Foolihappolisä?

Camomilla

Puuhakas puhuja
Tammikuun äidit 2019
Täällä jo melkein paniikissa mietin että onko jo myöhäistä aloittaa foolihappolisä kun 6. viikko jo käsillä? Luin että olisi pitänyt jo ennen raskautta aloittaa, mutta enpä tiennyt.:dontknow

Mitä foolihappolisää suosittelisitte?
 
Foolihappoahan suositellaan syötäväksi 12. raskausviikon loppuun saakka, joten parempi kai se on myöhään kuin ei milloinkaan. Mutta suurin hyöty siitä on noin 7. raskausviikkoon mennessä, koska silloin ne mahdolliset hermostoputken kehityshäiriöt tapahtuvat.

Suosituksia en osaa antaa, koska syön itse foolihappoa tujuina annoksina reseptillä imeytymishäiriön takia.
 
Hae apteekista vaikka Foliren, varmaan yleisin. Siinä on toi 400 mikrogrammaa minkä tarvii päivittäin.
 
Raskausmonivitamiinitkin sisältää sen minimimäärän foolihappoa, että semmosta kyllä suosittelisin jos ei syö mitään vitamiineja. Tai sit se Foliren :)
 
Minäkin oon panikoinu, raskausmonivitaa oon kyllä syöny mut juuri 6-7 viikot oli pahimmat pahoinvoinnin kannalta enkä yksinkertaisesti saanu sitä jäätävän kokosta tablettia nieltyä ilman että refleksit sen työnti takasin ylös :/ :D toivottavasti sitä silti ois tarpeeksi saanu.
 
Itellä on käytössä just toi foliren en varmaan ois muistanut taas ollenkaan, mutta silloin kun neuvolaan soitin kysy heti et syönkö jotain vitamiiniä ja onko jo tota foolihappolisää
 
Minäkin oon panikoinu, raskausmonivitaa oon kyllä syöny mut juuri 6-7 viikot oli pahimmat pahoinvoinnin kannalta enkä yksinkertaisesti saanu sitä jäätävän kokosta tablettia nieltyä ilman että refleksit sen työnti takasin ylös :/ :D toivottavasti sitä silti ois tarpeeksi saanu.

Jos oot alottanu hyvissä ajoin syömään, niin en usko että ne pitoisuudet vielä viikossa kropasta pahasti häviää :) Sitähän suositellaan aloitettavaksi muutama kuukausi ennenkun raskautta alkaa yrittää, jotta se kerkeää kunnolla verenkiertoon. Siis kun punasoluilla menee se 3-4kk muistaakseni uusia, että olisi sitten varmasti veressä kunnolla foolihappoo :) Niin ei se viikossa vielä tässä logiikalla kamalasti katoa :)
 
Mä oon syönyt Foliren ja vitamiinilisää vuoropäivin. Ihan vaan siksi kun molemmat purkit on hommattu ja aukaistu :) Foliren tabletti on tosi pieni jos on vaikeuksia nielaista tbl.
 
Folirenia ostettu, kiitos vastauksista!
Onkohan nyt jotain muuta (vitamiinia tms.) mitä pitäis osata syödä?
 
Mä oon syöny Orionin raskausajanmonivitamiinia jossa samassa tuo foolihappo. D-vitamiinia suositteli neuvolan terkka lisäksi jonkin monivitamiinin oheen.
 
Mä aloitin viidennellä raskausviikolla Minisunin Mama -vitamiinin syönnin. Siinä on ties mitä kaikkea muuta raskauden aikana tarvittavaa sekä just tätä foolihappoa tarvittava määrä. Mulla IBS:n myötä ruokavalio aika ykspuolinen, joten kaikki lisävitamiinit on vaan hyvästä. Neuvolasta suosittelivat näitä raskausajan yhdistelmävitamiineja, muissa saattaa olla esim. sitä A-vitamiinia mitä ei suositella liiaksi saatavan.
 
Itse aloitin tällä viikolla (vaihtui juuri 6vk:lle) ja syön multitabsin missä on vitamiinit ja kivennäisaineet mukaan lukien foolihappo ja D3 vitamiini. Ei tarvitse montaa tablettia syyä.
 
Mie söin muuten esikoisen raskaudessa myös Multivita Omegalivr raskaus -kalaöljykapseleita, itsellä on niiiin retuperällä kalan syönti (eli käytännössä harvemmin kun kerran kuussa). Oon niitä kans nyt vetäny. Omega-3 on hyvästä sikiön silmien ja aivojen kehitykselle, saahan sitä toki myös esim rypsiöljystä :)
 
Voiko liiasta foolihaposta olla haittaa? Itellä minisunin mama-vitamiini sekä kalsipos d 500mg/10mikrogr. päivittäisessä käytössä. ajattelin että pitäs varmaan jotain kalaöljyä myös syödä, mutta perus möllerin kalanmaksaöljyssä on a-vitamiinia joten pitää varmaan valita tuo raskausajalle tarkoitettu versio. Ongelma on se, että minisun mamassa on foolihappopitoisuus 400mikrogr, samoin siinä möllerin raskausajan kalanmaksaöljyssä. D-vitamiinia saan purkeista yhteensä nyt 30mikrogr., jos aloitan kalanmaksaöljyn,niin nousee 50mikrogrammaan, tämä ei varmaan kuitenkaan ole kovin vaarallista? Foolihaposta en kuitenkaan osaa sanoa, osaako joku? Jos syön molempia valmisteita,niin foolihapon saantimääräksi tulee yhteensä 800mikrogr./vrk!

Syön kyllä ihan oikeaa ruokaakin, mutta esim. Kalaa tulee tehtyä ihan liian vähän, samoin maitotuotteita kun en oikein koskaan ole ollut maitotuotteiden perään.
 
Kiitos Suski75 :) taifampas kipasta hyvillä mielin kalanmaksaöljyostoksilla :)
 
Omega-3:sta tuli mieleeni se, että se lisää verenvuotoa, joten jos vuotaa helposti verta, kannattaa miettiä kahdesti ottaako Omega-3:a. Samoin yleensä suositellaan Omega-3:n jättämistä pois raskauden viimeisellä kolmanneksella, koska synnytyksessä liika verenvuoto voi olla todella paha juttu. Omega-3 on tunnetusti kielletty kaikilta, jotka ovat menossa isompaan leikkaukseenkin, löytyy potilasohjeistakin, juuri tuon verenvuotoa lisäävän vaikutuksen vuoksi.

Edit. Omega-3:n vaikutus näkyy vasta parin viikon päästä.
 
Muokattu viimeksi:
Otan riskin, tietty jos ilmenee jotain sivuvaikutusta,niin sitten lopetan :) kiitos Suski75 taas :)
 
Takaisin
Top