GDM asiaa

Mä oon nyt pari päivää vasta mittaillut kotona sokeri arvoja verestä ja syönyt normaalisti eli samalla tavalla kun aina ennenkin. Tulokset on ollut ihan rajoissa onneksi!

Katotaan nyt kun pari viikkoa mittailen ja tulee muutama koko päivän mittaus tuloksetkin katottua niin näkee paremmin missä mennään :)

Neuvolassa mittasivat kohdun mitaksi 27cm mikä on aika hurjan iso näille viikoille, toivottavasti vaan mittaus virhe tai joku muu mikä ei viittaisi lapsen kokoon
Loppu kuusta mulla on ylimääräinen ultra käynti kun rakenne ultrassa ei näkynyt selvästi missä kohdalla istukka on, niin siellä näkee samalla lapsen koon. Ennen sitä turha stressata
 
Täällä saatu tänään sokerimittari kotiin -kyllä ottaa päähän:mad: Sokerirasituksessa paastoarvo oli erinomainen samoin kuin 1 tunnin arvo, mutta 2 tunnin arvo oli 8,6 eli se raja-arvo.. Tein kyllä harvinaisen selväks sille terkkarillekin et ottaa pikkasen päähän.. Ihan ite oon tietty arvoni aiheuttanut, mut ärsyttyä silti kun noin pienestä oli kiinni:sorry:
 
oliko täällä jollain insuliini käytössä radiin? mulla on se nyt, metformiini aiheutti sen päiväiset sivuvaikutukset että se oli pakko lopettaa.
 
Mulla menee metformin 1+2 oli pitkään 1+1 annoksella koska ripuloin isommalla annoksella. Nyt on maha aika kovana niin nostin annoksen ja kestää maha. Metforminin sietoon vaatii pitkän käytön että elimistö tottuu. Humaloccia menee 10-12 ky aterialla, pääsääntöisesti aamupalalla ja päivälliselle mutta oon välillä ottanut myös lounaalla jos on tukeva ruoka. Protafane menee illalla 42ky.
 
Olen sen verran tuon ateria insun kanssa soveltanut lääkärin ohjeesta poiketen että kun tiedän ruuassa olevan paljon hiilaria niin lasken ne ja sen mukaan otan sitten tarvittaessa enemmän. Jos lääkäri suuttuu niin sitten suuttuu mutta mun sokerit ollut nyt niin sekaisin että pakko ollu ottaa näin että pysyy jotenkin kondiksessa
 
Mulla menee nyt pelkästään protaphane iltaisin, nostin tänään annostuksen 18 yksikköön. Viime päivinä on aamupaaston lukemat alkaneet näyttää paremmilta, ehkä tää tästä.
 
Viimeiset hetket radin kanssa käsillä, miten sujuu? onko sokerit pysyneet hyvinä?
 
Ei miulla ollu koko raskausaikana mitään ongelmaa niissä arvoissa, joka toinen viikko 2krt/viikko mittasin. Lääkäri sano et tais olla vaan huonoo säkää kun narahdin sillo rv25 sokerirasituksessa.. sain siis 2h paastoarvoon just sen ekan ylimenevän:sorry: Sano miulle jo ennen joulua et voin kotimittaukset lopettaa, mut terkkari sano et ne on synnärillä tosi tarkkoja eli oon nyt sit vieläkin mittaillu. Ärsyttää et sain sen radi-merkinnän neuvolakorttiin, mut mihinkään se ei oo vaikuttanu -en päässy ees loppuajan ultraan, vaikka "radilaiset" aina pääsee kun ei oo sit kuitenkaan niissä kotimittauksissa ollu vikaa ja lääkäri mahan päältä tunnustellen totes et ei oo iso vauva.
 
Parempi kuitenkin, että radi-tapaukset ovat seurannassa. Arvot saattavat huonontua raskauden lopussa. Vauvan parasta kuitenkin haetaan, joten muutaman kuukauden mittailuista tuskin on liikaa vaivaa.
 
Takaisin
Top