Erityisraskaudet

Mulla otetaan uusiks joskus viikolla 20 jotain ja sit vielä uusiks lähempänä synnytystä kun olen rh-. Lisäks pitäis tulla uudestaan vielä sokerirasitustesti ja tiedä sit mitä vielä.. Mut veikkaan että 3 kertaa ainakin vielä joutuvat piikittelemään mua :sad001
 
3 viikkoa kilpparilääkityksen oikomisen jälkeen tsh on 0.79 (aiemmin yli 6.5) ja t4 12. Mä oon niin onnellinen :grin Vielä kun tuo t4 nousis niin olisin vielä tyytyväisempi mutta tähän kai on tyytyminen toistaiseksi.
 
Muokattu viimeksi:
Te, joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin mitä vitamiineja syötte?
Mulla tuntuu tää puuduttava/voimaton olo vievän voimat.. Hetkellisesti päivän aikaan hyvä vointi jne, mutta tää sumuverho.. Ei jaksaisi mitään tehdä..
 
Mä syön noita Multivitan raskausvitamiineja ja sitten rautaa (hg oli 102 viime kerralla). Mä oon aivan järjettömän väsynyt koko ajan mutta uskon sen selittyvän tolla hemoglobiinilla. Pitää vaan muistaa ettei niitä saa syödä samaan aikaan - rauta estää tyroksiinin imeytymistä.
 
Mulla autoimmuunisairaus,jonka vuoksi ennenaikaisen synnytyksen riski ja suonitukoksien riski on korkea. Seurannassa olen jo äitipolilla.
Neuvolan kanssa sai kyllä tosissaan vääntää,että tajusivat laittaa paperit sinne menemään.
Lisäyksenä vielä,että perussairauden vuoksi on myös anemia ja krooninen foolihapon puute,joten niihin panostin alkuraskaudesta saakka. Foolihappoa söin jo ennen raskautumista.
 
Menee hermo ton kilpparin kanssa. Nyt syön 0,225mg eli reipas nosto aiempaan lääkitykseen ja TSH kyllä laskee (nyt jo 0,31) mutta toi T4 ei vaan nouse (13). Saako ne neuvolasta antaa lähetteen endokrinologille?
 
Kilpparin vajaatoiminnasta kärsivät!
Jos teillä nostettiin lääkitys raskauden aikana niin mikä on ollut ohjeistus synnytyksen jälkeen? Itsellä nostettiin tosi kovalla kädellä lääkitys ja kun vatsavaivat on jo neljättä päivää niin mietin et onkohan kilppariarvot vetänyt liikatoiminnan puolelle. Mulla siis ohjeistus on että ei muuteta raskaudenaikaista lääkitystä ja katotaan kolmen viikon päästä arvot. Nyt mietin et tiputtaisinko itsekseni ainakin osan pois.
 
Minä laskin kilpparilääkityksen raskautta edeltävälle tasolle heti synnytyksen jälkeen, näin ohjeistivat synnärillä. Pitää jälkitarkastuksessa kysäistä lähete verikokeisiin vielä. Tosin mulla nostettiin raskauden takia lääkitystä vain lastennappulan verran, sen verta hyvät arvot oli jo ennen raskautta.
 
Mäkin sain ohjeen, että synnytyksen jälkeen tulis annostus laskea sille tasolle, mikä oli ennen raskautta. Ja ymmärsin, että käyn sit verikokeessa ennen jälkitarkastusta, se pitää vielä sit varmistaa.
 
Takaisin
Top