hampaat tuli 4kk niin en ole käyttänyt tahnaa. Normaalistihhan hampaat puhkee siinä 7-8kk ikäisenä ja tuohan on jo lähempänä vuotta. Unohin viimeks kysyä neuvolasta tahnasta.
 
Me ollaan käytetty tahnaa nyt viikko, pari. Eka hammas tuli kai 4kk-iässä, nyt on jo 4+1 hammasta ja kuudes on tulossa.. Jos tuo poika on kuitenkin saanut multa kariesbakteerin, niin parempi sitten harjata tahnan kanssa säännöllisesti. Olen kyllä koittanut olla tarkka, enkä koskaan laitan pojan ruokaan jo käyttämääni lusikkaa tms.
 
sista81, minäkin olen koittanut olla alusta asti varsin tarkkana tuon karies-bakteerin suhteen. Meillä neuvola (sijaisterkkari) ohjeisti jopa välttämään suoraan suulle suukottelua Tahnaa en ole vielä(kään) ostanut, mutta oma tahnani on Colgaten Karies Controll tai vastaava, jolla on (pitäisi olla) extra-tehot karieksen torjuntaan. Vähän menee ohi, mutta pakko todeta pieni loppukevennys: No, eihän ihan kaikkea kannata uskoakaan, mutta tuo minusta oli nyt uskottavampi hammastahna kuin esim. Anti-Age hammastahna...

Niin ja xylitolit tietty olleet käytössä itsellä säännöllisesti jo ennen raskautta, raskausaikana sekä nyt.
 
Joo toi suulle suukottaminen on kanssa meille sanottu, et ehdoton ei, ja sitä ollaan noudatettu...

Mutta kuulkaas, täällä on sellanen ihme tapahtunut et hän 7kk1viikon ikäisenä on nyt vihdoista viimein pukannut sen ensimmäisen hampaansa läpi!! Alaetuhammas ja toinen kuultaa jo vieres ja kuolamäärä valtava.... Ei siis tullu ne yläkulmahampaat ekana vaikka ne on 3kk iästä asti vaivanneet ja kuultaneet läpi. Ilmeisesti noiden kulmureiden teko on vähä pidempi prosessi.

Nää alaetuhampaat vaivas ehkä noin kaks päivää ennen kun se eka niistä tuli pintaan, eli tosi nopeesti. Nyt ei voi enää antaa pojan jyrsii sormee, se sattuu!!
 
Eipä meilläkään suulle suukotella. Ja ruokaa maistaessani / kuumuutta testatakseni kuluu kyl useampi lusikka. Samaa ei pojan lautasella enää käytetä. Äidilleni tiuskahdin kun koitti ruuan lämpöisyyttä pojan lusikalla nostaen sen huulilleen. Okei, kuivat huulet niin ei ehkä mitään mutta ei silti meitin pojalle! (miniänsä tätä harrastaa, ja murtaa pojalleen maistiaisia esim pipparista - ottaen ne muruset suustaan! ja tämähän putsaili myöt tutin omassa suussaan)

Hyi yök!

Anti-Age tahna, hah hah haa! Loistavaa! :D
 
Meidän pojalle puhkesi eilen kuudes hammas :) Siitä ilosta poika sitten nukkui kokonaiset kahden tunnin päikkärit ja vieläpä ulkona!! Poika ei ole tähän mennessä nukkunut ulkona edes kolmea varttia.. Yö tosin oli samaa hulinaa kuin ennenkin. Nyt pojalla on siis 4 hammasta alhaalla ja 2 ylhäällä :) Ja niillä saa muuten melko tiukan puruotteen.. Sain äsken melkoisen kipeä puraisun kaulaan :S
 
Hammashoitajalla käyty, ja suuvärkki hyvässä kunnossa. Ei reikiä :)
Ja suositteli tutista vieroittamista joskus reilun vuoden iässä, pitäis sujua helpommin ku lähempänä 2v, mikä on kait se suositus ku pitäis olla luovuttu.
 
Meillä on tullut 4 hammasta! Tai niistä alahampeleista taisin tänne joskus kirjottaakin? Mut nyt sit saatiin joululahjaks yläetuhampaatkin. :D

Kauheeta kiukkuisuutta ja ilmavaivaa noi hampaat on kyl mukanaan tuoneet ja kuumettakin on ollu pientä... Pakko on ollu antaa panadolia monena päivänä, kun on ollut niin pipin ja vaivasen olonen, niinä päivinä kun se hammas tuli läpi, ei suostunu syömään juuri mitään. Mut nyt innoissaan niitä narskuttelee yhteen... heti se sen sitten keksi. Ai miten ihanaa! =/
 
Reetta80, meilläkin vihdoin ja viimein on pungennut hammas nro 3 läpi - oikea yläetuhammas. Olen vähän pettynyt, niin hartaasti tässä on kuolattu ym ekojen jälkeen, jotka siis puhkesivat viikkoa ennen 5kk päivää... ;D

Nyt viimeiaikoina hampaiden harjaaminen on alkanut takkuilla. Onko kellään mitä päteviä vinkkejä, miten homman saisi haltuun jälleen? On kokeiltu leikin varjolla, mikä toimi ennen loistavasti, vaan ei enää... Minä olen yrittänyt näyttää mallia, se on toiminut jokusen kerran vaihtelevalla menestyksellä... Olen myös silloin-tällöin antanut Panadolia iltapuuron yhteydessä, kun arvelin niiden nahkahampaiden olevan aika aran makuiset (se oikea puoli on ollut toooosi turpea pitkään), mutta eipä silläkään ole ollut sanottavaa vaikutusta... Joten vinkkejä kaivataan!
 
Takaisin
Top