Etinen-/eteisistukka

Miona78

Puuhakas puhuja
Marrasmammat 2016
Helmimammat 2018
Minulla todettiin etinen istukka rakenneultrassa ja viikolla 28 tilanne näytti vielä yhtä huonolta, eikä istukka ollut juuri noussut. Nyt viikolla 29 makaankin jo sairaalassa, kun istukka oli syystä tai toisesta vähän revennyt ja aloin vuotamaan verta. Ja näin tulee todennäköisesti käymään vielä kerran jos toisenkin??
Nyt vaan pakkolevossa loppuraskaus.
Olen yrittänyt kovasti sisäistää tätä kaikkea, että mitä tämä oikein on ja mitä kaikkea tämä oikein tarkoittaa...
Ja olisikin kiva kuulla teiltä muilta, ketkä painitte, tai olette painut tämän saman asian kanssa. Eikä ilmeisesti mitenkään hirmu yleinen tilanne.
Mutta millaisia kokemuksia teillä on ollut?
Entä miten synnytys ja toipuminen sektion jälkeen?
Kun olen ymmärtänyt, että ei sekään ole ihan sama kuin normaali sektio?
Mikä itsellä näin alustavien suunnitelmien mukaan tehdään jo viikolla 34.
Jos nyt sinne asti vaan päästään.
Toivottavasti.
Mutta vertaistukea...sitä kai nyt eniten kaipaisin.
Ja kiitos vastauksista jo etukäteen. :Heartpink
 
Hei,

Mikähän sinulla tilanne tällä hetkellä? Toivottavasti voi hyvin!

Minulla todettiin tällä viikolla rakenneultrassa totaalinen etinen istukka ja sanottiin, että sektio on edessä ja toki lisätutkimukset ennen sitä. Nyt rv 22+0. Tilanne on itselle uusi ja olenkin koittanut etsiä tietoa ja kokemuksia sieltä täältä. Tosi vähän vain mitään löytyy, lienee sen verran harvinainen tilanne kuitenkin. Samat asiat mietityttävät minua kuin sinuakin. Supistellut on jonkun verran ja rauhaksiin pitää ottaa.
Nyt odottelen kutsua lisätutkimuksiin ja koitan sopeutua ajatukseen.
 
Minun tilanne on tällä hetkellä se, että vauva syntyi hätäsektiolla viikolla 34+1, vaikka suunniteltu sektio oli jo seuraavana päivänä.
Jouduin synnärille jo kolmannen kerran verenvuodon vuoksi ja tällä kerralla tilanne oli pahin, kohdunkaulaakin oli jäljellä enää 1,5cm.
Edellisen kerran olin sairaalassa viikolla 32.
Semmosia alle viikon jaksoja ollut kaikki.
Kortisoonia sain silloin viikolla 28 ja vielä lisää viikolla 32.

Itse sektio meni kuitenkin ihan hyvin, vaikka kaikkea pahintakin pelättiin.
Ja suurin pelko oli juuri se verenvuoto, niin leikkauksessa, kuin sairaalan ulkopuolellakin.
Aina sai olla varuillaan, ja hakeutua sairaalaan tarkistettavaksi ihan pienestä tipastakin.
Sillä niin kuin lääkäri sanoi, koskaan ei voi tietää, että kummalta vuotanut veri on pois.
Minä kestän kyllä isompiakin määriä, mutta vauvalta ei tarvi olla paljon pois.
Istukka on kuitenkin niin täynnä verisuonia, et ei niin suurestakaan repeämästä tarvitse olla kyse.
Mutta kaikkeen varauduttiin.
Verivarauskin oli tehty sairaalaan jo ajoissa.
Ja hyvä niin, sillä kyllähän minä sitä verta jonkin verran menetinkin.
Istukka oli kasvanut vielä kiinni kohdun seinämään ja sekään ei lähtenyt sieltä, kuin repimällä.
Myös koko kohdun poistoon tuli varautua, sillä se olisi ollut viimeinen, mutta paras keino pelastaa koko tilanne, jos sellainen olisi tullut.
Eli jos verenvuotoa ei olisi syystä tai toisesta saatu tyrehdytettyä.
Mutta hyvin meni kaikki.
Sektion jälkeen mun sisälle asetettiin pallonki, eli sellanen pallo, mikä on täynnä nestettä (4dl), painamaan vuotokohtia kunnolla vuorokauden yli. Ja hyvin toimi sekin, eikä seuraavan päivän jälkeen ole enää normaalia suurempaa vuotoa ollut.
Oli myös pissakatetri ja verikatetri, ja nekin poistettiin seuraavana päivänä.
Kipulääkettä sain säännöllisesti 4 x päivässä ja aina, kun vaan vähänkin tunti siltä.
Jälkisupistuksista kärsin kuitenkin päivän pari, kun niitä vielä ihan tehostettiin tipalla.
Auttoivat myös jälkivuotoihin, kun supistukset painautuivat sitä pallonkia vasten.
Mitähän vielä?
Leikkaukseen varauduttiin kyllä hyvin.
Oli kaksi erikoislääkäriä leikkaamassa ja lastenlääkäri valmiina ottamaan vauvan heti vastaan. Ja muutenkin salissa oli ihan tosi paljon väkeä.
26 hakasta sain alavatsalleni hymyilemään.
Eli aika paljon.
Mutta pääasia, että hyvin meni, ja molemmat selvisi hengissä.

Nyt olen päässyt jo itse pois sairaalasta, mutta vauva on vielä keskolassa, ja saa lisähappea ja sinivalohoitoa, kun bilirubiiniarvot ovat nousseet.
Alkuun vauva oli myös hengityskoneessakin, kun ei jaksanut kunnolla vielä hengittää itse.
Mutta kaikki on ihan normaalia tämän ikäisille ja onneksi lääketiede on hyvin kehittynyt tänä päivänä.
Eli ei hätää.
Vauva painoi syntyessään 2290g ja oli 44cm pitkä.
Eli aika hyvän kokoinen.
Kun ainahan se paino siitä vielä romahtaa, kun turvotus ym laskee.
Mutta ei onneksi kertaakaan alle 2kg.

Ja se mikä meitä tässä vielä lisäksi on kiusannut, on RS-virus.
Oltiin vanhemman, reilu vuoden ikäisen kanssa tämän viruksen vuoksi juuri lasten osastolla mieheni kanssa, kun heräsin pahaan veren vuotoon. Että olipahan ainakin apu lähellä.
Kun normaalisti matkaa on noin 60km.
Mutta tämän viruksen vuoksi en ole myöskään saanut mennä katsomaan vauvaani keskolaan.
Sairaalassa ollessanikin olin ihan karanteenissa asti, eikä minulla saanut käydä juuri ketään vieraita, ja hoitajatkin pukeutuivat suoja-asuihin.
Tyttö syntyi siis viime tiistaina 2.1., ja ensi maanantaina otetaan seuraavat testit.
Ja vauvaa pääsen katsomaan vasta sitten, kun testi on negatiivinen.
Että sekin vielä...

Mutta ihan koko sydämeni pohjasta ja tuoreen kokemukseni syvällä rintaäänellä voin vain sanoa, että lepää, lepää niin paljon kuin mahdollista, ja jos jotain ei ole pakko tehdä, niin älä tee. Kerkeet kyllä vielä.
Ja näin pöpösenä aikana, muista huolehtia käsihygieniasta ihan erityisen hyvin.

Ja jos nyt tulee mieleen jotain kysyttävää, niin kysy ihmeessä.
Yritän auttaa parhaani mukaan.
Sillä tiedän tuon epätietosuuden ja pelon sun muun, mikä tähän aiheeseen liittyy.
Mutta onneksi sinulla on kuitenkin vielä toivoa, ja istukka voi hyvinkin vielä nousta.
Ja toivon mukana, että näin vielä kävisi, ja parempi onni suosisi sinua.

-m-
 
Muokattu viimeksi:
Esikoista odottaessa istukan sijainti oli sama kuin Mionalla ja kuudennella kuulla istukka repesi. Tuli nostokielto mikä rajoitti työntekoa mutta raskaus jatkui muutoin pitkälle ja muutama viikko ennen laskettua aikaa lapsivedet tulivat. Päätyi kiireelliseen nukutussektioon jossa pahat komplikaatiot kun verenvuotoani ei meinattu saada tyrehdytettyä ja lapsi ei hengittänyt alkuun mutta saatiin virkoamaan teholla. Sektioarpi repesi ja toipumiseen meni kuukausi. Sittemmin kokenut toisen sektion puudutuksella mikä onnistui hyvin jolloin toivuin kahdessa päivässä
 
Miona,
Suurkiitos kokemuksesi ja neuvojesi jakamisesta! Ja vertaistuesta :Heartred
On teillä kyllä hurjat ajat olleet käsillä mutta ihana kuulla, että sinä ja vauva voitte hyvin. Toivottavasti pian pääset vauvaakin katsomaan :Heartred ja lopulta normaalia arkea pyörittämään.

On totta, että ajatukset pyörii tällä hetkellä pitkälti tässä epätietoisuudessa, mutta muuta ei oikein voi tehdä kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin, ottaa todella rauhallisesti ja toivoa parasta. Suurimmalla osallahan verta alkaa vuotamaan jossain vaiheessa. Täytyy vain toivoa, että jos näin käy, niin ei vielä moneen viikkoon.

Rankka kokemus on kyllä sinulla/teillä takana, mutta hienosti olette selvineet. Luo toivoa omaankin tilanteeseen :).

Kaikkea hyvää teille! Voi olla, että jossain vaiheessa kysyttävää ja/tai kommentoitavaa tulee enemmänkin.

-B.
 
Päivitän nyt tänne tilannetta, jos vaikka joku muukin tarvisi vertaistukea (lähi)tulevaisuudessa.

Tänään oli ensimmäinen kontrollikäynti rakenneultran jälkeen. Nyt meneillään rv 25. Istukka oli edelleen täysin kohdunsuun päällä, eikä tule siitä liikkumaan pois. Inhottava tilanne, mutta eipä sille nyt mitään voi :/.
Virtauksia katsottiin myös mahdollisen kiinnittymishäiriön selvittämiseksi. Virtaus oli ehkä hivenen voimistunut virtsarakkoon päin, joten lääkäri laittoi lähetteen magneettikuviin. Niissä sitten selviää tarkemmin onko aihetta häiriöepäilyyn vai ei (toki voihan olla että vasta sektiossa selviää paremmin).
Seuraava kontrollikäynti on n. 4 viikon kuluttua rv29 ja magneettikuvat ennen sitä jossain vaiheessa.
Vielä ei ole verenvuotoa onneksi ollut, joten vuodelevossa ei tarvitse olla. Toki otan jo nyt varmuuden vuoksi todella rauhallisesti (kuten Mionakin kehotti) ja vältän kaikkea ylimääräistä rasitusta.

Onneksi vauvalla näytti kaikki olevan hyvin, istukka toimii hyvin ja vauva kasvaa tasaisesti. Nyt painoarvio noin 650g :).
 
Tänään toinen kontrollikäynti rakenneultran jälkeen, rv29.
Kävin viime viikolla istukan magneettikuvassa ja tänään kuulin että siellä ei onneksi näkynyt kiinnittymishäiriöön viittaavaa. 100% varmuudellahan tuota ei voi sanoa, mutta ainakin näillä näkymin näytti ihan ok tilanteelta sen suhteen.
Istukka ei ollut liikahtanut mihinkään vaan on niin tiellä kuin olla ja voi. Nousee myös tuohon alavatsalle siihen kohtaan, mistä sektio yleensä tehdään. Saattavat kuitenkin leikata istukan läpi, mutta tämä toki selviää lähempänä.
Kohdunsuu oli vielä kiinni ja kohdunkaula normaalimittainen, hyvä niin. Istukan verisuonia menee juurikin kohdunsuun päällä, joten riski vuodoille lienee aika suuri jos kohdunsuulla alkaa kypsymistä tapahtumaan. Tuo kypsyminen vähän jännittää, kun jo ensimmäisessä raskaudessani kohdunkaula lyheni puoleen rv32. Täytyy vain toivoa, että paikat pysyy kiinni ym. Tällä hetkellä tilanne kuitenkin olosuhteisiin nähden hyvä ja seuraavan kontrolliajan sain 4 viikon päähän.
Alustavasti oli puhetta, että viimeistään rv37 leikataan, jos sinne asti päästään.

Vauvalla edelleen kaikki ok, istukka toimii hyvin ja kasvua tapahtuu tasaisesti. Kasvu hieman keskikäyrän alapuolella ja painoarvio 1,1kg.
 
Kiitos näistä kirjoituksista! Ihana saada vertaistukea kun asiat vaivaavat mieltä. Itselläni tilanne ei ole vielä niin paha ainakaan tietääkseni. Viikolla 13 hakeuduin naistenklinikan päivystykseen verenvuotojen takia jossa selvisi että veri vuotaa istukasta ja istukka on osittain kohdunsuun päällä. Huomenna on rakenneultra rv 21 ja jännittää ihan kauheesti että onko masussa kaikki hyvin ja että onko istukka siirtynyt pois kohdunsuun päältä. Jännittää ja pelottaa niin paljon et oon ollu ihan itkuinen jo pari päivää.
 
Kiitos näistä kirjoituksista! Ihana saada vertaistukea kun asiat vaivaavat mieltä. Itselläni tilanne ei ole vielä niin paha ainakaan tietääkseni. Viikolla 13 hakeuduin naistenklinikan päivystykseen verenvuotojen takia jossa selvisi että veri vuotaa istukasta ja istukka on osittain kohdunsuun päällä. Huomenna on rakenneultra rv 21 ja jännittää ihan kauheesti että onko masussa kaikki hyvin ja että onko istukka siirtynyt pois kohdunsuun päältä. Jännittää ja pelottaa niin paljon et oon ollu ihan itkuinen jo pari päivää.

Heippa Bellaroosa! Mullakin oli alkuraskaudessa tosi runsasta vuotoa. Kohdussa todettiin iso hematooma, diagnoosi uhkaava keskenmeno ja vuodelepoa 3-4 viikoksi kera lääkityksen. Vuoto alkoi joskus rv7 ja loppui muistaakseni rv14-15 tienoilla. Syytä tuolle hematoomalle ei alettu spekuloimaan, joten en sitten tiedä onko sillä mitään tekemistä tän istukan nykytilanteen kanssa. Mulle tuo totaalinen etinen istukka -diagnoosi tuli ihan puskista rakenneultrassa. Tsemppiä sulle huomiseen rakenneultraan! Toivotaan, että pikkuisella on siellä kaikki hyvin ja istukka on siirtynyt jo pois kohdunsuulta. Ja vaikkei kokonaan vielä olisikaan, niin suurimmalla osalla se kuitenkin siirtyy masun kasvaessa. Mutta tosiaan tsemppiä ja rauhoittavia ajatuksia :).
 
Ja seuraava päivitys.

Eilen oli taas kontrollikäynti, viikkoja 32+4. Ei vieläkään vuotoja, mikä on hyvä!
Kokenut mieslääkäri oli tällä kertaa ultraamassa ja kertoi, ettei ole aikaisemmin nähnyt näin täydellistä etistä istukkaa, siis siinä mielessä, että se on niin paljon ja selkeästi kohdunsuun päällä kuin vain olla ja voi. Otti luvallani jopa pari kuvaa opetuskäyttöön, ihan hauskaa sinänsä :grin. Kävi myös hänen puheestään ilmi, että näin 'täydellinen' istukka on myös saatanut estää vuodot tähän mennessä, koska se on saattanut sijainnillaan estää kohdun alasegmentin liikkeen. Toisaalta sanoi, että on myös sellainen mahdollisuus, että jos istukka hieman repeää ja alkaa vuotamaan, ei veri välttämättä pääse valumaan pois alakautta. Tämän vuoksi, jos tunnen kipua vatsan alueella tai muuten vain on outo tunne, niin pitää mennä ä-polille tarkistukseen. Seuraavan ajan sain 3 viikon päähän, jolloin kuulemma käydään läpi leikkaushommat ja varataan sektioaika seuraavalle viikolle. Toivottavasti tuonne asti päästään. Lääkäri sanoi, että ikinä ei tiedä alkaako vuoto vai ei, mutta jos edes 34 viikolle päästään, niin se olis jo hyvä. Päivä kerrallaan siis eteenpäin parasta toivoen ja liikaa stressaamatta :).

Vauva voi edelleen hyvin, siro on mutta kasvu tasaista. Painoarvio oli n. 1750g. Toivottavasti pysyisi vielä useamman viikon kohdussa kasvamassa kuitenkin. Maksimissaanhan aikaa on noin neljä viikkoa.
 
Viimeisin käynti oli ä-polilla viime keskiviikkona, jolloin viikkoja 35+4. Edelleen olen selvinnyt ilman vuotoja, ja edelleen oli lääkäri sitä mieltä, että istukan täydellinen sijainti on estänyt tähän mennessä vuotojen syntymisen ja paikkojen kypsymisen. Vauvan painoarvio oli ottanut aimo harppauksen eteenpäin ja oli n. 2,6 kg. Sektioaika varattiin 37+6 viikolle, joka on 27.4. On jopa mahdollista, että tuonne asti päästään. Olen tosi iloinen, että on päästy jo näin hyville viikoille ja vauva on jo lähes täysaikainen :).
Ensi viikon perjantain sektio jännittää kyllä kovasti juurikin mahdollisten komplikaatioiden takia. Verivaraus tehdään ja väkeä leikkaussalissa tulee riittämään. Se, mistä kohtaa leikkausviilto tehdään selviää vasta leikkaavan lääkärin toimesta. Pohtivat siis sitä, että mennäänkö osittain istukan läpi vai ei. Verenvuodon riski on aina suurempi istukan läpi mentäessä. Lisäksi jännittää onko istukka kiinnittynyt tavallista tiukemmin, mikä etisessä istukassa on riskinä. Kiinnittymishäiriötä ei taannoisissa magneettikuvissa näkynyt mutta riski on aina silti olemassa. Kerran kävin epämääräisten kipujen takia näytillä (34+0) mutta silloin kaikki oli onneksi hyvin.
Nyt 36+2. Jänniä aikoja edessä :nailbiting::).
 
Takaisin
Top