ehkä minäkin voin tulla tänne kertomaan oman tarinani. mulla diagnosoitu endometrioosi 11/2008 tähystysleikkauksessa, sitä ennenkin tosin endo antoi kuulua itsestään. kierrot ennen ekaa leikkausta (mulle siis tehty kaksi) oli epäsäännölliset, menkat saattoi tulla kp 16-28 välillä ihan milloin vain. ekan leikkauksen jälkeen kierto asettui n. 28 päivään. yritystä meillä oli yhteensä nelisen vuotta, ekan leikkauksen jälkeen lääkäri sanoi, ettei estettä luomuraskautumiselle (endo ei aiheuttanut vissiin mitään tuhoja) ja jollei vuodessa tärppää, olisi voinut hakeutua syksyllä 2009 hoitoihin. ei hakeuduttu, vaan sit tuli aviokriisi, joka laantui kesällä 2010, sit mulla oli jo toinen tähystysleikkaus jälleen villiintyneen endon vuoksi ja syksyllä 2010 luovuttiin toivosta ja päätettiin hakeutua tutkimuksiin ja hoitoihin. ei hakeuduttu, koska taloudellinen tilanne ei sallinut missään vaiheessa ja sit lopulta mulla tärppäsiki ihan luomusti huhtikuussa 2011. tyttö syntyi tammikuussa 2012, ja kesällä 2012 annettiin kakkoselle lupa tulla. tähän mennessä mitään ei ole tapahtunut, olen kokeillut greippimehua ja tikuttanut ovistakin, mutta ei mitään. menkat tulee aina melko ajallaan, kierrot 26-30 päivää. nyttemmin olen lopettanut tikuttamiset ja greippimehut, vitamiinit syön, mutta söisin muutenkin, koska olen vege ja tarvitsen vitamiinitäydennystä.
aloitettiin tutkimukset kesäkuussa ja huomenna menen aukiolotutkimukseen. suunnitelmana oli viime tutkimustulosten jälkeen, että tämä vielä ja sitten jos toinen/molemmat munanjohtimet tukossa, aloitetaan ivf-hoidot, jos kaikki ok, yritetään loppuvuosi vielä luomusti ja sit talvella ivf. miehessä ei ole ollutkaan mitään vikaa, tavara oli hyväkuntoista ja kolme lastaki saanut aikaiseksi (eri naisten kanssa kaikki, kaksi aikaisempaa tärppäsi melko heti ja mun kanssa ollut vain ongelmia saada lasta).
kävin viime keväänä gynellä ultrassa ja gynekologisessa tutkimuksessa et jos saisi jotain viitteitä endon tilanteesta, mut kaikki ei oo nähtävissä ultrallakaan. mulla endo oireili kovilla menkkakivuilla, yhdyntäkivuilla, tärinäkivuilla, joita kaikkia oli koko kierron aikana. raskauden ja synnytyksen jälkeen olen ollut oireeton, menkkakivutki jo siedettäviä (ei siis sitä samaa helvettiä, mitä se oli sen ennen raskautta) ja pärjään yhdellä 500mg panadolilla. ajattelen, ettei endo ehkä ole nyt aktiivinen, mutta kuten sanottu, kaikkea ei näe ultrassa ja voi olla, että munanjohdin/-johtimet ovat kiertyneet/tkossa, jolloin raskautuminen on koko lailla mahdotonta (mahdollista joka toinen kuukausi, jos toinen johdin on auki).