Hammaslääkärikammo

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AHK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Iääääh! Mä INHOAN hammaslääkäreitä. Joka sinällään on jännä, koska mulle ei ole koskaan tehty mitään. Aina on ollut puhtaat ja reiättömät hampaat. Mutta silti. Mä inhoan, pelkään ja karsastan ajatusta hammaslääkäristä. Se hajukin siellä....yyhhh...

Mäkin inhoon hammaslääkärissä käymistä.. pieni kun olin niin yks hammaslääkäri väkisin laitto puudutuspiikin ja repi neljä hammasta kerralla pois.. jäänyt siitä kunnon kammo, enkä oikein uskalla mennä hammaslääkäriin ennen ku on ihan pakko..

Hei nyt puhuin potaskaa. Mä olen kuulemma muksuna lyönyt ylähampaani ja toista etuhammasta on jouduttu poraamaan, jotta sieltä tuli mätä ulos. Maitohampaat silloin siis vielä. En muista asiasta mitään.
Äiti kyllä sanoi, että sillä reissulla ei mitään sne isompaa sattunut ja lääkäri oli mukava. Mutta voiko olla, että moisesta on jäänyt joku piilevä kammo??

Hammaslääkäri kammo täälläkin. Koko peruskoulun ajan kävin säännöllisesti paikkauttamassa reikiä ja oikomishoidoissa. Lisäksi hampaita on revitty irti kun eivät mahtuneetkaan suuhun. Usean vuoden oikomishoidostakaan ei mun hampaat oo kauniissa rivissä. Se nyt ei mua haittaa, paitsi oli kamalaa olla ylöasteikäisenä suu täynnä metallia - turhaan. Viimeksi kun oon käynyt hammaslääkärissä, sain haukut huulikorun aiheuttamista vaurioista ikeneen. Muutenkin se vanhempi mieslääkäri oli jotenkin jo työhönsä kyllästyneen oloinen. Oon asetellut itselleni tavoitteita (esim. Sitten kun lopetan tupakan polton, kun laihdun x määrän kiloja) menen hammaslääkäriin. Kummasti se vaan on jäänyt. Vuosi sitten piti varata, mutta paikkakunnalla ei ollut suuhygienistia. En oo nyt kyllä selvitellyt onko tullut uutta tilalle. Täytynee ensin keräillä vielä lisää rohkeutta...

Mie kävin aivan ihanalla suuhygienistillä n. 5kk sitten ja sano laittavansa ajanvaraukseen hammaslääkärille miut jonoon ja sieltä laitetaan sitten postissa aika. Eipä oo näkyny tai kuulunu ja ihan hyvä niin.. Ainakin tiedän varata ajan heti plussan jälkeen, kun siellä yksi reikä "ehkä kaipaa paikkaamista" :(
Miekin yritin venyttää tuota suuhygienistin aikaa, mutta kun huomasin hammaskiven värjäytyneen jo aivan mustaksi, oli pakko mennä ku pelkäsin ett hampaat tippuu suusta enkä tahdo yhtään ylimääräistä kertaa hammaslääkärin penkille mennä :D
Tätä edeltävästä kerrasta taisikin vierähtää siis joku 5-6v ja olen "vasta" 20v :D

Tsemppiä kaikille hampilekurireissuihin!

Mä kävin pari viikkoa sitten suuhygienistillä. Suussa oli voimakas ientulehdus ja tämä ihana hygienisti puudutti pahimman tulehdusalueen. Käynti oli tosi positiivinen ja se pelon aihe, kipu saatiin onneks helposti pois.

Ens viikolla olis sitten lääkäriaika, kattoo vielä ettei varmasti oo reikiä. On jotenkin helpottava mennä nyt lääkärille kun suu hoidettu just kuntoon :)

Pitäs varata aika hammaslääkäriin. Tää pahoinvointi ei varmana tee hyvää hampaille... mutta ko mä en haluuuu!

Mä varasin ja kävinki,mutten antanu tehä mitää vaa kurkattiin vaan suuhun ja seuraavalla kerralla olis edes juurihoito x4 :(

Yhden reiän lääkäri löysi. Oli kyllä ääreispikainen tarkastus, tais peräti 5 minuuttia kestää.

Nyt odotellaan elokuun puoleen väliin, että reikä paikataan :)

Mulla on todella paljon reikiä pakko myöntää :'( pitäs varata aika nukutukseen silleen että heti kun lapsi on syntynyt niin pääsisin sinne... Mulla jäänyt todella pahat traumat hammaslääkäreistä... Mulla pitäs paikata monta hammasta ja tehdä ainakin kaksi juurihoitoa tai muuten ne kaks hammasta pitää poistaa :( ikää minulla on 18 ja ajokortin rahat taitaa mennä tuohon hoitoon :(
Ja kaiken lisäksi minulla on paha paniikki- ja ahdistushäiriö

Mulla enään kolme reikää 6 jäljellä :) Tänään kävin poistattaa kaks hammasta ku en halunnu juurihoitoa ja tosi mielyttävä kokemus :)

Pakko varmaan käydä jossain vaiheessa tässä vielä hammaslääkärillä... Neuvolan taustatietolapussa kysyttiin milloin viimeksi käyty, ja en ees muista. Ehkä 5 v sitten? Mutta inhoan hammaslääkäreitä. Mulla on vialliset leuat, ja ne kipeytyy heti jos joutuu aukomaan suuta isolle ja ihan kamalaa on jos joutuu pitämään suuta pitkään auki. Eikä ne hammaslääkärit usko ku sanon että en taho avata suuta isommalle kun pelkään että tipahtaa leuat paikoiltaan :( En tahdo mennä!

Mä varasin aikaa ja pääsin jonoon. Jonka pituus on reilu 4kk! Ja tod näk kutsu tulee vasta joskus ensvuonna O_o kunnassa on hammaslääkärivaje joka entisestään venyttää jonoja. Dodih.

Kammoinen liittyy jonoon. Joo jos pitää soittaa aikaa se jää tekemättä, viimeksi oli kolme vuotta väliä niin siellä sitten olikin yks poistettava hammas ja toiseen piti tehdä juurihoito. Yyh. Nyt oon vähän useammin käynyt 1,5vuotta oli väliä kun tulin raskaaksi ja varasin aikaa.."Ootko asunut välillä jossain toisella paikkakunnalla, kun sulla on näin pitkä väli edelliseen käyntiin?" Joo en ole. Vähänkö noloa. No hamppi oli toukokuussa ja ei se muuta kuin tarkisti..oli kuulemma reiän alkuja? :nailbiting: ja hammaskiveä jonka poisto aika oli viime viikolla. Siellä oli mukava nainen ja uudet laitteet millä hammaskivet lähti ilman ikenien vuotoa. :)
Lapsuudessa on kyllä niin paljon ollut huonoja kokemuksia silloin 80-90luvulla kun ei ne härvelitkään oo ollu parhaimmasta päästä. Väkisin väännetty suuta auki jollain levittemellä kun en halunnut hampaita näyttää ilkeälle tädille. kymmenen vuotta sitten menin yksityiselle, kun ajattelin että saa kivempaa hoitoa ja silloin oli alettu puhumaan siitä että hamppilääkärille kannattaa kertoa peloistaan. NO minä rohkaisin mieleni ja kerroin. Mitä teki hän?! NAUROI PÄIN NAAMAA!!! Eipä siis ihme että kärsin kammosta.

Takaisin