Ei ole tiedossa mitään sen kummempia riskejä. Ainakaan virallisesti. Mun äidillä molemmat synnytykset jouduttiin käynnistämään yliaikaisina, mutta hän synnytti kuitenkin alakautta, mutta siltä pohjalta en yllättynyt, että esikoisen synnytys ei käynnistynyt itsestään. Esikoinen ei myöskään missään vaiheessa laskeutunut, mahdollisesti ei mahtunut laskeutumaan, ja siitäkään syystä käynnistys ei edennyt supistuksista huolimatta.Niin onko sulla @Aloy tiedossa jotakin erityisiä riskejä? Mulla ehkä ei, mutta itse olin 4,3 kg ja äiti 155 cm sirohko ihminen, Lapsivesi oli vihreä ja hätäsektiolla ilmeisesti synnyin, kun äiti oli nukutettu niin kiireellä, että oli luullut, että oon kuollut. Äiti käskikin mun kysyä, että mahtuuko vauva tulemaan. Kaikki muut ovat vain sanoneet, että tietty synnytät alakautta, että nopeammin toipuu.
Varsinkaan kun ei koskaan ole alakautta synnyttänyt, niin pelottaa se arvaamattomuus ja että se ei sitten onnistuisikaan joka tapauksessa, ja liian raju avustaminen tai tilanteen aiheuttama stressi voisi olla vahingollisia lapselle. Mieluummin suoraan sektioon sen takia.