Esikoinen saanut alkunsa hoidoilla, nyt toista kuumeillen...

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mimi

Vasta-alkaja
Onkohan täällä ketään samassa tilanteessa? Meillä taustalla muutama vuosi yritystä ja hoitoja, tärpin toi ensimmäinen ivf ja tuoresiirto, pakkaseen jäi yksi alkio odottelemaan. Lapsettomuuden syynä meillä "vain" mun PCO + synnytyksessä selvis että mun kohtu on ainakin osittain kaksiosainen, silläkin lienee ollut oma osuutensa siihen miksei luomutärppiä kuulunut, miehessä ei mitään vikaa...

Esikoinen on nyt 7kk ja toinen lapsi siintää jo haaveissa :) Mietityttää vaan kovasti että mahtaako kroppa toimia nyt raskauden jälkeen jotenkin "paremmin" ja voisiko luomusti raskautuminen olla mahdollista. Ja kauan sitä sitten yrittää kotikonstein ennenkuin siirtyy taas hoitoihin... Olisi mukava kuulla kokemuksia samankaltaisista tilanteista?

Moi Mimi,

Mulla kanssa PCO ja 10kk ikäinen tyttö saatu hormoonihoidoilla.

Olen aina halunnut 3-4 lasta ja jo se toinen vauva välillä käy mielessäni. Mieheni olisi ihan valmis jo seuraavaan, mutta eihän hän oikeastaan tiedä, mitä arki on. Taustaa sen verran, että mieheni on paljon reissuhommissa, ma-pe tai joskus ma-ke, joskus tietysti on ihan 8-16 koko viikon, mutta kuitenki paljon pois. Viikonloput on perheen yhteistä aikaa.
Olen itse siirtänyt toisen lapsen yrittämistä, sillä uskolla, että se voisikin tulla luomusti. Toisaalta, entä jos siinä kestää yhtä kauan, kun ekan kanssa? Toivoisin 2-3 vuoden ikäeroa lapsilla ja kuten tiedämme niitä ei tule, kuin tilauksesta. Siksi olenkin miettinyt kuitenki kannattaisiko jo alkaa yrittämään? Olen kuitenkin kuullut paljon, että raskaus parantaisi PCO:ta, joten emme vielä kuitenkaa yritä. Siihen lopputulokseen olen tullut, että ehkäisyn (kondomi) jätämme pois ensivuoden alussa. :)

Kerro toki lisää tilanteestanne. :)

Heippa!

Kauan teillä meni esikoista yrittäessä? Meillä myös samanlainen tilanne ton suhteen että mies olis ihan valmis toiseen, haluaa lapset pienillä ikäeroilla eikä halua olla "vanha" isä :) Itse epäröin vähän juurikin sen takia että jos luomutärppi kävisikin nopeasti niin olisinki ihan oikeasti valmis jo nyt toiseen vaikka välillä kovastikin kuumeilen toista ja jaksaisinko kahden niin pienen kanssa, kun minähän tosiaan täälläkin sen arjen pyöritän vaikka mies illat onkin kotona.
Ja sit taas toisaalta, onko järkeä ehkäistä kun jos ei luomusti tärppiä edes tule... Me ei siis olla käytetty mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen, tosin ei se seksielämäkään niin aktiivista ole ollut :D Eli aktiivisesti ei yritetä mutta ei ehkäistäkkään, miehen mielestä se olis ihme jos luomusti raskautuisin :)

Kyllä sitä salaa toivoo että se "vahinko" kävis niin ei tarveis hoitoihin enää lähteä ja eikä tarveis pohtia koska varsinainen yritys olis hyvä alottaa yms...

Yritettiin noin vuosi aktiivisesti, mutta ehkäisy oli pois pelistä pidempään. Minkä ikäisiä olette, jos miehesi pelkää "vanhaa isyyttä"? ;) Minä olen 26 ja mieheni 32

Minä oon 27 ja mies 29 :) Eli ei nyt vielä varsinainen vanha isyys tai äitiys ole uhkana, lähinnä se et hällä, niinkuin myös mulla on aina ollut haaveissa saada lapset suht nuorella iällä ja olla sitten vielä "nuori" kun lapset on aikuisia :)

Niinhän se on. Itsellä myös toiveissa, että 30 kun täyttää olisi 3 lasta, taikka 2 ja kolmas mahassa. ;)

Minäkin voisin pco:laisena hypätä porukkaan mukaan. Elikkäs -05 pco todettiin ja lääkärin mukaan ei luomusti raskaaksi mahdollista minulla.
Asiaa meni sulatellessa muutama vuosi ja -10 haettiin gyneltä clomit+terot, jotka sitten kuitenkin jäivät vielä odottamaan parempaa hetkeä. Ilman ehkäisyä ollaan periaatteessa oltu aina, mitä joskus satunnaisesti kondomia käytetty. Joulukuu 2011 ja yllätys plussa!! Olin jo viikoilla 7-8 kun testailin, lähinnä siis kun kuukautiset aina olleet erittäin epäsäännölliset ja toisinaan joutunut pitämään kiertoa yllä teroilla.
Ihana esikoisemme syntyi heinäkuussa 2012 ja nyt kovasti kuumeillaan toista!
Omalla kohdallani voi melkein sanoa että pco ei ainakaan ole helpottanut, vaikka kierto tulikin takaisin puoli vuotta synnytyksestä. Onneksi nyt tietty ilman teroja kierto tulee joka kk ja on pituudeltaan 31-37.
Meillä kun ei vaan ole tammikuusta ollut ehkäisyä käytössä, eikä tärppiä ole käynyt niin tuota pakostakin ajattelee että sama homma jatkuu kuin ennen esikkoa.

Teille muille toivon sydämestäni että tärppi kävisi luomusti ihan kuin minulle esikoisen kohdalla! :)
Vaikka helppoa ei ole niin positiivinen mieli pitää yrittää säilyttää ja nauttia esikoisesta! Minä kun en koskaan kuvitellut saavani olla äiti! :)

Voi miten ihana kuulla tollasista "luomuihmeistä"!! :) Miksköhän lääkäri noin jyrkän tuomion on ylipäänsä antanut?? Toivottavasti teillä tärppää tää toinenkin ihan luomusti :)

Ootko käynyt ultrassa tarkistuttamassa pco:n tilanteen synnytyksen jälkeen? Mulla ois tarkotus tässä syksyn aikana käydä kattomassa mikä tilanne siellä on..

ehkä minäkin voin tulla tänne kertomaan oman tarinani. mulla diagnosoitu endometrioosi 11/2008 tähystysleikkauksessa, sitä ennenkin tosin endo antoi kuulua itsestään. kierrot ennen ekaa leikkausta (mulle siis tehty kaksi) oli epäsäännölliset, menkat saattoi tulla kp 16-28 välillä ihan milloin vain. ekan leikkauksen jälkeen kierto asettui n. 28 päivään. yritystä meillä oli yhteensä nelisen vuotta, ekan leikkauksen jälkeen lääkäri sanoi, ettei estettä luomuraskautumiselle (endo ei aiheuttanut vissiin mitään tuhoja) ja jollei vuodessa tärppää, olisi voinut hakeutua syksyllä 2009 hoitoihin. ei hakeuduttu, vaan sit tuli aviokriisi, joka laantui kesällä 2010, sit mulla oli jo toinen tähystysleikkaus jälleen villiintyneen endon vuoksi ja syksyllä 2010 luovuttiin toivosta ja päätettiin hakeutua tutkimuksiin ja hoitoihin. ei hakeuduttu, koska taloudellinen tilanne ei sallinut missään vaiheessa ja sit lopulta mulla tärppäsiki ihan luomusti huhtikuussa 2011. tyttö syntyi tammikuussa 2012, ja kesällä 2012 annettiin kakkoselle lupa tulla. tähän mennessä mitään ei ole tapahtunut, olen kokeillut greippimehua ja tikuttanut ovistakin, mutta ei mitään. menkat tulee aina melko ajallaan, kierrot 26-30 päivää. nyttemmin olen lopettanut tikuttamiset ja greippimehut, vitamiinit syön, mutta söisin muutenkin, koska olen vege ja tarvitsen vitamiinitäydennystä.

aloitettiin tutkimukset kesäkuussa ja huomenna menen aukiolotutkimukseen. suunnitelmana oli viime tutkimustulosten jälkeen, että tämä vielä ja sitten jos toinen/molemmat munanjohtimet tukossa, aloitetaan ivf-hoidot, jos kaikki ok, yritetään loppuvuosi vielä luomusti ja sit talvella ivf. miehessä ei ole ollutkaan mitään vikaa, tavara oli hyväkuntoista ja kolme lastaki saanut aikaiseksi (eri naisten kanssa kaikki, kaksi aikaisempaa tärppäsi melko heti ja mun kanssa ollut vain ongelmia saada lasta).

kävin viime keväänä gynellä ultrassa ja gynekologisessa tutkimuksessa et jos saisi jotain viitteitä endon tilanteesta, mut kaikki ei oo nähtävissä ultrallakaan. mulla endo oireili kovilla menkkakivuilla, yhdyntäkivuilla, tärinäkivuilla, joita kaikkia oli koko kierron aikana. raskauden ja synnytyksen jälkeen olen ollut oireeton, menkkakivutki jo siedettäviä (ei siis sitä samaa helvettiä, mitä se oli sen ennen raskautta) ja pärjään yhdellä 500mg panadolilla. ajattelen, ettei endo ehkä ole nyt aktiivinen, mutta kuten sanottu, kaikkea ei näe ultrassa ja voi olla, että munanjohdin/-johtimet ovat kiertyneet/tkossa, jolloin raskautuminen on koko lailla mahdotonta (mahdollista joka toinen kuukausi, jos toinen johdin on auki).

Moi,

Ihana kuulla, että voi tuollaisen tuomion jälkeen tärpätä luomusti. :) Minä en ainakaan ole synnytyksen jälkeen käynyt gynellä, muuten kun jälkitarkastuksessa. Pitäisi varmaan mennä, viimeistään, kun tosissaan alamme yrittämään toista. Näkisi mitkä ovat edes mahdollisuudet ilman hormoneja yms hoitoja.

Mimi En ole vielä gynelle eksynyt mutta tarkoitus olisi tässä syksyn aikana mennä tarkistuttamaan paikat. Juuri tuosta pcon tilanteesta olisi mukava saada selvyyttä että onko millaisena tällä hetkellä. Tuskin kuitenkaan koskaan kokonaan häviää.

Vähän tuo mietityttää kyllä että mitä tuolla munasarjoissa on meneillään kun kuukautiset onneksi tulleet ilman teroja nyt tammikuusta lähtien mutta sitten taas mitään ovulaatio oireita mulla ei ole tai en osaa katsoa :D Saa vaan muuton ok-taloon alta pois ja remontin päätökseen niin voisi sinne gynekologille mennä :)

Tosi kiva kuulla muitakin "luomuonnistumistarinoita"! :) della_79, mitä aukiolotutkimusessa selvisi??

Mullakin menkat tullu nyt suht säännöllisesti, imetyksestä huolimatta! Sen takia pieni toivonkipinä herääkin että josko kuitenkin raskaus olis parantanut vähän kroppaa ja nyt se toimeis sitten paremmin? Toivoissa on hyvä elää ;)

Pitäs tosiaan se lääkäri varata, hitto kun sekin on niin kallista touhua käydä ihan vaan tsekkauttamassa tilanne :/

Mikä tilanne teillä pco;laisilla on painon kanssa? Monellahan tilanne paranee huomattavasti jos pudottaa painoa, mut jos ei ole yhtään ylipainoa niin sitten sekään ei tietysti auta... Mulla olis muutama kilo pudotettavana ja ne aionkin nyt tässä syksyn aikana karistaa!

oon laiska ja kopsaan muualta:

(aukiolo)tutkimus ei juuri sattunut ja lääkäri kertoi koko ajan, mitä tekee :) hartiapisto jäi tosta lystistä, mut huomattavasti lievempänä kuin niiden leikkausten jäljiltä eikä tullut edes huono olo tms. vatsa tuntuu vähän oudolta eikä nyt kyl pupuilla, mut huomenna ollaan taas iskussa :) ja tuomio siis on, että auki on kumpikin munanjohdin ja liuos pääsi virtaamaan vatsaonteloon. sanoi tosin, ettei tiedä, voiko olla kiinnikkeitä, jotka ei näy ultrassa, mut kehotti loppuvuodesta/ensi vuoden alussa varaa aikaa ivf-hoidon aloitukseen, jos mitään ei tapahdu. eli me siis yritetään vielä.tai sit ei yritetä, oon kyl satavarma, et me mennään ivf:n ja aionki puhua miehen lähtemään sinne jo joulukuussa.. sitpähän meillä on veronpalautukset käytettävinä siihen lystiin..

Hieno homma että auki olivat, nyt vaan kovasti onnea yritykseen!! :) Jotkut sanoo että ton aukiolotutkimuksen jälkeen on tärpännyt kun siinä ne "huuhdellaan" kunnolla auki ;D

Huomenta :)

Tuosta painosta sen verran, että olen 5 kiloa ylipainoinen nyt kun raskauskilot on tippuneet ja ollaan samassa painossa, kun ennen raksautta. Ei siis hirveästi. Olen kuullut, että vähähiilihydraattinen dietti auttaisi pco:ta, oletteko kokeilleet? Samallahan voisi laihtuakkin. ;)

Takaisin