Esimaito.

Täälläkin on saanut jo suojata lakanaa, kun välillä öisin vuotaa oikein kunnolla. Onneksi ei ihan joka yö kuitenkaan.
 
Täälläkin ekat tipat bongattu jokin aika sitten, tosin vain nänniä puristamalla, itsekseen neste ei ulos vielä tule, onneksi. Tykkään nukkua ilman paitaa (tai mitään muutakaan yläosaa), mutta aivan takuulla alan nukkua jotkin pehmoiset liivit päällä ja liivinsuojukset paikallaan jos alkaa sänkyyn asti vuotamaan ennekuin alan pyykätä lakanaa tahi petaria joka päivä.
 
ei oo, ei tuu, ei tipu maitoo enkä sano....
No kyllä se sieltä sit nousee kun lähtee synnyttämään.
Olisin kyl huojentuneempi jos sitä pikkasen jo tirskahtelis :)
 
Ei minullakaan vielä mistään esimaidosta ole tietoa. Tai no, yhden kerran olen puristamalla saanut tipan nännin päähän, mutta sitä ei varmaan vielä lasketa? =)
 
Millasia ne ekat tipat on? Mietin tänä aamuna, että tuliko pari pienenpientä pisaraa, vai olinko mä kenties käynyt pesulla ja ei ollut kaikki vielä kuivunut... Näyttivät ihan vesipisaroilta....mutta en kyllä käynyt ainakaan suihkussa, ehkä pesin kainalot? Laho pää....
 
Mulla ne ekat tipat oli just ihan kirkasta nestettä kuin vesipisaroita. Sittemmin tullut myös vahvempaa tavaraa. :D
 
Ööö siis miks te puristelette ja lypsätte jo nyt?

Eiköhän se maito sieltä ala sitten nousemaan kun sille alkaa käyttöä olemaan. Itselleni ei todellakaan tule mitään maitoa ja hyvä niin. Eikä kyllä tulisi mieleenkään alkaa sitä tässä vaiheessa puristelemaan tai odottamaan. Kyllä sitä vielä ehtii maitojen kanssa lutraamaan kun vauva syntyy.
 
TerhiJii, ehkäpä ihan kokeilunhalusta vaikka? Täällä on moni jo niiiiiin kauan kertonut, että esimaitoa tulee, että tekee mieli kokeilla joko itse kuuluu siihen porukkaan. Itselläni ei ainakaan muuta syytä ole. Ja kuten taisin kirjoittaa, yhden ainokaisen kerran olen kokeillut, että ei tässä nyt mistään lypsämisestä kyllä kyse ole.
 
Ei sitä sillees lypsää voi. Mutta mulla ainakin sitä on tosiaan tullut jo monta kuukautta vähän kerrallaan, ja se kuivuu kerrokseksi ja rupeaa kutittamaan jos sitä ei rapsuta pois. Ja välillä tissit myös kipeytyy, ja helpottaa ku puristaa pari pisaraa sieltä ulos, varsinki jos on kuivuneet kiinni eikä pääse itsestään.
 
Neuvolatäti oli sitä mieltä, että esimaidon tulolla ei ole yhteyttä siihen, kuinka helposti imetys lähtee sujumaan. Tiedä sitten. Jotenkin sitä kuitenkin ajattelen, että maitoa tulisi sitten helpommin/enemmän jos sitä on tullut jo etukäteen. Eiköhän ne eiliset pisarat ollu sitten mun ensimmiset esimaidot :) Mut en mä erityisesti toivo, että sitä nyt niin kamalasti tulisi. Toisaalta se olisi rohkaisevaakin huomata, että oon menossa samaa rataa kuin äitini, jolla kuulemma oli tullut esimaitoa ja sitten imetyksessäkään ei kuulostanut olevan mitään erikoisempia ongelmia (ehkä jonkinlaista rintojen kipeytymistä lukuunottamatta).

Neuvolatädin mukaan ero on siinä, että niillä joilla tulee esimaitoa, saattaa joskus tulla rintatulehdus jo raskausaikana (mutta se on kai siltikin aika harvinaista). Sanoi kumminkin, että jos syksymmällä alkaa rintoja pistelemään, niin kannattaa pukeutua lämpimämmin.
 
Mulla on alusta asti rinnat reagoineet kylmään. Muistan ekan kerran sen havainneeni alkutalvesta (eli rv 6-10?) kun jonotettiin kovalla pakkasella baariin. Mun tissit oli niin kipeät että meinasin itkuun purskahtaa. Nyt kesällä ongelmallisinta on ollut kauppojen kylmäosastot yhdistettynä pieniin kesävaatteisiin. Kävelen ne siis nykyisin reippaasti ja nopeasti läpi kädet puuskassa rintojen suojana ja silti ne saattaa ehtiä kipeytyä ja todellakin on kivuliasta! Onneksi se kauhea kipu ja pistely menee ohi sitten lämpimässä mutta kestää aikansa. Suosittelen siis pitämään tisut lämpimänä :) itse meinasin jo alkaa kutomaan tisseille omia lapasia syksyä varten :D
 
Ja ihan uteliaisuuden kannalta on aika kätevää nähdä, mistä sitä maitoa sitten tulee. Niiden pikkureikien, mistä maito erittyy, määrä vaihtelee naisilla kai aika paljon. Tiedän nyt, montako tiehyttä ainakin kummassakin toimii ja mitkä niistä näyttäis olevan ne tuottoisimmat :D. Tiedän myös, millaisella käsiotteella pisaroita valuu nopeammin ulos, kun ollut pakko sen verran pusertaa silloin kun on tuntunut tukalalta.
 
Uskon ettei meistä kukaan ole todellakaan lypsänyt rintojaan, se ei ole edes suotavaa. Ehkäpä joitain äitejä tosiaan kiinnostaa tuleeko sieltä rinnoista mitään ja toisekseen on sitten taas meitä joiden ei tarvitse edes puristella rintoja vaan ne vuotavat seulana jo itsestään tässä vaiheessa..

Ja minusta se ei ole mitenkään ällöttävä asia että rinnat pisaroi, minusta on ihan hienoa tietää että kroppani jo tässä vaiheessa osaa näinkin kivasti valmistautua vauvan tuloon vaikka tosiaan joku kommentoikin ettei esimaidon näyttäytyiminen kerro mitään siitä, miten oikea imetys onnistuu.
 
Ällö-öllövaroitus!!

Mun pahin painajaiseni ( :-) ) kävi toteen ja kesken k-18 touhujen, miehen häärätessä tissien kanssa bongasin ensimmäisen TIPAN!!! YÄÄHHHH!!!!!!!! Fiilikset meni kyllä hetkeksi mutta onneksi sain kerättyä itseni. Sovittiin kyllä miehen kanssa ettei hänen ehkä kannata niin kovin ahnaasti imeä tai puristella ettei meijerit nyt vielä käynnistyisi. Eiköhän ne just tollaisesta aktivoidu. Hui kauhia.
 
TerhiJii :D hahaa reps.... Mulla tuli maitoa tipoittain jo ENNEN ku tulin raskaaksi :O sitä jopa tutkittiin vähän mut ei häikkää löytynyt. Ja sit tulinki raskaaks :) yleensä iltaisin tulee maitotippoja... Tunnistaa helposti ku ne läikät kovettuu yöpaitaan, vesihän ei sitä tee. Mulla myös rinnat usein hyvinkiin hellät...
 
Takaisin
Top