Haaveena esikoinen

Katsotaan tärppääkö vielä tälle vuodelle. 🤞 Jos tärppää ainakin todella hedelmällinen olen kun tähän asti helpolla raskautunut lukuunottamatta kesää jolloin monen kuukauden tauko. 🤣

Ajattelin aluksi testata ovulaatiota huomenna jo mutta epäilen että näyttää oikein kun eilen vielä 25 herkkyyden testillä hailuran sittenkin sain kun tällä kertaa heti aamusta sen testin tein. Aiemmat testailut olleet iltapäivästä ei oikein paljolla pidätyksellä. Toki tänään en aamusta nähnyt saman merkkisessä testissä mitään omasta mielestä enään. Mutta epäilen että hcg pitoisuus vielä yli 10. 🤔 Niin en uskalla ovista alkaa vielä huomennakaan testaamaan. Ehkä perjantaina aloitan sen?

Onneksi ensi viikolla muuta kun ajateltiin lähteä Tukholman risteilylle miehen kanssa, toki se sitten tarkoittaa että pitänee ottaa ovulaatiotestit mukaan ja kuumemittari jolla jatkan lämpöjen mittailua. Onneksi nyt jo ekasta vuoto päivästä joka päivä muistanut sen aamuisin tehdä. 😅 Joka toisaalta yllättävää kun niin maassa ollut...

Täällä menossa kp 23 ja samalla dpo 7 tai 8. Mielessä pyörii tietysti kysymys siitä, olenkohan raskaana vai en. Oireista en osaa päätellä mitään. Ovulaatioplussa oli tosiaan kp 15 ja kp 17 alkaen rinnat ovat olleet joka päivä kipeät ja turvonneet. Se onkin mulle tavallinen oire joka kierrossa, eikä se voi olla oire raskaudesta eikä alkavista kuukautisista, kun se alkoi niin pian oviksen jälkeen. Varmaankin se johtuu vain ovulaation jälkeen muuttuvista hormonitasoista. Kp 21 alkaen oon tuntenut lieviä ja hentoisia kuukautiskipuja muistuttavia tuntemuksia, enkä yhtään osaa sanoa, enteileekö se raskautta vai kuukautisia. Mieliala on onneksi ollut viime päivinä korkealla ilman mitään ilmeistä syytä. ☺️

Vähän jännittää myös kierron ja luteaalin pituus. En ole ennen testeillä metsästänyt ovista, joten en tiedä, milloin ovis on aiemmissa kierroissa ollut ja kuinka pitkä mun luteaali on.

Elokuussa poistatin kuparikierukan, ja sen tehneen terveydenhoitajan mielestä mulla oli sinä päivänä ovulaatio. Siinä kierrossa oviksen ja kuukautisten alkamisen välissä oli 11 päivää. Siinä on kaikki informaatio, mitä mulla on tällä hetkellä omasta luteaalista. Oon kuullut, että luteaali on aina saman pituinen, mutta tarkoittaako se, ettei sen pituus vaihtele ollenkaan, edes päivällä? Ja onkohan 11 päivän luteaali liian lyhyt 😬

Vähän jännittää myös kierron ja luteaalin pituus. En ole ennen testeillä metsästänyt ovista, joten en tiedä, milloin ovis on aiemmissa kierroissa ollut ja kuinka pitkä mun luteaali on.

Elokuussa poistatin kuparikierukan, ja sen tehneen terveydenhoitajan mielestä mulla oli sinä päivänä ovulaatio. Siinä kierrossa oviksen ja kuukautisten alkamisen välissä oli 11 päivää. Siinä on kaikki informaatio, mitä mulla on tällä hetkellä omasta luteaalista. Oon kuullut, että luteaali on aina saman pituinen, mutta tarkoittaako se, ettei sen pituus vaihtele ollenkaan, edes päivällä? Ja onkohan 11 päivän luteaali liian lyhyt 😬

Ei mulla ainakaan luteaali oon saman pituinen, ihannetilanteessahan se olisi. Mulla on pillereiden lopetuksen jälkeen (helmikuussa lopetin) luteaali ollut 9-17 päivää, toki osa vaihtelusta menee varmasti pillerien lopettamisen piikkiin. Kokeneemmat voi tulla kertomaan omia kokemuksia:No Evil Monkey: Mulla on joku haisu, et 11 päivää ois siinä rajalla, että onko lyhyt, mutta tää on vaan semmonen takaraivosta haettu mutu :D

Mulla kyllä vaihtelee luteaalin pituus päivällä kahdella joskus jopa kolmella, vaikka kyllä aika säännöllinen kierto. Yleensä luteaali 13-14 päivää. Kun yleensä itse kierto 27-29 päivää. Mutta poikkeuksena kerran 12 ja kerran 15 päivän luteaali myös olleet. Lyhyydestä tosta 11 en osaa sanoa tosin..

Kyllä se voi 1-3 päivällä vaihdella. Mulla tosin luteaalivaihe joka ikisessä kierrossa 10 päivää, gyne lopulta määräsi progesteronituen mutta ainakaan Cyclogestista ei ollut mulle apua, aina DPO10 alkoi tiputtelu siitä huolimatta. Mutta 10 päivää on sellainen raja että sillä kyllä pärjää, googletuksella oon löytänyt onnistumistarinoita 7 pv luteaalillakin. Alle 10 pv voi vähän vaikeuttaa tärppiä kun se kiinnittyminen voi tapahtua vasta DPO6-9 akselilla ja jos menkat sieltä pärähtää liian aikaisin voi kaikki lentää ulos, mutta ainakin itse onnistuin tässä tärpissä tikuttamaan DPO8 ekan positiivisen haamuviivan eli jos kiinnittyminen sattuu tapahtuumaan tarpeeksi aikaisin, ei lyhyt luteaalivaihe estä menoa! 🙌 Kyllä 11 pv on sellainen että on mahiksia vaikka onkin lyhyehkö verrattuna siihen oppikirjamaiseen 14 päivään.

Kiitos vastauksista! Ehkä ei siis vielä kannata stressailla tuota luteaaliasiaa 😁 Vaikka tässä kierrossa ei tulisikaan plussaa, saan ainakin lisätietoa omasta kierrosta.

Nähtävästi ei kyllä kannata luottaa yhtään rfsu testeihin. Yhtenä päivänä jo täysin nega aamusta ja nyt monen tunnin pidätyksen jälkeen hailura vielä jostain syystä. Todella haalea mutta näkyy kirkkaassa valossa kyllä vielä. 😭 Eiks tämä nyt voisi jo loppua?? Ovulaatitestiinkään en voi luottaa kun niin räikeää melkein tasavahvaa viivaa näyttää nekin. Ja ovulaatio ei ainakaan ole kun 8 päivää vuodon alusta vasta. Ja tänään ei ole enään mitään vuotojakaan kuin aamuyöllä. Mä varmaan romahdan jos onkin jotain jäänyt sisälle ja saan vasta myöhemmin tietää. 😫 Miksi tämä on niin vaikeaa? En edes tiedä saadaanko sitä esikoista ikinä.. Koko ajan vaan menee paskemmaksi ja paskemmaksi tämä yrittäminen.

Anteeksi vuodatus... 😣

Nähtävästi ei kyllä kannata luottaa yhtään rfsu testeihin. Yhtenä päivänä jo täysin nega aamusta ja nyt monen tunnin pidätyksen jälkeen hailura vielä jostain syystä. Todella haalea mutta näkyy kirkkaassa valossa kyllä vielä. 😭 Eiks tämä nyt voisi jo loppua?? Ovulaatitestiinkään en voi luottaa kun niin räikeää melkein tasavahvaa viivaa näyttää nekin. Ja ovulaatio ei ainakaan ole kun 8 päivää vuodon alusta vasta. Ja tänään ei ole enään mitään vuotojakaan kuin aamuyöllä. Mä varmaan romahdan jos onkin jotain jäänyt sisälle ja saan vasta myöhemmin tietää. 😫 Miksi tämä on niin vaikeaa? En edes tiedä saadaanko sitä esikoista ikinä.. Koko ajan vaan menee paskemmaksi ja paskemmaksi tämä yrittäminen.

Anteeksi vuodatus... 😣
Tulen täältä sivusta huutelemaan kun satuin huomaamaan tän, pahoittelut siitä. Montakos päivää sulla on nyt tota vuotoa kestänyt? Muistaakseni mulle sanottiin sairaalasta silloin tyhjennyksen jälkeen, että vuoto voi kestää parisen viikkoakin, ehkä jopa kauemmin? En enää muista tarkalleen. Toki mulla alkio vastasi rv 9. Todellisuudessa mulla kesti kuitenkin vuotoa vain reilu viikon. Siitä meni vielä melkein kolmisen viikkoa, kunnes ovis tuli. Eli pidempään kuin normaalikierrossa mulla menisi.

Tarkoituksena ei ole lannistaa sinua, mutta ehkä haluaisin kehottaa sinua antamaan itsellesi ja kehollesi aikaa toipua keskenmenosta. Tiedän tuon tunteen, kun haluaisi vaan että koko homma olisi jo taputeltuna ja olisi taas uusi mahdollisuus uuteen raskauteen, mutta fakta on kuitenkin se ettei itse pysty siihen kestoon vaikuttamaan mitenkään. Hirveästi tsemppiä sinne ja toivotaan kovasti, että vuoto loppuisi pian ja kierto palautuisi nopeasti. 🙏🏻❤️‍🩹

Edit. No tuossahan se alussa lukeekin, että 8 päivää vuodon alusta. Hyvin luettu 😅 🙈

Muokattu viimeksi:
Tulen täältä sivusta huutelemaan kun satuin huomaamaan tän, pahoittelut siitä. Montakos päivää sulla on nyt tota vuotoa kestänyt? Muistaakseni mulle sanottiin sairaalasta silloin tyhjennyksen jälkeen, että vuoto voi kestää parisen viikkoakin, ehkä jopa kauemmin? En enää muista tarkalleen. Toki mulla alkio vastasi rv 9. Todellisuudessa mulla kesti kuitenkin vuotoa vain reilu viikon. Siitä meni vielä melkein kolmisen viikkoa, kunnes ovis tuli. Eli pidempään kuin normaalikierrossa mulla menisi.

Tarkoituksena ei ole lannistaa sinua, mutta ehkä haluaisin kehottaa sinua antamaan itsellesi ja kehollesi aikaa toipua keskenmenosta. Tiedän tuon tunteen, kun haluaisi vaan että koko homma olisi jo taputeltuna ja olisi taas uusi mahdollisuus uuteen raskauteen, mutta fakta on kuitenkin se ettei itse pysty siihen kestoon vaikuttamaan mitenkään. Hirveästi tsemppiä sinne ja toivotaan kovasti, että vuoto loppuisi pian ja kierto palautuisi nopeasti. 🙏🏻❤️‍🩹

Edit. No tuossahan se alussa lukeekin, että 8 päivää vuodon alusta. Hyvin luettu 😅 🙈
Juu sellasta se on että haluis vaan nopeesti eteenpäin... Muutenkin mennyt liikaa aikaa tänä vuonna keskenmenoista ja kemiallisistakin toipumisiin. Tuntuu lähinnä vittuilulta universumilta koko touhu, varsinkin kun nyt vuoto loppuu päiväksi ja sitten jatkuu selkeästi... Jo toinen kerta kun näin tapahtuu tässä.

Järkevä ihminen varmaan hyväksyisi nämä keskenmenot ja kemialliset merkkinä että meille ei ole tarkoitettu saavan edes esikoista.

//Tai no tuo ehkä huono ajattelu tapa että ei ole tarkoitettu? Kai?? Mutta kahden keskenmenon ja kolmen kemiallisen joissa kuukautiset myöhässä niin tuntuu että pakko jotain syytä olla. Että ehkä olisin huono äiti tai jotain... Niin nyt tuntuu että niin ei vaan ole tarkoitettu vaikka todella karulta kuulostaa omastakin mielestä. Koska nyt olen vahvassa uskossa että seuraavakin jos tulee seuraava raskaus menee takuuvarmasti kesken..

Muokattu viimeksi:
Juu sellasta se on että haluis vaan nopeesti eteenpäin... Muutenkin mennyt liikaa aikaa tänä vuonna keskenmenoista ja kemiallisistakin toipumisiin. Tuntuu lähinnä vittuilulta universumilta koko touhu, varsinkin kun nyt vuoto loppuu päiväksi ja sitten jatkuu selkeästi... Jo toinen kerta kun näin tapahtuu tässä.

Järkevä ihminen varmaan hyväksyisi nämä keskenmenot ja kemialliset merkkinä että meille ei ole tarkoitettu saavan edes esikoista. 😔
Tuollaista vuodon loppumista ja uudelleen alkamista mullakin oli. Ärsyttävää se kyllä on, mutta ilmeisesti kuuluu asiaan. 😖

Ja tuohon loppuun haluan sanoa, että ei todellakaan pidä hyväksyä. Päinvastoin nuo tunteet ja suru kertoo siitä, kuinka toivottu esikoinen teillekin olisi. Ja uskon kyllä vahvasti, että hänet vielä joku päivä saatte. ❤️‍🩹 Tsemppiä vielä

Järkevä ihminen varmaan hyväksyisi nämä keskenmenot ja kemialliset merkkinä että meille ei ole tarkoitettu saavan edes esikoista.

//Tai no tuo ehkä huono ajattelu tapa että ei ole tarkoitettu? Kai?? Mutta kahden keskenmenon ja kolmen kemiallisen joissa kuukautiset myöhässä niin tuntuu että pakko jotain syytä olla. Että ehkä olisin huono äiti tai jotain... Niin nyt tuntuu että niin ei vaan ole tarkoitettu vaikka todella karulta kuulostaa omastakin mielestä. Koska nyt olen vahvassa uskossa että seuraavakin jos tulee seuraava raskaus menee takuuvarmasti kesken..

Tsemppiä ja jaksamista ja super paljon myötätuntoa 🥺🖤🖤🖤 En usko hetkeäkään, että sun kokemat vaikeudet olisi merkki siitä, että lasta ei olisi teille tarkoitettu, ettet olisi hyvä äiti lapsellesi tai jotain muuta vastaavaa. Matkassa on huonoa onnea ja sattumaa tai ehkä jotain terveyteen liittyvää haastetta, mihin ei liity mitään moraalista kannanottoa. Vaikka ajatus tuntuukin varmasti vaikealta monestakin syystä, niin monet raskautuu onnistuneesti vaikeuksienkin jälkeen. Tiedän esim. yhden tyypin, joka sai seitsemän keskenmenoa ja lopulta ihanan terveen lapsen. Toivon, ettei kukaan joutuisi tuollaista käymään läpi, mutta sellaisetkaan kokemukset eivät merkitse sitä, etteikö haave voisi toteutua. Toisaalta toivon kipinä myös herkästi satuttaa eniten. 😔

Mulla on ollu samoja ajatuksia, mut ne on vaan ajatuksia. Aivot yrittää keksiä jonkun selityksen, edes kielteisenkin, koska se vaan on niiden tehtävä. Niin uskomattomia tarinoita on kuullut pitkästä yrittämisestä ja useista menetyksistä, joiden jälkeen ollaan lopulta onnistuttu, et ei kumpikaan luovuta nyt toivosta. On liian monta pettymystä, mut onnistunut raskaus vaatii vaan sen yhden kerran ja se voi kummallakin olla just meidän seuraava 🥺

Ja en halua pakkopositiivisuutta syöttää, suru ja pettymys on vaan käytävä läpi. Mut täällä on ihana, et voidaan ees yrittää kantaa vuorotellen toivoa, kun joku ei siihen itse pysty ❤️

Kiitos teille! 💜 Vaikea kyllä välillä itse olla positivinen... Hetken meni paremmin jo, mutta kun vuoto jatkuikin niin jotenkin tuntui taas ihan hirveältä että eikö tämä ollutkaan tässä vieläkään. 😭 Jotenkin tuntui taas yhtä pahalta kun sai tietää silloin viime viikon maanantaina että toinenkin kaksosista kuollut ettei kumpikaan selvinnyt. 💔

@Kali Voimia kohdun tyhjentymiseen 🤍 Muistan myös keväältä, miten rankkaa se oli, kun oli jo niin kerennyt orientoitua kohti vanhemmuutta ja alkaa luoda mielessä suhdetta tulevaan pienokaiseen. Pienokaisesta/pienokaisista luopuminen saa ottaa aikaa ja saa tuntua kaikelta mahdolliselta 🤍🤍🤍 Keskenmeno on aikamoinen koettelemus🤍 Toivottavasti sinusta pidetään hyvää huolta siellä rankkana aikana🤍

Komppaan tänne kirjoittaneita: Ei se lapsen saamisen vaikeus kerro oikeastaan mitään muuta kuin sen, että lapsen saaminen on vaikeaa 🤍 Tunnen paljon tosi ihania ja omistautuvia vanhempia, joilla on kestänyt useampi vuosi saada esikoislapsukainen. Yhdellä parilla kesti jopa yhdeksän vuotta ennenkuin onnistui lahjoittajan avulla 🥰 Ja surukseni myös olen tullut kohdanneeksi useampaan otteeseen myös sellaisia vanhempia, joilla on kestänyt hyvin vähän aikaa raskautua ja nopeasti saadun oman lapsen arvostus ei ole kovin suurta. Vaitiolovelvollisuussyistä jätän kirjoittamatta sen suurempia yksityiskohtia, vaikka näistä kohtaamisista onkin jo hyvin pitkä aika. Tietysti myös olen saanut tutustua ihaniin vanhempiin, joilla on onnistunut kerrasta 🥰 Ei siis yritysaika suuntaan tai toiseen tarkoita enemmän tai vähemmän tarkoitettua, ainakaan minun mielestäni 🤍

Pointtini on ehkä se, että hyväksi vanhemmaksi voi tulla oli odotus pitkä tai ei ja nopeasti lapsen saaminen ei automaattisesti tarkoita, että joku olisi valmis tai soveltuva vielä vanhemmaksi.

Joskus se on niin sattumasta kiinni, että millaiset kortit lapsen saamiseen saa. Avautumisesi siitä, onko tarkoitettu saada lasta herättää myös omia vaikeita tunteita aihetta kohtaan. Itsellä on perinnölliset syyt, joihin en harmiksi voi omilla toimillani vaikuttaa ja kyllä iskee syvälle sisimpään, kun minulle on sanottu, että eikö olisi parempi, kun en hankkisi lapsia ollenkaan, kun jo tässä meidän kahden hengen perheessä on perinnöllisiä sairauksia. Siinä sitä sitten tulee mietittyä, että kyllä minusta elämäni ja meidän perheen elämä on aivan todellakin ollut tänne maailmaan syntymisen arvoista. Ei tarvitse olla kaikista tervein voidakseen kokea elämäänsä merkitykselliseksi ja mielekkääksi. Eikä tarvitse olla se kaikista nopein lapsen saaja voidakseen kasvaa hyväksi vanhemmaksi 🥰

Enkä toisaalta myöskään ajattele, että maailmaan tulisi saattaa vain erinomaisen terveitä pienokaisia. Jotenkin todella armoton ajatusmaailma noiden kommenttien takana. En tiedä ymmärtävätkö he itsekään mitä niiden takana piilee. Tämä olisi aika tylsä maailma, jos oltaisiin kaikki samasta puusta veistettyjä ja vanhemmuuskin tapahtuisi kaikille samalla tavalla 🤍

Komppaan kans tätä, et nyt vaan @Kali rauhassa asian kanssa, kroppa ja mieli käy aikamoista myllerrystä läpi. Mulla tais keskeytynyt keskenmeno olla aika samoilla päivillä kun sulla ja ovis tuli vuodon alusta laskettuna kp29. Eli nyt vaan jäitä hattuun:folded:

Takaisin