Ferritiini

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pene
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuossa SiderAlissa on just se hyvä, että siihen ei vaikuta syödyt ruoka-aineet, kun se imeytyy vasta suolessa. Mulla on todella runsaat menkat (saan käydä 40ml kupin tyhjentämässä 1,5h välein ensimmäisen vuorokauden, joten syytä huonoille rauta-arvoille ei tarvitse sen kauempaa hakea. Nyt vain pitäisi löytää valmiste, joka imeytyy hyvin ja jonka oma vatsa kestää..
Joo, mulla oli itelläkin tuo Sideral käytössä jonkin aikaa. Nosti vaan arvoja tosi huonosti, ei noussut 5kk aikana kuin 5 pykälää. Oli kyllä muuten aivan täysin oireeton käytössä.

Joo, mulla oli itelläkin tuo Sideral käytössä jonkin aikaa. Nosti vaan arvoja tosi huonosti, ei noussut 5kk aikana kuin 5 pykälää. Oli kyllä muuten aivan täysin oireeton käytössä.
Se olikin itselläni yllätys, miten se nosti synnytyksen jälkeen niin hyvin, mutta ei enää sitten kun menkat alkoi. Ei edes pitänyt arvoja samana, vaan ne syöksyi alas.

Tuossa SiderAlissa on just se hyvä, että siihen ei vaikuta syödyt ruoka-aineet, kun se imeytyy vasta suolessa. Mulla on todella runsaat menkat (saan käydä 40ml kupin tyhjentämässä 1,5h välein ensimmäisen vuorokauden, joten syytä huonoille rauta-arvoille ei tarvitse sen kauempaa hakea. Nyt vain pitäisi löytää valmiste, joka imeytyy hyvin ja jonka oma vatsa kestää..
Tuo niagara- vuoto on minunkin "ikuinen" ongelma. Valitettava faktahan on myös se että mitä heikompaa veri eli matalampi hemoglobiini on niin sitä herkemmin se lisää vuotoa joka taas kuluttaa niitä rauta-arvoja... varsinainen lumipallo efekti siis!

Tuossa SiderAlissa on just se hyvä, että siihen ei vaikuta syödyt ruoka-aineet, kun se imeytyy vasta suolessa. Mulla on todella runsaat menkat (saan käydä 40ml kupin tyhjentämässä 1,5h välein ensimmäisen vuorokauden), joten syytä huonoille rauta-arvoille ei tarvitse sen kauempaa hakea. Nyt vain pitäisi löytää valmiste, joka imeytyy hyvin ja jonka oma vatsa kestää..
Runsaaseen vuotoon voi kysellä traneksaamihappoon reseptiä. Itselleni gyne määräsi sen suoraan, kun kuuli että tyhjennän myös ensimmäisenä päivänä kuppia alle parin tunnin välein. Se on vähentänyt merkittävästi ylimääräistä vuotoa, ja toivottavasti pitää nyt jatkuvan raudanmenetyksenkin aisoissa. En edes tiennyt, että tällainenkin vaihtoehto on olemassa. Hieman ihmettelin, että tätä ei toitoteta isommin missään huomioiden, miten moni vuotaa rautavarastonsa ulos kuukausittain.

Puhdistamon Triplarauta on sopinut hyvin omalle vatsalleni. Olen ottanut sitä öisin, kun muutenkin herään silloin vähintään kerran, eikä ole tullut vatsanväänteitä. Tehosta en vielä osaa sanoa, pitää jossain vaiheessa mittauttaa ferritiini uudestaan.

Runsaaseen vuotoon voi kysellä traneksaamihappoon reseptiä. Itselleni gyne määräsi sen suoraan, kun kuuli että tyhjennän myös ensimmäisenä päivänä kuppia alle parin tunnin välein. Se on vähentänyt merkittävästi ylimääräistä vuotoa, ja toivottavasti pitää nyt jatkuvan raudanmenetyksenkin aisoissa. En edes tiennyt, että tällainenkin vaihtoehto on olemassa. Hieman ihmettelin, että tätä ei toitoteta isommin missään huomioiden, miten moni vuotaa rautavarastonsa ulos kuukausittain.

Puhdistamon Triplarauta on sopinut hyvin omalle vatsalleni. Olen ottanut sitä öisin, kun muutenkin herään silloin vähintään kerran, eikä ole tullut vatsanväänteitä. Tehosta en vielä osaa sanoa, pitää jossain vaiheessa mittauttaa ferritiini uudestaan.
Kiitos!! Otan puheeksi tuon reseptin jo tänään, kun lääkäri soittaa. 👍 onpa tosiaan jännä, ettei tuota vaihtoehtoa pidetä esillä. 🤔

Sain lääkäriltä reseptin tuohon traneksaamihappoon! 🥳 kiitos vielä, kun vinkkasit. 👍

Minäkin kävin verikokeessa tässä hiljattain rytmihäiriöiden takia niin kas kummaa, ferritiini jälleen 18. Tästä samasta vaivasta oon kärsinyt niin monta vuotta etten muistakaan... Viime raskaudessa en juuri pystynyt rautaa syömään, kun se teki niin kamalan olon. Mutta nyt mennyt Ferrodania 100-200mg per päivä ilman mitään oireita! Täytyisi sopia kontrolliverikoe jonnekin, että näkisi onko se alkanut imeytyä. Ainakin aiemmin se on vaikuttanut myös raskautumiseen, jos on ollut liian alhainen.

Mulla tapahtu sellainen erikoinen juttu, että olin saanut ferritiinit hyvälle tasolle ihan tabujen avulla + hormonikierukka, nousi ja pysyi n. 150 tienoilla useamman vuoden. Noh, nyt onnekseni raskauduin ja neuvolan testissä ferritiini oli 132 ja jouduin "syyniin" koska liian korkea 😅 ihan oikeesti. Laittoivat kontrolliin kuukauden päähän, jossa tarkistetaan, ettei ole noussut (lääkäri pohti jo hemokromatoosia, kerroin kyllä puhelimessa, mikä mun tausta tuon ferritiini suhteen on). Sanoivat vaan, että ovat tottuneet, että odottajilla ferritiini <30 ja sitä pidetään normaalina, hohhoijaa. Kiva, että on normaalia olla raudanpuutteinen, mutta hyvät arvot joutuu syyniin.
Väliaikatietoja vaan, että nyt oli ferritiini laskenut, oli 79 (rv21+3) eli rautaa kuluu! Kannattaa ehdottomasti olla hyvät varastot ennen raskautta, nyt meinaa olo ollut paljon parempi kuin esikoista odottaessa (silloin lähdin ferritiinistä 80 ja oli n. Rv20 laskenut jo arvoon 40 ja samaten hb lähes 100, eli melkein anemia). Nyt Hb pysynyt paremmin ylhäällä ja samaten kilppariarvot.

Mä kävin labroissa, ferritiini oli 16 eli samaa tasoa kuin aiemminkin mulla matalimmillaan. Hb kuitenkin korkea 148 (korkein mitä ikinä ollu). Synnytys viime kesänä, jälkivuoto kesti noin 2 kk, sen jälkeen ei ole esim. menkkoja ollut, niin harmittaa että on päässyt noin alas taas. Raskauden aikana oli ferritiini 60 ja ennen raskautta 40.

Ennen raskautta siedin hyvin rautaa mut ku alotin nyt rautalisän uudelleen, nii on tosi paha olo 😩 ehkä pitää ostaa sideralia, jos ois parempi.

Muokattu viimeksi:
Mulla oli ennen viime raskautta ferritiini 36 (sain nostettu 24 tuohon) ja sit jäi raskauden ja vauvan varjoon koko rautakuuri. Nyt on sellasia oireita taas ollut et alotin 100mg ferrodanin viikko sitten, ja ai helkutti miten siitä tulee sivuoireita, kuvotusta, väsymystä, asentohuimausta😵‍💫 mut toisenlaiset puuteoireet laantunut viikossa. Ehkäpä siirryn puolikkaaseen tabuun...

Minulla rautamerkin vaihto (SiderAl->Ferrodan) ja traneksaamihapon syönti auttoi. Ferritiini nousi 7 viikossa 33->58 ja olo on paljon parempi, rytmihäiriöt jääneet melkein kokonaan pois ja muutenkin parempi olo. 🥳

Kiitos vielä @Pepino kun vinkkasit tuosta traneksaamihaposta, se todella on vähentänyt vuotoa. 👍

Muokattu viimeksi:
Suositteletteko tuota Ferrodania? Mulla viimeisin ferritiiniarvo 10 rv 9, neuvolasta sanoivat suoraan että ei julkista terveydenhuoltoa ferritiinit kiinnosta eikä tarvitse tehdä mitäön koska hg normaali. Ja tällöin oli arvot laskeneet viikossa ferri 6 pykälää ja hg 10 pykälää. Kuulemma raudanpuutetta ilman anemiaa ei julkisessa terveydenhuollossa ole olemassakaan.

Aloin itsekseni syödä Ramavit 100 mg-valmistetta ja työterveydestä sain onneksi asiallista tietoa varastoraudan merkityksestä. Unettomuus vaivaa pahasti ja levottomat jalat pahenee koko ajan. Joinain päivinä väsymys on ollut sellaista etten pysty nousemaan sohvalta ja hengitän vain puuskuttamalla. Nyt onneksi ei ole ollut tuollaista oloa hetkeen. Menossa rv 15.

Suositteletteko tuota Ferrodania? Mulla viimeisin ferritiiniarvo 10 rv 9, neuvolasta sanoivat suoraan että ei julkista terveydenhuoltoa ferritiinit kiinnosta eikä tarvitse tehdä mitäön koska hg normaali. Ja tällöin oli arvot laskeneet viikossa ferri 6 pykälää ja hg 10 pykälää. Kuulemma raudanpuutetta ilman anemiaa ei julkisessa terveydenhuollossa ole olemassakaan.

Aloin itsekseni syödä Ramavit 100 mg-valmistetta ja työterveydestä sain onneksi asiallista tietoa varastoraudan merkityksestä. Unettomuus vaivaa pahasti ja levottomat jalat pahenee koko ajan. Joinain päivinä väsymys on ollut sellaista etten pysty nousemaan sohvalta ja hengitän vain puuskuttamalla. Nyt onneksi ei ole ollut tuollaista oloa hetkeen. Menossa rv 15.
Mun maha ei ferrodania kestänyt. Obsidania olen syönyt nyt viimeaikoina kun kestää paremmin. Kuulostaa siltä että sulla toi rauta on alkanut imeytymään hyvin kerta oireet vähentyneet.

Tullut itelläkin huomattua ettei julkista raudan puute kiinnosta. Mulla myös työterveys kieltäytyi ottamasta kantaa asiaan ja käskivät mennä julkiselle (työterveys kuitenkin piti asiaa hoitoa vaativana).

Ehdottomasti suosittelen ferrodania. Minulla ei ole siitä tullut mitään ikäviä oireita. Vatsa ehkä aavistuksen kovemmalla. Otan illalla.

Meillä on riippunut lääkäristä tuo suhtautuminen. Raskausaikana kyllä mitattiin säännöllisesti ferritiini ja söin rautaa läpi raskauden. Synnytyksen jälkeen nousi arvot, mutta vajaassa vuodessa niagarakuukautiset ja imetys laittoivat arvot syöksyyn. Ensimmäinen lääkäri kehotti syömään rautaa, kun arvo oli n. 60, olivat tippuneet 30 pistettä edellisestä. Toinen sanoi arvon 30 olevan normaali ja varoitteli raudan syönnistä, oli siis tippunut lyhyessä ajassa taas tuon 30 pistettä. Eli ihan lääkärikohtaista tuo suhtautuminen täällä.

Kiitos vastauksista, otan Ferrodanin kokeiluun. Ihan varmasti riippuu tosiaan lääkäristä, ja yleislääkärit ei tätä asiaa tunne. Mulla ei ole koskaan ennen mitattu ferritiiniä mutta se otettiin nyt vuosia jatkuneiden uniongelmien takia, kun kerrankin sattui lääkäri joka osasi sanoa että levottomat jalat oireilee raudanpuutteesta. Unilääketieteen erikoislääkäri sitten kertoi, että levottomista jaloista kärsivillä ferritiinin pitäisi olla väh 75 eikä 30 niin kuin muilla.

Nyt tietysti mietin, että kuinkahan monta vuotta tai vuosikymmentä tämä on jo muhun vaikuttanut…

Miulla on Ferrodan myös imeytynyt aina tosi hyvin! Vatsaoireita tulee vähän, mutta miulla on herkkä vatsaa muutenkin.

Mulla ei tuu vatsaoireita, alkuun värjäytyy uloste tummaksi kun aloittaa kuurin. Mulle ferrodan tekee päänsärkyä ja väsymystä, joka alkaa tunteja pillerin oton jälkeen. Tosin nyt kun puolitin annoksen niin ei tunnu muuta. Viimeksi tuolla puolitetulla per päivä nousi puolessa vuodessa 24->36 et ei se nyt hirveää vauhtia noussut. Nyt en oo mitannut arvoa.

Kiitos vastauksista, otan Ferrodanin kokeiluun. Ihan varmasti riippuu tosiaan lääkäristä, ja yleislääkärit ei tätä asiaa tunne. Mulla ei ole koskaan ennen mitattu ferritiiniä mutta se otettiin nyt vuosia jatkuneiden uniongelmien takia, kun kerrankin sattui lääkäri joka osasi sanoa että levottomat jalat oireilee raudanpuutteesta. Unilääketieteen erikoislääkäri sitten kertoi, että levottomista jaloista kärsivillä ferritiinin pitäisi olla väh 75 eikä 30 niin kuin muilla.

Nyt tietysti mietin, että kuinkahan monta vuotta tai vuosikymmentä tämä on jo muhun vaikuttanut…
Mulla ferrodan toiminut parhaiten. Hyvin nousee rauta-arvot ferrodanilla. Vähiten vatsaoireita kuin muista valmisteista. Ennemmin hieman ummettaa kuin että löysyttäisi ja laittaisi mahan ripulille, mikä olisi minusta ikävämpää. Just ferrodanin aloittaisen jälkeen tai jos nostaa 1tbl --> 2tbl, niin värjää vähäksi aikaa ulostetta ja tekee tahmaisemmaksi pyyhkiä 🤭🫣 mutta menny mulla parissa viikossa ohi tuo vaihe.

Takaisin