Ferritiini

Pene

Vauhtiin päässyt keskustelija
Moi,
Moniko on mittauttanut ferritiini - arvonsa ja millainen se on ollut? Oletko syönyt rautalisää sen nostamiseksi ja onko tämä vaikuttunut raskautumiseen?
 
Lääkäri otti ferritiinin muiden kokeiden yhteydessä kesäkuun lopulla, jolloin arvo oli 41. Kävin silloin lääkärissä hiustenlähdön vuoksi. Luin vasta myöhemmin kesällä, että raskautumisen kannalta hyvä arvo olisi vähintään 60-70. Olen nyt syönyt heinäkuusta alkaen rautalisää ja tavoiteena olisi saada arvo lähemmäs sataa. Raskauden yritystä meillä tämän vuoden toukokuusta alkaen. Saas nähdä auttaako rauta raskaaksi tulemiseen ja hiustenlähtöön. Kävin viimeksi labrassa elokuun lopussa, jolloin arvo oli 51. Nostin annosta tuon hitaan nousun takia (aiemmin 100-200mg/päivä, nyt 400mg)

Luulen että vähäinen rauta on voinut vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan, sillä mun ruumiinlämpö on kainalosta mitattuna usein alle 36. Kilpirauhasen vajaatoiminnassahan lämpö voi laskea kun aineenvaihdunta ei toimi.

Oletko itse mittauttanut? :) Minustakin olisi kiva kuulla onnistumistarinoita rautatankkauksesta, vaikka meillä ei vielä ole edes pitkä yritys takana.
 
Olen saanut arvoksi alle 15 (vaikka normaali hemoglobiini), minkä tähden kävin rautatiputuksessa ja olen myös syönyt rautaa... olo parempi, raskaus ei vielä o onnistunut
 
Kävin. 24. Raja-arvo oli 5-90. Mittasivat samalla punasoluista ja rautavarastoista muitakin arvoja sekä valkosolumäärän yms perusverenkuva. Hemoglobiini on hyvä, 134.
Hiuksia on lähtenyt kymmenen vuotta ja paljon, oletin sen johtuvan jostain vitamiinipuutoksesta, urheilin paljon ja on allergioita. Aloin syömään raskaus-multivitamiinia (sisältää kuparista lähtien kaikkea mahdollista) ja mielestäni hiustenlähtö on hilliintynyt sen jälkeen.
En sit tiedä vielä paljonko rautaa pitäisi lisäksi syödä ja onko siitä jotain haittaa. Hiljan oli dokumentti tv:ssä aiheesta.
 
Mulla ferritiini 12, menossa rautainfuusioon huomenna. Syynä luultavasti puolen vuoden takainen kkm ja tyhjennyksen iso verenhukka (lähes 2 l). Hemoglobiini on lisäraudalla noussut 141:een, mutta ferritiini ei. Olo on ollut aika vetämätön, eikä tämä arvo ole luultavasti yhtään edesauttanut jo valmiiksi haastavaa raskautumista.
 
Moi,
Moniko on mittauttanut ferritiini - arvonsa ja millainen se on ollut? Oletko syönyt rautalisää sen nostamiseksi ja onko tämä vaikuttunut raskautumiseen?

Moikka, kysyin ensimmäisellä kerralla hormoniklinikalla käydessäni rautavarastojen vaikutuksesta raskautumiseen ja että voiko se olla alhainen, vaikka hemoglobiini on ihan hyvällä tasolla. Tuumasivat siihen että se asia on ollut nyt paljon esillä, että ymmärtää kysymykseni, muttei täällä niitä arvoja kuitenkaan mittaamaan ryhdytä. Kysyivät myös että kai syön riittävästi punaista lihaa, että jos sitä syön, ei ole syytä epäillä rautavaraston vähäisyyttä.
Tuli mieleen myös että ekaa kertaa kun kävin naisten polilla ennen hormoniklinikalle siirtymistä kysyin mm. kehon happamuusarvoista. Siihen sanoivat myös ettei sitä täällä mitata. Onko kukaan muuten mitannut jollain keinolla?
 
Kun mittautatte ferritiinin niin ottakaa myös d-vitamiini arvo, se jos on hyvin alhaalla niin aiheuttaaa myös oireita eikä rauta lääkitys auta.
Mulla ferritiini 77 mutta yllättäen d-vitamiini 19 joka on todella huono arvo. Minimi d-vitamiinilla 30
 
Moikka, kysyin ensimmäisellä kerralla hormoniklinikalla käydessäni rautavarastojen vaikutuksesta raskautumiseen ja että voiko se olla alhainen, vaikka hemoglobiini on ihan hyvällä tasolla. Tuumasivat siihen että se asia on ollut nyt paljon esillä, että ymmärtää kysymykseni, muttei täällä niitä arvoja kuitenkaan mittaamaan ryhdytä. Kysyivät myös että kai syön riittävästi punaista lihaa, että jos sitä syön, ei ole syytä epäillä rautavaraston vähäisyyttä.
Tuli mieleen myös että ekaa kertaa kun kävin naisten polilla ennen hormoniklinikalle siirtymistä kysyin mm. kehon happamuusarvoista. Siihen sanoivat myös ettei sitä täällä mitata. Onko kukaan muuten mitannut jollain keinolla?
Mulla Dextrassa sanoivat, että alhainen ferritiini pitäisi korjata, koska sillä voi olla vaikutusta raskautumiseen.

Ferritiinin mittaus ei ole kovin kallista, joten kävisin labrassa omakustanteisesti
 
Mä kävin mittauttamassa kun toinen raskaus ei ollut alkanut yli vuoden yrittämisen jälkeen ja oli väsymystä, hengästyneisyyttä ja hiustenlähtöä. Tässä vaiheessa olin syönyt rautalisää 9kk ajan 50-100mg päivässä. Mulla aiemminkin ollut ongelmaa matalan hempan kanssa runsaiden menkkojen takia, joten tunnistin oireet raudanpuutteeksi. Arvo oli 29, mikä lääkärin mielestä oli riittävän hyvä. Jatkoin sitten omin päin rautalisän syömistä ja meni vielä vajaa vuosi ennen kuin raskauduin letrojen avulla.
 
Mulla Dextrassa sanoivat, että alhainen ferritiini pitäisi korjata, koska sillä voi olla vaikutusta raskautumiseen.

Ferritiinin mittaus ei ole kovin kallista, joten kävisin labrassa omakustanteisesti

Kiitos mielipiteestä, täytyy harkita jos tämän kaiken selittämättömyyden keskellä ei tahdo tapahtua mitään. Mitään raudan puutosoireita ei ole ollut, ei huomattavaa väsymystä tai muutakaan.
 
Olen mitannut monta kertaa, jo vuosia ennen kun aihe ollut ahkerasti uutisissa. Sitä seurataan edelleen säännöllisesti. Ferritiini matalammissa alle 3. Tällä hetkellä melkein vuoden rautakuurin (iron vital, kun vatsa ei kestää noin pitkää aikaa rautatabletteja) jälkeen noin 20 mikä on korkein tähän saakka. On vuosien varrella aiheuttanut vaikka millaisia oireita, hiusten lähtöä, väsymystä, todella huono kunto ja mahdottoman hidastaa palautumista treenien jälkeen. Lääkärin mukaan matala ferritiini oli todennäköinen syy miksi raskautuminen kesti pitkää aikaa, melkein pari vuotta. Raskaus alkoi hiukan yllättäen luomuna kun ferritiini oli saatu nostettua ja oli noin 10.
 
Mitattu muutama vuosi sitten ja oli silloin 13, nyt lääkäri mittautti alhaisen hb vuoksi ja oli 8. Anemia diagnoosi siis tuli ja rautaa pitäis kiskoa vähintään 200 mg päivässä kunhan vaan maha kestäis. Infuusio myös mahdollista synnytyksen jälkeen jos ei ala raudat nousta. Raskauduin siis myös matalalla ferritiinillä ja eka neuvolassakin hb oli vain 120 ja laskenut koko raskauden ajan.
 
Mitattu muutama vuosi sitten ja oli silloin 13, nyt lääkäri mittautti alhaisen hb vuoksi ja oli 8. Anemia diagnoosi siis tuli ja rautaa pitäis kiskoa vähintään 200 mg päivässä kunhan vaan maha kestäis. Infuusio myös mahdollista synnytyksen jälkeen jos ei ala raudat nousta. Raskauduin siis myös matalalla ferritiinillä ja eka neuvolassakin hb oli vain 120 ja laskenut koko raskauden ajan.

Ekassa neuvolassa mun hemoglobiini oli 119 ja se oli äitiysneuvojan mukaan hyvä raskaana olevalle.
 
Söin varhaisen km jälkeen viimevuonna rautakuurin, mutta mitattu ei ole. Mielenkiintoista olisi tietää kyllä oma ferritiini!
 
Ekassa neuvolassa mun hemoglobiini oli 119 ja se oli äitiysneuvojan mukaan hyvä raskaana olevalle.
Niinpä, kun ei ne tiedä! Mun äitiyspolin lääkäri sanoi nyt et ois heti pitänyt tosta eka neuvolan 120 lukemasta asti aloittaa rauta 200 mg. Hb 120 on alarajalla ja jos hb on jo noin alhaalla niin rautavarastot on silloin jo tyhjät. Tätä ei vain tiedetä, ei moni lääkärikään. Itse luultavasti tarvitsen pitkää rautatankkausta ja jatkossakin vuosittain useamman kuurin. Raskaus ja imetys kuluttaa hirveästi rautaa!
 
Hassua, että tää kysymys tuli esiin täällä just tänään, kun sain tietää oman ferritiiniarvoni, joka on 14. Hemoglobiini on 131... Raskautumista en enää yritä, edellisestä eli kolmannesta synnytyksestä on reilu 2 vuotta. Jännä kuulla ylihuomenna lääkärin soittaessa, että miten tätä ryhdytään tutkimaan/hoitamaan.

Kummallisia viitearvoja näkyi eri nettisivustoilla, esim. Mehiläisen sivuilla normaalin rajat olisi 13-150!
 
Olen nyt raskauden aikana mittauttanut, kun hp ei ollut kuin 103 ja rautaa en saanut alas kun oksensin kaikki ulos (useita merkkejä kokeiltu) ferritit lähes nollissa ja olo sen mukainen melkein jouduin iv-rautatankkaukseen. Sattumalta löytyi nestemäinen maltofer jonka sain otetettua oksentamatta. Se pelasti minut rautatiputukselta.

Lisäraudasta huolimatta sektioon mennessä hp oli 108 ja verta meni noin litra. Melko heikossa kunnossa ollaan vaikka toimenpiteestä on jo 6vk.

Suosittelen muillekin mittauttamaan. Tätä raudanpuutosta ja punasolujen pientä kokoa epäillään syyksi SGA vauvan syntymään. Syntyi rv 37+5 2160g 45,5cm.
 
Muokattu viimeksi:
Alle 40 on aina raudanpuute alle 30 on rautavarastot nollissa. Vaikka viitteet on 10-150. Ferritiinin olis hyvä olla yli 80, mielellään yli 100. Raudanpuutteen syy pitäis aina selvittää, ja kun Suomessa tällähetkellä on ajatuksena et ferritiinijutut on muotihömpötystä, voi olla vaikea löytää lääkäriä kuka tähän asiaan uskoo ja kuka alkaa oikeasti hoitaa raudanpuutteista. Raudanpuute ei itessään ole vielä sairaus, mutta siitä hoitamattomana kehittyy anemiaa. Plus raudanpuute aiheuttaa todella todella runsaan määrän erilaisia ongelmia ja oireita. Tosiaan, rautavarastot tyhjenee jo ennen ku hb laskee. Naamakirjassa on raudanpuuteryhmä, sieltä kannattaa käydä lukemassa jos on oireita tai ferritiini ollut alhainen. Ja tosiaan tuosta raudansyönnistä niin tuo 100mg on usein semmonen ylläpitoannos, sillä ei välttämättä ferritiini nouse ollenkaan.
 
Lisättäköön vielä että jos rauta-arvot on todella alhaiset siihen on yleensä taustalla jokin syy. Ja se syy on hyvä selvittää.
 
Lisättäköön vielä että jos rauta-arvot on todella alhaiset siihen on yleensä taustalla jokin syy. Ja se syy on hyvä selvittää.
Siihen selvittämiseen ei mun lääkäri ottanut mitään kantaa. Kehotti menemään vaan "rautakauppaan" ja parin kuukauden päästä sitten kontrollinäyte.
 
Takaisin
Top