Esikoista odottavat

Freyja86: kävin pari viikkoa sitten ekan kerran, ku neuvolasta epäilivät plussan tulleen km takia. Siellä yksärillä totesi selkeän uuden raskauden ja sanoi että samaan maksuun saan tulla seuraavalla viikolla uudelleen niin saa sykkeen näkymään :) ja tänään oli 1. Neuvola, missä myöskin terkkari halusi ultrata, eli mulla jo 3 ultrausta takana .. :D

Onnellisenä ja luottavaisena ensimmäistäni odotan, ensaimmäinen neuvola on ensi perjantaina. Ultra on 21.11. ja en millään jaksaisi odottaa sinne saakka. Olen jo 33v. ja nyt näiden keskenmenokirjoitusten jälkeen pelko alkoi nousta pintaan, entäs jos minullekin käy niin?! Mietin korkeaa ikääni, mutta samalla olen onnellinen, että tulin melko pienellä yrityksellä raskaaksi eli siinä ei ainakaan pitäisi olla ongelmia, jos nyt ei kaikki menekään suunnitelmien mukaan.. Päätin kuitenkin, että luotan kaiken menevän hyvin :) Ensimmäinen neuvolakin jännittää ja pelottaa! Missä vaiheessa te muut kerroitte raskaudestanne muille ihmisille, esim. vanhemmillenne? Itselläni vain pari ystävää tietää asiasta ja vaikka haluaisinkin kuuluttaa asiasta koko maailmalle, en vain uskalla. Olisikohan pitänyt käydä siinä varhaisultrassa yksityisellä?

Freyja86: ostin muuten apteekista sellaset pahoinvointirannekkeet, ja jonkun verran niistä on ollu mulle apua siihen etovaan oloon ;)

Täälläkin ensikertalainen. Neuvolassa juuri käyty ja nyt rv 8+4. Olin yllättynyt, kun neuvolassa ei tehty mitään raskauden varmistavaa tutkimusta. Ei siis edes pissinäytettä otettu, saati että esim. sydänääniä oltaisiin kuunneltu!? Ultra on vasta 25.11 eli sinnehän on vielä ikuisuus aikaa. Meneekö nämä näin joka puolella Suomea? Jotenkin tuntuu hassulta, että raskaus varmistetaan vasta rv 11+6 ensimmäisen kerran terveydenhuollon puolelta. Oireet on kyllä itselläni vahvat, joista ikävin tuo oksentaminen, mitä on ollut jo viikon ajan. Kai sitä on luotettava vain omiin oireisiinsa ja odoteltava vielä tuo reilu 3 vkoa, että saa tietää, onko siellä oikeasti jotain...

Täälläkin odotetaan esikoista. Rv 9+6 ja jännittää,pelottaa ja kaikkea mitä vaan voi. Oon täysin ekaa kertaa raskaana ikinä! Oon vm -85 eli aikas myöhään tavallaan kun monta ehkäisytöntä vuotta takana. Tuli aivan yllätyksenä raskaus, olin jo vähän "luovuttanut" asian suhteen. Mutta kaikki kääntyi toistaiseks ainakin parhainpäin. Alkuraskauden ulta on takana ja kaikki oli hyvin, huh mikä helpotus oli! Huomenna eka neuvola jossa kuunnellaan ilmeisesti sydänäänet ja jotain muuta jännää :)

Onnea kaikille odottajille!

Mäkin odottelen esikoista ja jotenkin tämä koko raskaus tuntuu edelleenkin täysin epätodelliselta, vaikka oon tiennyt asiasta jo yli kuukauden ja raskausviikkoja on "jo" 9+3 ja takana on jo ar-ultra ja eka neuvola ja raskausoireitakin vaikka millä mitalla. Kuten niin monella täällä kirjoitelleella, niin itselläkin kova pelko, että kaikki ei suju hyvin. Elämässä oon tottunut siihen, että mitään ei saa helpolla ja mulla koko raskaaksi tuleminen kävi odotuksien vastaisesti uskomattoman helposti ja tää on ensimmäinen kerta kun oon raskaana, niin vaikea uskoa että kaikki menisi hyvin. Pitäisi vaan osata nauttia raskaudesta, koska tää on todella ihana ja toivottu asia! Tänään ajattelin yrittää nauttia hieman ja käydä katselemassa kaupoissa vauvanvaatteita ja fiilistelemässä raskautta siten :) Jos vain jaksaa nousta tänään ylös sängystä :D

Esikoista odotellaan ensimmäisestä raskaudesta. Viikkoja 8+2 ja vasta viikon päästä eka neuvola mutta ei siis ultraa. Musta oli kans aika jännä kuulla että sinne ekaan ultraan (joka on sit ties koska) saakka mennään omilla testeillä ja oireilla ja uskotaan vaan olevansa raskaana. Outoa.. Ja viikot on niiiin pitkiä kun haluis vaan jo nähdä sen!

Ultra on täällä päin viikoilla 10-13 ilmeisestikin sen takia et luonto hoitaa alkuraskaudessa spontaanit keskenmenot sitä ennen. Ja joku oli käyny varhaisultrassa jossa kaikki hyvin mut kesken oli silti menny.. Onhan se hirveetä ootella. Ultra-aikaa ja musta oli ihan outoo kun seuraava neuvola vasta joulukuulla kun ennen puoltaväliänehtii vaan pari kertaa neuvolassa käydä.. Mut se on se normaali käytäntö kun säästetään joka asiassa..

Minulla ehti viime raskaudessa olla kaksi ultraa. Ensimmäinen oli päivystyksessä rv6+, kun oli veristä vuotoa. Silloin näkyi sydämen syke. Seuraava ultra oli neuvolassa 8+4 tuon saman vuodon takia. Kaikki oli niin hyvin kuin vain saattoi olla, eikä vuotoa näkynyt. Samana iltana alkoi voimakas verenvuoto ja päivystyksessä todettiin kkm.

Nyt on ollut yksi ultra tuon kkm takia ja siellä löytyi kaksoset. Olen jännittänyt tuota keskenmenoa hullusti, kun on ihan samat viikot nyt menossa. Olen kuitenkin saanut sykkeen kuulumaan dopplerilla, joten ainakin toinen alkioista on elossa. Tuo doppler on kyllä pelatus! Vielä on vähän reilu kolme viikkoa seuraavan ultraan, enkä kyllä pystyisi sinne asti odottamaan ilman mitään tietoa.

oon myös harkinnut tuon dopplerin hankkimista :) voi kyllä olla etten itekään malta oottaa sinne 1.12 ultraan..nyt kävin pari viikkoa sitten yksityisellä ultrassa kun halusi vaan tietää onko masussa kaikki hyvin ja olihan siellä :)

Mitä noi yksityisen ultrat keskimäärin maksaa? 50 €? 100 €? 150 €? Mitenhän en ole edes ollut tietoinen, että niissähän toki voisi käydä, jos asia huolestuttaa. Neuvolassa tosi nihkeästi suhtauduttiin mun kysymykseen, että onko yksityisellä tarjota jotain enemmän kuin kunnallisella. Ei kuulemma ole, mutta hiukan epäilen...

Yksityiset tuntuvat olevan siinä 100-250€ tietämillä. Riippuen ultraajasta ja paikasta. Jostain saa Kelan korvauksen. En tiedä tarkemmin, kun olen käynyt vain neuvolassa.

Meillä saa onneksi todella helposti ultran, kun vain kysyy.

Ite kävin Terveystalolla ultrassa ja maksoi 140e

AngelSoundsin doppleri tilattu eilen ja tänään tuli jo postissa :) ei varmaan vielä tässä vaiheessa mitään kuulu,mut pakko kait se on koittaa :D

Onko tuossa terveystalon hinnassa kelakorvausta? Vai saako sen vaan jos on hyvä syy käydä? Itse katselin kaupunkini terveystalon sivuilta, niin hintana oli 280 e, haluaisin myös käydä näkemässä että kaikki on hyvin.. nyt on viikkoja 8+6 ja eka neuvola viikon päästä. Ja kuulemma meidän neuvolassa on niin kehnot laitteet ettei edes sydänääniä kuunnella siellä, vaan pitäisi odotella np-ultraan asti että tietää edes onko masussa ketään :( joudun lähtemään vielä rv 11 kuudeksi päiväksi työmatkalle lontooseen, jotenkin tosi inhottavan tuntuista lähteä vielä toiseen maahan kun ei tiedä onko masussa kaikki hyvin :(

Mariaana: Tuo terveystalon hinta vaihtelee varmaan vähän kunnittain ja on myös kiinni lääkäristä paljon laskuttaa. Mä olin vkolla 7+5 kun tehtiin ultra ja sieltä paljastui kaksi alkioo. Mulla lääkäri kesti noin tunnin ja maksoin kelankorvauksen kanssa 170 e. Näin Hämeenlinnassa.

Puhuuko teidät muiden miehet ja vauva jutuista teidän kaa?
Meillä menee sillee että mie aina aloitan keskustelun jos puhutaa vauvasta ja sen kaa elämisestä. Muuten mies ei puhu yhtää siihe liittyvää... En tiiä jännittääkö sitä vai mikä. XD

Ei täällä ainakaan suupalteiksi ole vielä asian suhteen muututtu, mutta kyllä täällä jotain keskusteluja käydään. Kovasti mies odottelee että minulla alkaisi massu kasvaa ja pääsisi masukuvia ottamaan. :)

Minä luulen, että raskaus on tässä vaiheessa miehelle vasta kaksi viivaa tikussa ja ultrakuva jääkaapin ovessa, eli ei kovin konkreettinen asia. Ehkä se siitä muuttuu, kun maha kasvaa ja pystyy liikkeitä tuntemaan. :)

Mies ei hirveesti oo asiasta puhunu ja ennen ekaa neuvolaa se sano kaikesta et katotaan sit neuvolan jälkeen. Nyt se on ollu äitinsä luona mut tänää tulee kotiin, kai se oottaa et mä otan puheeks. Mähän meillä öö alotan nää keskustelut. Ei oltais vielä kihloissa, ei muutettu yhteen eikä vauva mulla masussa jos mä en ehdottelisi ja tuuppii asioita vähän eteenpäin...

Minkäs ikäisekseen vauva voi nukkua äitiyspakkauslaatikossa? Kun mä vähän ihmettelen et miten me kolmesta mahtumaan tähän pikkukkaksioon kun kahestaankin on jo ahdasta, no josko me saatas isompi koti ennen kun muru syntyy...

Takaisin