Eilen mitattiin Puhdin kautta hemoglobiini 118 ja ferritiini 14. Talvella olin syönyt paketillisen SiderAl Fortea, mutta siinähän on rautaa aika vähän (30 mg). Puhti suositteli 1-2 vk taukoa rautalisän ottamisessa ennen testaamista, joten pidin noin 1,5 vk tauon.
Taustaani: Olin kasvissyöjä noin 8-9 vuotta. Olen syönyt lihaa nyt reilun vuoden ajan. Lisäksi minulla on melko lyhyt kierto (useimmiten 24 päivää, vaikka toisinaan se on jotain muutakin 23-28 pv välillä) ja kuukautiset kestää 6-7 pv. Vuodan siis aika usein ja paljon. Luulen, että nämä tekijät ovat kuluttaneet rautavarastoni tehokkaasti eivätkä rautavarastot ole lihansyönnistä huolimatta päässeet täyttymään. Mulla on myös ollut paha tapa juoda kahvia lounaan yhteydessä - se ainakin loppuu tähän paikkaan!
Aloitin eilen illalla syömään Ferrodania. Otin 200 mg ennen nukkumaanmenoa. Mietin, pitäisikö ottaa joka päivä vai joka toinen päivä ja millaista annostusta (100 vai 200 mg?). Mulla on myös kaapissa vielä tota SiderAlia, joten mietin, pitäisikö ottaa joka toinen päivä Ferrodan ja joka toinen päivä SiderAl...
Ajattelin mennä kontrolliin joskus kesällä. Toivon kovasti, että saisin ferritiinin nostettua ja että se edesauttaisi raskautumista. Tässä ollaan nyt puolisen vuotta yritetty.