GDM asiaa

Mulla oli ekassa raskaudessa raskausdiabetes. Tokassa taas ei, mut varmasti sitä tullaan seuraamaan taas tarkasti tässäkin raskaudessa jos sinne asti päästään. Mulla on kotona mittari, jolla oon seurannut sokereita jo ennen raskautta aina silloin tällöin. Sukurasitetta diabetekseen on äidin puolelta.
 
Mulla ei oo sukurasitetta, mutta ylipainoa on. Tosin mulla on koko ikäni ollu paasto arvo vähän koholla jopa silloin kun olin normaalipainoinen
 
Enne ekaa neuvolaa pitää taas litku käydä juomassa. Mietin vaa et missä hiton välissä kun olen töissä nyt
 
Mulla oli molemmissa raskauksissa insuliinit pitkä ja lyhyt vaikutteinen. Ja siinä mielessä hankala oli muutenki että vaikka kuinka noudatti ruokavalioo niin sokerit heitteli joten tämä odotettavissa nytkin
 
Pomppaan tähän keskusteluun mukaan, vaikka kuulunkin kakkostyypin diabeetikoihin. Ennen raskautta olen pärjännyt ilman lääkitystä, mutta heti raskaaksi tullessani ( myös ekassa, josta km tammikuussa) sokerit olleet selvästi koholla. Lääkitys aloitettu. Huolettaa vain kovin se, että sokerit edelleen koholla...viikon päästä äitiyspolin diabeteshoitajalle aika, jolloin varmaan vaihdetaan metformiini insuliiniin. Nyt täällä pohdiskelen, että mitenkähän paljon tässä ehtii jo mennä pieleen näiden alkuviikkojen aikana ja huoli on ihan järjetön. Ihan jäätävä aamupahoinvointi aamupäivät ja se aiheuttaa kyllä osaltaan ruokailuihin omat haasteensa. Nyt viikkoja siis 5+6. Tämä oli nyt vähän tälläinen huolen purkaus-viesti...
 
Totta on että on lapselle riskinsä siinä. Mutta voin lohduttaa. kaksi tervettä tyttöä on mulla vaikka sokerit oli iha jotain järkyttävää ja insu annokset nousi 34 viikolle asti iha järkyttävästi, sitten pääsin laskemaan viikko viikolta annoksia. katot vaan että on proteiini pitoisempaa ja kasvispitoisempaa ruokaa, en käyttäis nii paljoa rasvatonta vaikka ne tunkee ja sanovat että ehdottomasti rasvatonta pitää olla.. minulla ainakin teki sen että jos rasvatonta maitoa join nii sokerit oli yli 12 ja verraten vetäsin tankkimaitoa nii pysy alle 8. eli rasva sitoo jonkin verran niitä nopeita hiilareita ja pitää verensokeria tasasempana. nykyä aikana liikaa pelätään rasvoja sokereita jne jne. jos syö terveellisesti ja monipuolisesti nii ei oo mitää hätää. lääkärikin mulle diapolilla tuumas että mun elimistö on vaan sellanen että se tekee mitä ite huvittaa, että sitte pitää vaa sillä lyhyt vaikutteisella insuliinilla pelata enemmän. äitipolilla ne huuti vaa että et syö oikein ja teet sitä ja tätä ja tuota väärin kun on sokerit vitulleen. todellisuudessa raskaudessa suurin merkitys on PITKÄAIKAIS sokerin tuloksella kuin ennen jälkeen testeillä ja paastoarvolla.
 
ja nythän ne on kiristäneet vaan entisestään koko ajan noita sokeri arvoja minkä mukaan mikäkin pitäisi mennä.

nii ja painosta ne huuti myös mulle siellä äippäpolilla että se on niin suurin syy ja pla pla pla. Onneks osasin ajatella ite ja tiesin mitä tein ja mitä en tehny. Mä en vaa voi mitää sille että olen sellainen kuin olen elimistöni kanssa.
 
Mulla oli raskausdiabetes viime raskaudessa, mutta se pysyi hallinnassa onneksi ilman insuliinia. Eiköhän sitä seurata sitten tälläkin kerralla. Sukurasitteet on ja ylipainoa myös.. :sad001
 
12-16 viikoilla pitäisi nyt varata aika sokerirasitustestiin. Neuvolassa sanoi että jos en tuolloin "narahda", niin sitten uusi testi olisko ollut 24viikolla. Kuulema tosi todennäköistä että raskaudiabetes uusii jos on aiemmin ollut... :/
 
Voisin kanssa kuvitella, että mut passitetaan kans rasitustesteihin. Ylipainoa on ihan reilusti, viimeisen reilun 5 vuoden aikana oon saanu painoa pois reilut 20 kiloa. Mutta silti sitä ylipainoa on jäljellä vielä suurinpiirtein toinen mokoma. Varmasti tulee sanomista, mutta sillä mennään sitten. Sukurasitetta ei onneksi ole, mutta tuo omasta takaa hankittu ylipaino on varmasti ihan tarpeeksi.:oops:
 
Minä olen molemmissa aikaisemmissa raskauksissa käynyt sokerirasituksen kahteen kertaan mutta arvot olleet aina kohdillaan. Minulla on myös ylipainoa runsaasti tällä hetkellä, ennen raskauksia olin jotakuinkin normaalipainoinen, esikoisen raskausaikana painoa kertyi 21kiloa ja kuopuksen kanssakin joku 16kiloa vissiin. Tämän runsaan painonnousun takia sitten jouduin myöhemmässä vaiheessa uuteen rasitukseen.
 
Mun pitäis varata aika jo siihen rasitukseen mut en oo saanu aikaseksi. Oireita ollu jo ruokavaliosta huolimatta
 
Järkky olo ja mennä siinä vetää vadelman makuista sokerilitkua. Yökkäillen join ja on olo nyt sata kertaa huonompi.
 
Edellisen raskauden aikana kävin kahdesti rasituksessa, arvot onneksi hyvät molemmilla kerroilla. Nyt on jotenkin semmonen paha aavistus, että ei menis niin hyvin.

Se litku on kyllä jotain aivan kauheeta, mutta eniten minua stressaa se kahdentoista tunnin juomattomuus.. niinkuin sillä veden juomisella nyt jotain vaikutusta veriarvoihin ois. Toisissa paikoin kuitenkin tarjoovat vettä siinä kokeiden välilläkin :rolleyes:
 
Eilen eka neuvola; ei tarvii mennä ekaan sokerirasitukseen, mut toiseen sit raskauden puolivälin jälkeen. Täällä BMI 32..
 
Takaisin
Top