Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Moi,
Moniko on mittauttanut ferritiini - arvonsa ja millainen se on ollut? Oletko syönyt rautalisää sen nostamiseksi ja onko tämä vaikuttunut raskautumiseen?
Mulla Dextrassa sanoivat, että alhainen ferritiini pitäisi korjata, koska sillä voi olla vaikutusta raskautumiseen.Moikka, kysyin ensimmäisellä kerralla hormoniklinikalla käydessäni rautavarastojen vaikutuksesta raskautumiseen ja että voiko se olla alhainen, vaikka hemoglobiini on ihan hyvällä tasolla. Tuumasivat siihen että se asia on ollut nyt paljon esillä, että ymmärtää kysymykseni, muttei täällä niitä arvoja kuitenkaan mittaamaan ryhdytä. Kysyivät myös että kai syön riittävästi punaista lihaa, että jos sitä syön, ei ole syytä epäillä rautavaraston vähäisyyttä.
Tuli mieleen myös että ekaa kertaa kun kävin naisten polilla ennen hormoniklinikalle siirtymistä kysyin mm. kehon happamuusarvoista. Siihen sanoivat myös ettei sitä täällä mitata. Onko kukaan muuten mitannut jollain keinolla?
Mulla Dextrassa sanoivat, että alhainen ferritiini pitäisi korjata, koska sillä voi olla vaikutusta raskautumiseen.
Ferritiinin mittaus ei ole kovin kallista, joten kävisin labrassa omakustanteisesti
Mitattu muutama vuosi sitten ja oli silloin 13, nyt lääkäri mittautti alhaisen hb vuoksi ja oli 8. Anemia diagnoosi siis tuli ja rautaa pitäis kiskoa vähintään 200 mg päivässä kunhan vaan maha kestäis. Infuusio myös mahdollista synnytyksen jälkeen jos ei ala raudat nousta. Raskauduin siis myös matalalla ferritiinillä ja eka neuvolassakin hb oli vain 120 ja laskenut koko raskauden ajan.
Niinpä, kun ei ne tiedä! Mun äitiyspolin lääkäri sanoi nyt et ois heti pitänyt tosta eka neuvolan 120 lukemasta asti aloittaa rauta 200 mg. Hb 120 on alarajalla ja jos hb on jo noin alhaalla niin rautavarastot on silloin jo tyhjät. Tätä ei vain tiedetä, ei moni lääkärikään. Itse luultavasti tarvitsen pitkää rautatankkausta ja jatkossakin vuosittain useamman kuurin. Raskaus ja imetys kuluttaa hirveästi rautaa!Ekassa neuvolassa mun hemoglobiini oli 119 ja se oli äitiysneuvojan mukaan hyvä raskaana olevalle.
Siihen selvittämiseen ei mun lääkäri ottanut mitään kantaa. Kehotti menemään vaan "rautakauppaan" ja parin kuukauden päästä sitten kontrollinäyte.Lisättäköön vielä että jos rauta-arvot on todella alhaiset siihen on yleensä taustalla jokin syy. Ja se syy on hyvä selvittää.