Esikoista odottavat

Daisy

Kommentoinnin ninja
Huhtimammat 2016
Lokamammat 2017
Ajattelin, että pitäiskö meille esikoista odottavillekin olla oma ketju :) Onko tämä ensimmäinen lapsenlapsi vanhemillenne? Oletteko paljon keskustelleet miehen kanssa kasvatuksesta? Pitääkö ostaa kaikki pelit ja vehkeet vai saatteko esim. sukulaisilta käytettynä? ym. mitä mieleen tulee :finger:

Tämä on mun vanhemmille 5. lapsenlapsi eli aika peruskauraa alkaa olla :grin tosin aiemmat ovat veljieni lapsia eli nyt kun tytär saa lapsen niin ehkä se kuitenkin koskettaa vähän enemmän... ja vielä kun nuorin lastenlapsi on jo 9 v. niin tää varmaan tuntuu taas niin uudelta asialta. Miehen vanhemmille tämä on toinen lapsenlapsi ja hänkin on jo 15 v. joten siellä kans odotetaan tätä pikkuista kovasti!

Meillä ei olla oikein tarkoituksenmukaisesti käyty mitään kasvatuskeskusteluita. Ennemminkin aina jos on jotain tilanteita tullut vastaan niin siinä vertailtu mitä kumpikin on asiasta mieltä.. Oon miettiny pitäiskö sitä enemmän?

Alustavasti ollaan puhuttu kaverin kanssa, että voisin saada heidän tytön vanhan pinnasängyn, mutta muuten pitää varmaan ostaa kaikki. En oo vielä syventynyt rattaiden ja muiden vermeiden maailmaan, oon käsittäny, että se on aikamoinen suo :eek:
 
Täällä kans esikoista odotellaan :)
Isovanhemmille ei ole ensimmäinen lapsenlapsi kummankaan puolelta, mutta kaikki lapsenlapset niin mun kuin miehen puolella asuu kauempana ja me asutaan samalla paikkakunnalla molempien isovanhempien kanssa , joten siinä mielessä varmaan uusi tilanne myös heille kun näkevät useammin lastenlastaan :)

Vielä ei olla kerrottu oikeen kellekään, mutta luulen että ainakin vaatteita saadaan sukulaisilta . Vaunut ja turvakaukalon, pinniksen ym ajattelin että ostettais uutena tai käytettynä kun täytyy olla oikeen kokoiset esim tuo pinnasänky kun tilaa ei hirveesti oo ! :D
Vähän oon noita vaunuja katellu, mutta täytyy varmaan ihan liikkeeseen päästä niistä juttelemaan kun niitä on noin älyttömästi netissä, että ihan hirmu vaikea niistä mitää päättää.:confused013:confused013

Ja kasvatusperiaatteista hmm onhan niistä välillä puhuttu , mutta käytäntö näyttää miten kumpikin sitten todellisuudessa toimii . :D
 
Juu kiva ketju :) On lapsenlapsia ennestään ja mun siskon lapset on kovasti jo kyselleet koska meille tulee lapsia xD
Ja ei nyt olla mitään kasvatuskeskusteluja käyty erityisesti... kun vaikea tietää mitä ne kasvatuskysymykset sitten arjessa tulee olemaan?? Mitä nyt jostain teemoista satuttu puhuun mitä vaikka mediassa käsitelty niin tullu mieleen. Ja silloin kun on ollu lapsia hoidossa tms niin tullu toki ajatuksia siitä millaisia asioita kasvatuksessa pidetään tärkeinä. Mutta toki jännää millaisiksi vanhemmiksi sitten kasvetaan! Kun eihän sitä voi varmaksi tietää! Mä esim en siedä jos nään ku jotku ei pidä tarpeeksi kuria lapsille vaan passaa tai antaa pompottaa MUTTA samalla pelkään että entä jos musta tuleekin just sellainen :0 Ja siis ihana kuulla että muutkin tarpoo vaunu, turvaistuin ym suossa! Tarvikkeista meillä on pihaleluja, leikkimökki ym :D (edellinen asukas jätti) mutta muut pitääkin hankkia. Suvussakaan ei pieniä vaatteita taida olla enää... Leluja ehkä, mutta niitä ei kyllä haluakaan isoa määrää!
 
Tuo on ihan totta, että sittenpähän sitä näkee miten sitä suhtautuu eri tilanteissa tosipaikan tullen. Voipi olla, että reaktio on ihan vastakkainen mitä olisi etukäteen ajatellu! Sen takia oon aina yrittäny pitää mölyt mahassa useissa kasvatukseen liittyvissä asioissa, kun lapsettomana ei viitti kovin kovaa alkaa sivusta huutelemaan :grin

Tuli muuten mieleen, että yllätyin hieman raskauden alussa kuinka kova nälkä sitä tosiaan onkaan koko ajan. Olin tietysti kuullut aiemminki, että syödä pitää säännöllisesti, mutta oikeesti - tunnin päästä ruokailusta tuntuu taas jo siltä, että jotain pitää syödä. Mä tuun niin varmasti saamaan sen + 20 kg :facepalm:
 
Meidän vauva on molemman puolen isovanhemmille ensimmäinen, joten luvassa on enemmän hössötystä kuin lääkäri määrää tai meikäläisen jurotus kestää!

Isovanhempien lisäksi asiasta tietää vasta pari hyvää ystävää, joista toinen jo ilmoitti, että heiltä voi lainata yhtä ja toista. Toisaalta luulen, että isovanhemmilta ilmestyy myös kaikennäköistä, kun shoppailun vauhtiin pääsevät :D

Kasvatusasioista ei meillä myöskään ole vielä juurikaan keskusteltu. Lähinnä just jos nähty jotain tilanteita, niin selän takana arvosteltu :D
 
Meillä ootetaan esikoista. :) Äidilleni on neljäs lapsenlapsi, mutta kolme aiempaa lapsenlasta vähän jo vanhempia, isälle ensimmäinen. Miehen vanhemmille myöskin ensimmäinen. Ollaan puhuttu kasvatuksesta paljonkin ja pitkälti ollaan samoilla linjoilla, ehkä hiukkasen mä olen tiukempi kuin tuo tuleva isukki, mutta eiköhän me pärjätä. :p Perusasioista kuitenkin aika tavalla samaa mieltä.

Ollaan saatu nyt jo tavaraa sukulaisilta, sekä lisää tullaan varmasti vielä saamaan niin, ettei meille jää uusiksi hankinnoiksi oikeastaan juuri mitään, niin paljon tuota vauvakamaa tuntuu sukulaisilla olevan. Tai ainakin tällä hetkellä näyttää siltä että saadaan lähestulkoon kaikki käytettynä, mutta saa nähdä tuleeko sukulaisille tilanteita että ei raaskikaan luopua jostain ja sitten tarvii mennä kaupoille :grin Tietty nyt sitten jotain kaikkein henkilökohtaisimpia tavaroita pitää hankkia, mutta sänky, vaatteet, turvakaukalo, sitteri, mahdollisesti vaunut yms saadaan kyllä.
 
Täällä myös esikoista odotetaan! :)

Isovanhemmille ei ole ensimmäinen kummankaan puolelta, joten toivotaan vain kohtuullista hössötystä! :wink

Sisko sai pojan 10 kk sitten, niin sieltä varmasti on jotain saatavilla kiertoon! :) Muutoin ihan hirvittää miten paljon hankittavaa! ;D

Kasvatusajatuksissa on eroja.. Minusta tulee se tiukkis äiti ja mies on se lepsu. Lähinnä on käynyt ilmi toisten lasten käytöksestä, ääneen en oo kenenkään lapsen vanhemmille arvostellut, kun ei ole noita omia kasvatusmeriittejä.. :wink Hirveintä minusta se, kun pieni lapsi pyörittää koko huushollia mielensä mukaan, saa kaiken minkä tahtoo jne. Siihen en halua koskaan itse sortua! Koirien kasvatus on ollut helppoa, saa nähdä miten lapsen!! :D
 
Meillä myös esikoinen tulossa. Mun puolella on myös eka lapsenlapsi, miehen puolella toinen, mutta molemmissa perheissä todella odotettu!
Saadaan miehen siskolta jotain tarpeellisia juttuja, turvakaukalo, sitteri, pehmeä kantokoppa ja matkasänky plus varmaan vaatteita kans. Vaunut on hankintalistalla sekä pinnasänky ja siihen päälle hoitoalusta. Kylppäri on sen verran pieni ettei sinne mahdu hommaamaan.. Myös kylpyammeen oon ostanu ja muutaman pikkujutun jo, Ikeassa käytiin tutustumiskäynnillä.. :D
Työn alla on myös unipussi tulokkaalle, neulontahommaa siis syksyn pimeiden iltojen ratoksi!
 
Mua myös yllätti raskaudessa nälän tunteen todellisuus :0 Ja se että ne mielihalut on usein ainutta mikä maistuu eikä pelkästään sitä mitä sattuu haluttamaan.
Ja koirien kasvatuksesta muuten... Mun sukulainen ,jolla on 4 lasta, sanoi oppineensa kasvattamaan lapsia vasta kun hrille tuli koira xD onhan se totta että johdonmukaisuus, selvät rajat muttei turhaa "ei, ei "huutamista tai maltin menetydtö, jämäkkyys, auktoriteetti, mutta silti lempeys ja luotettavuus/turvallisuus. Säännöllinen päivärytmi ja perustarpeista huolehtiminen. Siinähän sitä ois tavoitetta koiran tai lapsen kasvatukseen! :D
 
Esikoista odotellaan täälläkin, minun äidille ensimmäinen lapsenlapsi mutta hän ei kovin hössöttäjätyyppi ole, ei ehkä ole edes vielä sisäistänyt asiaa :) Miehen vanhemmat sitten osaavat sitä puolta ehkä enemmän, mutta ihan hyvissä määrin. Heille tämä on neljäs lapsenlapsi. Vanhin on nyt reilu 2v, seuraava reilun vuoden ja kolmas syntyy alkuvuodesta. Kivaa kun on suht saman ikäluokan serkkuja sitten, asutaan vielä (ainakin tällä hetkellä) samassa kaupungissakin :)
 
Täällä kans yks esikoistaan odottava :) mun vanhemille tää on kolmas lapsenlapsi ja miehen äidille neljäs.
Mulla on ollut tähän asti suhteellisen helppoa, mitä nyt oli muutaman viikon ihanhirvee väsymys. Saatoin nukkua neljän tunnin päikkäreitä,( joita en siis muuten nuku ikinä) ja muutaman kerran oli nukahtanu bussiin matkalla töihin ja kuski herättelee päättärillä. Pikkasen kyl hävetti silloin. Toi väsymys oli mulle kyl ihan outo juttu. Luulin eka et mussa on jotain vikana kun koko ajan vaan väsyttää, mut sit sain neuvolass kuulla, et se on ihan normaalia alkuraskaudesta. Onneks väsymys on nyt jo helpottanu!

Toinen mikä on aiheuttanu hämmästystä on hajuaistin herkentyminen. Miehen käyttämä suihkusaippua jota on siiis käyttäny iät ajat, haisee mun nenään nyt niin kamalalle et oli pakko ostaa sille hajusteetonta saippuaa Ja toisinaan kun avaaan jääkaapin oven, sieltä lehahtaa joku jäätävä haju ja pakko lävästä ovi takas kii.. Ja mies menee perässä ja nuuhkii oikein antaumuksella ja kertoo ettei siel mikään haise. Onks muilla hajuaisti herkentyny?
 
Minulla kyseessä esikoinen, miehellä toinen. Lapsilla tulee kyllä olemaan yli 10 vuotta ikäeroa, eli moni asia on muuttunut miehen ekan ja toisen välillä.

Isovanhemmilla on molemmilla puolilla jo lapsenlapsia ja oman suvun puolelta ei kovaa hössötystä ole odotettavissa, sillä tämä tulokas on syntyessään neljäs alle kolmevuotias. Eli railakkaita sukujouluja on tulossa. Miehen puolelta vauvoja ei ole vähään aikaan nähty, joten siellä uskon hössötystä esiintyvän enemmänkin. Pelkään kyllä heidän innostuvan jopa liikaakin ja ostavan lapselle kaiken. Näin on käynyt edellisen kanssa, ja tässä onkin suuri kasvatuksellinen asia, mistä miehen kanssa olen jo puhunut.

Kasvatuksellisia asioita, joista tähän mennessä puhuttu: Tämä uusi tulokas tulee pettymään, kun ei saa kaikkea just nyt heti. Hän joutuu käymään päivittäin käymään ulkona, eikä saa päivät pitkät pelata sisällä. Ja hän saa itse säästää viikkorahojaan ja tehdä lisätöitä, jotta saa juuri sen haluamansa älypuhelimen, pelin, tietokoneen yms.
 
satunen90, täällä kans hajuaisti herkistynyt. Alkuraskaudessa varsinkin kaikki voimakkaammat hajut otti nenään , miehen suihkusaippua, jonka olen itse hälle ostanut sai yökkimään kun se haju jäi leijailemaan suihkun jälkeen :D
Samoin kaupassa jotkut ihmiset haisee kamalalle! Esim jos on hajuvettä tai tupakka haisee , monesti joutunut siirtymään kauemmas niistä ja on tehnyt mieli jotain sanoa , mutta olen vain tyytynyt mulkoilemaan :D
 
Joo yleisillä paikoilla liikkuminen on toisinaan tuskaa, kun yököttäviä hajuja vaan tulvii nenään. Jännä et mulle on nyt vasta tullu tää hajuherkkyys, kun pitäis oireiden alkaa helpottaa.. Viikkoja mulla siis 13+1
 
Mua kyllä vähän harmittaa, kun serkut on sitten niin paljon vanhempia kuin meidän tulokas. Toki miehellä on vielä yksi nuorempi veli, jolta saattaa jossain välissä tulla myös lisää serkkuja. Muiden sisarusten lapsiluvut onki jo täynnä.

Voi jee.. eilen manguin, että mä haluan lihapataa huomenna vaikka mies oli vähän vastaan, et ei sitä viikolla kannata tehdä, kun menee niin kauan. Noh, nyt on lihapata uunissa ja äsken kokeilin onko jo valmista niin ei se nyt enää houkutakaa! :smiley-ashamed008 se haju oli jotenki ällöttävä, vielä en ole kehdannu tunnustaa miehelle:rolleyes:
 
Mulla hajuherkkyys jo vähentynyt onneksi! Oli jossain vaiheessa ihan mahdotonta! :)

Myös pahin väsymys taitaa olla takana ja jäätävä närästys loppui - Jee!! Eikä tarvii enää syödä 2 h välein. Aahh.. Tervetuloa keskiraskaus! (12+6).

Perjantaina ois nt-ultra, sit joutuisi alkaa kertomaan töissä Ym. Yllättävän iso kynnys jotenkin, ei tahtois oikein uskaltaa! En oo uskaltanut ostaakaan vielä mitään.. Äitini osti jo vaivapeiton. :)
 
Täälläkin esikoista odotellaan:)

Miehen puolelle ensimmäinen lapsenlapsi, mun vanhemmilla on jo kokemusta siitä ennestään. Silti epäilen, että mun vanhemmat hössöttää enemmän, mutta tietyissä rajoissa se on aivan mukavaa :smiley-bounce012
Pinnasänky ja vaunut ostetaan, muuten kaikki saataneen käytettynä. Toivottavasti siis ainakin, koska pikkulapsia on jo paljon lähipiirissä.

Kasvatuksesta ollaan puhuttu jo paljon ennen kuin ajateltiinkaan omaa åienokaista. Yhtenäiset linjat on onneksi ja molemmat tullaan (luultavasti :joyful:) vaatimaan hyviä tapoja ja opettamaan sitä, ettei kaikkea voi saada. Toisaalta taas myös sitä, että tunteet saa näyttää. Tärkeetä meille olis se, että osattais rakentaa turvallinen ilmapiiri, jossa ei pelättäis vaan kunnioitettais toinen toistamme:)
 
Meille kanssa esikoinen tulossa ja molemmille puolille eka lapsenlapsikin vielä. Mua vähän jo valmiiksi pelottaa kuinka hemmoteltu tästä tulokkaasta tulee . Toivottavasti tulis pian serkkuja . Kaikki on kyllä aivan innoissaan pienestä. Lähisuvussa kun nuorin on 24 .

Tuo hankintojen määrä kyllä hirvittää. Kaverit onneks luvannut jotain lainaan mut voipi olla et niillä tulee omat toiset lapset tarvitsemaan yhtä aikaa.. Vaatteita oon jotain hankkinut ja vkloppuna ostettiin kehto torista ku oli vaan niin söpö . Missä vaiheessa ajattelitte ostaa vaunut ja turvaistuimet? Meillä siis suht pieni koti ni ei kovin aikaisin viittis. Nyt viikkoja 15+2.

Kasvatusjuttuja on vähän mietitty mitä nyt mediasta, blogeista ja kavereiden muksuista noussut jotain mieleen. Taidetaan olla aika samoilla linjoilla. Mä tosin selvästi tiukempi ja yritän edes miettiä kaiken maailman periaatteita. Mies luottaa enempi maalaisjärkeen
 
Mayapapaya, me ostettiin esikoiselle vaunut ja turvakaukalon tyyliin kuukaus ennen LA, ei haluttu nurkkiin pyörimään. Käytiin me miehen kanssa katsomassa vaunuja joskus ennen sitä tyyliin rv22, eli jos olis tullut ns äkkilähtö ennen aikojaan, niin mies olis osannut ostaa sopivan.
 
Takaisin
Top