GDM asiaa

Täällä yksi tietämätön huhuilee... testataanko tuo radi automaattisesti raskauksissa vai vaan, jos sitä on syytä epäillä/riskitekijöitä? Meillä ei neuvolassa ole ollut mitään puhetta enkä ole hoksannut kysyä, nyt kuitenkin täällä menossa jo 22+3.
 
Minä kävin viimeksi sen takia, kun minut luettiin ns iäkkääksi ensisynnyttäjäksi, rasitus oli silloin joskus puolen välin aikoihin. Mulla ei ollut mitään riskitekijöitä ja olen aina ollut hoikka ja liikunnallinen, elänyt terveellisesti. Neuvolassa lohduttivat silloin, että se raskausdiabetes on hormonaalinen juttu, kun mitään riskitekijöitä ollut. Huomena soitan neuvolaan ja saan tiedon onko nytkin radi.
 
Mulla ei myöskään ole mitään riskitekijöitä ja jouduin esikoisesta sokerirasitukseen kuulemma korkean iän takia (27v). Tokasta lapsesta laittoivat samaan testiin, kun esikko oli lähes 4800 g. Myös kakkonen oli yli 4600 g, joten enköhän joudu taas tuohon testiin..
 
Neuvolaohjeissa sanotaan muistaakseni niin, että jokainen raskaana oleva yli 25-vuotias pitäisi ohjata sokerirasitustestiin. Ja nuorempanakin jos tietty painoindeksi ylittyy, en vaan nyt muista ulkoa paljonko se painoindeksi saa olla. Lisäksi sitten runsas painonnousu raskauden aikana tai jos muita oireita alkaa ilmetä raskauden edetessä, voidaan tehdä rasitus uudestaan.
 
Nyt oli aamulla paasto 5,0. Heräsin yöllä ja nappasin yhden aprikoosin. Pitää vielä testata uusiks tätä, että jos tässä olis jonkinlainen ratkaisu.
 
Mulla ei sukurasitteita eikä ylipainoa, ikää kylläkin marraskuussa jo 30 ja ensimmäinen on valmistumassa masussa vasta. Ei ole ollut edes puhetta sokerirasituksesta aiemmin. Nyt viime torstaina otettiin ekaa kertaa sf-mitta joka meni reippaasti yläkäyrillä ja siitä sitten mainittiin että jos pysyy ylhäällä niin sitten pitää alkaa miettiä sokerirasitusta. Toki ensin olisi tuo rakenneultra tulevana torstaina joka kertoo taas enemmän asiasta ja on kyllä myönnettävä että on tullut karkkia syötyä ehkä vähän turhankin usein.. saati sitten heti herättyä juodut appelsiinimehut ja muut.. no.. herättipä neuvolakäynti sen verran että ainakin koitan korvata namit ennemmin niillä oikeilla hedelmillä ja marjoilla ja niistä tehdyillä smoothieilla. Tulee vaan suorastaan masentunut olo kun jäätävä makeannälkä iskee ja sitten ei ole mitään herkkuja missään :D
 
Hiton yövirtsan keräily menossa nyt. Ärsyttää ku se sekoittaa unia. En halua useammin tehdä. En halua metformin lääkettä ku VIIKON olen ripuloinut
 
Vartti vielä ja ois viimeiset verikokeet sokerirasituksesta. Niin jokaiselle se sokerirasitus kuuluu ainakin kerran. Itsellä ultrattiin aiemmin rakkuloita munasarjoissa joten se lisää myös riskiä joten varmaan tälläkin kertaa käyn ainakin kolmesti rasituksissa
 
mä sain just neuvolasta ohjeet ja lähete meni rasitukseen.
Pitää itse varata viikkojen 24-28 väliin. Ikää kohta 28v ja ylipainoa ~10kg.
Olisin ehkä oikeasti saanut sen vasta seuraavassa neuvollassa (rv21+), mutta mainitsin siitä, että pelottaa jo valmiiksi. Lähinnä siksi että pidän todennäköisenä että oksennan sen litkun.. Kun muutenkin aamut on tosi heikkoja jos ei heti saa ruokaa.
Kuulema täällä päin saattaa olla "ruuhkaa" (ts. pienet resurssit?) niin parempi varata ajoissa (ja mieluiten tuohon haarukan alkupuolelle), että jos menee ketuiks niin on sit vielä aikaa saada uusi aika...
 
Itsellä se litku ei tuottanut ongelmia eikä pahaa oloa tullut missään vaiheessa paitsi sitten kun pääsin kotiin ja söin aamiaisen. Kannattaa pyytää päästä makuulle jos yhtään tuntuu huonolta.
 
Metformin lääkettä vähennetään ja katsotaan helpottaako ripulointi jos ei neljän viikon sisällä helpota niin sitten totaalisesti lääkityksen uusiksi pisto
 
No nyt maanantaina neuvolassa sanottiin että iän vuoksi sokerirasitukseen mentävä. Mutta tarkemmin ei ollut ajankohdasta puhetta..? Kuukauden päästä neuvolalääkärille aika, kai se varataan silloin..? Silloin viikot jo jotain 26+..
 
Mulle sanottiin ajankohdaksi sokerirasitukselle viikkot 22-24 kun kävin viimeksi neuvolassa. Seuraava aika on ens viikolla ja sillon on jo vk 22 menossa, että kai se varataan sillon se aika...
 
Mä kävin tänään tossa s.rasituksessa. Viikkoja nyt 25+1. Muistaakseni lääkäri puhui viikoista 22-28 millon tuossa pitäis käydä.
 
Tänään käyty diabeteshoitajan juttusilla, tablettilääkitys alkaa mutta ei vielä. Kaiketi joskus 24+
 
Huomenna olis diabetes lääkäri tuas, katotaan jatketaanko samalla lääkityksellä vai tuleeko yhdistelmä insut
 
täällä sokrurasitus piti itse varata viikoille 24-28. Sain vain ohjelappusen ja labraan varataan itse aika.
 
Mulla alkaa kans tulemaan sellanen vahva perstuntuma, että se pitää ite varata se aika, mutta en edelleenkään tiedä että minne kun siihen mitään ohjeistusta ei muuten saanut. Noh, kyselen huomenna. :p
 
Mulle sanottiin tänään neuvolassa, että mun pitää varata itse asap sokerirasitus labrasta. Nyt alkoi just vk 23. Koitan saada testin ensi viikolle.
 
Takaisin
Top