Erityisraskaudet

Anis81

Näppärä viestien naputtelija
Joulumammat 2016
Tehdään näillekkin ketju. Eli monikkoraskaudet, raskausmyrkytykset, epilepsia, diabetes jne.

Itsellä on isuliinihoitoinen diabetes, joten alusta asti ollaan yliopistollisen sairaalan seurannassa ja sikiön kokoa seurataan tarkasti ultraäänellä.
 
Kohdunkaulan pintasyöpä, tehty loop-konisaatio. En tiedä vielä syövän tilannetta, koska uusien koepalojen vastauksia en ole vielä saanut. Seuranta äitiyspolilla koskien ennenaikaisuutta, joka onneksi pieni %.
 
Pilvilinna, seurataanko sulla silti tarkemmin raskautta vaikka kohtauksia ei ole ollut?
 
Meillä ei varsinaisesti oo erityisraskaus,mut seurataan tarkemmin (ylimääräiset verikokeet ja ultrat) kun kuopus syntyi ennen aikaisesti ja syytä ei löydetty.
 
Mulla useita autoimmuunitauteja, mm tulehduksellinen suolistosairaus ja siihen tehtyjen leikkausten vuoksi muuttunut vatsan anatomia (ei paksusuolta ja eräänlainen kehonsisäinen avanne), primäärinen sklerosoiva kolangiitti (maksasairaus), psori jne joten lääkityksen (useita lääkkeitä, myös mm immunosupressantteja) ja perussairauksien vuoksi erityisseuranta
 
Toivottavasti raskaus vaikuttaisi edes joillain osin myönteisesti oireisiin!
 
Terkka mielestäni mainitsi että kilpirauhasen vajaatoiminta kuuluu myös näiden erityisraskauksien piiriin, muuta ei kylläkään tähän mennessä ole ollut kuin lääkityksen nosto ja verikokeilla seurataan arvoja.
 
Täällä myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Pitäisi saada varattua aika omalle kilpirauhaslääkärille, mutta tuntuu niin hankalalta soitella töistä, että se on jäänyt.
 
Seurataanko teitä yliopistollisessa sairaalassa joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta? Vauvan kokoa varmaan kans seurataan loppuraskaudesta?
 
ihan vain perusverikokeet on kuukausittain, ja kahdeksannella kk:lla otetaan vielä verenvuototautia varten kokeet, että onko vai ei.. Raskauden alussa otettiin ja arvot oli normalisoituneet.
 
Kilppari täälläkin. Valittelin jo muualla kun THS oli 6.75 ja T4 9.9. Aivan päin helvettiä siis ja neuvolalääkäri ei juurikaan oo ollu moksikaan - lääkitystä nostettu kyllä mutta ei samaa vauhtia kun arvot heittää. Mä luulin, että vajaatoiminta koskee lähinnä vaan mua mutta lueskelin internettiä ja kävi ilmi, että vajaatoiminnalla saattaa olla aika isojakin vaikutuksia lapsen motoriseen ja älylliseen kehitykseen. Marssin siitä istumalta omalle työterveyslääkärille ja sumplittiin lääkitystä vähän. Tarkistus elokuun alussa ja sen jälkeen endokrinologille jos edelleen nousussa.

Mua ei siis oo seurattu (vaiva ollut jo n. 6-8 vuotta, ei voi muistaa) mitenkään - itse pitänyt huolta, että käyn vähintään kerta vuoteen verikokeissa. Raskauden alussa katsottiin arvot rv 8 ja sitten rv 16. Molemmilla kerroilla siis kohonnut yli viitearvojen.
 
Jännää, ens viikolla verikokeisiin. Uudella annostuksella fiilis on ainakin ollut parempi ja vointi myös. Kun kilpparilääkitys oli enimmillään perseellään paino nousi yli kilon viikossa (yht. 12kg). Nyt uudella annostuksella (ei muutettu elintapoja tms) niin painoa oli noussut kuukaudessa 200g. Himpun eroa. Hitto, että harmittaa, että ei nostettu annostusta kunnolla ekalla kerralla.
 
Hyvä että sait kuntoon sen lääkityksen! Tuntui aika hurjalta kyllä että sitä ei nostettu tarpeeksi ja eivät siihen ajoissa puuttuneet.
 
Mä olen ehtinyt juosta verikokeissa ym oikein urakalla. Vähän väliä jonnekin labroja :sad001
 
Kuin usein te joudutte juokseen labrassa? Mä joudun käymään kuukauden välein ottamassa pitkätsokeriarvot ja sitten perusverenkuvan. Ja tosiaan 30 viikolta alkaen joudun käymään kerran kahdessa viikossa ultrassa kun sikiön kasvua aletaan seuraan ja 36 viikosta sitten 1-2 kertaa viikossa. Viimeksi se kerran viikossa ravaaminen alkoi jo 34 viikolla, joten en varmaan nytkään pääse tonne 36 viikolle saakka kuin viimeksi 36+3 viikolla jouduin jäämään sairaalaan sisälle.
 
Takaisin
Top