Esikoista odottavat

Me varmaan ostetaan ekat hankinnat veronpalautuksista. Tai ainakin makuuhuone vaatii uusimista, koska tälläsenään tänne ei tuu pinnasänkyä mahtumaan. Viel en oo hirveesti mitään kyselly et oisko ihmisillä nurkissa pyörimässä ylimääräisenä tavaroita. Jotakin varmasti saadaan miehen veljeltä kun heillä on 3 vuotias niin uskon, että heillä on jotain vauvajuttuja tallessa.. Mut samaan aikaan sitä taas haluais ostaa itse kaiken mahdollisen ja päästä hypistelemään juttuja kaupoille :) tekis nyt jo mieli alkaa esim neulomaan vauvan vaatteita mut ehkä mä nyt viel jonkin aikaa maltan odotella..
 
Joku puhui tuolla serkuista ja ensin ajattelin että jes, meidän vauvalla on paljon pieniä serkkuja... Mutta tajusinkin sitten että oho, ei ne oo enää vauvan serkkuja vaan mun mieheni serkkuja... :rolleyes: Vauvalla ois nyt sitten kolme serkkua olemassa, 12-17v. Miehen serkut (6) sitte taas huomattavasti nuorempia, ikähaarukka siellä 1-8v... (On ihan kamalaa ajatella et mun serkkuni on siellä 24-55v.... Hui...) Kaipa vauva enempi noitten pienimpien kanssa sitten tulee muutenkin olemaan tekemisissä kuin omien serkkujensa. Tietty tuolta varmaan on tulossa lisää serkkuja jossain vaiheessa, mutta veikkaampa että tää meidän nyyti on jo ite yli kymmenen vee ennen ku serkkuja tulee lisää :woot: Sen verran uskon että noilla vaavin sedillä kestää innostua itse omien lasten hankinnasta...

Mua hinguttais alkaa suunnitella vauvan huonetta, mutta kun me joka tapauksessa muutetaan ennen lapsen syntymää, niin voin vaan vähän luonnostella mielessäni... Ei oo mitään tietoa millaseen asuntoon tullaan muuttamaan ja millasta koloa vaaville sitten päästään sisustamaan. Lisäks mä haluaisin vähän hullutella väreillä, siihen tarttisin tiedon kumpi sieltä tulee... :D

Tulikin mieleeni että seuraako kukaan julkkisodottajia jotka odottais esikoistaan? Mä jonkin verran seurailen ainakin noita kuninkaallisia ja tänään luinkin että Ruotsin prinssille ja tuoreelle vaimolle tulee vauva, kuinkas ollakaan, huhtikuussa... :grin
 
Meille tulossa kans ensimmäinen :) vanhemmillani on jo kaksi lastenlasta veljeltäni, mutta miehen vanhemmille tämä on ensimmäinen ja todella odotettu. Saan paljon ystäviltä js tutuilta kaikkea vauva krääsää ettei tarvitse kaikkea itse hommata :)
 
Täällä kanssa yksi esikoista odottava ilmoittautuu joukkoon. :) Meillä on kummankin puolella jo ennestään yksi lapsenlapsi (ja miehen puolelle kerkiää tulla vielä yksi lisää kuukautta ennen meitä), mutta etenkin minun puolelta kyllä silti hössötystä piisaa yllin kyllin. Äiti kävi juuri vierailulla Suomesta, ja toi ainakin kolme kassillista vauvalle tavaraa! Ja nyt on siis vasta menossa rv 15+6. Mutta ihan kiva kyllä että jaksaa olla innoissaan tästäkin tulokkaasta. :)

Kaikki isommat jutut joudutaan valitettavasti ostamaan uutena tai käytettynä itse, kun kaikki sukulaiset ja lapselliset ystävät asuu eri maissa kuin me. Mutta oon jo notkunut päivät Facebookin kirppareilla ja koittanut bongata hyviä löytöjä sieltä, jottei tarttis ostaa kaikkea uutena. Löydettiin tällä viikolla jo yhdistelmävaunut!
 
Täällä odotetaan kans esikoista! Vauva on molempien puolille eka lapsenlapsi, eli hössötystä luvassa :D Tullaan luultavasti ostamaan aika paljon tavaraa käytettynä, kun eletään opiskelijabudjetilla, eikä tuttavapiirissä oo perheellisiä ihmisiä, joilta sais vauvatavaraa..

Jännittää tosi paljon, että tuleeko musta tosi yksinäinen vauvan synnyttyä, koska en tosiaan tunne yhtäkään odottavaa/synnyttänyttä ihmistä, jonka kanssa voisi höpötellä vauvajuttuja.. Yritän luottaa tähän sosiaaliseen mediaan ja toivon että täältä löytyis sellasia ihmisiä, jotka asuis suht lähellä ja joiden kanssa vois sit omia kokemuksia jakaa:D
 
Täällä myös yksi esikoista odottava! Molempien vanhemmilla on lapsenlapsia jo ennestään, mutta kovin innoissaan ovat silti :HeartredLähipiiristä löytyy lapsiperheitä, joten tukea ja vinkkejä on hyvin saatavilla. Mä olen ollut paljon lasten kanssa tekemisissä ja hoitanut pikkuvauvasta lähtien sisarusten ja kavereiden lapsia, silti tuntuu, että nyt on ihan hukassa kun odottaa ensimmäistä omaa! Hankintoja ollaan pikkuhiljaa tehty, tähän mennessä lähinnä vaatteita, mutta lauantaina ollaan menossa katsomaan vaunuja :)
 
Mantelina tuosta sun jutusta tuli mieleen, kun yksi hyvä ystäväni sai aikoinaan lapsen niin kukaan meistä muista ei ollut vielä siinä tilanteessa tai perheenperustaminen ajatuksissakaan. Mutta muistan, että mua ainakin kauheasti kiinnosti kuinka heillä menee ja millaista äitinä olo on ym. Tietysti vertaistukea olisi kiva olla, mulla kävi tämän suhteen nyt mieletön onni, kun yhdellä kaverilla on la kaksi päivää mun jälkeen :)
 
Ekaa odotetaan täälläkin. Ja kaikki asiat tuntuu uudelta ja ihmeellisestä. Mutta onneksi on tämä palsta! Täältä saanut paljon tietoa :happy:
 
Ensimmäinen täälläkin :D
Mun vanhemmille 5 lapsenlapsi ja isännän puolelle toinen lapsenlapsi. Meijän puoli on se hössöttäjä versio kun nuorin saa jälkikasvua ja toinen puoli on vaan silleen: jaa, hienoa..
En tiiä kui tän kanssa tulen selviämään kun sukulaiset asuu kaukana enkä tunne/tiedä täältä paikkakunnalta ketään :sad001 Onhan mulla toki kaksi koiraa jotka pitää seuraa mutta kyllä kelpais ihmis juttu seuraki kun nää on aika hiljasia :p
 
Sama täällä Ciciro että tukiverkkojen kaukana olo huolettaa :/
 
Eka tosiaan täälläkin tulossa ja eka lapsenlapsi vielä molemmin puolin. Mulla omat ystävät ja suku asuu kaukana (lähimmät ~100km päässä), mies taas asunut koko ikänsä tässä kaupungissa eli hällä täällä on taas kaikki. Appivanhempien kanssa tulen hyvin toimeen vaikkei nyt hirveästi olla tekemisissä oltu, mutta uskoisin että etenki anoppia tulee tulevaisuudessa näkemään enemmän. :wink

Nyt kun hankintoja alettu tekemään, niin huomaa kuinka ulapalla sitä onkaan etenki noiden vaatteiden kans. Tavarathan nyt on listan kans suht helppo käyä kaupasta noukkimassa, mutta nuo vaatteet.. Niin paljon erilaisia vaihtoehtoja ja paljon pitää ottaa huomioon.. Ja lapsellisten kavereiden kanssa kun käynyt jutellut/käynyt kauppoja kiertämässä niin jokaisella tietty vielä omat mieltymyksensä ja suosituksensa. Vähemmästäki menee pää pyörälle.. :nailbiting:
 
Mun lähimmät sukulaiset 300km yhteen suuntaan ja appivanhemmille 150km yhteen suuntaan ja kaverit asuu ympäri suomee että ei oo 100km säteellä yhtään ketään:sad010
Vaatteita on ihana hypistellä ja kattella ja ja vaikka mitä mut niitäki alkaa olee liikaa kun vanhempani ostelleet, veli poikien käytettyjä sekä itte muutaman hakkinu. Kaikki vois sanoo et hankittu käytettynä mut todella hyvä kuntoisina halvalla mutta vielä on pinnasänky kiista et minkälainen kun itte oon lyhyt tilttana (n.158cm) että sais olla mielellään toinen laita laskettava.
Toinen on rintapumppu et minkälainen...mut sen kyl taijan haluta uutena :joyful:
 
Täälläkin ensimmäistä odotellaan :)

Mun vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi, miehen vanhemmille toinen kun tuolla isännällä on yksi lapsi entuudestaan.
Ollaan jotain kasvatusjuttuja käyty läpi, varsinkin siitä että miten koiran kanssa pitäisi toimia (mun koira on yks arkajalka niin sen kans pitää edetä sen omilla ehdoilla..) ja jotain muita perusjuttuja.

Mitään hankintoja ei olla vielä tehty, pitäis varmaan pikkuhiljaa kiikuttaa itseään kirppiksiä kiertämään :D Joitain tavaroita ja vaatteita varmaan sukulaisilta saa ja kaveriltakin.

Tukiverkko on mullakin aikas kaukana. Mun vanhemmat, isovanhemmat ja suurinosa kavereista asuu 250km päässä ja anoppi vielä kauempana.
Toista taloa ollaan etsitty lähempää sukulaisia, jos vaikka nappaisi ja pääsisi muuttamaan vielä kun pieni matkustaa helposti mahassa:)
 
Täällä myös ensimmäinen tulossa. Omille vanhemmille 3. Lapsen lapsi, kun siskolla jo 2 ja miehen siskolla 3 lasta. 21+ vko menossa ja vielä ei asiasta tiedä kuin oma äiti, sisko, 2kaveria ja valitettavasti myös työpaikka. Oli jotain vuotoja niin määräsivät pari pv sairaslomaa ja siitä selvisi töissä. Harmittaa edelleen, kun pyysin etteivät töissä kerro mutta näköjään hlöstövastaava oli hiljaa vaan päivän. No alkaahan tää näkyynkin jo. Ainii mies toki tietää myös ja varmaan kerrotaan sen vanhemmille, kun palaavat lomiltaan parin viikon päästä. Oma äiti ei meinaa pysyä nahoissaan, kun haluis kertoo jokaiselle vastaantulijalle :D isäkään ei vielä tiedä mutta varmaan jouluna selviää, kun koko suku koossa.

Mitään hankintoja ei olla vielä tehty ja varmaan jätän ne helmikuulle. Jotenkin niin epävarma ollut kaiken aikaa raskauden jatkumisen suhteen, ettei oo uskaltanut varustautua. Sisko lähetti kyllä jo jonkun säkillisen vauvakamaa nurkistaan.

Varmasti alkaa hirvee hössötys ens vuoden alusta, kun miehen puolelle selviää tilanne. Sen jälkeen ei koko kylässä ole ketään joka ei asiasta tietäisi.. Siksi ollaankin viä pimitetty niiltä tietoa. Rakenneultra huomenna niin selviää paremmin tulevaisuus. Oon itse ajatellut, että jos siä selviää jotain huolestuttavaa niin en välttämättà jatkaisi raskautta. Senkin takia mieluummin ollut hissukseen asiasta. Isosti kyllä toivotaan, että kaikki ok. En varmaa nuku tänä yönä yhtään, kun jännitän ultraa :)
 
Ensimmäinen täälläkin tulossa, mun vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi joten mummo siellä kutoo innossaan tulokkaalle nuttuja :) Miehen puolella kolmas lapsenlapsi jo, mutta odotettu siltikin. Tavaraa saatais varmaan, jos asuttais samassa maassa vaan täällä ei pahemmin tuttuja ole, jolta tavaroita sais. Vähän hirvitti, että pitää kaikki ostaa uutena, mutta onneks on saatu ostettua käytettynä matkarattaat, matkasänky, pinnasänky ja hoitopöytä. Rattaat joudutaan ehkä ostamaan uutena, kun ei täältä tahdo kopallisia rattaita löytyä millään uutenakaan, saati sitte käytettyjä juoksurattaita. Mutta rattaita kysellessä törmäsin onneks toiseen suomalaiseen, jolla on tuota pienempää tavaraa tarjolla, osa ihan ilmaseksi joten se tuntuu kyllä lottovoitolta ettei tarvi joka härpäkettä ettiä ja hakee erikseen eri ihmisiltä tai ostaa uutena. Helpottaa kummasti :) Vaatteita sain jonku verran kaverilta, mutta paksumpaa vaatetta pitää ostaa vielä. Pitäs vaan käydä läpi, että mitä tarvii ennen ku tuun käymään Suomessa, jos sieltä kirppareilta ostais jotain.

Kasvatusjutuista ei oo sen kummemmin keskusteltu, tulee varmaan aikanaan vastaan. Eniten kauhistuttaa, että miten jaksetaan tuo vauva-aika kaksin... Tosin äiti on tulossa vauvan syntymän jälkeen tänne joksiki aikaa, mutta seki aiheuttaa varmasti ongelmia, kun ei mies kestä ulkopuolisia ihmisiä samassa asunnossa kovin pitkään.

Ja muutenki tuntuu että oon ihan ullalla noista imetys- ja hoitojutuista, miten kauan imetetään ja nukutaan ja miten se pesu ja vaipanvaihto sujuu, kun en oo koskaan ollu vauvojen tai oikeen lastenkaan kanssa tekemisissä. Täällä vielä nuo kaikki synnytysvalmennus kurssit sun muut on tosi kalliita.
 
^ Meinasin jo ihmetellä, että eikö synnytys- ja perhevalmennuskurssit ole kunnan tarjoamla ja ilmaisia kunnes hoksasin, että taidat ulkomailla asustella. Onnistuisikohan Suomessa käydessä noille kursseille osallistuminen..?
 
Ja muutenki tuntuu että oon ihan ullalla noista imetys- ja hoitojutuista, miten kauan imetetään ja nukutaan ja miten se pesu ja vaipanvaihto sujuu, kun en oo koskaan ollu vauvojen tai oikeen lastenkaan kanssa tekemisissä. Täällä vielä nuo kaikki synnytysvalmennus kurssit sun muut on tosi kalliita.

Hyvin tulette pärjäämään vaikkette menisi mihinkään synnytysvalmennuskurssille. Olen varma, että myös ulkomailla synnärillä opetetaan ja neuvotaan lapsen hoitoon liittyvät perusjutut (ainakin niissä paikoissa missä tutut ovat synnyttäneet). Muista itse kysyä, ellei kukaan tule automaattisesti kertomaan (miten vaippa vaihdetaan, miten pestään, tuletteko tarkistamaan, että vauvalla on hyvä imuote jne). Ja kyllä sairaalassa kätilö neuvoo (tai komentaa :wink) synnytyksen kuluessa mitä pitää tehdä.
 
Joo kaipa täällä Ameriikan ihmemaassaki lapset saadaan ulos ja kaipa ne neuvooki ku huomaavat ettei mistään tuu mitään :) Jotenki vaan tuntuu, että ois ihan hyvä tietää vähä etukäteenki, että miten homma etenee. Nuo lääkärikäynnit on ainaki tähän asti ollu ihan yhtä tyhjän kans. Ehkä ois kivempi jutella kätilön kanssa, mutta iän takia mä joudun tervehtiin lääkäriä kerran kuussa, kohta kahen viikon välein vaikkei oo ollu vielä ainakaan mitään ongelmia. Taitaa Suomessaki joutu maksamaan noista kursseista, jos ei kuulu kelan piiriin.
 
Ei mekään käyty esikoista odottaessa minkäänlaisissa valmennuksissa etukäteen täällä Suomessa. Synnärillä kätilö ja hoitajat sitten opastivat kädestä pitäen KAIKEN. Itse en ollut edes koskaan pitänyt niin pientä vauvaa sylissä. Saati sitten pukenut, kylvettänyt, pessyt peppua, vaihtanut vaippaa tai imettänyt. Ihan kaikki piti opetella. Kannattaa olla itse aktiivinen ja kysellä paljon, sitä varten se henkilökunta siellä sairaalassa on. Itse otin kyllä kaiken palvelun irti hoitajista synnärillä. Ja hyvät eväät sainkin, kotona kaikki sujui kun vanhalta konkarilta konsanaan:grin
 
Takaisin
Top