Ferritiini

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pene
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ferritiinihistoria:
1/20: 11
9/20: 147
6/21: 48
8/22: 66
2/24: 49.6
12/25: 45

HUS lääkäreiden sekä työterveyden lääkäreiden mielestä hyvät arvot on nyt. Mutta olisiko olo parempi kun olisi enemmän? Meinaan kysyä vielä kerran toista mielipidettä.

@Bella Swan mie oirehdin kyllä about 40 arvolla jo. 20, kun oli niin alkoivat kilppariarvot heittämään ja nukuin 12h vuorokaudesta sekä kaikkea muuta mukavaa kuten allergioita yms...

Tuo on tosi yksilöllinen, että miten hyvin kukakin sietää raudanpuutetta. Jos on vetämätön olo, niin vetäisin pari kk rautaa. Ei varmasti nouse liian ylös, jos siulla normaali raudan imeytyminen.

Ferritiinihistoria:
1/20: 11
9/20: 147
6/21: 48
8/22: 66
2/24: 49.6
12/25: 45

HUS lääkäreiden sekä työterveyden lääkäreiden mielestä hyvät arvot on nyt. Mutta olisiko olo parempi kun olisi enemmän? Meinaan kysyä vielä kerran toista mielipidettä.

Minä sanoisin, että hyviin arvoihin (100 tai yli) on vielä matkaa. Kuten Pilkki24 tuossa sanoi, on yksilöllistä miten ja millä arvoilla kukakin oireilee. Jos 30 on aivan tyhjät rautavarastot, niin ei tuo 45 ole kovin paljon suurempi.

Hei! Itsellä oli viime vuonna elokuussa 35 ferritiini. Oli vielä terveydenhuollon viitearvossa, mutta raskausyritys tulee ajankohtaiseksi tämän kevään aikana ja olen lukenut, että hyvä olisi lähempänä sataa. Kävin juuri omakustanteisesti uudelleen mittauttamassa ja Puhdistamon Tripla raudalla oon saanut nostettua 62 arvon. Hemoglobiini 137 -> 140, eli siinä ei isoa muutosta ja pysynyt hyvänä koko ajan.

Oon syönyt Puhdistamon rautaa 50mg kapselin per päivä. Itselle ei ole ainakaan tullut vatsaoireita vaikka olekin herkkävatsainen.

Mulla on alkanut kasvaa hirveästi uutta hiusta ohimolle, ja olen ihmetellyt näitä ”vauvahiuksia” kunnes hoksasin tätä viestiketjua lukiessa, että saattanut sekin olla positiivinen vaikutus ferritiinin noustessa.

Eilen mitattiin Puhdin kautta hemoglobiini 118 ja ferritiini 14. Talvella olin syönyt paketillisen SiderAl Fortea, mutta siinähän on rautaa aika vähän (30 mg). Puhti suositteli 1-2 vk taukoa rautalisän ottamisessa ennen testaamista, joten pidin noin 1,5 vk tauon.

Taustaani: Olin kasvissyöjä noin 8-9 vuotta. Olen syönyt lihaa nyt reilun vuoden ajan. Lisäksi minulla on melko lyhyt kierto (useimmiten 24 päivää, vaikka toisinaan se on jotain muutakin 23-28 pv välillä) ja kuukautiset kestää 6-7 pv. Vuodan siis aika usein ja paljon. Luulen, että nämä tekijät ovat kuluttaneet rautavarastoni tehokkaasti eivätkä rautavarastot ole lihansyönnistä huolimatta päässeet täyttymään. Mulla on myös ollut paha tapa juoda kahvia lounaan yhteydessä - se ainakin loppuu tähän paikkaan!

Aloitin eilen illalla syömään Ferrodania. Otin 200 mg ennen nukkumaanmenoa. Mietin, pitäisikö ottaa joka päivä vai joka toinen päivä ja millaista annostusta (100 vai 200 mg?). Mulla on myös kaapissa vielä tota SiderAlia, joten mietin, pitäisikö ottaa joka toinen päivä Ferrodan ja joka toinen päivä SiderAl...

Ajattelin mennä kontrolliin joskus kesällä. Toivon kovasti, että saisin ferritiinin nostettua ja että se edesauttaisi raskautumista. Tässä ollaan nyt puolisen vuotta yritetty.

Mä otan Ferrodanin markettiversiota (extra vahva rauta) joka toinen päivä 200 mg, mutta toki tauottelen jos on tulehdusta tai muuta päällä. Menee mulla enempi ylläpitona, ferrit on hilattu 12 kieppeiltä sataseen, mutta tulivat siitä hiukan alas ja haluaisin pitää siellä sadan kieppeillä.

Jos tavoitteena olisi selkeästi nostaa, niin ottaisin ehkä joka päiväkin, jos maha vaan kestää. Enemmän on enemmän, toki tällä joka toinen päivä-kuviolla kikkaillaan sitten hepsidiinin suhteen, että efekti voi olla suht sama. SiderAl on raudanpuuteryhmissä todettu melko huonoksi, sitä rautaa on todella vähän, se on kallista ja moni ei ole sillä saanut arvoja muuttumaan miksikään. Mainostetusta vatsaystävällisyydestään huolimatta aiheutti mulle aivan jäätävän närästyksen kun testasin.

Muokattu viimeksi:
Eilen mitattiin Puhdin kautta hemoglobiini 118 ja ferritiini 14. Talvella olin syönyt paketillisen SiderAl Fortea, mutta siinähän on rautaa aika vähän (30 mg). Puhti suositteli 1-2 vk taukoa rautalisän ottamisessa ennen testaamista, joten pidin noin 1,5 vk tauon.

Taustaani: Olin kasvissyöjä noin 8-9 vuotta. Olen syönyt lihaa nyt reilun vuoden ajan. Lisäksi minulla on melko lyhyt kierto (useimmiten 24 päivää, vaikka toisinaan se on jotain muutakin 23-28 pv välillä) ja kuukautiset kestää 6-7 pv. Vuodan siis aika usein ja paljon. Luulen, että nämä tekijät ovat kuluttaneet rautavarastoni tehokkaasti eivätkä rautavarastot ole lihansyönnistä huolimatta päässeet täyttymään. Mulla on myös ollut paha tapa juoda kahvia lounaan yhteydessä - se ainakin loppuu tähän paikkaan!

Aloitin eilen illalla syömään Ferrodania. Otin 200 mg ennen nukkumaanmenoa. Mietin, pitäisikö ottaa joka päivä vai joka toinen päivä ja millaista annostusta (100 vai 200 mg?). Mulla on myös kaapissa vielä tota SiderAlia, joten mietin, pitäisikö ottaa joka toinen päivä Ferrodan ja joka toinen päivä SiderAl...

Ajattelin mennä kontrolliin joskus kesällä. Toivon kovasti, että saisin ferritiinin nostettua ja että se edesauttaisi raskautumista. Tässä ollaan nyt puolisen vuotta yritetty.

Ainakin raskaana ollessani kun pitänyt nostaa raudan saanti 200mg, niin joka toinen päivä sitä ottanut. Se kuulemma imeytyy paremmin, kuin päivittäinen raudan ottaminen.

Varsinkin jos raskaushaavetta, niin kannattaa yrittää saada varastot täytettyä. Itsellä raskaus vie kaikki raudat kehosta. Esikoisesta ferrit oli 11 ja hb 105 ja nyt toisesta lapsesta tippui ferrit 10 hb 110. Esikoisesta ei noussu rauta itsessään, nyt toisesta hb nousi 200mg annostuksella, joka toinen päivä 120 asti. Ferrit oli pikkasen nousseet parissa kuukaudessa. Huonothan ne on edelleen ja mitäön rautainfuusiota ei julkiselta puolelta saanut.

Takaisin