Eroaako viikonloppu arjesta?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Viikonloppu tulee taas, mutta eroaako se teillä arjesta? Onko lapsia arkena hoidossa/koulussa ja viikonloppuna kotona? Tai vanhempi viikot töissä ja viikonlopun kotona? Puuhaatteko viikonloppuna jotain erilaista? Vai oletko esim. lasten kanssa kotona oli viikonpäivä mikä hyvänsä tai töissä viikonloppunakin?

Meillä lapset on viikonlopun kotona. (Esikoinen on arkena koulussa ja kuopus 4 päivää viikossa päiväkodissa.) Lauantaina vien lapset perheparkouriin mikä onkin oma projektinsa. Sunnuntaina on useimmiten enemmän kotoilupäivä ja saatetaan tehdä jotain vähän erilaista ruokaa, mitä ei arkena tule niin usein tehtyä (kuten tortillaa).

Vkl ei tarvitse hoitaa sairaalakäyntejä tai soitteluita, ei ole koulua. Mutta vuorotyöläisellä melkein aina töitä ja vuoropäiväkotia tarvitaan. Kyllä eroaa, muttei liikaa.

Mulle ei eroa mitenkään kun oon aina kotona kun en töissä käy, muuten kuin että mies tietty kotona eikä töissä viikonloppuisin. 🙀

Eroaa, arkena käydään molemmat töissä, herätys aina 7:10 ja lapsi pkssa 8-16, jonka jälkeen aika samanlaiset illat, ulkoilua, leikkiä, päivällinen, iltatoimet 21 mennessä nukkumaan. Miehellä vielä säännölliset harrastukset, minä menen vähän miten sattuu vaikka salille ja lautapelaamaan.

Viikonloppuisin ei ole herätyskelloa soimassa. Joskus vaan ollaan, toisinaan käydään sukulaisilla tai nähdään joitain tuttuja, ulkoillaan kauempaa kotoa, käydään leikkipaikoissa. Tai käydään uimassa tai tapahtumissa. Lähinnä niin et kaikki häppening siis usein viikonloppuisin ja arki hyvin rutiinia. Ja vkoloppuna saa syödä herkkuja 🤣

Eroaa niin että sunnuntaisin on vauvauinti. 🤣 Kyllä huomaan et vaikka olen töistä poissa ollut kohta jo puoli vuotta, edelleenkin viikonloppuun suhtautuu vähän eri tavalla kuin arkipäiviin. Kaikki läheisimmät ystävät sekä mun isä on myös yhdeksästä viiteen -tyyppisissä töissä joten heitä nähdään enemmän viikonloppuisin.

Edelleen välillä sunnuntaina mietin että no niin, mitäs kaikkea toimitettavaa tällä viikolla on (töissä), ja sit muistan ettei töihin tarvii mennä 🤣

Ei oikeastaan. Mies on etätöissä eli aina kotona, ja meillä on taaperolla herätyskello joka päivä 8.05 ja siitä päivärytmi aina sama. Nyt mies alkaa käymään toimistoajat töissä niin on mielenkiintoista miten isosti se tuntuu. Uskon ettei kuitenkaan juurikaan muuten kun että minun pitää ottaa kokkausvastuut viikolla 🫣

Viikolla on kerhot ja viikonloppuisin todennäköisempää juhliin tms. mutta aika pieniä eroja loppujenlopuksi. Nyt muuton myötä sunnuntaista tulee taas kirkko-päivä, jota olen ehtinyt tässä välissä kaivata. Siihen menee helposti puoli sunnuntaita jos lähdetään myös ulos syömään tai muuten hengaillaan ystävien kanssa. Ollaan myös joskus pidetty sunnuntait ilman teknologiaa, minkä voisi ottaa taas tavaksi. On tosi piristävää keksiä tekemistä yhdessä ja tuntea jopa tylsyyttä. Siivous tehdään silloin myös lauantaina niin että sunnuntai on vai hengausta ja oikeasti yksi päivä vaan aivot lepää, toimii!

Kyllä viikonloput ovat rauhallisempia. Ei tarvitse lähteä töihin, kouluun ja päiväkotiin.

Viikolla juniori menee päiväkotiin ( 07-16::30), ja esikoinen vinkuu, kun päivät ovat pidempiä kuin ”normikoulussa” olevilla.

Viikonloppuna voi myös syödä aamupalaa pidemmän ( ja terveellisemmän ) kaavan mukaan.

Lasten harrastuksia on sekä viikolla että viikonloppuna, mutta viikonloppu on helpompi, kun on ”vain” juniorin uimakoulu.

Ei eroa muuten kuin, että muita ihmisiä on silloin liikenteessä ärsyttävän paljon. 😅 Tykkään enemmän arkivapaista, kun saa rauhassa tehdä asioita.
Monesti lykkään jotain museoreissua tms, jotta pääsen sinne rauhallisempaan aikaan.

Aina vuorotyötä tehneenä, ei ne viikonloput ihan hirveästi eroa. Nyt kun teen 60% työtä, niin olen ehkä normaalia enemmän sekaisin viikonpäivistä kuin kokonaan kotona ollessa tai ~80% työajalla ollessa.
Lapsella vuorohoitoa mun työvuorojen mukaan ja viikonloppu vuorojen aikaan on isänsä kanssa kotona. Se melkein oli se ero. 😅
Oma äitikin aina vuorotyötä tehnyt, niin ollut pienestä pitäen normaalia, nykyään melkein helpompi sovittaa viikolla vapaat yhteen kuin viikonloppuvapaat.
Kavereiden kanssa sitten on ne vkl vapaiden sovittamiset, jotka yleensä sovitaankin kuukausia etukäteen. 😅

Takaisin